Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Trene syk jente

Medlem Shades sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    28

Trene syk jente

Er ei jente med hjerteproblemer dte er snakk om, altså veeldig syk.
    Hun fikk beskjed av legen om og trene og slappe av, bygge opp.
    Men så er det sånn att hun blir likblek av ett kvarters gåtur..
    Så har noen noe alternativ til veeeldig enkel lavintensitets trening, som ikke vil belaste hjertet.
    Trenger også høyt glukogen nivå (Uvisst jvorfor),
    så må fore henne med pasta og sjokolade om det er krise.
    De så han komme, uvitende om att han skulle bli den beste.
    Den beste som finnes....

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ikke et råd, men …

4x4-intervaller benyttes på en del hjertepasienter.

Hun bør kanskje få treningen satt opp av fagfolk?
    You ran a marathon? That's cute …

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shades Vis post
    Er ei jente med hjerteproblemer dte er snakk om, altså veeldig syk.
    Hun fikk beskjed av legen om og trene og slappe av, bygge opp.
    Men så er det sånn att hun blir likblek av ett kvarters gåtur..
    Så har noen noe alternativ til veeeldig enkel lavintensitets trening, som ikke vil belaste hjertet.
    Trenger også høyt glukogen nivå (Uvisst jvorfor),
    så må fore henne med pasta og sjokolade om det er krise.
    Virker ikke som du er helt informert om hennes sykdomstilstand, få deg litt mer info!

Blir hun likblek av 15mins gange så burde hun fortsette å gå korte turer for å fortsette å bygge opp "gange formen".

Medlem Shades sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    28
    Riktig, er helt elendig informert, siden hun nekter og være mer på sykehus enn nødvendig.
    Så grunnen aner ingen.. Så jeg vet ikke en dritt. Men det gjør ikke noen andre heller.
    Så tenkte bare jeg skulle bidra med mitt.
    Planen er og bare lufte henne i ca ti mins omganger kanskje to ganger om dagen.
    Tenkte bare jeg skulle høre om noen hadde noen andre forslag?
    Den beste som finnes....

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2005
    Flott at du vil hjelpe henne.

Dog er jeg er helt enig i at hun bør innhente klar informasjon fra legen sin om hvordan hun bør trene, hva hun skal være forsiktig med, og hva som bør unngås.

Her er en lenke til en artikkel om styrketrening og hjertesykdom;

http://http://www.pasienthandboka.no...cumentid=25880

Jeg skjønner godt at en som er alvorlig syk kan bli drittlei av å være på sykehus, men det høres ikke så bra ut om hun (og du) skal gjette dere frem til hva slags trening som kan hjelpe henne og ikke?

Du får gjøre ditt beste for å overtale henne til å skaffe seg mer informasjon om sykdommen sin.

Medlem Shades sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    28
    Jah, det gjør jeg.
    Men av de i nærheten er det bare jeg som vet dette (Hun vil ikke att familien skal vite noe),
    så har litt press der.
    Og har lært meg og se når hun er sliten (Hun er jo så dust att hun sjelden sier ifra).
    Så jeg er vel beste hjelpen i nærheten.
    Skal uansett ikke presse henne, som jeg skjønte det trengte hun bare gjøre litt så hun ikke forfalt.
    Samt bygge opp immunforsvaret, så må kjøpe inn div sunne ting til etterpå og...
    Takker for tips :-)
    Den beste som finnes....

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Først og fremst må du finne ut så mye som mulig om tilstanden hennes. Hvis dette er uaktuelt for henens del grunnet at hun vil holde det hemmelig, hater sykehus osv kan du til nød 15 min vanlig gange blir for tungt går det jo ant å bruke en (ergometer)sykkel, i helt rolig tempo. Men det ville jo være utrolig trist for din del (og naturligvis familien hennes) hvis hun faller sammen og blir liggende under en treningsøkt med deg.
    Det er naturligvis flott at man vil hjelpe en syk person, men det er jo også uforsvarlig og utsette denne personen for en potensiell livsfare hver treningsøkt fordi man ikke kjenner til denne personens forutsetninger. I tillegg, hvis dette er noe du gjør i forbindelse med f.eks PT-jobbing, vil det være JÆVLIG dårlig reklame å ha tatt livet av en kunde (jobb/karriere er naturligvis verdiløst i forhold til et menneskeliv, men bare for å nevne det).

Men det må jo finnes en hjertespesialist man kan oppsøke for å få veiledning til hvordan man skal hjelpe denne jenta på en forsvarlig måte
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Medlem
    Ble medlem
    03-2003
    God oppvarming og lav intensitet. Helst velge aktiviteter som er lystbetont, om det finnes.
    Bassengaktivitet kan være veldig fint. Vil annbefalle deg å ta kontakt med rehabiliteringsavdelingen på Feiringklinikken. De kan helt sikkert hjelpe deg og gi noen råd selvom hun nødvendigvis ikke er pasient der.
    udrugn

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shades Vis post
    Jah, det gjør jeg.
    Men av de i nærheten er det bare jeg som vet dette (Hun vil ikke att familien skal vite noe),
    så har litt press der.
    Og har lært meg og se når hun er sliten (Hun er jo så dust att hun sjelden sier ifra).
    Så jeg er vel beste hjelpen i nærheten.
    Skal uansett ikke presse henne, som jeg skjønte det trengte hun bare gjøre litt så hun ikke forfalt.
    Samt bygge opp immunforsvaret, så må kjøpe inn div sunne ting til etterpå og...
    Takker for tips :-)
    Trist at hun ikke vil skaffe seg mer informasjon om sykdommen.

I de fleste tilfeller der jeg har møtt/snakket med mennesker som lider av alvorlig sykdom er det de ressurssterke som klarer seg best og lever best med sykdommen. De som ikke bare ønsker seg informasjon, men som krever det. De som ringer og maser for å komme inn raskere til undersøkelser, og for å bli henvist videre til evt. andre eksperter.

Jeg har ofte tenkt at du skal jaggu være frisk for å kunne bli syk. Ellers er du avhengig av å ha mennesker rundt deg som kan hjelpe deg å få den hjelpen og informasjonen du trenger. Mennesker som presser på for å få deg til å bestille den ekstra legetimen, til å be om en second opinion, til å lese artikler om behandling på pubmed...

For om hun ikke vil be om informasjon for hva slags trening som er trygg og ønskelig, har hun kanskje heller ikke bedt om råd angående kosthold, eller medisiner?

Hva om det at hun skygger unna informasjon og fagekspertise fører til at hun får medisiner som fungerer dårligere enn de hun ville fått om hun evt. hadde et bedre samarbeid med legen? Hva om det er andre ting - hjelpemidler, kosthold eller annet som kunne gitt henne et bedre liv med sykdommen, - men som hun går glipp av fordi hun ikke innhenter informasjon?

Jeg tror oppriktig talt at den beste hjelpen du kan gi er ved å hjelpe og motivere henne til å skaffe seg mer informasjon - fra de som skal følge opp og behandle.

Et annet tips kan være å kontakte LHL - det er en stor og flott pasientorganisasjon.

Medlem Shades sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    28

Takker

Takker for råd, men mye av det der er uaktuelt for henne.
    Helgen gikk forresten med til klesvask (Der jeg vasket det), rydding og avslapping.
    Tilstanden er nå mye bedre, etter hun sluttet på en antidepp medisin.
    Så hun skal prøve og få ett annet merke der.
    Tror heller jeg får trene henne litt mer senere.
    Den beste som finnes....

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.