Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: Trening av skuldre ved nakkevondt

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008

Trening av skuldre ved nakkevondt

Jeg sliter en del med stiv nakke og stive skuldre. Noe som gjør meg litt engstelig for å trene skuldre (gjør for tiden skulderpress).

På den ene siden tenker jeg at det sikkert er bra å aktivisere disse områdene, på den andre er jeg redd for å gjøre vondt verre.

Noen som har noen innspill på hvorvidt jeg bør holde meg til minimal vektbelastning eller om det bare er å kjøre på så lenge det ikke gjør vondt når jeg utfører øvelsene?

På forhånd tusen takk

Superior newbie Ciara sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Alder
    27
    Jeg trener som vanlig selv om jeg sliter med stiv nakke og skuldre. Forskjellen kjenner jeg på om jeg er flink til å tøye eller ikke, ikke om jeg trener tungt/lett.

Jeg pleier å tøye ut i pausene, når jeg er skikkelig varm. Merker vanvittig stor forskjell.

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av petzl Vis post
    Jeg trener som vanlig selv om jeg sliter med stiv nakke og skuldre. Forskjellen kjenner jeg på om jeg er flink til å tøye eller ikke, ikke om jeg trener tungt/lett.

Jeg pleier å tøye ut i pausene, når jeg er skikkelig varm. Merker vanvittig stor forskjell.
    Hm...tøying ja...huff. Det er jeg ikke så flink til må det innrømmes. Får begynne med det

Takk for svar

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Tøying nei! Det du trenger er massasje!

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Tøying nei!

Hvorfor ikke ?
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Tøying nei! Det du trenger er massasje!
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Hvorfor ikke ?
    Jeg har fått behandling for dette gjentatte ganger, både hos fysio, kiropraktor og akkupunktør, og alle har fortalt meg forskjellige ting. Noen mener massasje bare hjelper der og da - som smertelindring - og ikke vil gi noen varige resultater. Noen mener tøying er bra, mens andre igjen mener en bare "irriterer" området som allerede er overspent.

Det eneste de er enige om er at de vil ha pengene mine og at de kan kurere meg så lett som en plett!

\,,/ d(^_^)b \,,/ Carlsentassen sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    24
    blås i alle apekattene som fysio, kiro og akku, men kom deg til Naprapat, kanskje det hjelper mange jeg kjenner som ikke har blitt bedre av fysio eller akku, men har dratt til naprapat og blitt frisk^^

eller, endre bedre, kom til meg og få massasje med olje og happy ending
    20 år
    177 "høy"
    73-75kg

I've Allways Been Crazy, But It's Kept Me From Going Insane! My Name... Is Psycho!

Siempre he sido loca, pero es de ir me mantuvieron loco! Mi Nombre ... Psycho!

Treningsdagbok

Kosthold

Bildeprofil

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Carlsentassen Vis post
    blås i alle apekattene som fysio, kiro og akku, men kom deg til Naprapat, kanskje det hjelper mange jeg kjenner som ikke har blitt bedre av fysio eller akku, men har dratt til naprapat og blitt frisk^^

eller, endre bedre, kom til meg og få massasje med olje og happy ending
    Hva driver en naprapat med da? Jeg må innrømme at jeg er relativt skeptisk til alle "alternative" behandlere som skal hjelpe, jeg har migrene og det er en sånn sykdom som "alle" kan kurere. Min erfaring er at det hjelper i den perioden jeg er villig til å bruke 4000 kroner fra min egen lomme pr måned, men at jeg ikke merker noen forskjell etterpå.

Oljemassasje og happy-ending du...Ha, ha...jeg må jaggu si at folk er veldig snille og greie her inne :P

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    24
    En naprapat er en person som er utdannet innen - og utøver - naprapati

Naprapati et behandlingssystem som bygger på den manuelle medisinen. Begrepet manuell medisin betyr at man i stor grad benytter seg av sine egne hender for å undersøke og behandle problemer i menneskets bevegelsesapparat, som skjelett, rygg, muskler og ledd. En naprapat gjør nettopp dette. De ulike behandlingsmetodene man anvender, er ikke unike for naprapati, men benyttes delvis av beslektede manuelle behandlingsformer som kiropraktikk, fysioterapi, osteopati og massasje. Det som er unikt for naprapati er hvordan behandlingsmetodene kombineres for å gi best effekt.

en naprapat er en mellomting mellom massør og kiropraktor.. finner tryggepunkter (presspunkter) på kroppen din, der du har låsninger/vondt og får åpnet for blodgjennomstrømming og slikt.. fikser opp muskelknuter og tryggepunkter..

selvsagt, vi må jo ønske våre nye medlemmer velkommne ^^ selv om du blir det første med happy ending på menyen
    20 år
    177 "høy"
    73-75kg

I've Allways Been Crazy, But It's Kept Me From Going Insane! My Name... Is Psycho!

Treningsdagbok

Kosthold

Bildeprofil

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    en naprapat er en mellomting mellom massør og kiropraktor.. finner tryggepunkter (presspunkter) på kroppen din, der du har låsninger/vondt og får åpnet for blodgjennomstrømming og slikt.. fikser opp muskelknuter og tryggepunkter..

selvsagt, vi må jo ønske våre nye medlemmer velkommne ^^ selv om du blir det første med happy ending på menyen
    Naprapat høres jo egentlig interessant ut, kanskje jeg får gi det en sjanse når jeg føler meg motivert for en ny runde alternativ behandling.

Jeg får vel takke for den varme velkomsten da

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mihoe Vis post
    Naprapat høres jo egentlig interessant ut, kanskje jeg får gi det en sjanse når jeg føler meg motivert for en ny runde alternativ behandling.

Jeg får vel takk for den varme velkomsten da

en varm velkomst skal alltid taes imot med et smil, et åpent sinn, adresse og telefonnummer

jeg følte ihvertfall at Naprapati hjalp meg da jeg sleit med nakke, rygg og skuldre
    også er det utrolig deilig når man er ferdig, for da kjenner man seg så behagelig i kroppen^^
    20 år
    177 "høy"
    73-75kg

Treningsdagbok

Kosthold

Bildeprofil

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    en varm velkomst skal alltid taes imot med et smil, et åpent sinn, adresse og telefonnummer

jeg følte ihvertfall at Naprapati hjalp meg da jeg sleit med nakke, rygg og skuldre
    også er det utrolig deilig når man er ferdig, for da kjenner man seg så behagelig i kroppen^^
    He, he - adresse og telefonnummer du! Tror nok du er hakket for ung for meg Carlsentassen

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Men har du prøvd å tøye selv over tid feks?
    Er jo noen enkle tøyeøvelser man kan gjøre som vil løsne opp litt.

Alle behandlingsmetoder har jo sin effekt mot forskjellige plager.

Jeg er jo ingen ekspert på dette området, men det viktigste blir vel å finne ut nøyaktig hva som skaper problemer å finne ut hvilken metode som fungerer best for deg for å bli kvitt det.

Litt uttøying?
    Litt alternativ massasje fra venner?
    Litt bevegelighetstrening ?
    Litt avspenningstrening?

Hakuna Matata

Hobbymosjonist Smashii sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    22
    Dette var en veldig interessant tråd! Jeg sliter med akkurat det samme som deg. 2 skulderøvelser på samme trening og jeg er fucket resten av uken.. Og på akkuart samme måte som deg så har eg gått til de fleste "apekattene" uten hjelp..

Dette som Baliba nevner er absolutt verdt å prøve ut og kombinere litt. Jeg smører også nakken inn med en krem som heter Nardos. Har funket bra for meg

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Er jo noen enkle tøyeøvelser man kan gjøre som vil løsne opp litt.

Alle behandlingsmetoder har jo sin effekt mot forskjellige plager.

Jeg er jo ingen ekspert på dette området, men det viktigste blir vel å finne ut nøyaktig hva som skaper problemer å finne ut hvilken metode som fungerer best for deg for å bli kvitt det.

Litt uttøying?
    Litt alternativ massasje fra venner?
    Litt bevegelighetstrening ?
    Litt avspenningstrening?
    Jeg tror nok du har rett i alle de tingene du nevner der (selv om jeg er litt nysgjerrig på hva alternativ massasje egentlig er ) Hovedproblemet mitt er vel at dette er et særs sammensatt problem fordi jeg som sagt sliter en del med migrene, som fører til at jeg spenner nakke og skuldre. At jeg jobber foran skjerm hele dagen hjelper ikke akkurat det heller. Jeg får nok skjerpe meg kraftig på tøyingsfronten og begynne å benytte pausene mellom settene enda mer effektivt enn jeg allerede gjør.

Har dessuten mistanke om at jeg er relativt quad-dominat og leste for litt siden at dette også er en ting som har en tendens til å gi problemer med nakken.

En god ting er imidlertid at jeg opplever at mye trening og bra kosthold har utmerket effekt så lenge jeg ikke tar det til ekstremer

Sitat Opprinnelig skrevet av Smashii Vis post
    Dette var en veldig interessant tråd! Jeg sliter med akkurat det samme som deg. 2 skulderøvelser på samme trening og jeg er fucket resten av uken.. Og på akkuart samme måte som deg så har eg gått til de fleste "apekattene" uten hjelp..

Dette som Baliba nevner er absolutt verdt å prøve ut og kombinere litt. Jeg smører også nakken inn med en krem som heter Nardos. Har funket bra for meg
    "Godt" å høre at det er flere enn meg som opplever at skulderøvelser har en slik effekt - jeg føler meg litt pinglete og lettskremt. Hva er denne Nardos kremen? Er det muskelavslappende? Jeg bruker i perioder varmepute og syns det hjelper litt.

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Holdningsanalyse og oppretting av eventuelle svakheter blir jo viktig oppi alt dette. Standarden er jo fremoverlente skuldre etc..

Hakuna Matata

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Holdningsanalyse og oppretting av eventuelle svakheter blir jo viktig oppi alt dette. Standarden er jo fremoverlente skuldre etc..
    Jeg går selvsagt rundt og innbilder meg at jeg har ganske god holdning, men ser veldig tydelig at at jeg nok har litt for stramme hofteleddsbøyere når jeg ser meg selv fra siden. Er det noen som kan utføre sånt og gi råd om hvilke deler av kroppen man bør fokusere på? Jeg jobber jo forsåvidt med å trene både rygg og baksiden ben, men er det slik at man hovedsakelig bør trene disse muskelgruppene hvis man er såkalt forside-dominant?

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Jeg innbiller meg også at jeg har god holdning, og for et utrent øye ser jeg nok veldig rett og fin ut i det daglige. Men det er i grunn ganske grovt feil da man ser tydelig at jeg er dratt i alle retninger om jeg står avslappet og man ser meg fra siden.

Mulige årsaker :
    - for korte\stramme hofteleddsbøyere
    - for korte\stramme gluteus
    - for korte\stramme pectoralis

- for svake "romboider"
    - for svake bakside skuldre
    - for svake magemuskler

- for stressa
    - for dårlig holdning i det daglige
    - for lite bevegelse

Hakuna Matata

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Støtter Baliba her, bortsett kanskje fra punktet med korte gluteus. Disse er som regel lange og svake hos de fleste damer, og spesiellt de med stramme hofteleddsbøyere. Er du i tillegg quad-dominant, øker dette sannsynligheten for at gluteus ikke fyrer slik de skal. Hva med levator scapulae? Få noen til å trykke nedover rett på øvre indre kanten (angulus superior) på skulderbladet ditt. Sannsynligvis er det jævlig vondt og gir strålende smerter. Er du mye stresset? Hvordan er pustemønsteret ditt? Lær deg å puste med magen dersom det ikke er totalt unaturlig for deg.

Ikke minst: gå til en dyktig naprapat. De er flinkere enn fysioterapeuter, og det sier jeg som faktisk studerer fysioterapi.

Jeg innbiller meg også at jeg har god holdning, og for et utrent øye ser jeg nok veldig rett og fin ut i det daglige. Men det er i grunn ganske grovt feil da man ser tydelig at jeg er dratt i alle retninger om jeg står avslappet og man ser meg fra siden.

