Har i de siste 6mnd hatt med meg en treningsdagbok hvor jeg har ført opp sett og reps, slik at jeg neste økt kunne se hva jeg tok forrige gang for så å prøve å slå det. Vel og bra det, man sikrer å prøve å ha en progresjon (som mange snakker varmt om). Man har rett og slett kontroll på økte sine.
Men hva skjer dersom man ikke klarer å øke fra forrige økt? Er dere som meg vil en negativ utvikling, det være seg i sett eller reps, fra forrige trening være tilnærmet katastrofe. Da må det analyseres for å finne ut hva som gikk galt og hva som skal rettes på til neste gang. Dette henger seg på resten av økta, og jeg får en følelse av at dette var en skitty trening.
Faktum er at det i mitt tilfelle, som ikke er 110% blodseriøs, mange faktorer som påvirker øktene: Hvor mye stress er det for tiden, hvor mye har jeg sovet i det siste, hva spiste jeg den dagen, er det noen "utenomsportslige" aktiviteter som stjeler oppmerksomheten min, etc.
Så har man alle de faktorene som spiller inn under treninga: Mye venting på benker/vekter som fører til lengre/kortere pauser, hastighet på repsene, etc.
Poenget er at når det er så mye rundt selve settet og repetisjonen som spiller inn, så blir feil å bruke en treningsdagbok som noen annet en en pekepinn på hvilken retning man beveger seg i over tid!
Vil det ikke da bli bedre å rett og slett ta det litt på dagsformen. De fleste vil klare å huske sånn høvelig hvordan de gjorde det sist økt, slik at man slipper å "leite" seg fram til rett arbeidsvekt. Så kan man om man har en jævlig dag, er trøtt og stressa, rett og slett ta ei litt lettere økt, gå noen kg ned i benken og ta litt færre reps med hantlene. Er man derimot topp motivert og oppsyka for ei knalløkt, ja så sleng på det som er av vektskiver på stanga og press fram en 10er i bøyen.
Faren med dette er at man lett kan bruke "en dårlig dag" som unnskyldning for at man ikke tar i så blodkarrene spretter i øst og vest. Men giddar men ikke ta i på treninga bare for at man ikke har med boka si, så hadde man nok ikke holdt på lenge selv med bok.
Hva er deres tanker rundt dette med å skrive ned reps og sett mens man trener, mot det å la formen avgjøre dagens program?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
) men når man har hatt en lengre periode med fremgang er det alltid morsomt å se tilbake på hvor man var for 1 år siden. Det minner meg på at kontinuitet er nøkkelen til fremgang og at man må se langsiktig på ting.
) løft jeg synes var overraskende gode. Det er disse øvelsene jeg sikter å gjøre fremskritt hver økt, dessuten gir de en god indikasjon på styrketrenden. Synes også det er kjekt å notere vekta 1-2 ganger i måneden også, samt om kaloriene omtrentlig er +, - eller =. Hvis det er noen andre store faktorer i livet som påvirker treningen/fokus på trening (mye på fylla f.eks.) kan det så klart også være verdt å notere!
Med andre ord synes jeg sånn som f.eks. Ungdommelig skriver dagbok her på forumet holder i massevis!
)