Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Utholdenhetstest

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28

Utholdenhetstest

Har en oppgave med en dame, 42 år som liker å trene/mosjonere (sykle). Skal sette opp en periodeplan for denne lurva, og trenger en test for å måle fremgang (kondisjon). Testen kan ikke være av slaget hvor hun må presse seg til total utmattelse, så bruk av pulsklokke kan eventuelt brukes.
    Tips?
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

hobbykropp "ooo" sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qompis Vis post
    Har en oppgave med en dame, 42 år som liker å trene/mosjonere (sykle). Skal sette opp en periodeplan for denne lurva, og trenger en test for å måle fremgang (kondisjon). Testen kan ikke være av slaget hvor hun må presse seg til total utmattelse, så bruk av pulsklokke kan eventuelt brukes.
    Tips?
    Opp på en 3dmølle, sett på litt stigning og en fart sånn at hun får opp pulsen litt. La henne gå i ett visst antall min. mål pulsen gjennom hele greia, og gjenta 1 mnd eller så senere. Er pulsen lavere på samme belastning har hun fått bedre kondisjon. (kan også gjøres på ergometersykkel hvis hun liker best å sykle, men da er det litt mer stress å få helt lik belastning.)

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Har tenkt i de baner, men ettersom målet er bedre kondisjon, for at hun skal sykle bedre i mosjonsritt til sommeren tror jeg det vil være bedre å teste på sykkel.hmm
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Siden det er distansesykling det er snakk om, er det vel bare å sette henne på en trimsykkel og se hvor langt hun kommer eller hvor mange kcal hun svir av på 30 minutt med maks 130 i puls.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av tjeh Vis post
    Siden det er distansesykling det er snakk om, er det vel bare å sette henne på en trimsykkel og se hvor langt hun kommer eller hvor mange kcal hun svir av på 30 minutt med maks 130 i puls.
    Hva tror du vil være realistisk på fremgang med 10 ukers trening ca. Tenker % fremgang på distanse hun greier sykle

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Det er en god del forskjellige måter å teste kondisjon på:

- Åstrand http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5141
    - Conconi http://www.equus-sport.no/index.php?cat=21322a
    - Polar-testen er en test som klokkemerke polar har utviklet, og hvor man beregner ut vo2-max ved hvilepuls.
    - Copper test http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm
    - Beep test http://www.brianmac.demon.co.uk/beep.htm

Bronse Member Tyler Durden sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Aiiiiii! Videregående dödaren!
    ...I simply am not there.

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    OT:Jepp, for vondt langt inne i sjela av bare og tenke på den forbanna j.... skiten...

Ville anbefalt bruk av pulsklokke ja.
    Startet rolig, sett hvor lenge hun orker å tråkke og finne ut hvilepulsen hennes.
    For at hun skal holde lengre på sykkelen så er det jo fint med spesifikk sykkel trening, men for ikke å bli lei så kan du jo også variere treningen noe.

Når hun har kommet igang ville jeg variert mellom rolig langkjøring (lav intensitet) og korte intervall økter (høy intensitet), jeg er veldig for variasjon under kondisjonstrening, blir fort trøtt og lei av å gjøre det samme hver gang.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stoneman Vis post
    OT:Jepp, for vondt langt inne i sjela av bare og tenke på den forbanna j.... skiten...

Ville anbefalt bruk av pulsklokke ja.
    Startet rolig, sett hvor lenge hun orker å tråkke og finne ut hvilepulsen hennes.
    For at hun skal holde lengre på sykkelen så er det jo fint med spesifikk sykkel trening, men for ikke å bli lei så kan du jo også variere treningen noe.

Når hun har kommet igang ville jeg variert mellom rolig langkjøring (lav intensitet) og korte intervall økter (høy intensitet), jeg er veldig for variasjon under kondisjonstrening, blir fort trøtt og lei av å gjøre det samme hver gang.
    Enig med deg mtp variasjon ja. Noen ideer om lenge på arbeidsperiode på intervall 2 min?. er snakk om en trenende/mosjonerende dame på 43, som har syklet en del før

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    NIH er nazi på oppgavene, tenker du ikke i riktig bane blir du offer for diskusjonsslakt.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    For en kvinne i moden alder, burde det passe med langintervaller i intensitetssone 3. 4x4-8 minutter. Altså 4 minutter den første tiden, og en gradvis økning etter hvert. En vanlig variant for løpere, i hvert fall. Korte intervaller passer vel best for de noe «yngre». Òg man kan legge pulsintervallet litt lavere ved sykling enn ved løping.

Et par sitater fra Olympiatoppens sider for basistrening.

I- sone 3
    ”En intensitet som godt trente utøvere kan opprettholde i ca 90-100 minutter”
    Her fører en opp all aerob trening med middels intensitet. Trening i denne sonen er rett under den anaerobe terskel. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 1,8 og 2,5 mmol/l (YSI) eller 2,6 og 3,6 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 82,5-87,5% av HF-maks. Hurtig langkjøring, langintervaller, kortintervaller, fartslek og bakkedrag er eksempler på trening i denne I- sonen. Treningsvarigheten er vanligvis 30 – 120 min.
    Som hovedregel kan vi si at vi kan trene med en høyere puls innenfor en I-sone når vi aktiverer større andeler av muskulaturen, enn når vi bruker mindre andeler av muskulaturen.
    You ran a marathon? That's cute …

Medlem
    Ble medlem
    09-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qompis Vis post
    Tips?
    Ett enkelt sätt att se hur kondisjonen förbättras är att se hur lång tid det tar för hennes puls att normaliseras efter avslutad ökt (på cykeln då exempelvis).

Använd Borgsskala för att beskriva vilken intensitet hon ska ligga på.

Kan också prova ett 3min step test med pulsklocka & metronom. Detta är lätta ting för en otränad dam på 42 år att förstå och utföra.
    Inte krångla till det för mycket.

Medlem
    Ble medlem
    09-2006
    PST, inte blanda in uppgifter från olympia toppen. Du tränar en normal Svensson! Var en som strök på pga det i min klass.
    Håll dig till lätt utförliga tester som kunden kan förstå och som DU förstår och som är anpassat kundens utgångspunkt!
    Jätte viktigt att du kan förklara varför du valde den ena metoden framför den andra etc.
    Och inte minst måste du bevisa att du förstår det du skriver om. Att mäta kaloriförbruk och ha det som test är inte smart anser jag, då det inte står någonting om att damen önskar förbränna mest möjligt utan hon önskar att se OM kondisen blivit bättre

Bara några tips...

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Basistreningsveiledningen fra Olympiatoppen er vel tilstrekkelig egnet for en aktiv mosjonist, som ikke er helt blank på treningsområdet. For de lærde, stiller selvsagt saken seg annerledes.

Men nå vet vi ikke så mye om kunden, bortsett fra at hun har syklet en del tidligere. Hun er kanskje en slik kvinne som jeg hadde følge av i et 63,3 kilometer-løp for to uker siden. Jeg holdt bare følge med henne de første to milene, og ble slått med omkring 25 minutter. Hun kunne vært min mor!

Medlem
    Ble medlem
    09-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Basistreningsveiledningen fra Olympiatoppen er vel tilstrekkelig egnet for en aktiv mosjonist, som ikke er helt blank på treningsområdet. For de lærde, stiller selvsagt saken seg annerledes.

Men nå vet vi ikke så mye om kunden, bortsett fra at hun har syklet en del tidligere. Hun er kanskje en slik kvinne som jeg hadde følge av i et 63,3 kilometer-løp for to uker siden. Jeg holdt bare følge med henne de første to milene, og ble slått med omkring 25 minutter. Hun kunne vært min mor!
    Sant det. Vi vet inte så mycket om oppgaven eller personen för att vi ska veta det...
    Men om jag som 42 åring kommer, moderat tränad, för att få hjälp av en veileleder/Pt för att få kolla om min kondis blivit bättre, som börjar snacka med mig opp ting om träning refererade från olympiatoppen hade jag gått hem =).
    NIH lärarna vill att man skall ha sig själv som referans (NIH utbildningen) och att DU förstår det du snackar om, inte olympia toppen

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Men du kommer ikke som en moderat trent 42 åring, som vet hva NIH-lærerne predikerer. For de aller fleste fremstår Olympiatoppen som en autoritet. Da fagområdet til NIH fremstår som gresk for mange av oss. Hvem tør å sette seg opp mot Olympiatoppen? Bare de lærde og de som intet vet.

Medlem
    Ble medlem
    09-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Men du kommer ikke som en moderat trent 42 åring, som vet hva NIH-lærerne predikerer. For de aller fleste fremstår Olympiatoppen som en autoritet. Da fagområdet til NIH fremstår som gresk for mange av oss. Hvem tør å sette seg opp mot Olympiatoppen? Bare de lærde og de som intet vet.
    Jag hade inte blandat in dem uansett, isåfall NIH, där jag själv gått och fått min utbildning Om kunden är någorlunda smart så kan du faktiskt göra bort dig på detta, då ni står på en vanligt träningssenter för vanliga svessonar och snackar olympia referanser för en vanlig simpel kondis test.

Viktigaste för killen här är uansett att han står på pröven och att han FÖSTÅR sitt fag och då hade jag inte blandat in olympiatoppen som skrivet över.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Er det snakk om en skoleoppgave? Aha! Så for meg en situasjon på det lokale treningssenteret. Da skal jeg ikke forstyrre leksearbeidet.

Jeg tror ikke så mange av de ansatte der jeg trener har utdannelse fra NIH eller noe tilsvarende. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Men kanskje …

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.