Mulige årsaker :

- for svake "romboider"
    - for svake magemuskler

- for stressa
    - for lite bevegelse
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Støtter Baliba her, bortsett kanskje fra punktet med korte gluteus. Disse er som regel lange og svake hos de fleste damer, og spesiellt de med stramme hofteleddsbøyere. .
    Aha, så spesifikt kan jeg ikke at jeg kjenner godt til forskjellig mellom jenter og gutter på disse punktene, men jeg kan skrive under på at jeg har selv veldig altfor korte og stramme gluteus

Hakuna Matata

Biatch Mihoe sin avatar
    Ble medlem
    05-2008

Mulige årsaker :

- for svake "romboider"
    - for svake magemuskler

- for stressa
    - for lite bevegelse
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Støtter Baliba her, bortsett kanskje fra punktet med korte gluteus. Disse er som regel lange og svake hos de fleste damer, og spesiellt de med stramme hofteleddsbøyere. Er du i tillegg quad-dominant, øker dette sannsynligheten for at gluteus ikke fyrer slik de skal. Hva med levator scapulae? Få noen til å trykke nedover rett på øvre indre kanten (angulus superior) på skulderbladet ditt. Sannsynligvis er det jævlig vondt og gir strålende smerter. Er du mye stresset? Hvordan er pustemønsteret ditt? Lær deg å puste med magen dersom det ikke er totalt unaturlig for deg.

Ikke minst: gå til en dyktig naprapat. De er flinkere enn fysioterapeuter, og det sier jeg som faktisk studerer fysioterapi.
    Veldig mange gode innspill her (jeg liker dette stedet bedre og bedre ). Når jeg blir amatørmassert kjenner jeg veldig igjen den beskrivelsen av strålende smerter langs med skulderbladene, og i perioder blir det så stivt i nakken at jeg mister litt av synsevnen og blir nummen i hendene når nakken blir vridd på.

Jeg tror ikke jeg stresser så mye egentlig, men samtidig har jeg jo migrene av relativt alvorlig grad og det medfører defintivt sitt. Pusten min har jeg hørt er bra - dog fra yogaentusiaster og den slags...

Høres defintivt ut som om jeg bør investere i en naprapat da - kanskje noen kjenner til en bra en i Oslo?

Aha, så spesifikt kan jeg ikke at jeg kjenner godt til forskjellig mellom jenter og gutter på disse punktene, men jeg kan skrive under på at jeg har selv veldig altfor korte og stramme gluteus
    Dette leste jeg om ganske nylig faktisk og det er visst veldig vanlig at kvinner og menn er motsatte på dette området. Det var en ganske innfløkt forklaring på det også som handlet om utvikling av muskelfibre i barndom og i voksenalder.

Ah - den som hadde en kropp som var perfekt sammensatt

Ble medlem
    05-2008
    Alder
    27
    Dette er et bra, men litt ubehagelig spørsmål for slike som oss som hater å tøye. Jeg har fått råd om dette med tøying i mange år, men har aldri hatt troa. Etter at jeg begynte å ta det seriøst etter en skikkelig knekk i ryggen, opplevde jeg at det er det som fungerer aller best for meg.

Man må nesten bare prøve litt ulike ting, siden årsakene til smertene mest sannsynlig ikke er de samme. Men gi alle råd (innen rimelighetens grenser) en sjanse, og det betyr at du må gjøre en innsats over tid.

I tillegg til tøying har jeg hatt god effekt av massasje. Det hjelper ikke i seg selv, men er et viktig supplement. Vi har massasjestol på jobben - jeg bor i den.

Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale en vanvittig dyktig kiropraktor, hvis du skulle finne på å prøve det igjen. Det var kiropraktor som fant ut at deler av årsaken til skuldersmerter hos meg kom av skjeve virvler i korsryggen, som igjen førte til ubalanse i resten av ryggraden.

Forresten - er du sikker på at nakke- og skulderspenningene kommer som følge av migrenen, eller kan det være at det er omvendt..?

Hobbymosjonist Smashii sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    22
    Det er mest sannsynlig omvendt, men jeg kan også få mer vondt i nakken som følge av at jeg har mirgene, fordi det stresser meg opp..

Ble medlem
    05-2008
    Alder
    27
    Ja, det skjønner jeg jo.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •