Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: trening før frokost...

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    31

trening før frokost...

45 minutter kondisjonstrening før frokost....
    Er det best helt uten noe næring i kroppen? Eller er det lurt med inntak av et eller annet først?
    Hamburger kanksje??

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Hvis du mener 'best' som i å forbrenne mest fett, så trener du før du inntar noe næring. Eventuelt kan du sippe i deg 5-10 gram myse først, men forskjellen vil nok utelukkende være av akademisk interesse.
    http://www.dingsekongen.no

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Hvis du går deg en tur før frokost på 45 min, så er ikke det noe problem. Men noe kondisjonstrening med høyt tempo (jogging) bør du ikke gjøre på tom mage.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av sarakk
    45 minutter kondisjonstrening før frokost....
    Er det best helt uten noe næring i kroppen? Eller er det lurt med inntak av et eller annet først?
    Hamburger kanksje??
    "hamburgers are the cornerstone of every nutrisious breakfast" eller noe slikt sier de jo i Pulp fiction ( som gikk på tv'n i bakgrunnen akkurat nå når jeg leste denne posten) men desverre er nok negeren i den filmen ironisk når han sier det
    Tar du en rolig tur og målet ditt er å brenne litt fett så tror jeg ikke om du tar frokosten før eller etter turen har så mye og si.
    Er hovedpoenget med turen å øke kondisjonen ville jeg satset på litt karbs før økten så jeg hadde litt drivstoff til å presse meg selv litt..

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Enig med alle over. Føler du at du mangler noe i magen og ikke fungerer, så forslår jeg at du inntar f.eks. en kopp kaffe, en liter vann eller evt litt olje.

Jeg er utrolig tom i magen når jeg står opp. Så på meg blir det 1,5 l vann og litt EFA før jeg går ut.

Frokosten smaker faktisk utrolig digg etter man har vært ute. De siste 20 minuttene av gåturen så hallisunerer jeg om havregrøten min

hehe, neida. Det er ikke så ille. Men merker at de siste minuttene går litt på vilje
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av kira
    Enig med alle over. Føler du at du mangler noe i magen og ikke fungerer, så forslår jeg at du inntar f.eks. en kopp kaffe, en liter vann eller evt litt olje.

Jeg er utrolig tom i magen når jeg står opp. Så på meg blir det 1,5 l vann og litt EFA før jeg går ut.

Frokosten smaker faktisk utrolig digg etter man har vært ute. De siste 20 minuttene av gåturen så hallisunerer jeg om havregrøten min

hehe, neida. Det er ikke så ille. Men merker at de siste minuttene går litt på vilje

Det var mye vann! Må vel nesten stoppe litt på veien ute du da? Hehe.

Ble medlem
    08-2004
    Hehe, det går faktisk veldig greit.
    Må på toan når jeg kommer hjem da..

Ikke noe problem å få i seg så mye om morgenen, våkner som regel opp og er sabla tørst!

Når klokka er blitt fire på formiddagen har jeg allerede klart å tylle i meg 4-5 liter vann. Etter dette så er det lagt inn 0,5 l før og etter trening, samt 1 liter vann sammen med kveldsmaten.
    I tillegg kommer det vannet jeg drikker under trening ( ca 2-3 liter)

Men så svetter jeg ut endel under trening om morgenen, trening på kvelden og i badstua etter trening.
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    haha syns jeg ser det, kira på huk i veikanten haha.

Ble medlem
    08-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    haha syns jeg ser det, kira på huk i veikanten haha.
    Som en hund vet du, går rundt og markerer reviret mitt her oppe i Grorud-dalen
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tank_Fjell
    Hvis du går deg en tur før frokost på 45 min, så er ikke det noe problem. Men noe kondisjonstrening med høyt tempo (jogging) bør du ikke gjøre på tom mage.
    Helt enig.
    -Det er ikke bra å kjøre på tom tank...

SCP

NiC
    NiC er aktiv nå
    Superior newbie NiC sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    følger man får mere ut av morgenkardion med rolig jogg enn spasering.

så lenge man tar en wheyshake før så er vel det nok for å hindre muskelnedbrytning?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av kira
    Hehe, det går faktisk veldig greit.
    Må på toan når jeg kommer hjem da..

Ikke noe problem å få i seg så mye om morgenen, våkner som regel opp og er sabla tørst!

Når klokka er blitt fire på formiddagen har jeg allerede klart å tylle i meg 4-5 liter vann. Etter dette så er det lagt inn 0,5 l før og etter trening, samt 1 liter vann sammen med kveldsmaten.
    I tillegg kommer det vannet jeg drikker under trening ( ca 2-3 liter)

Men så svetter jeg ut endel under trening om morgenen, trening på kvelden og i badstua etter trening.
    Hei!
    Trener du 2 ganger om dagen hver dag? Eller hvor ofte trener du?
    Min tredje sukkerfrie dag i dag :0)

Ble medlem
    08-2004
    Ser vel egentlig ikke på morgenkardioen som trening.

Men går om morgenen, og kjører innimellom et pass midt på dagen (hvis jeg har tid/mulighet). Kjører et pass på kvelden, evt et dobbelpass.

Trener hver dag, vanskelig å ta treningsfri
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Kliss nytt medlem ztone sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    26
    Men hva hvis jeg skal trene kardio for å forbrenne fett fra for eksempel mage, hva er best av å jogge eller gå? på tom mage eller ikke? og hvor lang økt?
    Vil du ha draget?? show them your body! all right..

Superior newbie Sorin sin avatar
    Ble medlem
    05-2005

Morgentrening for deffing

Et enzym som kalles hormon sensitiv lipase (HSL) er den begrensende faktoren for fettforbrenningen. HSL er ansvarlig for å frigjøre og dele opp triglyserider fra fettcellene, slik at de frie fettsyrene (oppdelte triglyserider) kan transporteres bort fra fettcellen og forbrennes.

Insulin deaktiverer HSL, og det kreves kun fastenivåer av insulin for å deaktivere HSL med inntil 50%, altså selv på tom mage. Ethvert måltid vil øke insulinnivåene, enten det består av karbohydrater, protein, fett eller en kombinasjon. Karbohydrater øker insulinnivåene mest, og her spiller også matens GI inn på hvor mye insulinnivåene stiger. Triglyserider i blodomløpet, fra fettet i maten, vil også kunne deaktivere HSL, så på en eller annen måte vil du redusere effekten av HSL hver gang du spiser.

Om morgenen, etter en god natts søvn, vil du ha lave insulinnivåer og lite triglyserider i blodomløpet (såfremt at du ikke har stått opp midt på natten og spist et måltid). Derfor vil HSL være meget aktivt før du inntar frokosten. Testosteronnivåene er også på topp om morgenen, noe som er positivt med tanke på at du helst vil beholde mest mulig av musklene dine.

Det skal også legges til at stresshormonene adrenalin og noradrenalin (den siste økes av koffein og lignende) er det som øker aktiviteten til HSL. Derfor er også intervalltrening ala gerilja cardio o.l. gunstig å gjøre om morgenen, da dette frigjør stresshormoner slik at HSL er mer aktivt utover dagen.

Om du jogger eller går spiller vel ingen trille. Det er aktivitetsnivået som er det viktige her. Man regner med at det optimale aktivitetsnivået for minst mulig muskeltap og mest mulig fettforbrenning ligger på ca 60-65% av din makspuls. For 20-åringer vi dette si 120-130 slag per minutt. Om du har god kondis kan det hende at du må jogge for å få pulsen opp på dette nivået. For tunge folk ute av form kan det være nok å gå i 5 km/h.

Angående varighet så synes jeg at det er passelig med 30-60 minutter. Det er grenser for hvor mye fett man kan forbrenne på en 15-20 minutters tur, og de fleste rekker vel ikke så mye mer enn en time før de skal på jobb eller skole. Du får finne ut hva du har tid til

Medlem Creation sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    jeg kjører i meg en 25g wheyshake sammen med multivitamin, grønn te og kaffe før morgen kardioen. Fungere yppelig

Lignende tråder

1. OPTIMAL TRENING BY HIT
    By HITFrank in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 59
    Nyeste innlegg: 30-05-09, 18:57
  2. Mat før, i og etter trening?
    By Tore_1986 in forum Kosthold
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 29-12-03, 14:45
  3. hvile og trening....
    By Philip in forum Trening
    Svar: 5