Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: trenignsprogram for jente med fibromyalgi

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

trenignsprogram for jente med fibromyalgi

jeg er treningsveilder på treningssenter, og jobben består av å sette opp treningsprogram til ulike folk med ulike forutsetninger, for så å veilede dem gjennom den første timen, og gi dem jevnlig oppfølging og fornying av program. Mange har skader som må tas henysyn til og det går fint, men i går kom det ei jente med fibromyalgi (leddgikt liknede sykdom, gir smerter i muskler og ledd i store deler av kroppen slik jeg har forstått det). Hun ønsket veiledning og program til styrkerommet, men med hensyn til sykdommen. Så jeg lurer kort og greit på om det er noen som har erfaring med denne problemstillingen??

Tenker i første omgang at det blir å sette opp "idiotsikre" øvelser som ikke er altfor krevende. Hun har trent litt før, men er langt fra i toppform. Hun er ellers med på spinningtimer, men ønsket også litt styrke.
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Burde du ikke vite dette om du er treningsveileder?
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    ...er ikke dette et bevis på hvordan PT'er ligger an? :P

"Ta et kurs, bli PT"
    www.mthereseo.blogg.no

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    lav belasting, mange reps og minst 48 timer hvile mellom hver gang du trener samme muskelgruppe.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    skal nok alltids få satt opp et program til henne, er ikke det som er problemer. jeg ville bare høre om det var noen som kjente til sykdommen eller har vært borti samme problemstilling før, er jo bare greit med litt råd dersom det er noen som har erfaring med sykdommen.

The blogg =)

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg ville henvist henne videre til noen andre jeg, hvis jeg ikke hadde hatt peiling på hva slags trening hun kunne ha nytte av. Du risikerer å gjøre vondt verre her.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    så hokus pokus er det nok ikke. fibromyalgi er sist jeg sjekket en kronisk sykdom som gir vandrende smerter i hele kroppen, stive muskler og utmattelse. trening og mosjon vil for en pasient virke smertelindrende hvis det gjøres i korrekte og kontrollerte former. derfor lav belastning, mange reps og lang restitusjon. det som er vanskelig er at øvelsene fort kan gjøre vondt for pasienten nettopp pga sykdommen, og da er det viktig at du som pt sørger for at øvelsene blir gjort riktig.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    takk for svar =)
    Har laget klart et program nå, med 2-3 serier og mange repetisjoner. Mange av øvelsene blir med egen kroppsvekt, og er kombinasjonsøvelser, slik hun får trent hele kroppen på relativt få øvelser. skal gå over programmet med en personlig trener i god tid før timen, slik jeg er sikker på at dette ikke vil gjøre vondt verre.

The blogg =)

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Bøy, mark og benk!!!!!!
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    lav belasting, mange reps og minst 48 timer hvile mellom hver gang du trener samme muskelgruppe.
    Enig med veggiss her. I tillegg er det viktig at hun lytter til kroppen og er ærlig i til bakemeldingene slik at treningen ikke virker mot sin hensikt. Dette betyr også at treningsprogrammet bør fokusere på å tilpasse til dagsformen. I tillegg ville jeg ha fokusert på øvelser som vil hjelpe henne i hverdagen i forhold til fysiske utfordringer her.

Kliss nytt medlem tmd87 sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    25
    En annen ting det kan være greit å være klar over er at fibromyalgipasienter ofte opplever en forverring av symptomene når de starter opp med trening, men dette er noe som som regel går over i løpet av noen få dager eller uker.

Hun kan komme til å oppleve flere slike "flare-up"-perioder, og det vil da være best å redusere på treningsvolum og intensitet til symptomene roer seg. Men å kutte ut treningen helt er sjeldent nødvendig eller hensiktsmessig.

Jenta vet sikkert en del om disse greiene selv også

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •