Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Trenger forskning angående tøyning

Kliss nytt medlem Mr.Benkpress sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23

Trenger forskning angående tøyning

Trenger hjelp til å stoppe kjeften på gymlæreren min. Har levert en treningsplan for benkpress i til gymlæreren og til hans store forundring hadde jeg vært så eplekjekk og skrevet at jeg ikke skulle tøye. Begrunnelsen lyder som følgende:

"Jeg har ikke med uttøyning i programmet av den enkle grunn av at når man har brutt ned kroppen gjennom trening, hjelper det ikke å dra ekstra i vevet. Dette fører ofte til små mikrorupturer, altså en ytterligere nedbryting av fibre. Man oppnår mer mikrotrauma enn ønskelig og øker restitusjonslengden ytterligere slik at det kan bli vanskelig å få restituert seg 100%. Dette iht nyere forskning."

Dette mener jeg å ha lest et sted på iform.no.

Tilbake fikk jeg denne kommentaren:
    "Det er alltid interessant med ny forskning, men da må du også vurdere seriøsiteten i denne forskningen. Hva er kilden? Er dette hele konklusjonen? Det er idag bred faglig enighet om at man ikke klarer å senke hvilespenningen nok - uten uttøyning - som igjen fører til at man kan redusere ernæringen i muskelfestet og senevevet -> som igjen kan danne utgangspunkt for inflamasjon skader. Du må uansett demonstrere konnskap om disse tingene."

Læreren er en "gammal kall" og som folk flest, likar han ikke folk som driver med styrkeløft o.l. Fokuset settes dermed på utholdenhetstrening. .

Er det noen som sitter med forskning som støtter min påstand? Hadde vært artig å naila denne 50-talls enspora fyren en gang for alle.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Vio hjelper sikkert velvillig
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Medlem Slækkis sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Benkpress Vis post
    Trenger hjelp til å stoppe kjeften på gymlæreren min. Har levert en treningsplan for benkpress i til gymlæreren og til hans store forundring hadde jeg vært så eplekjekk og skrevet at jeg ikke skulle tøye. Begrunnelsen lyder som følgende:

"Jeg har ikke med uttøyning i programmet av den enkle grunn av at når man har brutt ned kroppen gjennom trening, hjelper det ikke å dra ekstra i vevet. Dette fører ofte til små mikrorupturer, altså en ytterligere nedbryting av fibre. Man oppnår mer mikrotrauma enn ønskelig og øker restitusjonslengden ytterligere slik at det kan bli vanskelig å få restituert seg 100%. Dette iht nyere forskning."

Dette mener jeg å ha lest et sted på iform.no.

"Det er alltid interessant med ny forskning, men da må du også vurdere seriøsiteten i denne forskningen. Hva er kilden? Er dette hele konklusjonen? Det er idag bred faglig enighet om at man ikke klarer å senke hvilespenningen nok - uten uttøyning - som igjen fører til at man kan redusere ernæringen i muskelfestet og senevevet -> som igjen kan danne utgangspunkt for inflamasjon skader. Du må uansett demonstrere konnskap om disse tingene."

Læreren er en "gammal kall" og som folk flest, likar han ikke folk som driver med styrkeløft o.l. Fokuset settes dermed på utholdenhetstrening. .

Er det noen som sitter med forskning som støtter min påstand? Hadde vært artig å naila denne 50-talls enspora fyren en gang for alle.
    Læreren uttrykker seg fornuftig. Alle(vettuge) som har drevet med styrke/kraft/sprint vet at tøying for å senke spenningen i anstrengt muskulatur er smart.

Dette er dog bare en av flere hensikter med tøying. Type/mengde/intensitet av tøying skal selvfølgelig tilpasses utøver og hensikten.

Det finnes ingen god forskning på alle sider av tøying, men endel enkle og lite hensiktsmessige studier som bare understreker at på dette feltet er det års opparbeidet erfaring fra kompetente trenere/utøvere som er interessant.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Husk det er forskjell på tøying og bevegelighetstrening. 20 sekunder vanlig tøying vil nok ikke gjøre noe fra eller til når det gjelder restitusjon. Men bevegelighetstrening for forbedret muskeutslag derimot vil nok absolutt forlenge restitusjonstiden.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Slækkis Vis post
    Læreren uttrykker seg fornuftig. Alle(vettuge) som har drevet med styrke/kraft/sprint vet at tøying for å senke spenningen i anstrengt muskulatur er smart.

Dette er dog bare en av flere hensikter med tøying. Type/mengde/intensitet av tøying skal selvfølgelig tilpasses utøver og hensikten.

Det finnes ingen god forskning på alle sider av tøying, men endel enkle og lite hensiktsmessige studier som bare understreker at på dette feltet er det års opparbeidet erfaring fra kompetente trenere/utøvere som er interessant.
    Poenget med dette innlegget var? Så når man har oppnådd mictrotrauma mener du man bør rive i det mere? jaja, for all del. Det var dog ikke dette han spurte om.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Husk det er forskjell på tøying og bevegelighetstrening. 20 sekunder vanlig tøying vil nok ikke gjøre noe fra eller til når det gjelder restitusjon. Men bevegelighetstrening for forbedret muskeutslag derimot vil nok absolutt forlenge restitusjonstiden.
    Læreren mener ikke 20 sekunder vanlig tøying, hvordan tøying de har etter gymmen vet jeg ikke men det er som regel opptil flere minutter vil jeg tro. Da jeg har vært gjennom samme mølla. Det som læreren heller aldri definerer er mengden på tøyingen han mener er hensiktsmessig.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Husker jeg ble ganske overasket ved idrettsfysiologi da foreleseren som ellers er oldschool-fundamentalist av verste slaget, og blant annet lyste protein i bann, forkynte at forskningen viste at uttøying var verdiløst. Oppvarming var han heller ikke begeistret for. Skal så smått se om jeg finner noe av det. Dette gjaldt kondisjonstrening.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30

Sammenlikning av innhentings-strategier. Aktiv, passiv og tøying.

From the Department of Rehabilitation, Academy of Physical Education, Kraków, Poland (AM, PM); College of Applied Health Sciences, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois (BF); and Sport Department, Liverpool Hope University, Liverpool, United Kingdom (VBU).

Mika A, Mika P, Fernhall B, Unnithan VB: Comparison of recovery strategies on muscle performance after fatiguing exercise. Am J Phys Med Rehabil 2007;86:474-481. OBJECTIVE:: The objective of this study was to assess the influence of different relaxation modes: stretching (ST), active recovery (AR), and passive recovery (PR) on muscle relaxation after dynamic exercise of the quadriceps femoris. DESIGN:: Ten healthy male volunteers between 24 and 38 yrs of age participated in this study. After the warm-up, subjects performed three sets of dynamic leg extension and flexion (at an angle of 20-110 degrees) at 50% of previously determined maximal voluntary contraction (MVC), with 30 secs of rest between sets. Immediately after completing the leg exercise, one of the relaxation methods was applied, in a randomized order (AR, PR, ST). Then, subjects performed isometric knee extension at 50% of MVC to the point of fatigue, and surface electromyogram (EMG) of the vastus lateralis muscle was measured. RESULTS:: After AR, the mean MVC was significantly (P < 0.05) higher than after PR and ST. Moreover, there was no difference in MVC between AR and baseline (P > 0.05). Total time of the effort during EMG measurement was significantly lower for all three recovery modes than at baseline. During the effort after both PR and ST, there was no significant increase in motor unit activation, but a significant increase was noted after AR (P < 0.05). There was no difference in frequency between any of the recovery modes and baseline (P > 0.05). CONCLUSION:: The results of this study suggest that the most appropriate and effective recovery mode after dynamic muscle fatigue involves light, active exercises, such as cycling with minimal resistance.

PMID: 17515687 [PubMed - as supplied by publisher]

Konklusjonen er alts&#229; at aktiv nedtrapping er gunstigere for &#229; tilf&#248;re n&#230;ringsemner til muskelen umiddelbart etter trening. Dette har jeg sett stadig mer av i programmer p&#229; nett, feks t-nation sine benkplaner, hvor man tar 100-reps-pek-dek post-trening for &#229; &#248;ke blodgjennomstr&#248;mmingen. Ellers enig med MrMuscle i at lett t&#248;ying ikke er det samme som &#229; strekke facia forbi det maksimale leddutslaget.
    Sist endret av vio; 07-06-07 kl 16:47
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Takktakk;D

Medlem Slækkis sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    Poenget med dette innlegget var? Så når man har oppnådd mictrotrauma mener du man bør rive i det mere? jaja, for all del. Det var dog ikke dette han spurte om.
    Skjønner at du ikke er den mest dyptpløyende. Tøying kan ha MANGE hensikter. Å senke spenning gjør man både under og rett etter trening. Intensiteten på den tøyingen er selvfølgelig moderat.

Forsøket som Vio refererer er greit nok, men tar bare hensyn til en av mange mulige hensikter med tøying og er vel gammelt nytt.

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Trenger hjelp til &#229; stoppe kjeften p&#229; gyml&#230;reren min. Har levert en treningsplan for benkpress i til gyml&#230;reren og til hans store forundring hadde jeg v&#230;rt s&#229; eplekjekk og skrevet at jeg ikke skulle t&#248;ye. Begrunnelsen lyder som f&#248;lgende:

"Jeg har ikke med utt&#248;yning i programmet av den enkle grunn av at n&#229;r man har brutt ned kroppen gjennom trening, hjelper det ikke &#229; dra ekstra i vevet. Dette f&#248;rer ofte til sm&#229; mikrorupturer, alts&#229; en ytterligere nedbryting av fibre. Man oppn&#229;r mer mikrotrauma enn &#248;nskelig og &#248;ker restitusjonslengden ytterligere slik at det kan bli vanskelig &#229; f&#229; restituert seg 100%. Dette iht nyere forskning." Hva er "mer enn &#248;nskelig", og n&#229;r vet du at du har oppn&#229;dd &#248;nsket mengde? Kanskje litt ballistisk t&#248;yning ville gitt deg "akkurat nok" mikrorupturer.

Dette mener jeg &#229; ha lest et sted p&#229; iform.no. Aldri bruk noe fra Iform.no i skoleoppgaver/eksamen. Forresten..aldri les noe p&#229; Iform.no. Ever.

"Det er alltid interessant med ny forskning, men da m&#229; du ogs&#229; vurdere seri&#248;siteten i denne forskningen. Hva er kilden? Er dette hele konklusjonen? Det er idag bred faglig enighet om at man ikke klarer &#229; senke hvilespenningen nok - uten utt&#248;yning - som igjen f&#248;rer til at man kan redusere ern&#230;ringen i muskelfestet og senevevet -> som igjen kan danne utgangspunkt for inflamasjon skader. Du m&#229; uansett demonstrere konnskap om disse tingene."

L&#230;reren er en "gammal kall" og som folk flest, likar han ikke folk som driver med styrkel&#248;ft o.l. Fokuset settes dermed p&#229; utholdenhetstrening. .

Er det noen som sitter med forskning som st&#248;tter min p&#229;stand? Hadde v&#230;rt artig &#229; naila denne 50-talls enspora fyren en gang for alle.

Hva skal du egentlig oppn&#229; med programmet du satte opp? Er hypertrofi eller styrke eneste m&#229;l?
    Jeg ville gjort mobilitetstrening f&#248;r trenings&#248;kten, og droppet den statiske t&#248;yningen, med mindre man har en klar mangel p&#229; passivt leddutslag (f.eks. hamstrings). Med mobilitetstrening f&#229;r du varmet opp, samt over tid forbedret bevegelighet som vi alle trenger litt av. Det er liten vits (og ofte skadelig)i ha store leddutslag dersom man ikke har stabilitet i disse utslagene. Dette er et problem ved statisk t&#248;yning.

N&#229;r det er sagt tror jeg fint lite p&#229; at det er skadelig &#229; t&#248;ye etter trening ettersom man da p&#229;f&#248;rer muskelen (ytterligere) mikrorupturer. Sv&#230;rt f&#229; av oss trener hardt nok til at dette skal v&#230;re et problem, og jeg tror enda f&#230;rre t&#248;yer hardt og lenge nok til &#229; skape problemer.
    Min guesstimation er at f.eks. 2(3, 4)x30 sek. brystt&#248;yning etter benk&#248;kta ikke vil forlenge restitusjonstiden.

Kan noen forresten fortelle meg hvorfor, n&#229;r vi kan st&#229; p&#229; en fot og holde det andre beinet i 90grader hofteabduksjon, hvorfor kan vi ikke da g&#229; ut i spagaten?
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    spagaten: fordi det blir mye større strekk når du strekker ut andre foten også, som man gjør i en spagat.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Spurte etter forskning for min påstand jeg. Hva som er riktig eller galt gir jeg egentli faen i, så dere kan spare dere tiden på å prøve å overbevise.

Takk til vio for svar

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    spagaten: fordi det blir mye større strekk når du strekker ut andre foten også, som man gjør i en spagat.
    Hvorfor blir det mer strekk?
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Spurte etter forskning for min påstand jeg. Hva som er riktig eller galt gir jeg egentli faen i, så dere kan spare dere tiden på å prøve å overbevise.

Takk til vio for svar

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Vil tro at strekken musklene utsettes for blir større når beina går fra å være 90 grader til 180.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Vil tro at strekken musklene utsettes for blir større når beina går fra å være 90 grader til 180.
    Men hva er det som spenner over begge beina? Hva er det egentlig du mener som strekkes?

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    nei, det er nettopp det.. adduktormusklene er festet på "hversin side", så skjønner ikke helt HVORDAN de blir strekt. Men de blir jo det, det kjenner jeg selv

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Poenget mitt er at det er nervesystemet som stopper deg fra å gå ned i spagaten. Ikke muskler, sener, fasciaer eller andre strukturer i beina.
    Dette ifølge Pavel Tsatsouline.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Poenget mitt er at det er nervesystemet som stopper deg fra å gå ned i spagaten. Ikke muskler, sener, fasciaer eller andre strukturer i beina.
    Dette ifølge Pavel Tsatsouline.
    jaha? Og hvordan stopper nervesystemet deg i det?
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    jaha? Og hvordan stopper nervesystemet deg i det?
    Her er et sitat fra Pavel:
    "Pavel: The traditional Western approach to flexibility has failed because it started with the assumption that muscles and connective tissues need to be physically stretched. The premise that you need to stretch if you want to be flexible is wrong. Try this test. While standing, extend your leg out to the side at a 90 degree angle and place it on a table or chair. Now put that leg down and do it with the other leg. It’s easy. So what stops you from spreading both legs at the same time and doing the splits, or what Russian ballet rs call "the dead split"? It has nothing to do with "short" muscles.

No muscles run from one leg to the other! No tendon, no ligaments, nothing but skin. So why can’t you do the splits? Fear and tension. The muscles tighten up and resist lengthening. Russian scientists call it antagonist passive insufficiency. It’s not short muscles or connective tissue that makes you tight; it’s your nervous system!

If you spend a lot of time walking or sitting a certain way, your muscles accept that length as normal. And whenever you try to elongate the muscles beyond that, the stretch reflex fires and it reins the muscle right back in. The key to exceptional flexibility is to control the stretch reflex, learn to override it and learn to relax the muscle into the stretch. Your muscles are already long enough to do the splits; they just don’t know it yet. So just like with strength training, I teach people to run their muscle software by manipulating tension and breathing."

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.