Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Ved hvilken fett% bygger man mest muskler og minst fett?

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41

Ved hvilken fett% bygger man mest muskler og minst fett?

(Flyttet fra "Deff eller ~bulk først?". Dette var kanskje verdt en egen tråd)

Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa
    Hormon balansen vil jo være bedre enn hos en julegris. Akseptabelt nivå klassifierer jeg som 10-15%.
    Noen som kan si noe om hvilken fett% som er mest optimal for å bygge muskler? Bygger man enklest når man er 'lean' eller når man har litt mer flesk på kroppen?

Jeg vet ikke hvordan nivåene endrer seg ved nedgang fra f.eks 25% til 10% kroppsfett, men etter det jeg har lest, vil en videre nedgang under 10% føre til at: Testosteronnivå går ned, thyoridnivå går ned, IGF-1 nivå går ned, forbrenningen går ned, kortisol-nivå går opp etc. (Stjålet fra Ultimate Diet 2.0)

Ut fra dette kan man komme i skade for å tolke at kroppen blir mer og mer interessert i å bygge fett (og ikke muskler) når man går ned i fettprosent.

Vil en nedgang fra 25% til 10% bedre noen av disse tingene, eller er det andre hormoner/nivåer som er i sving?
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Seff blir balansen dårligere når du går på diett og hormon nivåene vil synke for å komme så lavt ned. MEN når du starter å spise deg opp i igjen sakte men sikkert på en fett% rundt 10-15 vil kroppen fungere bedre. Je snakker kun erfaringsmessig, men det finnes sikkert rapporter på dette
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Umiddelbart ville jeg trodd at den mest optimale fett% for det du søker ville kunne vært den kroppen "naturlig" har. Dvs. den du ville hatt om du levde et "vanlig" liv, uten kroppsbygging, bulking og diett. Forhåpentligvis er ikke den høyere enn at deffinering vil bli en smal sak når varmen returnerer.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Min naturlige fett% er sikkert over 30 og jeg håper inderlig ikke det er optimalt
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av metromeno
    Umiddelbart ville jeg trodd at den mest optimale fett% for det du søker ville kunne vært den kroppen "naturlig" har. Dvs. den du ville hatt om du levde et "vanlig" liv, uten kroppsbygging, bulking og diett. Forhåpentligvis er ikke den høyere enn at deffinering vil bli en smal sak når varmen returnerer.
    Denne regelen kunne man kanskje brukt for noen tiår siden da mattilgangen i befolkningen var mindre og aktivitetsnivået høyere, men siden nordmenns gjennomsnittsvekt stadig øker, så kan man med rette spørre seg om det er "naturlig" for kroppen å bære på mye kroppsfett...

Er i grunnen enig med Stålballa her at det mest optimale med tanke på muskelbygging er å komme seg ned i en rundt 10-15 i fettprosent og ta det derfra. Supplere hard progressiv styrketrening med et proteinrikt anabolt kosthold, og cardio for å holde fettprosenten nede (f. eks. mellom 10 og 20 et sted, noe individuelt).

Faren med å ligge for lavt i fettprosent (under 8-10) er at nivået av anabole hormoner (thyroksin, testosteron, vekstfaktorer) og forbrenning går ned, som tjeh nevner, samt at nivåene av muskelnedbrytende og fettredistribuerende kortisol går opp (resultat: "skinnyfat")

Faren med å ligge for høyt i fettprosent (over 20-3%), er at insulinsensitiviteten reduseres (insulinet virker dårligere), testo-nivåene kan synke fordi testosteron aromatiseres til østrogen i fettvev, hormonreguleringen generelt blir dårligere, fettvev vil kunne infiltrere ("vokse inn i") muskelvev og gjøre muskelkvaliteten dårligere. Dessuten blir kondisjonen dårligere, hvilket betyr redusert ytelse på treningsøkter og redusert kapasitet og kvalitet av cardio. Blir fettprosenten riktig høy, vil det også kunne gå ut over forbrenning (veldig mye fett isolerer og hindrer varmeutveksling med omgivelsene), samt leddene (slitasje).

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Medlem Creation sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Faen ass, jo mer jeg leser på dette forumet, jo mer bekymra for min egen trening blir jeg.

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Mitt uvitenskapelig gjett ligger mellom 12% og 18%.
    \o/

Lignende tråder

1. Våre vitaminer og mineraler
    By Andy in forum Kosttilskudd
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 26-09-05, 18:15
  2. Kroppstype Ectomorph
    By Lee Priest in forum Trening
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 17-06-05, 07:38
  3. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening