Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Utholdenhets trening!

Medlem levrone sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    27

Utholdenhets trening!

Hei, jeg lurte på om noen her inne satt på gode kunnskaper ang. utholdenhets trening? Er ute etter hva som gir raskest mulig fremgang. Har forstått at det går i ulike soner, i1, i2, i3, i4 osv... Hva som kjennetegner de ulike sonene, og hvordan trene i de ulike sonene?

Tusen Takk

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det finnes tusen svar, med ulik grad av dokumentasjon bak seg.

Hva skal du bruke kondisjonen til? Det er viktig å vite ved oppsett av treningsplanen.

En av de mest etablerte og dokumenterte variantene som er i bruk her i Norge, er de berømte 4x4-intervallene. Dette hevdes å gi en hastighetsforbedring på 0,5% per treningsøkt, dersom man har minst 2 slike økter per uke. Du kan lese mer om dette her.

Intensitetssonene er fin veiledning. Disse er godt beskrevet her.
    You ran a marathon? That's cute …

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Det finnes tusen svar, med ulik grad av dokumentasjon bak seg.

Hva skal du bruke kondisjonen til? Det er viktig å vite ved oppsett av treningsplanen.

En av de mest etablerte og dokumenterte variantene som er i bruk her i Norge, er de berømte 4x4-intervallene. Dette hevdes å gi en hastighetsforbedring på 0,5% per treningsøkt, dersom man har minst 2 slike økter per uke. Du kan lese mer om dette her.

Intensitetssonene er fin veiledning. Disse er godt beskrevet her.
    Takk for svaret. Er klar over 4x4-intervallene, men problemet er at jeg må bygge en grunnstamme før jeg begynner med det. Sliter med benhinne betenelse, slik at jeg må trene me progresjon slik at jeg kan tåle slik trening. Derfor tenker jeg trening i i-sonene, første som har falt meg inn er rolig langkjøring. Har du noen erfaring med dette eller noen tips?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    27
    Btw, skal brukes i militær sammenheng.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ja, 4x4 krever et grunnlag! Jeg fikk selv beinhinnebetennelse i løpet av årets sommer, grunnet sko nesten uten demping og intensitetsøkning på løpingen.

Dersom du har muligheten til å komme deg ut i terreng, så er det en fin måte å trene på. Gjerne i myr, som en del av langrennsløperne gjør. Gange og løping der får opp pulsen selv om farten ikke er så voldsomt høy, og underlaget er skånsomt mot føttene og relevant i forhold til det du vil møte i forsvaret. Det er nok den tryggeste måten, om du skal gå/løpe. Du kan jo velge en fartslek variant med løping i motbakkene og gange/jogging i de flate partiene. Nedoverbakker bør tas med forsiktighet. Sykling og svømming kan også legges til.

Selv har jeg kjørt omtrent utelukkende langkjøring i sone 1 og litt i sone 2. Dette gir bedre utholdenhet, men det har også gitt meg brukbare resultater på kortere løp. Militære minimumskrav er ikke lenger noen utfordring. Noe det en gang var …

Har du funnet årsaken til beinhinnebetennelsen, og gjort noe med den?

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av levrone Vis post
    Hei, jeg lurte på om noen her inne satt på gode kunnskaper ang. utholdenhets trening? Er ute etter hva som gir raskest mulig fremgang. Har forstått at det går i ulike soner, i1, i2, i3, i4 osv... Hva som kjennetegner de ulike sonene, og hvordan trene i de ulike sonene?

Tusen Takk
    I din situasjon deler jeg tankene om at du bør være forsiktig med for høy intensitet. Langkjøring er gode saker. Alt i alt kommer det veldig ann på hvor mange timer du tenker trene i uken. Skal jeg se bort i fra BHbetennelsen din. Trener man kun noen få økter kan en stor del av disse være intervalltyper ettersom dette gir en raskere fremgang, meen man skal vite at også restitusjonstid øker med denne type trening. Langkjøring i intensitetssone 1 og 2 står for den desidert største delen av treningen for toppidrettsutøvere.
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Hvis du er ute etter trening i forhold til militæret kan crossfit være noe. det er egentlig ikke et svar på det du spør om, men det er allsidig trening, med styrke, utholdenhet osv. man blir "gjennomtrent"
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Ja, 4x4 krever et grunnlag! Jeg fikk selv beinhinnebetennelse i løpet av årets sommer, grunnet sko nesten uten demping og intensitetsøkning på løpingen.

Dersom du har muligheten til å komme deg ut i terreng, så er det en fin måte å trene på. Gjerne i myr, som en del av langrennsløperne gjør. Gange og løping der får opp pulsen selv om farten ikke er så voldsomt høy, og underlaget er skånsomt mot føttene og relevant i forhold til det du vil møte i forsvaret. Det er nok den tryggeste måten, om du skal gå/løpe. Du kan jo velge en fartslek variant med løping i motbakkene og gange/jogging i de flate partiene. Nedoverbakker bør tas med forsiktighet. Sykling og svømming kan også legges til.

Selv har jeg kjørt omtrent utelukkende langkjøring i sone 1 og litt i sone 2. Dette gir bedre utholdenhet, men det har også gitt meg brukbare resultater på kortere løp. Militære minimumskrav er ikke lenger noen utfordring. Noe det en gang var …

Har du funnet årsaken til beinhinnebetennelsen, og gjort noe med den?
    Takk for svar, har funnet årsak ja.. har en lett overpronasjon, så har vært å kjøpt sko etter det. Samtidig kuttet jogging på tredemøllen.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Hvis du er ute etter trening i forhold til militæret kan crossfit være noe. det er egentlig ikke et svar på det du spør om, men det er allsidig trening, med styrke, utholdenhet osv. man blir "gjennomtrent"
    Crossfit? Er dette en gruppe time eller?

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    svømming,roing, sykling er fin utholdenshetstrening som gir mindre belastning enn jogging, hvis du har beinhinnebetennelse kan dette funke for deg.. funka fint for meg hvertfall.. når det blir bedre er 4x4intervallene knall
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg