Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 90

Tråd: Tung utmattende trening VS stimulere til vekst

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003

Tung utmattende trening VS stimulere til vekst

Selv føler jeg ofte at jeg kjører meg litt for hardt på trening. Har kuttet ut med forced reps og kjører sjeldent til total utmattelse, allikevel er jeg ganske så tom når jeg er ferdig.

Hva hvis en trener slik at en alltid har 1-3 reps igjen?

Er det slik styrkeløftere trener?

Har en liten teori om at det kan være bedre å stimulere til vekst ved å holde igjen litt kontra det å totalt utmatte seg.

Må bare le når jeg ser tøffinger på gymmet med enorme vekter der de såvidt greier 1 rep alene og må ha hjelp på de 9 resterende.

Tanker rundt dette?

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Arnold sa vel at det var den som klarte å gå igjenom smerten og kjøre på med noen ekstra reps, som skilte vinner'n fra taper'n:P hehe. Men sånn rent teorietisk har jeg ikke helt peil.
    Men skal love deg at det er hundrevis av teorier om hvordan dette fungerer på muskelvekst. Så tror man må prøve seg litt frem, og kjenne hva som er best for seg selv.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Arnold sa vel at det var den som klarte å gå igjenom smerten og kjøre på med noen ekstra reps, som skilte vinner'n fra taper'n:P hehe. Men sånn rent teorietisk har jeg ikke helt peil.
    Men skal love deg at det er hundrevis av teorier om hvordan dette fungerer på muskelvekst. Så tror man må prøve seg litt frem, og kjenne hva som er best for seg selv.
    Selv har jeg det litt slik at jeg liker å brøle og knuse gjennom den siste repetisjonen. Men jeg har tenkt litt...

Hvis det er mulig å vokse bedre med mindre trening så er det sannsynligvis bedre enn å polere egoet mitt ved å føle meg skikkelig hardcore

Men det hadde vært interessant å hørt litt hva dere her inne mener, da jeg er ganske grønn på treningsteori.

Jeg vet ihvertfall erfaringsmessig at for min del blir forced reps og negative reps alt for mye. Ender fort opp overtrent og overbelastet.

Hvordan trener du da wankstarr?

......................... ole_bole sin avatar
    Ble medlem
    10-2007
    Du kan vel bare prøve å heller ta alle sett 1-2 reps under failture og heller øke volumet eller frekvensen litt. Prøv i 1-2 mnd og sjekk forskjellen. Sliter veldig på CNS å ta alt til failture eller til og med forbi(forced reps, negativer, restpause osv..)

Hva med å teste noe enkelt som 3x3 på base øvelser og 2-3 sett på 8-12 reps på støtteøvelser og alltid stoppe ett par reps før failture eller at du ikke klarer å gjennomføre rep`n med god form. Så fokuserer du heller på å legge på litt vekt hver gang.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Ole Bole skev fasiten her. Faktisk .

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Ole Bole skev fasiten her. Faktisk .
    For en gangs skyld har jeg gjort noe riktig

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Alle må finne sin egen fasit.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av ole_bole Vis post
    Du kan vel bare prøve å heller ta alle sett 1-2 reps under failture og heller øke volumet eller frekvensen litt. Prøv i 1-2 mnd og sjekk forskjellen. Sliter veldig på CNS å ta alt til failture eller til og med forbi(forced reps, negativer, restpause osv..)

Hva med å teste noe enkelt som 3x3 på base øvelser og 2-3 sett på 8-12 reps på støtteøvelser og alltid stoppe ett par reps før failture eller at du ikke klarer å gjennomføre rep`n med god form. Så fokuserer du heller på å legge på litt vekt hver gang.
    Jeg skal prøve dette.

Har gjort lignende tidligere, men aldri lenge nok til å slå fast om det virkelig hjelper.

Meg si meg, er dette kun for styrkeøkninger eller vil jeg også øke i muskelmasse? Jeg tar gjerne begge deler

Ble medlem
    10-2007
    Velg gode støtteøvelser og ha ett godt kosthold så vil det gi begge deler. Riktignok ikke optimalt for masse men du vil øke om kostholdet er bra. 3x3 er knall for styrke.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Utmattende trening har gitt meg mest, det andre alternativet har ikke gitt meg noe.. Men det er meg.

Ble medlem
    10-2007
    Er ikke du en 15 åring med prolaps?

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Alle må finne sin egen fasit.
    Jeg mener at Arralou kommer med fasiten...
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av ole_bole Vis post
    Er ikke du en 15 åring med prolaps?
    Det stemmer

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Helt sykt egentlig, men når jeg trykka nye innlegg og så denne tråden leste jeg "Tungt bevæpnede muslimer.... osv".

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Helt sykt egentlig, men når jeg trykka nye innlegg og så denne tråden leste jeg "Tungt bevæpnede muslimer.... osv".
    Hva mener du?

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Hva mener du?
    Jeg bare så det i øyekroken. Jeg leste trådtitteln feil.

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av BOB Vis post
    Selv har jeg det litt slik at jeg liker å brøle og knuse gjennom den siste repetisjonen. Men jeg har tenkt litt...

Hvis det er mulig å vokse bedre med mindre trening så er det sannsynligvis bedre enn å polere egoet mitt ved å føle meg skikkelig hardcore

Men det hadde vært interessant å hørt litt hva dere her inne mener, da jeg er ganske grønn på treningsteori.

Jeg vet ihvertfall erfaringsmessig at for min del blir forced reps og negative reps alt for mye. Ender fort opp overtrent og overbelastet.

Hvordan trener du da wankstarr?
    Det er igrunn veldig forskjellig fra øvelse til øvelse. På noen øvelser blir det litt roping, mark og knebøy f.eks. og få reps seff:P 1-4. Har igrunn alltid hatt ganske urutinerte set på en del øvelser. Så varier veldig om jeg kjører 8 reps, eller 3 liksom.

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stoneman Vis post
    Jeg mener at Arralou kommer med fasiten...
    Signert. Planen Ole Bole kom med er jo sikkert en god plan for en som ønsker å drive med styrkeløft. Men vi har alle forskjellige ønsker og mål med treningen vår.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Jeg bare så det i øyekroken. Jeg leste trådtitteln feil.
    Ah

Gold Member schwarzenegger sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Utmattende trening har gitt meg mest, det andre alternativet har ikke gitt meg noe.. Men det er meg.
    Signerer den!
    20 år
    høyde: 182 cm
    vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne)
    155 kg Smalbenk
    170x7 Markløft
    170 i Knebøy(tror jeg) :)

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alex_92 Vis post
    Signert. Planen Ole Bole kom med er jo sikkert en god plan for en som ønsker å drive med styrkeløft. Men vi har alle forskjellige ønsker og mål med treningen vår.
    Justerer du opp baseøvelserepsene til 6-8 har du en knallgod byggerplan.

Merkelig at alle atleter som starter på WSB sine treningsmetoder går opp ca 8-10kg iløpet av det første året i muskelmasse, selv om det ikke er hypertrofi orientert.

Husk alex: Stimuler musklene til vekst, ikke utslett dem.

Her er et bilde av Matt K som trener styrkeløft og ikke for muskelmasse:

http://forum.mattkpower.com/template...logo_phpBB.gif
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg har økt 9kg bw siste halvåret, og fettprosenten min er ikke opp mer enn 1.5-2%.
    Har kun trent styrkeorientert, stort sett variasjoner av westside med høynet volum på tungløftene. Løfter så godt som aldri over 5 reps.
    Kostholdet forøvrig, består av å prøve å trykke ned 5000kCal om dagen, uansett hvor det kommer fra. Av og til tyr jeg til 2 chipsposer som kcal-kilde ved siden av 500g kjøttdeig med ost på! Deretter drikker jeg olje. hehe.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Merkelig at alle atleter som starter på WSB sine treningsmetoder går opp ca 8-10kg iløpet av det første året i muskelmasse, selv om det ikke er hypertrofi orientert.
    Merkelig nei! WSB gir 8-10 kg muskler det første året.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Merkelig nei! WSB gir 8-10 kg muskler det første året.
    Av og til skjønner jeg ikke hva du vil med postene dine.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Jeg trener HIT lignende og kjører ofte forbi failure på enkelte øvelser. Kjører kun et arbeidssett til failure og evt forbi per øvelse. Synes det fungerer veldig bra. Hva er konsekvensen av at det sliter litt mer på CNS egentlig?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Jeg trener HIT lignende og kjører ofte forbi failure på enkelte øvelser. Kjører kun et arbeidssett til failure og evt forbi per øvelse. Synes det fungerer veldig bra. Hva er konsekvensen av at det sliter litt mer på CNS egentlig?
    CNS failure og store tap i styrke evt muskelmasse. Overtrening. Failure har sin plass i en treningsplan det og, men regelmessig failuretrening er bad shit.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Animal, det kommer vel strengt tatt an på treningsvolum. Hvorfor har så mange gode resultater med Doggcrapp, om det fører til overtrening og styrketap?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av HST Vis post
    Animal, det kommer vel strengt tatt an på treningsvolum. Hvorfor har så mange gode resultater med Doggcrapp, om det fører til overtrening og styrketap?
    Fordi der roterer de øvelser ofte, veldig ofte og da belaster du ikke CNS så jævlig. Mye fra DC er hentet fra WSB. Det kalles konjugert periodisering.

Kjører du benk hver mandag og til failure i 8 uker konstant, vel, si hadet til en stor benk Har ud 8 forskjellige benkøvelser, eller 4 som du roterer og gjør det samme med. Vel, det er en helt annen sak.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2004
    CNS failure og store tap i styrke evt muskelmasse. Overtrening. Failure har sin plass i en treningsplan det og, men regelmessig failuretrening er bad shit.
    I følge din retorikk burde jo ikke da HIT-trening og feks DC fungere overhodet siden treningen fører til tap i styrke/muskelmasse og overtrening.

Om konsekvensen av å kjøre til failure blir det du sier, kommer jo helt ann på treningsintensitet og volum. Dorian Yates kjørte alltid til failure og beyond.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    I følge din retorikk burde jo ikke da HIT-trening og feks DC fungere overhodet siden treningen fører til tap i styrke/muskelmasse og overtrening.

Om konsekvensen av å kjøre til failure blir det du sier, kommer jo helt ann på treningsintensitet og volum. Dorian Yates kjørte alltid til failure og beyond.
    Ah, nok en som deler i svart/hvitt. Dc kjører ikke til failure i samme øvelsen 8 uker på rad. De roterer øvelser OFTE, slik vi gjør på max effort øvelser i WSB. Dette gjør at CNS er ferskt og ikke dør. MErk deg at i DC bytter de ut en øvelse MED EN gang de ikke klarer å øke i reps eller vekt. Konjugert periodisering kalles det.

Ang treningen til dorian yates gidder jeg ikke å kommentere da han hadde et helt annet hormonellt nivå enn den gjengse mann, eller den gjengse bruker om du vil. Merk deg og at dorian yates har ryket omtrent alle muskler det går ann å ryke i kroppen sin.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Jeg har prøvd meg på HIT-lignende programmer, men har funnet ut at en må være juiced for å få framgang.

Ble medlem
    05-2004
    Animal, det var vel du som delte i svart/hvitt når du skrev at HIT-trening fører til:

Failure-trening (HIT) fungerer utmerket hvis det, i likhet med alle andre programmer, er tatt hensyn til variasjon, restitusjon og progresjon. Jeg har trent Yates sitt program men med et litt mindre volum helt uten supertilskudd og det fungerer utmerket. Kjenner flere som har gode resultater med HIT-trening.

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Jeg har erfart gode styrkeøkninger med HIT-trening, men ingen økning i volum. HIT-frank på forumet erfarte faktisk å bli sterkere, men mindre muskuløs når han trente HIT.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Animal, det var vel du som delte i svart/hvitt når du skrev at HIT-trening fører til:

Failure-trening (HIT) fungerer utmerket hvis det, i likhet med alle andre programmer, er tatt hensyn til variasjon, restitusjon og progresjon. Jeg har trent Yates sitt program men med et litt mindre volum helt uten supertilskudd og det fungerer utmerket. Kjenner flere som har gode resultater med HIT-trening.

Nå leser du ikke hva jeg skriver men turer frem på hva enn du vil. Jeg svarte på spørmålet ditt i quoten over posten min. Ei heller leser du hva jeg skriver og sier.

Dette spurte DU om: "Hva er konsekvensen av at det sliter litt mer på CNS egentlig?"

Så skrev jeg hva som er konsekvensen ved å slite på CNS over lengre tid.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2004
    Jeg spurte hva konsekvensen var av at HIT-trening sliter litt mer på CNS enn et vanlig volum-program.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Jeg spurte hva konsekvensen var av at HIT-trening sliter litt mer på CNS enn et vanlig volum-program.
    Definèr hva et vanlig volum program er

Jeg har prøvd HIT, yates og det meste. Funker veldig bra til et visst punkt så står man og stanger hodet i veggen til evig tid.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2004
    Program som ikke går like mye til failure og ikke sliter like mye på CNS som HIT.

Jeg har prøvd HIT, yates og det meste. Funker veldig bra til et visst punkt så står man og stanger hodet i veggen til evig tid.
    Slik er det vel med alle programmer. Variasjon og periodisering er nøkkelen.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26

Du har rukket mye på et år!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Program som ikke går like mye til failure og ikke sliter like mye på CNS som HIT.

Slik er det vel med alle programmer. Variasjon og periodisering er nøkkelen.
    Nei det er ikke slik med alle programmer. Fordi vestlig periodisering er et sisyfosarbeid som ikke fører deg NOENplass. Og her kommer WSB og russisk konjugert periodisering inn i bildet og redder dagen, her harm na kontinuerlig fremgang. For på det programmet utvikler man alle 3 faktorerer; styrke,hurtighet og hypertrofi SAMTIDIG. Vanlig vestlig periodisering deler disse opp, som regel over 12-8 uker.

Først har man 3x8, 5x5 eller noe og høyt volum på støtteøvelsene, så kutter man gradvist ned på volumet og sett/reps mens man øker vektene. Hva sjer med muskelmassen og hurtigheten da? Jo den faller.

Les dette:

http://www.t-nation.com/findArticle....le=body_129per

http://www.t-nation.com/findArticle....le=body_133per Slik er det man BURDE trene. Etter at jeg begynnte å trene slik hoppet rawbenken min opp 10kg jsut like that, og skjortebenken opp 20kg. I tillegg har lats,triceps og skuldre vokst betraktelig.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du har rukket mye på et år!
    Jeg har trent i snart 2år.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Dette hørest meget interessant ut.

Hvor kan jeg lese mer om WSB og praktisk applikasjon av disse prinsippene? Har ikke tid til å lese så mye treningsteori om dagen

Kommer ihvertfall til å ligge 1-2 reps bak failure fra neste treningsøkt av.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av BOB Vis post
    Dette hørest meget interessant ut.

Hvor kan jeg lese mer om WSB og praktisk applikasjon av disse prinsippene? Har ikke tid til å lese så mye treningsteori om dagen

Kommer ihvertfall til å ligge 1-2 reps bak failure fra neste treningsøkt av.
    Jeg kan sende deg en pm med oversiktlige forslag og slikt
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    En annen ting som er verdt å merke seg er at bulgarske vektløftere bruker en variant av konjugert periodisering og vel, bulgarerne sine resultater i vektløfting snakker for seg selv.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Så et bulgarsk pass kombinert med doggcrapp vil være det beste i lengda.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Jeg har erfart gode styrkeøkninger med HIT-trening, men ingen økning i volum. HIT-frank på forumet erfarte faktisk å bli sterkere, men mindre muskuløs når han trente HIT.
    Det er vel fysisk umulig over tid å kun bli sterkere UTEN å øke i muskelmasse...?

Nå er vel heller ikke HIT-Frank en som man kan sammenligne seg med da han bytter program og metode oftere enn andre bytter sokker.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Jeg har prøvd meg på HIT-lignende programmer, men har funnet ut at en må være juiced for å få framgang.
    Det her faller på sin egen urimelighet, det vet du godt.
    At det ikke har funket for deg, behøver jo ikke bety at det ikke funker for andre.
    Siden Arnolds German Volume Training og hans bok og teorier ikke funket på meg, så må man være juiced for at det skal funke for andre?
    Rart spør du meg...

Ang treningen til dorian yates gidder jeg ikke å kommentere da han hadde et helt annet hormonellt nivå enn den gjengse mann, eller den gjengse bruker om du vil.
    Hahaha, og det har ingen av de andre som er best i verden når det gjelder styrkeløft og kroppsbygging på det høyeste internasjonale nivå, kødder du eller...
    - Mike Mentzer

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23

Hahaha, og det har ingen av de andre som er best i verden når det gjelder styrkeløft og kroppsbygging på det høyeste internasjonale nivå, kødder du eller...
    Tja, tjo, tja, kanskje
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2004
    Ikke på LANGT nær så stor grad som Dorian gjorde
    Yates har selv sagt i intervju og i boken sin at han stort sett brukte akkurat det samme som alle andre brukte.

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Det her faller på sin egen urimelighet, det vet du godt.
    At det ikke har funket for deg, behøver jo ikke bety at det ikke funker for andre.
    Siden Arnolds German Volume Training og hans bok og teorier ikke funket på meg, så må man være juiced for at det skal funke for andre?
    Rart spør du meg...
    Det kan kanskje fungere for noen, men jeg trur både HIT og volumtrening fungerer best for de som kjører varer.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Ikke på LANGT nær så stor grad som Dorian gjorde
    Kan jo kanskje nevne et par tilfeldige i farten, Mike, Arnold, Ronnie, osv, osv...
    - Mike Mentzer

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.