Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: trening av maksimal styrke

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

trening av maksimal styrke

hei! trener maksimal styrke i beina for å forbedre sprinten min på sykkel, og har tenkt å følge dette programmet:

knebøy 4x5 70-80kg
    liggende beinpress 3x4 50kg
    lårcurl 4x5 - 45kg
    lårspark 3x4 - 30kg
    Legghev i maskin 4x4 120kg

trener i tilleg generell styrke resten av kroppen (bryst, armer, mage, skuldre, rygg)

det jeg lurer på er om det er bra/greit å trene spinning rett etter en har trent maksimal styrke? trener alltid kardio etter vanlig styrketrening, men lurer på om dette er greit etter såpass hard styrketrening.. sikkert dumt spørsmål, men jeg er usikker..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Jeg pleier selv å trene kardio etter hard stryke trening, har gjort dette ei stund, og kan ikke finne noe galt i det. Men slenger meg gjerne på ditt spørsmål, så får vi se om vi kan få noen gode svar av FP's ekspertise

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

jess =)

pleier liksom å sykle til og fra senteret og det er 16 km, så det gjør jeg uansett.. men i dag er det lørdagsspinning som jeg gjerne vil være med på, og det går myepå beinmuskulaturen. tenkte abre at siden musklene utsette for hard trening under styrketrening så var jeg usikker på hvor "bra" det ville være med enda mer belastning. =D håper på noen kjappe svar før treninga hehe

The blogg =)

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Hvilken type spinningtime er det snakk om?

Edit: erstattet talentløs post.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

hei

intensiteten komme nok litta nnpå instruktøren..

er snakk om spinn 60 (60 min). pleriere være ganske hard trening. høyt tempo og relativ høy intensitet. 2 bakkesanger, 1 sang pasue, 2 nye bakker, pause osv..

The blogg =)

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Okei... vel, jeg er langt fra noen ekspert, men hvis du bekymrer deg for tap av muskelmasse kan du jo supplere siste måltidet før trening med antikatabolsk mat, f.eks kaseinpulver eller cottage cheese.

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    hei! trener maksimal styrke i beina for å forbedre sprinten min på sykkel, og har tenkt å følge dette programmet:

knebøy 4x5 70-80kg
    liggende beinpress 3x4 50kg
    lårcurl 4x5 - 45kg
    lårspark 3x4 - 30kg
    Legghev i maskin 4x4 120kg

trener i tilleg generell styrke resten av kroppen (bryst, armer, mage, skuldre, rygg)

det jeg lurer på er om det er bra/greit å trene spinning rett etter en har trent maksimal styrke? trener alltid kardio etter vanlig styrketrening, men lurer på om dette er greit etter såpass hard styrketrening.. sikkert dumt spørsmål, men jeg er usikker..
    det finner du jo fort ut selv. Vi har ingen fasit på hvordan kroppen din vil reagere. 1times styrketrening og rett etter 1times kardio høres drøyt ut. Du vil ikke få like mye ut av kardio økta, dette grunnet at du vil fort bli sliten i beina og miste "trøkket".
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Dropp maskinøvelsene. F.eks. beinspark med stor belastning, ødelegger knærne. Uansett blir du mer "funksjonell" dersom du bruker frivektsøvelser.
    Knebøy med stang, ettbeins-knebøy, utfall, reverse utfall, bulgarian split squats, SLDL, DL osv.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

ok..

takk for tips =) har brukt maskiner rett og slett fordi jeg ikke har så veldig god teknikk ppå beinøvelsene enda. går greit når det er med lettere vekter og flere repetisjoner, men føler meg ikke like "trygg" på øvelsene når det skal utføres med såpass tunge vekter, og ferre repetisjoner..

forresten.. hva er : bulgarian split squats, SLDL, DL osv? aner ikke hvordan jeg skal utføre dem.. om noen har råd om trening av ryggmuskulatur viul jeg gjerne høre det også.. =)

The blogg =)

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    bulgarian split squats, SLDL, DL
    Kryptiske betegnelser!

Googlet og fant følgende:

Bulgarian split squats er knebøy på én fot, med bakre fot plassert oppå en forhøyning.

SLDL er straight leg deadlift. Kalles vel strake markløft på norsk.

DL regner jeg da med at er deadlift. Markløft på norsk.

Så fikk jeg lært noe i dag også …
    You ran a marathon? That's cute …

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    På det bildet der han karen utfører strake markløft, er det riktig teknikk? Det ser ut som han går helt ned, og bøyer ryggen på slutten. Selv går jeg bare så langt ned at jeg fortsatt kan holde ryggen strak samtidig som beina er strake.
    Noen synspunkter på dette?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Du er kanskje mer fortrolig med denne varianten?

Dette er Staight-back straight-leg deadlift …

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Det er vel en ganske nøyaktig indikator på hvordan jeg utfører øvelsen, ja...
    Men går det fint an å trene den andre varianten også, uten å bekymre seg for skader? Så litt tvilsom ut, med tanke på at jeg alltid har hørt at markløft skal utføres med så strak rygg som mulig....

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Jeg har forresten en liten knekk i knærne når jeg kjører «SBSLDL» …

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

oki

takk for svar! kjører en del stifflegmarkløft.. bruker bare 20 kg, med 15-20 x 3 reps da, for å trene uthodlende styrke i ryggen..

for bena må jeg vel heller satse på 3-4 repetisjoner med 3-5 serier, slik at musklene blir sterke uten noe særlig øking av tverrsnitt?

tenker å bruke disse øvelsene da..

knebøy
    utfall
    Bulgarian split squats
    DL

ville det være nyttig å trene lårcurl, beinpress og "lårspark (vet ikke hva det egenlig heter) i tillegg (i maskin..)?

The blogg =)

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Skal du ha styrke så driter du i beinpress og lårspark. Legcurls, mjææ. Kjør glute/ham raises istedet.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    takk for svar! kjører en del stifflegmarkløft.. bruker bare 20 kg, med 15-20 x 3 reps da, for å trene uthodlende styrke i ryggen..
    Langrennslandslaget har sluttet å trene på denne måten. Noen løpere har også sluttet med det. Dere syklister kan nok også slutte med slikt, og gå over til maksimal styrke på både overkropp og bein.

Et sitat fra Wisløff, som du kanskje har hørt om: «[…]Håvard Østerås har beskrevet i detalj hva dere (både yngre og eldre utøvere) bør gjøre for å bli sterkere, ikke større. Allikevel anbefales og gjennomføres såkalt utholdende styrketrening, som jo bare er et ord, og en ikke-eksisterende ting. Styrketrening må gjennomføres for å bli sterkere og da med få repetisjoner dersom du ikke ønsker å bli særlig større og få mer masse å dra på rundt i sporet. Det sier seg selv at økt maksimal styrke gjør arbeidet på submaksimale arbeidsbelastninger lettere å gjennomføre, noe som er dokumentert på skiløpere i flere internasjonale publikasjoner. Så tren enten styrke eller utholdenhet. Det dere kaller utholdende styrke er i beste fall muskelspesifikk utholdenhetstrening – dere blir ikke særlig sterkere av det og ikke spesielt utholdende heller.»
    Resten av «artikkelen». Dette gjelder meg og deg også.

Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Kjør glute/ham raises istedet.
    Hva? En bestemt øvelse, eller en fellesbetegnelse på knebøy, markløft og tilsvarende øvelser som utføres uten maskiner?

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    http://www.exrx.net/WeightExercises/...eHamRaise.html
    Kan også tas på bakken med beina i ribbevegg.
    Da kalles det vel ghetto-GHR...

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    http://www.youtube.com/watch?v=UXOBHtZrxAk slik kan man gjøre de om man er svak i glutes og ikke har gluteham maskin.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Bare en liten tanke..

Hvordan er det å faktisk kjøre benspark på lette vekterog mange reps, for å øke melkesyreterskelens del ? Eller er dette bortkastet hvis man da ivertfal kjører tung spinning etterpå ?
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.