Mandag trente jeg beina, og pumpet meg helt ut. I går gikk jeg på spinning og tømte meg også da fullstendig. Er det fornuftig å trene beina ene dagen for så å sykle dagen etter?
Jeg må påpeke at jeg gir jernet når jeg trener.
Mandag trente jeg beina, og pumpet meg helt ut. I går gikk jeg på spinning og tømte meg også da fullstendig. Er det fornuftig å trene beina ene dagen for så å sykle dagen etter?
Jeg må påpeke at jeg gir jernet når jeg trener.
Det hadde vært best å hvile beina mellom øktene. Musklene trenger tid på komme seg etter at du har "gitt jernet".
Gro i fred.
Tenkte meg det, ja. Jeg er helt død i beina i dag. Holder det med ett par dagers hvile?Opprinnelig skrevet av flashman
Kommer an på hva du vil oppnå med treningen din. Vil du oppnå masse, styrke og volum raskt, gjør du IKKE det du beskriver. Tømmer du deg i spinning 7 dager i uken, skjønner jeg hvorfor du skulle gjøre noe slikt. Hvis det ikke er tilfelle, hvil MINST 1 dag før du gjør et slik stunt. Fornuftigt spør du, og jeg mener no no no and oh noOpprinnelig skrevet av Altman
Bra at du gir jernet i alle fall!![]()
Det er nettopp masse, styrke og volum jeg er ute etter. Du sier at jeg bør vente MINST en dag. Hvor lenge bør jeg ideelt vente?Opprinnelig skrevet av Nebula
Takk for svar, forresten![]()

om du trener bena tungt har jeg av egen erfaring måtte vente 3 dager før jeg kan yte max igjen / følelse av max restitusjon
Men kan jeg jogge dagen etter at jeg har trent bena? Evt. lett jogging?Opprinnelig skrevet av forecloseradream
Selvsagt kan du det.Opprinnelig skrevet av Altman
Syklister, langrennsløpere, fotballspillere etc. har mye bentrening i treningsprogrammene sine, uten at det betyr at de må holde seg unna kardio de neste dagene.
\o/

lett jogging, men jeg ville holdt meg unna lange tunge løpeturer. belast det minimalt de 2 første dagene etter en tung benøkt, da trenger bena å bygges opp om du vil ha masse
Hmm, det betyr at planene mine må endres en delOpprinnelig skrevet av forecloseradream
Lett jogg, altså?Opprinnelig skrevet av aro

Hvis det først og fremst er volum og masse du er ute etter i beina, kutter du løpinga til minimalt/ til null.
Så trener du beina med vekter annenhver dag, ikke til failure. Sørg for å ha progresjon i vektbelastningen.
Men jeg trener også kondisjon i tilleggOpprinnelig skrevet av Stripie
For å ta det litt basic; hva er målet med treningen din?
Vil du ha fete lår?
Vil bli god i en spesiell idrett?
Er du fornøyd med benas størrelse?
etc.
\o/
Altså, det er to hovedgrunner til at jeg trener: 1) Jeg vil ha store/større muskler over hele kroppem og 2) Jeg vil ha bedre utholdenhet og kondis.Opprinnelig skrevet av aro
Per i dag er jeg ikke fornøyd med en eneste muskel, bortsett fra at jeg i følge to instruktører var vanvittig sterk i ryggen (det var jeg ikke klar over).
Man kan sjelden få både i pose og sekk. Om du vil ha volum i beina raskest mulig må du ta det piano med jogging og løping. Da er heller gåturer ala pensjonisttrim å anbefale. Husk også å spis mye proteiner og mat generelt.Opprinnelig skrevet av Altman
\o/
Da får jeg heller kompromisse. Det vil i praksis si å senke kravene mht. muskelmasse. Jeg SKAL nemlig ha bedre kondis.Opprinnelig skrevet av aro
Når det gjelder kostholdet, er det det jeg har slitt mest med, men jeg føler at jeg er på riktig vei, både når det gjelder matmengde og sammensetning.
Takk for svar, forresten![]()
mann kan få i pose å sekk om mann vil.
Hvordan da?Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
1. tren veldig hardt for å få den muskel massen du vil ha. spis MEGET mye (da spesiellt protein).
2. tren kardiovaskulær trening hver dag.
du får ikke 110% ut av begge delene. men du får garantert mer ut av dette, enn å bare fokuser epå en av delene og spise lite!

Pass på lokal overtrening i såfall.
Når du sier proteiner, mener du at jeg også bør bruke proteintilskudd? Hvilket merke bør jeg i så fall bruke?Opprinnelig skrevet av aro
Nå er jeg oppe i 5-6 måltider per dag, men har planer om å kutte ut det siste måltidet, da, slik at jeg er nede i 5 konstant.Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
Jeg spør deg også: mener du at jeg bør bruke proteintilskudd? Hvilket merke bør jeg i så fall bruke?
Om du har råd til det, så gjør gjerne det, da dette gjør det mye lettere å nå målet.
Merke er ikke så viktig, men kjøp det på nettet slik at du får mest mulig igjen for pengene dine.
Anbefaler whey isolat (altså en type, ikke et merke) fremfor andre varianter.
\o/
WHEY protein (sjekk forumet her om hvilket protein folk mener er best og kjøp det)
5 eller 6 måltider spiller nok ikke så stor rolle. men hva du spiser i de måltiden spiller en rolle.
jeg kan bare snakke for meg selv, og du må IKKE høre på meg, for alle andre mener jeg har feil, men uansett.
f.eks.
frokost: ta deg en eggeomelett. så stor du klarer. (protein + fett)
skole mat/jobb mat(1 eller 2 måltider?): grov-kylling-baguette (protein + karbohydrater)
før trening: havregryn + WHEY
etter trening: WHEY + bananer (så mange du klarer spise (-: )
utover kvelden: tunfisk tunfisk tunfisk
altså. ikke vær redd for å spise proteiner. prøv å ha mest proteiner i hvert måltid. utenom trenings måltidene! og vær heller ikke redd for å løpe, jogge, gjør det så mye du hæler. MINST en gang om dagen.
om du er typen så legg på litt grønnsaker og sånt. men sånn har jeg ikke peiling på.(ikke at jeg kan noe om det her da)
Hehe, du kommer med et diettforslag, men men ber meg samtidig om ikke å høre på degOpprinnelig skrevet av PeterSQRM
Skal jeg være ærlig så har jeg ikke peiling. For meg ser den grei ut?
For meg er ser det ut som om det er alt for lite karbohydrater i det diettforslaget. Du vil opp i vekt, ikke sant?Opprinnelig skrevet av Altman
\o/
Altså, det der er litt kinkig. Jeg vil bygge muskler, men har samtidig en del fett jeg vil bli kvitt. Dette gjelder særlig rundt magen.Opprinnelig skrevet av aro
OG hvorfor trenger du så mye karbohydrater til å bygge muskler om du har fett å bli kvitt?
Er det et spørsmål til meg, eller var det til aro? Jeg vet rett og slett ikke.Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
Du kan ikke bygge muskler og bli kvitt fett samtidig. Du må velge den blå eller røde pillen. Skal du kvitte deg med fett, kutter du ned på kalorier og karbohydrater. Skal du bygge, peiser du på med begge deler.
\o/
Øyh, tren sprint dude. (Me har hard beintrening og en masse anaerob utholdenhetstrening og det er ikke noe problem) Det hele spørs vel på hvilken type kondis du tenker på. Hvis du vil utføre mest mulig aerob utholdenhetstrening vil ikke lårene dine vokse stort (medmindre du blir syklist), men anaerob utholdenhetstrening og sprinting kan faktisk hjelpe deg en god del (sålenge du holder det moderat, bena mine krymper litt under konkurranseprep) med å øke masse i beina.
Du vil også bli lettere kvitt med det magefettet du nevnte ved å utføre sprint som kardio. Men jeg må utdype meg senere så nå får jeg bare etterlate meg to artikler her angående dette, for jeg er faktisk trøtt og skal legge meg.
http://www.mindandmuscle.net/content/page-274.html
http://www.mindandmuscle.net/content/page-309.html
Det gjelder resten også, utfør sprint som kardio!![]()
Sist endret av Ingar; 10-02-05 kl 22:11
Det burde da i teorien være fullt mulig?Opprinnelig skrevet av aro
wat
Da tror jeg du jammen må være tynnfeit og svakOpprinnelig skrevet av worbid
![]()
\o/

Har man gitt en muskel grunn til å vokse, er det signalet veldig sterkt. Så man kan faktisk til en viss grad få muskelvekst selv i kaloriunderskudd. Spesielt hvis man er utrent/ har liten muskelmasse på kroppen.
Men skal du ha resultater, må du som aro sier, velge å ha perioder med bygging, og perioder med deffing.