Viser resultatene 1 til 32 av 32

Tråd: Vanlige treningsfeil?

Admin
    Håkon sin avatar
    Ble medlem
    11-2002

Vanlige treningsfeil?

De aller fleste (hvis ikke alle) har gjort treningsfeil i begynnelsen av "byggerkarrieren", her kan du liste opp DINE vanlige feil, så kan vi være av hverandres feil

Mine må være for mye festing, for lite mat og for mye trening for tidlig. Hadde også en tendens til å gjøre øvelsene feil (for mye vekt)

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Feil MrMuscle gjorde de første 4-5 årene:

- Trente alt for mye. Jeg kunne trene friidrett i 3 timer, så gå direkte på studioet og trene 3 timer der. Jeg ble alltid kastet ut når gymmen stengte

- Trente feil. Noe som sier seg selv når jeg trente hver dag i 6 timer.

- Null kosthold. Bare psiste det jeg ble servert. Og det var 2 brød om dagen og en middag.

- Ingen hvile.

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Overtrening med for tunge vekter. Ignorere kroppens signaler, og kjøre for lite variasjon i treningen. Det er vel ganske vanlige feil.

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Mest overtrening og lite spising av proteiner.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    HEHE, slå denne.

Trente BENK i 1 år, 3 ganger i uka.

I mitt hode var "styrketrening" benk.

Så brystmusklene ble sterkere enn ryggmusklene osv..
    Så jeg fikk diverse strekkskader og ting som skjærte seg bak i ryggen når jeg spillte håndball. Fikk en overbelastningsskade i skulderen og i nakken, måtte bruke mye penger på fysioterapaut.
    Er no frisk som en fisk, og trener no hele kroppen.

Et godt tips!! Tren hele kroppen. Det er ikke bare benk som teller.

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    HEHE, trene engang decline pullover, det gjorde j*vlig vondt fordi det går jo egentlig ikke an.. leddene i skuldrene fikk seg en brist der.. *KNEPP* ...

huff,

x
    :)

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Trente BENK i 1 år, 3 ganger i uka.

I mitt hode var "styrketrening" benk.
    Jeg var like ille for litt over 1 måned siden, men så fant jeg dette forumet og begynte å åpne øynene.

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Ja, men du var heldig.

Du fikk ikk skade

Tøffing Unit sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    For mye trening, feil teknikk, for lite mat, for mye jobbing, sinnsykt mye stress-->høye kortisolnivåer, for lite hvile(4-5 timer søvn) året rundt..

Doggcrappoman
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    32
    Har trent siden høsten 1996.

I starten hadde jeg ikke peiling på mat, åt det som falt meg inn og det jeg fikk. Nå skal det sies at jeg fikk ganske mye proteinrik mat, og jeg var egentlig jævlig heldig, for jeg ble relativt muskuløs ganske fort. Gikk ikke mer enn ett år før jeg ble sett på som en "muscle-guy", og siden har det vært sånn. Problemet mitt er at jeg fikk problemer med å komme meg videre. Stagnerte en del i år to-fire av treningen. De to siste årene har det vært noe framgang, men skader har holdt meg igjen. Jeg ser likevel lyst på fremtiden.

Hadde aldri problemer med programmer eller øvelser da jeg fikk grundig og fornuftig opplæring av mine eldre brødre. Har treningsutstyr i kjellerstua, så jeg hadde egentlig alt tilrettelagt.
    Heroes come, heroes go, but demons are forever!

Silver Member Satriani sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    de feilene jeg gjorde var vell at jeg tok generelt for raske repetisjoner, sånn at det fungerte som styrketrening i stedefor bygging. begynte å trene med mye tregere repetisjoner for en stund siden, det er j***g tungt i forhold!

så klarte jeg å ødelegge(nesten ivertfall) den ene albuen, pga. franskpress, kommer vell antagligvis av at jeg hadde på for mye vekt!

når jeg trente benkpress, tok jeg litt for smalt tak. noe som gjør øvelsen letter (synes jeg ivertfall)
    You are hotter than 92% of men on this site!

Medlem
    Ble medlem
    05-2002
    spiste for mye proteiner i forhold til vekta i begynnelsen,ikke en sjanse i helvete om en 16 åring på 60-62 kg trenger 200-240g prot per dag.Hadde nok endel andre feil og men dette var hvertfall en av de dummeste.

-=Thunder=-
    "Time flows like a river.In Tolaria we practice the art of building dams"

-Barrin,master wizard

hus og styrkebyggjar Ørsting sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Venta alfor lenge med å bruke Markløft i treningsrutinen min...
    Trente mest dei musklane man ser i speilen..
    Kostholdet var en katastrofe...
    Trente alfor ofte...
    Varierte for lite i øvelses utvalget...
    Jo, det er min bil du ser i avataren :)

Bronse Member Tyler Durden sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    26
    Jeg hadde et treningsprogram den første tiden som gikk ut på å trene HELE kroppen på ei økt. Dette gjorde jeg 5 ganger i uka i et halvt år. Etter det halve året sluttet jeg momentant av alle de vanlige symptomene på overtrening.

For å ikke snakke om kostholdet så var dette lik 0.

Jeg kallte treningsprogrammet mitt: "Veien til å bli Rambo"
    Dette var snarere "veien til å bli hemma".
    ...I simply am not there.

Gjest
    hehe dorian :P

Medlem
    Ble medlem
    03-2003
    Trente alt for mye, for lite hvile pluss jeg spiste bare dritt mat.

De første mnd trente jeg fullkroppsprog 3ganger i uka, noe som er greit.
    Etter noen mnd sa faren min at jeg burde splitte opp kroppen for ikke å bli overtrent. Splitta da i 2 og trente hver dag. Fikk svært liten fremgang og jeg spiste det jeg ville. Var for dum til å høre på faren min som sa at maten var nesten det viktigste med hele treninga, og at man må få rikelig med hvile.

Noe jeg nå har skjønt. Han har alltid spist bra byggermat og selv om han trente fullkroppsprog 6 ganger i uka når han var ung tok han 190kg i benk med gyldig stopp.

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Trente med alt for lav intensitet, kom på treningene dautrøtt, etter å ha jobbet dagen før til langt på kveld, 5-6 timers søvn og lite mat, holdt deretter på å sovne på trening og tok de øvelsene jeg følte for og hadde lyst på, hadde ikke fast program.
    Utførte feil på mange øvelser og fikk skader i begge underarmene og håndleddene som enno plager meg av og til. Trente direkte feil i 1,5 år med minimale resultater og mye skader.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2003
    Mye av de feile som ble sagt her har jeg også gjort, men den største jeg har gjort er å trene bryst og triceps 3 dager i uka, og biceps og rygg 3 dager i uka. Men tro det eller ei jeg fikk stor framgang men fikk senebetennelse etter 2-3 mnd av det helt i begynelsen av treningsperioden min

Gjest
    Å undervurdere meg selv!

Medlem
    Ble medlem
    08-2002
    Jeg er fremdeles fersk da, men det første jeg gjorde når jeg fant denne vakre verden av trening var å ville prøve alt på engang. Kostendringer, tilskudd, treningsmåter. Litt som en unge i godtebutikken. Dessuten skrev jeg ikke ned hva jeg gjorde. Nå veit jeg at treningsdagbok er gull av flere grunner:
    - Når det går ræva kan jeg se tilbake i de periodene det gikk overlegent og korrigere meg etter det.
    - Når jeg føler jeg ikke har hatt framgang kan jeg gå tilbake og se at jeg faktisk har hatt det og bli glad inni meg selv. Eller jeg kan se at fremgangen faktisk har uteblitt og punkt en inntrer.

For å nevne noe. Så dersom jeg skulle begynt på ny ville jeg forsøke å være mer strukturert fra ett tidligere tidspunkt. Er fremdeles litt sånn i ny og ne at "oi noe nytt, det må jeg prøve. Helst i går".

Oki, nå babler jeg, men starten var bra...finne meg en karbohydrat nå tror jeg ja.

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    mye av feilene jeg har gjort har vært å være for nøye på teknikk når jeg kunne ha dårlig teknikk, unnet meg 5kg ekstra og fått litt mere muskler.
    RockyRock

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock
    mye av feilene jeg har gjort har vært å være for nøye på teknikk når jeg kunne ha dårlig teknikk, unnet meg 5kg ekstra og fått litt mere muskler.
    Når kan du ha dårlig teknikk?
    No brain, no gain.

Medlem
    Ble medlem
    02-2003
    :??: :??: :??: :??: :??: :??: :??: :??:
    If Ya Wanna Grow - Ya Gotta Row

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    09-2002
    Jeg trente benken med pyramide, og gikk opp på maks løft så å si hver trening.
    Det gikk i noen år men etter hvert når jeg ble sterkere endte det med en sinnsyk strekk i brystmuskulature, nesten avrivning...
    Helt jævlig!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Spiste for dårlig med proteinrik mat det første året... holdt meg bare til armer og mage øvelser... først nå dette året trener jeg hele kroppen ,og fremgangen tyter ut

---------------------

Pasta i oliven stekt på dagen, biff etter trening!! GO GO GO

Medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Hallo? Du har mye å lære enda høres det ut som...
    Det er ikke tyngden på vektene som bygger musklene, men hvor hardt muskelen du ønsker å trene må jobbe.
    Sett at du skal trene bryst, og teoretisk klarer å isolere brystet 90% i f.eks chest-press. Hvordan skulle det da bygge mer brystmuskler for deg om du slengte på 5 kg ekstra vekt og involverte triceps mer slik at du klarer den ekstra vekten??

-MANimal

Medlem Embraced sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    When training to improve your power, strength, and performance in the gym--or buidlding the most muscle in the shortest period of time--strive to perform your repetitions at a "good value." What exactly do I mean by a good value? Of course, you should not use terribly sloppy form when performing your reps and, you should not become overly concerned with extremely strict either. You should aim for somewhere in between the two extremes.

