Hei
Da jeg først startet å trene, var det hos en kamerat av meg. Vi hadde et fullkroppsprogram (som var i 3 deler, - 2mnd på hvert program) som vi slavisk følgte (trente fast 2-3 ganger i uken). Dette programmet fant vi i en bok fra 70 tallet.
Veldig hardt program, og det var ikke en eneste trening som var kortere enn 3 timer (inkl oppvarming). F.eks, del 3 av programmet, starter med benkpress: 4 sett oppvarming (der vi gradvis øker vektene), og deretter blir det: 2x8, 5x5, 2x3.. 9 serier altså. Videre følger skråbenk med manualer, benk med smalt grep, osv.. ifra 5-9 sett på alle øvelsene.. (var ett unntak, og det var tåhev, som kun hadde 3 serier).
Det er sikkert _INGEN_ som noensinne ville funnet på å anbefale dette programmet til noen nybegynnere (eller viderekomne for den sags skyld)... og det er jo forståelig nok - for jeg ble overtrent en del ganger (senebetennelse og vondt i viljen) - MEN, kom fort 'tilbake, og vi økte som noen griser selv om vi ble satt tilbake av overtrening litt her og der ! Jeg tror mine best løft på benkpressen er noe slik; 95kg (6rep), 96 (6 rep), 98 (6 rep), 99 (4), 100 (4), 101 (4), 102 (4), 104 (2), 105 (6 repper). .. på 9 serien klarte jeg altså 6 repper med 105kg.
Mange har kommentert at vi er idioter som følgte det programmet.. men, det funket, så vi gav nå f i hva andre synes. Meeen jah, så flytter kameraten av meg til en annen by for å studere.. så jeg starter på et trenings senter i nærheten av meg. Trener med noen andre kamerater av meg der - siden treningssenteret er 10min ifra der jeg bor, med bil, så kjører vi sammen.. og da ble det bare naturlig for meg å følge deres program, - jeg kan jo ikke la dem vente i 2 timer på meg hver gangProgrammet er noe ala dette:
2x6-8 benkpress
2x6-8 skråbenk
2x6-8 flyes
2 serier på hver øvelse, og maks 3 forskjellige øvelser på den og den muskelgruppen.
mandag blir det da; bryst, triceps, mage
Onsdag: Bein, legg, biceps
fredag: skuldre, rygg, mage
Hver trening varer ca. 1 time. Noe som var en 'lettelse' når man er vandt til 3t..
Følgte det programmet i 1 år (jeg varierte mye på øvelsene), - men jeg økte vel egentlig ikke i det hele tatt, kun i noen få øvelser. Knebøy/markløft skippet jeg litt for ofte.. et sløvt år var det. Ble noe 'bedre' synlig resultat, iallefall. .. tror jeg.
De siste mndene nå, derimot, så har jeg trent fast 2-3 ganger i uken, spist bedre, og økt ganske bra i de fleste øvelsene. Spesielt markløft, knebøy, og pullover har jeg økt godt i.. har vel økt ganske bra i de fleste øvelser - bortsett fra benkpress.. at jeg en gang tok 6 repper på 105kg, på 9 serien, for snart 2 år siden.., - OG jeg sliter med å ta 6 repper på 100-105kilo nå, og jeg har kun 2 serier..
Ble visst litt lang den posten her, men..
Noen som har tips om hva jeg kan prøve på ? (Utenom å slå meg i hodet med en hammer da.. ) Burde jo vært naturlig for meg å øke i benkpress, når jeg øker i alt annet-- Jeg har prøvd å variere litt, f.eks ta benkpress med manualer en uke, og deretter med stang.. og jeg har i det siste kjørt en ekstra serie på benkpress, der jeg presser meg slik at jeg føler brystet skal sprenges - lite vekt på stanga, men veldig treeeeeeege repetisjoner.

LinkBack URL
About LinkBacks
)... og det er jo forståelig nok - for jeg ble overtrent en del ganger (senebetennelse og vondt i viljen) - MEN, kom fort 'tilbake, og vi økte som noen griser selv om vi ble satt tilbake av overtrening litt her og der ! Jeg tror mine best løft på benkpressen er noe slik; 95kg (6rep), 96 (6 rep), 98 (6 rep), 99 (4), 100 (4), 101 (4), 102 (4), 104 (2), 105 (6 repper). .. på 9 serien klarte jeg altså 6 repper med 105kg.
Programmet er noe ala dette:
-- Jeg har prøvd å variere litt, f.eks ta benkpress med manualer en uke, og deretter med stang.. og jeg har i det siste kjørt en ekstra serie på benkpress, der jeg presser meg slik at jeg føler brystet skal sprenges - lite vekt på stanga, men veldig treeeeeeege repetisjoner.
Svar med sitat