Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Trening for å få mest ut av kroppen.

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27

Trening for å få mest ut av kroppen.

Er det noe forskjell på hvordan man bør trene for å kunne bli sterkest mulig uten å få for store muskler.

Personlig så trener jeg ikke for å bli stor, men jeg prøver å bli i så god form som mulig dvs så sterk som mulig, så utholdende som mulig i kroppsvektssammenheng (løping, armhevinger, pullups, gå på ski med stor sekk), men å ha en stor kropp ville naturlig nok gjordt meg en del tyngre, samtidig som jeg ikke syns alt for mye muskler ser veldig pent ut.

Sånn i starten regner jeg med at vanlig styrketrening vil være til min fordel uansett, men bør jeg ha et annerledes treningsopplegg enn rene styrkekroppsbyggere?

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    vil du bli sterkere må du regne med at musklene blir større også.
    Men et rent styrkeløfter program sliks om de som ligger på styrkeloft.no er jo laget for mest mulig styrke og ikke fokusert på bygging

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Jeg regner med en viss økning av muskelmasse. Bare ikke sånn kjempediger. Det er ikke et problem jeg sliter med ennå uansett

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Du blir ikke kroppsbygger stor bare ved å trene. Har trent mye stort sett hele tiden jeg uten å bli altfor stor. Disse folka spiser 6 gangen om dagen og er rimelig nøye med hva de spiser.

Medlem Flako sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    32
    Dette kan vel være av interesse? Ikke så mye eller utfyllende, men:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=277

Ser at det kan virke som det er nokså urelevant til å begynne med, men det er noe relevant informasjon om utholdenhetstrening lengere ned. Har jeg forstått deg rett, og forstått denne artikkelen rett, så kan du vel bare trene et vanlig styrkeprogram, og så gå opp i antall reps når du ikke ønsker at en gitt muskelgruppe skal vokse særig mye mer.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Musklene vokser ikke med 4RM og mindre, dvs at du løfter over 85% av styrken din. Dette er styrkeløfterprinsippet - bli sterk uten å øke vektklasse.
    Ellers skjer det pent lite om du løfter tullete små vekter i mange reps heller, som det blir nevnt.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Musklene vokser ikke med 4RM og mindre, dvs at du løfter over 85% av styrken din. Dette er styrkeløfterprinsippet - bli sterk uten å øke vektklasse.
    Ellers skjer det pent lite om du løfter tullete små vekter i mange reps heller, som det blir nevnt.
    Selvsagt vokser musklene om du trener med 4RM eller tyngre, så sant ett kalorioverskudd er på plass.

Ta f.eks 5x5 programmet til Glenn Pendlay hvor utøverene etterfulgt av en deloadingfase, går over til 3x3 og opplever bra muskelvekst og styrkeøkninger
    Sist endret av Stripie; 05-08-06 kl 11:41

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    de vil ikke vokse vesentlig mye da det vil gå mye mere på det nevromuskulære systemet og koble på flere motoriske enheter på musklene istedet for å øke muskeltverrsnittet!
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Ja riktig det og, men å si at man ikke vokser av det blir feil. Mekanisk overbelastning er jo i stor grad skyld til hypertrofi, og det oppnår man jo først og fremst ved å løfte tyngst mulig.

Se på styrkeløftere, de som ikke holder igjen på kaloriene for å ikke gå opp i vektklasse, øker jo bra i muskeltversnitt.

Superior newbie -Makaveli- sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    27
    Er enig med Stripie her, volum og styrke har en viss sammenheng uansett hvordan du vrir og vrenger på det, løfter du tyngre og tyngre vekter samtidlig som du ikke holder igjen på kcal inntaket så vil du vokse uansett.
    Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie
    Selvsagt vokser musklene om du trener med 4RM eller tyngre, så sant ett kalorioverskudd er på plass.

Ta f.eks 5x5 programmet til Glenn Pendlay hvor utøverene etterfulgt av en deloadingfase, går over til 3x3 og opplever bra muskelvekst og styrkeøkninger
    Nei, de vokser ikke på færre reps enn 4RM. Dette er bevist. Søk på (Jan) Helgerud og Hoff sin forskning om styrke og hypertrofi.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Nei, de vokser ikke på færre reps enn 4RM. Dette er bevist. Søk på (Jan) Helgerud og Hoff sin forskning om styrke og hypertrofi.
    Jeg fant ikke studien, kan du sende den over? Spennende å lese

Uansett, så er vel styrkeløftere bevis nok på at man vokser på tyngre vekter enn 4 rm

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Det er fordi de kjører støtte øvelser på høyere reps enn 4
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Tre-stjerners bruker