Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: trener du store muskelgrupper før de små?

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

trener du store muskelgrupper før de små?

spørsmål - trener du de store muskelgruppene før di mindre??

har alltid gjort det selv, begynt med baseøvelser som benkpress, markløft, knebøy, skulderpress osv.. Og så begynt på mindre muskelgrupper - ankelstrekkere, delta, bicep, tricep o.l

Nyere studier som er gjort viser nå at det kan være en fordel å trene di små først, og så gå løs på di større muskelgruppene. Studien tok utgangspunkt i 29 normalt trente folk som utførte di samme 9 øvelsene. Di som trente di minste muskelgruppene først klarte større treningsmengde og repetisjoner.

Ligger det noe i dette? noen som har erfaringer?

Henger meg ikke så mye opp i det for jeg tror ikke på noe fasit svar innen trening. just do it.. men alltid spennende å utvide kunnskapen, så om noen hhar innspill.. come with it! =D
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    jeg trener de store først når jeg har mer energi, og bedre kons. det er værre å feile i knebøy enn i triceps pushdown...
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    De "største" øvelsene først ja. Benk før flyes f.eks. Knebøy før leg extensions, mark før sittende roing osv osv. Har troa på at det er det mest fornuftige om man trener baseøvelser.
    <3Fitnessfrøken<3

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Base&#248;velser er for meg viktigst, derfor blir det tull &#229; curle f&#248;r eg ror, etc
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Tar alltid base&#248;velser f&#248;rst. Benk p&#229; brystdag, milit&#230;rpress/skulderpress p&#229; skulderdag, mark p&#229; ryggdag og kneb&#248;y p&#229; beindag.
    Gj&#248;r dette i hovedsak fordi base&#248;velsene er de mest energi og konsentrasjonskrevende, men ogs&#229; fordi det har blitt en vane for meg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    De store først ja.

Deretter blir det av og til litt "sirkel trening" for å rekke resten.

Hovedmålet for dagen er dagens base øvelse.
    No creative person ever felt their day job.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    De store f&#248;rst, gidder ikke &#229; pr&#248;ve &#229; b&#248;ye 300+ i drakt med slitne hams gitt.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

LxY
    LxY er ikke aktiv
    Silver Member LxY sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    22
    Store &#248;velser f&#248;rst her ogs&#229;

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    De store først. Har du link til de studiene?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    nei det stod i bladet "aktiv trening"

"ny forskning rokker ved teori om treningsrekkef&#248;lge. Eksperter p&#229; styrketrening har i &#229;revis hevdet at man skal trene de store og synlige muskelgruppene f&#248;r de som er mindre og ligger dypere. Teorien g&#229;r ut p&#229; at treningen av de store musk. gruppene ikke skal forringes pga tretthet i de sm&#229; musk. gruppene. En ny unders&#248;kelse snur imidlertidig opp ned p&#229; denne forestillingen.

I unders&#248;kelsen fra Elon University i North Carolina, deltok 29 normaltrente fors&#248;kspersoner. Alle gjennomf&#248;rte 2 trenings&#248;kter best&#229;ende av de samme ni &#248;velsene. Resultatet var at fors&#248;kspersonene klarte flere reps n&#229;r de sm&#229;&#229; musk. gr. ble trent f&#248;rst. Derfor klarte de ogs&#229; st&#248;rre treningsmengder med denne treningsstrukturen. Dette uten at fors&#248;kspersonene oppfattet treningen som hardere...

The blogg =)

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    oooi ser f&#248;rst n&#229; at det ogs&#229; st&#229;r at mer "garvede" atleter og body buildere sans, vil f&#229; st&#248;rst utbytte av &#229; trene store musk. grp. f&#248;rst.. =P

overs&#229;g den lille detaljen.. hehe

The blogg =)

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Det der er bullshit sciene, st&#229;r INGENTING om rammebetingelser eller noe som helst
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    Resultatet var at forsøkspersonene klarte flere reps når de småå musk. gr. ble trent først. Derfor klarte de også større treningsmengder med denne treningsstrukturen.
    WHAT?

Vet at jeg kan glemme det i alle fall...

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Det der er bullshit sciene, st&#229;r INGENTING om rammebetingelser eller noe som helst
    Det gj&#248;r det nok i selve artikkelen.

EDIT: B&#248;y, benk, mark, s&#229; resten …

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Det gj&#248;r det nok i selve artikkelen.

EDIT: B&#248;y, benk, mark, s&#229; resten …
    ja du tror det st&#229;r det i bladet " aktiv trening"? eh? Tror ikke det nei Det eneste jeg anser som solid forskning p&#229; styrke finner man i verkene til Mel C Siff, Tudor Bompa, A.S Prilepin, L Simmons,Verkoshansky og et par til.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Dette tror jeg avhenger mye av om man trener for styrke eller muskelmasse.

N&#229; om dagen er jeg veldig styrkefokusert s&#229; da er det base&#248;velser jeg fokuserer p&#229; og kj&#248;rer da disse f&#248;rst.

I en period da jeg ville f&#229; litt &#248;kninger i mine elendige chinsprestasjoner, la jeg denne f&#248;r marktreningen uten at jeg f&#248;lte det gjorde s&#229; veldig mye skade for markprestasjonene.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    ja du tror det står det i bladet " aktiv trening"? eh? Tror ikke det nei Det eneste jeg anser som solid forskning på styrke finner man i verkene til Mel C Siff, Tudor Bompa, A.S Prilepin, L Simmons,Verkoshansky og et par til.
    I artikkelen, ikke i bladet.

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    tar de store f&#248;rst. hvis ikke f&#248;ler jeg meg ubrukelig i base&#248;velsene
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Mener &#229; huske jeg trente litt biceps (lett) f&#248;r jeg benka en gang i tiden. Mener faktisk &#229; huske jeg benka bedre enn p&#229; lenge da. Kan ha v&#230;rt tilfeldigheter selvsagt.
    <3Fitnessfrøken<3

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Pre-exhaustion!!!!!!1
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg trener vanligvis store muskelgrupper f&#248;r sm&#229;, og tror dette er det mest gunstige.

Men noen treningsmetoder utnytter andre ideer. P&#229; DC F.eks s&#229; avslutter man beindagen med flerledds&#248;velsen. Tanken er da at etter et widowmaker (20 reps+ breath sett) s&#229; er man ikke i stand til noe annet.

pre exhaustion er ogs&#229; en metode som utnytter isolasjons&#248;velser f&#248;r flerledds&#248;velser. Men det kan selvf&#248;lgelig brukes p&#229; b&#229;de store og sm&#229; muskelgrupper.

Medlem HHHH sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    oooi ser først nå at det også står at mer "garvede" atleter og body buildere sans, vil få størst utbytte av å trene store musk. grp. først.. =P

oversåg den lille detaljen.. hehe
    Kan ikke du finne frem referansen til hva som står i bladet? Det hadde hjulpet..

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Mener å huske jeg trente litt biceps (lett) før jeg benka en gang i tiden. Mener faktisk å huske jeg benka bedre enn på lenge da. Kan ha vært tilfeldigheter selvsagt.
    Var det det, det var snakk om?

Tenkte det var snakk om; om en trener TRIceps før benk f.eks.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av HHHH Vis post
    Kan ikke du finne frem referansen til hva som st&#229;r i bladet? Det hadde hjulpet..
    Kilde: Journal of Strength and Conditioning, 2009

The blogg =)

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Selve artikkelen finner dere et sted p&#229; denne listen.
    Betaling kreves om man vil lese mer enn sammendraget.

Mye interessant lesing p&#229; den listen.

Medlem HHHH sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    30
    Dette er vel abstractet:

The Influence of Exercise Order on Blood Lactate, Perceptual, and Affective Responses.

Original Research

Journal of Strength & Conditioning Research. 23(1):203-208, January 2009.
    Bellezza, Peter A; Hall, Eric E; Miller, Paul C; Bixby, Walter R
    Abstract:
    Bellezza, PA, Hall, EE, Miller, PC, and Bixby, WR. The influence of exercise order on blood lactate, perceptual, and affective responses. J Strength Cond Res 23(1): 203-208, 2009-The purpose of this study was to examine the influence of exercise order on blood lactate, perceptual, and affective responses to resistance exercise. Twenty-nine subjects (18 women, 11 men; 20.9 +/- 1.9 years) completed three sessions separated by a minimum of 48 hours. Session 1 determined the 10-repetition maximum (10RM) for nine resistance exercises. During sessions 2 and 3, exercises were completed in either a large to small or small to large muscle exercise order. The large to small muscle order was 1) chest press, 2) leg press, 3) rows, 4) leg extension, 5) overhead press, 6) hamstring curl, 7) biceps curl, 8) calve raise, and 9) triceps extension. Exercise order was reversed for the small to large condition. Participants performed two sets of each lift, with the first set being a warm-up at 80&#37; 10RM, followed by one set at 100% 10RM with 1 minute of rest between each exercise. Rating of perceived exertion (RPE) was measured after completion of the second set. Blood lactate was recorded after exercises 1, 5, and 9. Affective measures were completed pre, during, post 0, and post 10 minutes. Lactate showed a significant time (p < 0.001) and condition x time interaction (p = 0.020). A significant difference was seen in average number of repetitions completed between sequences, with small to large performing more. There were no differences seen between exercise orders for average RPE. Analyses of Feeling Scale and Felt Arousal Scale scores showed only a significant main effect of time. A paired-sample t-test was conducted to examine differences in Feeling Scale for the two conditions at the different time points. Significant differences were found for Feeling Scale during exercise (after overhead press) and at post 10, with the small to large exercise order having greater Feeling Scale responses. No significant correlations were seen between blood lactate and perceptual or affective responses at any time point or in either exercise order. These findings may suggest that small to large exercise order may have beneficial physiological and psychological outcomes and potentially influence exercise adherence.

Ikke s&#229; veldig overraskende egentlig, bortsett fra det de nevner om antall repetisjoner "between sequences".... Usikker p&#229; hva det menes, f&#229;r ikke tilgang til hele artikkelen f&#248;r juli.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.