Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Utregning av vekt

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004

Utregning av vekt

Finnes det noen norm/standard for hvordan "folk flest" beregner hvor mye man løfter?

I mange apparater med trinsesystemer så er det jo greit nok, bare å lese av det som står på den plata man havner på.
    Og man regner vel at stanga te benkpress/knebøy/markløft veier 20 kg.

Men, er det vanlig å regne med stanga når man "logger", og den lille krøllestanga veier vel mindre. Hva med knepress-apparater som har en liten egenvekt i seg selv, regner man med dette eller noterer man bare de vektskivene man putter på?
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av kira Vis post
    Finnes det noen norm/standard for hvordan "folk flest" beregner hvor mye man løfter?

I mange apparater med trinsesystemer så er det jo greit nok, bare å lese av det som står på den plata man havner på.
    Og man regner vel at stanga te benkpress/knebøy/markløft veier 20 kg.

Men, er det vanlig å regne med stanga når man "logger", og den lille krøllestanga veier vel mindre. Hva med knepress-apparater som har en liten egenvekt i seg selv, regner man med dette eller noterer man bare de vektskivene man putter på?
    Apparater og slikt så regner man vekta som står på dem, samme med knepress osv. I

Vanlige "krøllstang" , da går jeg utofra du mener curl stang? Pleier å veie 7kg i hvertfall.
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Hehe, heter sikkert curlstang ja.

Med apparater så tenkte jeg på frivektapparatene til panatta f.eks. Der man legger på vektskiver selv.

Det må jo være lett å lure seg selv hvis man "regner" ut feil vekt. Fremgang vil jo fortsatt syntes, men liker å vite hvor ståa er lissom
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Det er jo fremgangen som betyr noe! Hadde det stått 1kg, 2kg, 3kg istedenfor 10kg, 20kg og 30kg så hadde de ikke hatt så mye å si egentlig, det viktigste er jo progresjon!

På gym'et hvor jeg har jobbet/jobber så står det både pund og kg på maskinene, feks i beinpressen så er en vektskive 10 pund (nesten 5kg). Mange damer er redde for å bruke mer enn 100pund selv om det er lett fordi at 100 høres så tungt ut. I dette tilfelle hadde det vært bedre at det stod 10 istedenfor 100, for da hadde sikkert flere damer brukt 16 etterhvert (dvs 160pund).

Bry deg om progresjonen og ikke hvor mye maskinen eller hvordan den er bygd opp veier fordi det er jo ikke overførbart til løsvektsøvelser eller de fleste andre maskiner uansett.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    Mange damer er redde for å bruke mer enn 100pund selv om det er lett fordi at 100 høres så tungt ut. I dette tilfelle hadde det vært bedre at det stod 10 istedenfor 100, for da hadde sikkert flere damer brukt 16 etterhvert (dvs 160pund).
    Da kan jeg jo anbefale at dere selv merker skivene med metrisk masse.

Edit: Jeg slurvet, og trekker tilbake forslaget ovenfor.
    Sist endret av tombody; 20-10-07 kl 11:42 Begrunnelse: Feilretting!
    You ran a marathon? That's cute …

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    På gym'et hvor jeg har jobbet/jobber så står det både pund og kg på maskinene

Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Da kan jeg jo anbefale at dere selv merker skivene med metrisk masse.
    Er jo merket med det...

En annen ting med maskiner er jo at de er designet forskjellig, en beinpress kan virker tyngre enn en annen beinpress, selv om du har lagt på 100 kilo.
    Så en kan jo kun sammenligne vektene fra gang til gang i samme type utstyr.

Ellers er jeg enig med HIT, samme hva det står så lenge det er progresjon fra forrige gang.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Platinum Member Freshh sin avatar
    Ble medlem
    07-2005
    Evt ta med vekta en runde på gymmet å få veid alt av stenger,, plater og diverse. Jeg og Martin gjorde det.
    -Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Og håpe at vekten er ordentlig kalibrert, og viser korrekt vekt …
    You ran a marathon? That's cute …

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stoneman Vis post
    Er jo merket med det...

En annen ting med maskiner er jo at de er designet forskjellig, en beinpress kan virker tyngre enn en annen beinpress, selv om du har lagt på 100 kilo.
    Så en kan jo kun sammenligne vektene fra gang til gang i samme type utstyr.

Ellers er jeg enig med HIT, samme hva det står så lenge det er progresjon fra forrige gang.
    Det virker ikke bare tyngre, det ér tyngre og det har sin naturlige forklaring. La oss se på formelen W = F * s * cos a. Den forteller oss at arbeidet som kreves ved en større vinkel blir større enn ved en liten vinkel. I tillegg vil friksjonen, W = R*s = friksjonstall * normalkraften * strekning, føre til at det blir tyngre. Så det er helt reell motstand man føler som endrer seg fra maskin til maskin.

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Det virker ikke bare tyngre, det ér tyngre og det har sin naturlige forklaring. La oss se på formelen W = F * s * cos a. Den forteller oss at arbeidet som kreves ved en større vinkel blir større enn ved en liten vinkel. I tillegg vil friksjonen, W = R*s = friksjonstall * normalkraften * strekning, føre til at det blir tyngre. Så det er helt reell motstand man føler som endrer seg fra maskin til maskin.
    Godt forklart, det er selvfølgelig helt riktig.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2007
    Alder
    30
    1 ca. 35 cm hantelstang ca. 2 kg
    1 ez curl stang ca. 9 kg (har veid ved et par anledninger)
    1 olympiastang veier 20 kg
    1 lang stang av simplere type enn olympiastangen veier normalt 10 kg, noen ganger 15.

Mtp. hantelstangen kan man inkludere den hvis man trener på et gym hvor det ikke står oppgitt vekt på hantlene. Har stangen for eksempel 2x5kg skiver så blir det da 12 kg med stangen.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Helt riktig, Jon.
    Og andre ting som antall trinser, plassering av de, friksjonen i de og mellom andre bevegelige deler er med på å påvirke vekten.

Det beste er vel å ta med et kraftmåler (et lite fjærappart man kobler til det man skal trekke i /løfte på og drar apparatet i løfteretningen for å lese av nøyaktig hvor stor kraft som trengs. Divider dette med 9,81 (tyngdekraftakselerasjonen), og vips har du den reelle vekten du drar i/løfter på)

Forøvrig så har jeg målt curl-stangen (EZ) til 7,5kg på gymmet mitt, og en ekstra krøllete ez-stang veide 8,5 kg.

forvørig veier de "vanlige" stengene 20kg, mens korte, rette stenger med 2,54cm ytterhylse pleier å veie 10kg.

flame me if i'm wrong.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.