Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Turkniver

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27

Turkniver

EDIT: wups, feil forum.

Noen her som har peiling på kniver? Ender opp med å få litt igjen på skatten og tenkte jeg skulle kjøpe meg en god allroundkniv som kan tåler litt.

Har foreløpig sett på disse som aktuelle:

Fällkniven A1
    http://www.fallkniven.com/en/shop/de...l-knives/a1blz

Fällkniven A2
    http://www.fallkniven.com/en/shop/de...ival-knives/a2

Extrema ratio RAO
    At det er en foldekniv trekker vel litt ned, men for å være foldekniv er den vannvittig heftig.
    http://www.extremaratioknivesdivisio...litary/rao.htm

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    for all del ikke kjøp noe foldekniv eller lignende.

Heller ikke den svarte, gjør den bare mere ubrukelig og vanskeligere å holde ren. Funker som regel mye dårligere på jokkastikken.

Synes minst 20-25 cm er fin bladlengde for en allroundkniv hvis en bare skal ha en

selv kjører jeg en samekniv som jeg mener å huske er 35cm og en liten slirekniv med ca 8 cm blad.. Liker også å ha med meg foldesag når jeg er på øvelse hvor jeg må ordne meg selv med varme ( bål)

Ene amerikaneren som var på 5 ukers survival instruktørkurset jeg har vært på var helt knivfanatiker. Han hadde en vanlig "tømrerkniv" fra mora og en lignende en a2 saken, husker ikke merke.. Han har skrevet flere knivartikkler for noen amerikanske overlevelsesblad.
    vi fikk bare ta med 2 kniv, sag, mulititool ting, og da valgte jeg sag og samekniv og angret ikke på det etter øvelsen. ( tok ikke med den lille kniven eller viktorinox multitoolen)

Forøvrig synes jeg det var noen fryktelig dyre kniver på den siden fikk lyst på en slik A2 selv

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    mange fine bowie kniver også .. ene kanadieren på kurset hadde en custom made ala denne, og det var en suveren kniv

http://www.amazon.com/Linder-Deluxe-.../dp/B000LG68KY

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    forøvrig :

http://www.northamericanknives.com/product/FK-A2K

300 $

ikke sjekket om de shipper til norge enda

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Personlig kjører jeg mora + samekniv!
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Har stort sett alltid med på tur:

Leatherman Wave
    Samekniv fra Isak strømeng - 13cm blad - brukes defintivt mest.
    Foldesag - billigste sort, varer et år eller to
    (idrettstape og elektrikertape for å lappe ting sammen igjen etterpå .

Da jeg var i militæret kjøpte jeg en sabel av en grov finnkniv, men den henger heller hjemme til pynt, etter at jeg oppdaget hvor mye mer effektiv en foldesag er til å kutte tre, en mindre kniv til det meste, og waven til småpirk/reparasjoner. Har vurdert å bytte ut saga med denne:http://www.naturmagasinet.no/index.p...roducts_id=125 eller en kjedesag.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Er samekniv.no bra saker? Skulle likt å hatt en mest mulig autentisk samekniv. Men ser favorittmodellen min kun leveres med sort blad, og det er ikke PG så glad i …

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Samekniv fra Isak Strømeng er sikker vinner
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det høres i hvert fall bra ut, når de selv omtaler bedriften sin.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Har ikke hatt noe å klage på med mine i allefall. Pratet med en reinsame om disse knivene og han sa: "Det er lett å se forskjellen på stålet hvis du hugger margebein. Hvis du har en kniv som er laget for å være 100% rustfri, og med hard laminering for at den skal holde seg kvass uten å slipes, får du en kniv som er sprø i stålet og som blir ødelagt fort - du kan se at det brekkes små biter av eggen ved hard bruk. Bedre med en kniv som man sliper skarp og som holder år etter år."

Best og best.. De fungerer og man har sjelden noe å klage på med en slik kniv. Det måtte i såfall være at den ikke har kompass i skaftet
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Jeg har også en Strømeng. Suveren kniv.
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Streetfighter Malibu sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    De store sameknivene er etter min mening helt ubrukelige til annet enn å hogge med. Bladet er så tykt at det er en utfordring på mindre jobber bla. mindre fisk (for de som får det)
    Derfor er en kombo av stor/liten kniv/sag, som flere her kjører, helt vanlig her hvor jeg kommer fra og vi vokser opp ute mange av oss.

Jeg skal være forsiktig med å innta ekspertrollen, men Strømengknivene er godt håndverk - det vet jeg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.