Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: treningsplannlegging =)

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

treningsplannlegging =)

som del av idrettsfag på skolen har jeg sykkel som idrett. Jeg er den enste med denne idretten. Alle andre har fotball/håndball. de timene de andre bruker på fotball og håndball skal jeg selv disponere til sykling. Har sålangt ikke fårr så god oppfølging fordi læreren som skal følge meg opp er vekke noen uker.. så må ha en plan å følge, og lurer da på om dere har råd / forslag å komme med.. har ingen faste tidspunkt jeg MÅ trene på, men må trene MINST 5 timer sykling som del av skolen i tilleg til at jeg trener sykling utenom skole. Prøver også å få inn litt styrketrening. Vil ikke begynne for hardt ettersom jeg har vært overtrent.

PLAN FOR UKE 40
    DAG TYPETRENING METODE % av maks slag varighet
    Mandag økt 1: styrketrening hele kroppen
    økt 2: aerob uth. rolig langkjøring 60-70% 145 -160 2-3 t

Tirsdag økt 1: terskeltrening 2x20 min 80-90% 173-187 90 min
    økt 2: restitusjon kontinuerlig 50-60 130-150 60 min

Onsdag økt 1: styrketrening: helekroppen
    økt 2: aerob uth hurtig langkjør 60-80 145-173 2-3 timer

Torsdag økt 1 FELLESGYM
    økt 2 terskeltrening naturlig intervall 80-90 164-190 90 min

Fredag økt1 aerob uth hurtig langkjøring 60-80 145-173 2-3 timer

Lørdag økt1 VO2 maks 4x4 90-100 187-202 70 min
    økt 2 restitusjon

Søndag økt 1: hurtig langkjøring (+ 30 min intervall på slutten) 60-80% 145-173
    evt restitusjon i økt 2
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    har du gjort noen makspulstest, eller er tallet ditt estimert fra en formel?
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

hei

gjorde maks-puls test for 2 år siden.. burde nok kanskje gøre det igjen?? da lå den på ca 202..

finnes jo også en formel (220 - alder), men den stemmer neppe nøyaktig på alle.. lurer på om det er mulig at makspulsen er lavere nå, for det virker litt slik. sliter med å komme over 185 slag når jeg trør hardt iu motvind og motbakke..

The blogg =)

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Den vil synke noe, men ikke så mye på 2 år. Regnet med du tok testen på sykkel da, ettersom det er idretten din? Estimere makspuls er ikke gunstig på noen måte. Kan med forsvar brukes for personer som av helsemessige årsaker ikke bør ta en makspulstest. Ellers bør personer med prestasjonsøkning som mål ta en makspuls test. Jeg hadde tatt en ny om jeg var i tvil, så er du mer sikker på at du ligger på riktig intensitet under treningene dine.

Mvh Qompis
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Dersom du ikke klarer å komme opp mot makspuls, kan det være et tegn på at formen ikke er god om dagen. Kanskje du ikke er kommet deg helt etter overtreningen?

Treningsprogrammet så ganske flott ut, men om du er klar for det, kan ikke jeg svare på. Én fridag kunne kanskje vært fint?
    You ran a marathon? That's cute …

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Dersom du ikke klarer å komme opp mot makspuls, kan det være et tegn på at formen ikke er god om dagen. Kanskje du ikke er kommet deg helt etter overtreningen?

Treningsprogrammet så ganske flott ut, men om du er klar for det, kan ikke jeg svare på. Én fridag kunne kanskje vært fint?
    Dette må jeg si meg enig i. Har ikke sett på programmet ditt før nå og ser det er dominert av trening på høy intensitetssone. De fleste syklister, bruker mer tid på lavere intensitetssoner enn dette ettersom man da kan holde et høyere volum med trening, og ikke mins siden restitusjonstiden er lavere etter en slik økt. Intervaller er fint, og effektivt, men tror ikke du skal kjøre det, eller terskeltrening så ofte du gjør. Nå kommer dette igjen litt ann på formen din, men tror det er noe som skurrer litt her.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

takk for svar

da jeg målte makspulsen var det i skolesammenheng, og jeg drev med fotball på den tiden (ikke sykling). Testen ble utført ved hard løping i motbakke, og da va den på 202. Snakka med en av idrettslærerne i dag, og han sa jeg ikke kunne regne me å komme opp i samme makspuls på sykkel som til beins, og anbefalte at jeg intill videre skulle bruke 195 som makspuls for å regne ut de ulike treningssonene (hvor jeg skal ligge under div. treningsøkter). så jeg får gjøre det intill jeg får testa den mpå nytt (på sykkel)

Er nok ikke like "frisk" fra overtreningen som jeg trodde, og kommer til å dominere treninga me dlitt lettere økter. Regner med å trene styrke 2-3 ganger i uka (etter hvor mye tid jeg har), og sykle lettere økter på 2-3 timer. evt. kjøre intervall 1-2 ganger i uka når formen kommer seg igjen.. høres det noe lunne "lurt" ut? Takker igjen for svar.. tror jeg trengte å få hære at det går an å trene roligere, har vanskelig for å ta d rolig nok.. hehe

The blogg =)

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    da jeg målte makspulsen var det i skolesammenheng, og jeg drev med fotball på den tiden (ikke sykling). Testen ble utført ved hard løping i motbakke, og da va den på 202. Snakka med en av idrettslærerne i dag, og han sa jeg ikke kunne regne me å komme opp i samme makspuls på sykkel som til beins, og anbefalte at jeg intill videre skulle bruke 195 som makspuls for å regne ut de ulike treningssonene (hvor jeg skal ligge under div. treningsøkter). så jeg får gjøre det intill jeg får testa den mpå nytt (på sykkel)

Er nok ikke like "frisk" fra overtreningen som jeg trodde, og kommer til å dominere treninga me dlitt lettere økter. Regner med å trene styrke 2-3 ganger i uka (etter hvor mye tid jeg har), og sykle lettere økter på 2-3 timer. evt. kjøre intervall 1-2 ganger i uka når formen kommer seg igjen.. høres det noe lunne "lurt" ut? Takker igjen for svar.. tror jeg trengte å få hære at det går an å trene roligere, har vanskelig for å ta d rolig nok.. hehe
    Dette gøres helt klart mer fornuftig ut Riktig som læreren din sier. Makspuls står i stil med total mengde muskler i bruk, som er noe mindre på sykkel, enn når man løper. Det er også slik at man vil komme opp i en høyere puls i den aktiviteten man er vandt med å drive med, dette må da natulig nok sees i forhold til punktet over.

Lykke til

coffee

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.