Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Trening av muskler ved løping

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2009

Trening av muskler ved løping

Hei , jeg har gått på treningsstudio 3 ganger i uken i over et halvt år nå, og da har jeg delt det opp slik at jeg trener overkroppen og bena annenhver treningsøkt. Men nå har jeg også begynt å løpe 30 minutter 3 ganger i uken, jeg kjenner at det tar i musklene og lurer da på om det er lurt å kutte ned på styrketreningen av bena på treningstudio? Hvilke muskler er det jeg trener når jeg løper?

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Aerob løping bruker en annen type muskelfiber enn styrketrening (type A vs type 1/2 B), så det er ingenting som tilsier at løping og styrketrening ikkje kan kombineres. Bare sørg for at du sover godt og spiser nok så burde det gå helt brillefint :-)
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    går helt fint å tren beina og samtidig løpe en del. Synes det bare er fint å få en løpetur i beine feks dagen etter hard beintrening for å hjelpe tilmed å transportere bort slagstoffer og slikt. Løpingen blir nødvendigvis prlite tyngre, men ikke noe problem. Prøve å ikke ta de tyngste intervalldragene dagen før tung beintrening kan være greit.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    du bruker ikke en bestemt muskelfiber, alle muskelfibrene i muskelen som er i aktivitet aktiveres. Tingen er at disse muskelfoibrene har ulike egenskaper. Type A, I B, og IIB. A er utholdne muskelfibre, men har mindre styrke og tregere forkorrtningshastighet (derfor gunstig for utholdenhetstrening, langdistanse). IB er midt i mellom, grei uth. og grei styrke. IIB har d[rlig utholdenhet, men er sterke med h;y forkostningshastighet (Bra for spurt, styrkel;ft osv).

Alle har alle tre typene, men i forskjellig grad. Det er medfodt, og paavirkelig av hvordan en trener. En som trener mye styrke vil f.eks oppnaa okt andel IIB, mens en maratonloper vil ha storre andel A.

Om du trenere hovedsaklig under anaerob terskel (melkesyreterskelen) er det utholdenheet du trener, og ikke styrke. Du b;r derfor trene styrketrenign for beina i tillegg. Men om du ;nsker framgang kan du med fordel kjoere 5 x 5 reps&serier (saa tungt du kan), i forhold til 12 x 3. dette gir okt styrke, men ikke saa stor volumokning.
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    Alle har alle tre typene, men i forskjellig grad. Det er medfodt, og paavirkelig av hvordan en trener. En som trener mye styrke vil f.eks oppnaa okt andel IIB, mens en maratonloper vil ha storre andel A.
    Nå tror eg du bommer litt her. En maratonløper har større andel type A fordi han har en større medføtt andel type A. Selv har eg en stor mengde type IIB og vil aldri kunne bli en topp maratonløper uansett hvor mye eg trener.

Det er vell aldri bevist at muskel-fiber hyperplasia er mulig i mennesker, bortsett fra ved bruk av slemme doser HGH.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheRat Vis post
    Nå tror eg du bommer litt her. En maratonløper har større andel type A fordi han har en større medføtt andel type A. Selv har eg en stor mengde type IIB og vil aldri kunne bli en topp maratonløper uansett hvor mye eg trener.

Det er vell aldri bevist at muskel-fiber hyperplasia er mulig i mennesker, bortsett fra ved bruk av slemme doser HGH.
    Jeg trodde det var vanlig med hyperplasia ved bruk av steroider også. Og uten bruk av noe som helst må det jo skje støtt og stadig. Hvor får vi ellers musklene fra?

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Jeg trodde det var vanlig med hyperplasia ved bruk av steroider også. Og uten bruk av noe som helst må det jo skje støtt og stadig. Hvor får vi ellers musklene fra?
    Antall muskelfibre er medfødt. Muskler kan øke i størrelse gjennom hypertrofi, en økning av celle-volum i allerede eksisterende fiber. Steroide-bruk fører kun til normal hypertrofi.

Sitat Opprinnelig skrevet av http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperplasia#Causes

Hyperplasia may also be induced artificially by injecting hormones such as IGF-1 and human growth hormone. Perhaps the most interesting and potent effect IGF has on the human body is its ability to cause hyperplasia, which is an actual splitting of cells. Hypertrophy, on the other hand, is what occurs during weight training and steroid use and is simply an increase in the size of muscle cells. With IGF use, one is able to cause this hyperplasia which actually increases the number of muscle cells present in the tissue. Weight training with or without anabolic steroid use enables these new cells to mature in size and strength. In addition, animal tests have shown that stretching a muscle can trigger hyperplasia, though this phenomenon has yet to be confirmed in humans.
    Forskere krangler seg imellom om muskel-hyperplasia er mulig i mennesker, og hva som i såfall fører til dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av http://www.sport-fitness-advisor.com/hyperplasia.html

One longitudinal study followed a group of recreational resistance trained subject. After 12 weeks of more intense resistance training, the number of muscle fibers in the biceps brachii in some of the subjects increased significantly. The fact that not all subjects responded in the same way suggests that if hyperplasia is possible in humans it may only occur in a few individuals under certain conditions.

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Har ikke peiling på verken hyperplasia eller A, I B, og IIB muskelfibre, men min erfaring er at jeg må redusere litt på vekttreningen på bein når jeg i tillegg løper eller sykler en del. Hvis ikke får jeg problemer med å restituere meg. Men dette gjelder bare om jeg kombinerer løping og vekttrening over lengre perioder. Dette kan også ha noe med alderen min å gjøre, fordi jeg merket mye mindre til dette tidligere. Løsningen for meg har vært å ha perioder hvor jeg fokuserer mest på enten løping eller vekttrening for beina. Når det gjelder ditt tilfelle YepYep vil jeg egentlig anbefale å prøve deg litt frem og finne ut hva som fungerer best for deg i praksis. Tror ikke det behøves og gjøres mer avansert enn det.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Joda, å prøve seg frem er selvsagt den beste måten for den individuelle, da det er så godt som umulig å fastslå nøyaktig hva hver person trenger av volum, hvile og mat.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.