If you were going to buy a car, would you choose the most expensive one you took a look at? Would you choose something like a Mercedes? If you did, you can be assured that you'll have the highest quality car, but you'll also pay a hefty price for that great quality. Would you instead pick the cheapest car? Maybe you'd choose something like a Hyundai? If you did choose a Hyundai, you would get by without having to invest a whole lot of money, but would make a serious sacrifice in terms of quality.

Another available option would be to find an automobile that provides a good value between the two models. The car you select may not be as outstanding of quality of the Mercedes, but it sure would save you a lot of money. This purchase may not be as inexpensive as the Hyundai, but the quality would be much better.

Many bodybuilders have deemed the quality of the form they use as most important aspect of training. Improving your power, strength, and performance--or buidlding the most muscle in the shortest period of time--means you are going to have to lift heavy weight. Some bodybuilders don't even focus on doing so. They use the rationale that lifting heavy weight causes you to train less effectively. "I always use really strict form!" they state proudly. "Lifting heavy weight is not at all beneficial if you don't use really strict form."

Just because you strive to use effective form doesn't mean you have to train like. . . well, I'll politely refer to as "less-than-warrior"!

Some bodybuilders want to lift the heaviest amount of weight humanly possible-regardless of what it takes to do so. I certainly am not saying you should train with extremely sloppy form. Even worse, I'm not suggesting that you risk hurting yourself in order to lift heavy weight. Using form that is too sloppy won't work the intended muscle sufficiently. Hurting yourself while trying to lift too much weight will set you back and is worse than lifting lighter weights. Due to the time you've wasted being out of the gym and the momentum you've lost, be sure you don't hurt yourself using form that is too sloppy.

There is a happy medium, however. That happy medium is performing each set at what I've labeled as a good value. Lifting heavy enough weight to build significant muscle mass—while still using form good enough to hit the intended muscle group.

Some people refer to this training strategy as "controlled cheating." Paul Delia calls this theory of training movement Biomechanically Optimized Form.

He believes that using form that is too strict can even hurt you. "Using strict, rigid form defies your body's natural biomechanical movements. This creates very high and abnormal stress to joints, connective tissue, and muscle attachments. These abnormal forces can increase your chance of injury while training," he preaches.

Paul goes on to say, "Strict form also severely limits the amount of weight you can train with due to its isolation effect and the defiance of optimum biomechanics. Because you use less weight, have a greater chance of injury, and produce less of an overload (resulting in less muscle growth), strict form does not make sense when compared to Biomechanically Optimized Form."

"Biomechanically Optimized Form allows you to train heavier with less joint stress and greater muscle overload. This type of exercise execution creates a rhythm with the natural movement of your body's biomechanical structure-pivot points, muscle attachments, and range of motion. It maximizes your ability to overload the muscle safely."

Paul stresses the difference between what he teaches and using sloppy form. "Don't mistake Biomechanically Optimized Form with sloppy form," he warns. "These are two completely different approaches. Sloppy form attempts to make the weight easier to lift at all costs. Biomechanically Optimized Form allows you to maximize the overload to the muscle and minimize injury-producing stress. You build muscle and strength faster and more efficiently."

Performing each exercise at a good value, controlled cheating, or Biomechanically Optimized Form will take some time, effort, patience, and practice.

In life, we usually become wiser and use better judgment—after we’ve made a lot of mistakes. Lifting heavy weight with the type of form that will bolster your power, strength, and performance in the gym takes practice. You will never have good form while using heavy weight until you first try. Be patient with yourself. This may take a little time.

Just as in life, your form will probably not be the best in the world when you first try. But, if you keep trying and strive for better form with each and every workout, there will be a time when you have the best of both worlds!

- Skip La Cour
    Think Big!

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Manimal, f.eks på sittende roing, der er mange så nøye på teknikken at de aldri kommer over 8plater, jeg mener at noen er overnøye på teknikken i noen øvelser, seff ikke i alle og jeg er enig med det du sa.
    RockyRock

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2003
    Jeg satte meg ikke inn i anatomien så jeg visste ikke hvilke øvelser som trente hva. Derfor ble det mange muskelgrupper som ikke fikk trent seg....
    Noen kaller det mage, jeg foretrekker off-season...

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2003
    Hei hvorfor står det pingle over bildet mitt????!!! Er det sånn man får for å ha kort fartstid her på forumet? Diskriminerende, er jo tross alt 93kg på mine 178cm ;-)
    Noen kaller det mage, jeg foretrekker off-season...

Old man Tarzan sin avatar
    Ble medlem
    07-2002
    Ja, det forandrer seg etter hvor mange poster du har.

Silver Member Satriani sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Byggmesterbob
    Hei hvorfor står det pingle over bildet mitt????!!! Er det sånn man får for å ha kort fartstid her på forumet? Diskriminerende, er jo tross alt 93kg på mine 178cm ;-)
    jasså, avateren er deg? ser bra ut det
    You are hotter than 92% of men on this site!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.