Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: trener jeg for mye?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26

Exclamation trener jeg for mye?

Hei!
    Jeg har lest en del her de siste dagene, og har etterhvert fått intrykk av at min trening er feil. Jeg kjører en 2-split, dvs 1. dag bryst og rygg og 2. dag skuldre, biceps og triceps:

DAG 1

Bryst:
    Flatbenk med manualer, 5 sets, 5-8 rep
    Skråbenk med manualer, 3-4 sets, 5-8 rep
    Omvendt skråbenk med manualer, 3-4 sets, 5-8 rep
    Benkpress, 4 sets, 8 rep
    Skrå flyes i kabel, 3 sets, 8 rep
    Butterfly, 3 sets, 5-8 rep
    (usikker på navn, men sitter på knær i et kabel apparat med trinsene nede, trekker så med nokså strake armer sammen og opp..) også her 3 sets, ca 8 rep

Rygg
    Enarmsroing med kabel, 5 sets, 8-10 rep
    Nedtrekk forran med triangel, 4 sets, 8-10 rep
    Nedtrekk bak med stang, 4 sets, 8-10 rep
    Sittende roing med triangel, 4 sets, 5-8 rep
    Liggende rotak, 4 sets, 8 rep

DAG 2

Skuldre (+traps)
    Nakkepress med manualer, 4-5 sets, 5-8 rep
    Sidehev med manualer, 4-5 sets, 8 rep
    Shruggs med manualer, 4 sets, 10 rep
    Shruggs med manualer foroverbøyd, 4 sets, 10 rep
    Shruggs med stang (bak), 4 sets, 5-8 rep
    Forranhev med vektskive, 3-4 sets, 8 rep
    Sidehev med kabel, 2 sets, 8 rep

Triceps
    Enarms pushdown med kabel, 5 sets, 5-8 rep
    Øvelse fra rocky med rep over hodet Super- 4 sets, 8+8 rep
    Pushdown med rep forran, serie
    Pushdown med stang forran, 5 sets, 8 rep

Biceps
    Stående curl med kabel, 4 sets, 8 rep
    Sittende (kontrollert) curl med kabel, 4 sets, 5-8 rep
    sittende curl med manualer, 3 sets, 8+6+5 rep (dropp)
    Sittende (kontrollert) curl med stang, 4 sets, 8 rep

Synes dette er et greit program og kjører dette annenhver dag, bortsett fra søndag. Jeg har desverre ikke den fremgangen jeg ville satt pris på.. Noen kommentarer? Hva gjør jeg galt?
    Tar også tilskudd av:
    Protein (proteinfabrikken's whey tech og ON's 100% EGG ) 60g rett etter trening
    Kreatin (perfect creatine sts, http://www.naturebesteurope.com/natu...asp?product=10)
    ZMA (ZMAgenin, Tech Nutrition)
    Pyrulean (proteinfabrikken.no)
    Multivitamin tabl.
    Möllers tran tabl.

Noe annet som kan hjelpe meg med å bygge muskler?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger/tips!

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Altså:

Man = dag 1
    Tirs = dag 2
    Ons = dag 1
    Tors = dag 2

osV?

I såfall trener du altfor mye.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    da har du forstått meg riktig.. slik trening tom. lørdag og på søndag har jeg cardio.. forslag til endringer?

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Ja.

3-4 treningsdager i uka. Del opp kroppen slik den trenes 1 gang i uka og inkluder beina dine i treninga.
    I tillegg til det kan du sikkert fjerne halvparten av øvelsene på alle muskelgruppene og halvere antall sett.
    Hvor lang tid tar ei slik økt slik som du trener nå?
    may the wind always be at your back,
    and the sun always upon your face,
    and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    jeg har god basis fra tidligere trening på spesielt bena.. har vært i Jr. vm i roing, der ben-muskelatur er meget viktig.. prøver derfor å få overkroppen opp på nivå med bena.. har 140 kg 1rm markløft og 110 1rm i knebøy, men ikke mer enn 75 i benk=/
    ei økt gåt unna på omlag 2 timer styrke, pluss da eventuell oppvarming tøying ol.

Udefinert Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alt for høy frekvens i forhold til volum - mange sett etc. Jeg er tilhenger av høy frekvens - med trening av hver muskelgruppe 1,5 til 2 ganger i uken, men da må volumet vere lavt!
    Og to timers økter?

" Desto lengre tid en bruker på treningsøktene desto mer nedbrytende hormoner utsondres og desto lengre tid tar det å normalisere hormonbalangsen etter trening. Målsettningen bør være å trene så intensivt som mulig slik at du stimulerer den hormonelle responsen, men ikke så lenge at konsentrasjonen av nedbrytende hormoner stiger unødvendig mye. For lang tids trening påvirker innhentingen og øker risikoen for langsiktig overtrening.

Normalt ved treningstart er ca 300nmol/L av hormonet kortisol.
    Etter 30 minutter er denne verdien oppe i 400nmol/L
    Etter 45 minutter er denne verdien oppe i 430nmol/L
    Etter 60 minutter er denne verdien oppe i 570nmol/L
    Etter 75 minutter er denne verdien oppe i 770nmol/L
    Etter 90 minutter er denne verdien oppe i 800nmol/L

Som du ser av disse verdiene så bør lengden på treningen vare fra 30-60 minutter. Ideelt sett er 30-45 minutter nok. Ettersom kortisolverdiene øker såpass etter denne tidsperioden.

NB: Kortisol er et direkte muskelnedbrytende hormon og det vil en jo ikke ha formye av når en er ute etter maksimal muskelmasse eller styrke for den saks skyld. "
    Trening og ernæring for maks. muskelmasse.
    184 cm
    91 kg
    20 år

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    Tusen takk for meget lærerike tips så langt=D

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Bryst
    Benkpress, 2-3 sets, 8 rep
    Skråbenk med manualer, 2 sets, 5-8 rep
    Kabel flies, 1 set 12 kontrollerte reps, alt over dette går til failure og er bare for å få ut alt.

Rygg
    Markløft, 2-3 sets, 4-7 rep
    Hantelroing, 2 sets, 6-10
    Nedtrekk forran med triangel, 2 sets, 8-10 rep
    Sittende roing med triangel, 2 sets, 5-8 rep

Skuldre (+traps)
    Nakkepress med manualer, 3 sets, 5-8 rep
    Upright row, 2 sets, 8-10 rep
    Shruggs med manualer eller stang, 2 sets, 10 rep

Triceps
    Dips, 2 sets, 6-10 rep
    Pushdown med stang, 2 sets, 8 rep

Biceps
    Stående ez-curl, 3 sets, 7-12 rep
    Sittende hantelcurl, 1 set, 10-12 rep
    Til opplysning mener jeg alle øvelser burde taes kontrollert, men om du mener at villmann kasting av manualene gir deg ekstra god muskelvekst må du gjerne gjøre det

Dette kan feks splittes slik:
    Bryst + triceps
    Rygg + biceps
    Skuldre + mage

Om du vil ha biceps på ryggdagen eller bryst dagen eller whatever, må du nesten føle deg fram til selv.

Slik ville JEG lagt opp treninga, men det viktigste er at du prøver deg litt fram selv og finner det du vokser best med. Gi det litt tid og før logg
    may the wind always be at your back,
    and the sun always upon your face,
    and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    Tusen takk Diste=D

Medlem SuperMan! sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    Nå vet jeg jo ikke helt hvor lenge du har trent, men ville værtfall gjort om til 3 treninger i uka, MAX 4... Husk, hvile er like viktig som treninga Og noen par hakk viktigere en det, kommer kostholdet.

Det du sier biste er f.eks ett veldig greit opplegg. På det nye settet jeg har(fått god hjelp, har jeg ca 2(max 3) øvelser pr. muskel gruppe. Husk også å strekke ut i ca 30sek når du er ferdig, bygger fiber i muskelgruppene og minker restitusjonstiden.

Som biste har satt opp, bryst å triceps(det har jeg ogs&#229 på samme dag, vil jeg være litt forsikt, f.eks benk, skrå, negativ benkpress er veldig populært, og der trener du brystet, men du sliter også ut tricepsen. Prøv litt forskjellige øvelser, variasjon i øvelsene er viktig, og prøv når du kjører bryst at du kjører noen som ikke sliter på tricepsen

Til opplysning mener jeg alle &#248;velser burde taes kontrollert, men om du mener at villmann kasting av manualene gir deg ekstra god muskelvekst m&#229; du gjerne gj&#248;re det <--- det biste sier der er ogs&#229; helt riktig, vil ikke anbefale &#229; gj&#248;re ting fort, for det f&#248;rste, s&#229; kan du fort ta &#248;velsen litt feil, som kan skape slitasje, og de fleste har anbefalt og sagt, gj&#248;r det sakte og kontrollert men men, det er forskjellig fra person til person.

Jeg kan heller ikke se noe bein i treningsprogrammet ditt? det burde du absolutt ha
    The only thing we have to fear is fear itself

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    26
    at jeg ikke kom på å bli medlem her tidligere.. trodde jeg hadde mye peiling jeg, men.. så feil kan man ta! at hvile og kosthold har så stor betydning for prestasjon, progresjon og restitusjon er helt nytt for meg, så der har jeg noe å lære meg.. Tusen takk til deg også SuperMan!

Ettersom man skal ha maks 4 treninger i uka.. vil det da utelukke muligheten til å trene cardio på de 3 resterende dagene? eller vil dette føre til dårligere progresjon på økt muskelmasse?

Platinum Member TommyMSI sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Wrp
    Alt for høy frekvens i forhold til volum - mange sett etc. Jeg er tilhenger av høy frekvens - med trening av hver muskelgruppe 1,5 til 2 ganger i uken, men da må volumet vere lavt!
    Og to timers økter?

" Desto lengre tid en bruker på treningsøktene desto mer nedbrytende hormoner utsondres og desto lengre tid tar det å normalisere hormonbalangsen etter trening. Målsettningen bør være å trene så intensivt som mulig slik at du stimulerer den hormonelle responsen, men ikke så lenge at konsentrasjonen av nedbrytende hormoner stiger unødvendig mye. For lang tids trening påvirker innhentingen og øker risikoen for langsiktig overtrening.

Normalt ved treningstart er ca 300nmol/L av hormonet kortisol.
    Etter 30 minutter er denne verdien oppe i 400nmol/L
    Etter 45 minutter er denne verdien oppe i 430nmol/L
    Etter 60 minutter er denne verdien oppe i 570nmol/L
    Etter 75 minutter er denne verdien oppe i 770nmol/L
    Etter 90 minutter er denne verdien oppe i 800nmol/L

Som du ser av disse verdiene så bør lengden på treningen vare fra 30-60 minutter. Ideelt sett er 30-45 minutter nok. Ettersom kortisolverdiene øker såpass etter denne tidsperioden.

NB: Kortisol er et direkte muskelnedbrytende hormon og det vil en jo ikke ha formye av når en er ute etter maksimal muskelmasse eller styrke for den saks skyld. "
    Trening og ernæring for maks. muskelmasse.

Veldig interessant dette her med kortisol!
    http://fitnessprat.no/showthread.php?t=27446 <---treningsdagbok

1.pl City Open 2007

Platinum Member TommyMSI sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Ja.

3-4 treningsdager i uka. Del opp kroppen slik den trenes 1 gang i uka og inkluder beina dine i treninga.
    I tillegg til det kan du sikkert fjerne halvparten av øvelsene på alle muskelgruppene og halvere antall sett.
    Hvor lang tid tar ei slik økt slik som du trener nå?
    3-4 treninger i uken. Er flotte greier det.

Men det som funker for meg er 6 treninger per uke

1: bryst/tr

2:bein/mage

3:rygg/bi
    ----------------
    4:bryst/tr

5:bein/mage

6:rygg/bic
    --------------------
    7:fri ev kondisjon etc.

Jeg ser ingenting galt i å trene samme muskel gruppe to ganger i uken. hver muskel gruppe trenger min. 48timers restitusjon. Og det får hver muskelgruppe i mitt program.
    Øktene mine er relativt korte 40/60min. Her kjører jeg aldri over ti øvelser.
    Dessuten kan jeg skryte på meg en vektøkning på 10kg siden nyttår.

Men jeg sier ikke herved at mitt program er medisinen, men at det fungerer meget bra for meg, ja. Jeg er for individualisering av treningsprogrammene våre. Man må prøve seg fram.
    Mitt motto er som dere sikkert har hørt før, en dag uten trening, er en dag uten mening :P

Lykke til fredrik§!!!
    http://fitnessprat.no/showthread.php?t=27446 <---treningsdagbok

1.pl City Open 2007

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.