Er det riktig å omtale vann som et næringsstoff? Skriver en oppgave om kosthold og stusset på det at vann ble nevnt under kategorien næringsstoffer.
Er det riktig å omtale vann som et næringsstoff? Skriver en oppgave om kosthold og stusset på det at vann ble nevnt under kategorien næringsstoffer.
"In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."
Nå kan jeg ikke si annet en min oppfatning av dette. Men noe som er livsviktig må vel bli kalt et næringstoff?
Kommer vel an på hvor mye basislusker som er oppi glasset ditt det![]()
Nei, seriøst så ville jeg stilt meg tvilende til å se på vann som et næringsstoff.
Hvilke kilder har du å støtte deg til da?
Team Valhall
Pro Gym Grenland
--------------------------------------
***Semper Fi***
--------------------------------------
Kroppen bruker vel mer energi på å prosessere vann enn det får, men det er jo noe næring i det, mineraler tror jeg
It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!
Næringstoffer bidrar til kroppens vekst og vedlikehold, derav karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Om vann i seg selv er et næringsstoff blir et definisjonsspørsmål. Hvis man holder seg til at bare K,P,F,V,M er næringstoffer så vil ikke vann i seg selv være et næringstoff, men mineralene i det vil være det, f.eks.
Vann har nødvendige og spesielle kjemiske egenskaper som gjør det egnet til reaksjon med, og oppløsning av, andre stoffer. Vann er derfor viktig, dels som følge av vannets evne til å reagere med andre molekyler slik at viktige kjemiske forbindelser kan dannes, dels fordi det fungerer som løsemiddel for en rekke kjemiske stoffer. Dermed bidrar det til kroppens vekst og vedlikehold, så er det derfor et næringsstoff?
Som sagt: det blir et definisjonsspørsmål for enkelte. Men jeg setter mitt på at vann er best beskrevet som et løsemiddel, næringstoffer er pr. def. stoffer som bidrar cellen med energi, derav K,P,F,V,M.
fnis...sitter her å leser på imsdal flaska mi,er vist mineraler i vann :
1l Imsdal vann er det :
kalsium 9,9mg
natrium 0,9mg
kalium 0,5mg
magnesium 0,4mg
bikarbonat 31,2mg
sulfat 2,9mg
klorid 0,6mg
silisuim 7,0mg
om enn det skulle være interesant?!
Hvis vann (ren H2O) er et næringsstoff, er luft (O2) det også.
Hvis man definerer at næringsstoffene skal bidra med energi, er vann ikke et næringsstoff. Like lite som jern eller zink. Hvis man definerer næringsstoffene som "alle stoffer man har bruk for", er det meste næringsstoff.
Og det ser ut til at nettopp den siste definisjonen er i bruk over alt.
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Vann er et løsemiddel, ikke et næringsstoff.
\o/