Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Vektreduksjon, kosthold og muskler

Bronse Member Tobb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27

Vektreduksjon, kosthold og muskler

Hei,

Etter lang tid som inaktiv på forumet her trenger igjen hjelp.
    Årene har satt sine spor og eg har bestemt meg for å droppe litt vekt og midjemål, særlig pga ein ny kvardag med små barn i huset og mykje aktiviteter med dei, så kondisjon bør også bedres.

Av treningsbakgrunn har eg trent styrke mindre seriøst i ei rekke år. Resultatene har vel generelt vore dårlige men summer ein åra sammen har det blitt litt muskler ut av det. Før minstemann blei født veide eg vel ca 114kg, no til nyttår var eg gått ned til 105 uten noko forsøk på å gå ned egentlig.

Det siste året har eg endra fra å trene styrke 4ggr i uka til å trene fullkropp med fokus på baseøvelser 2ggr i uka. Styrken er igrunn ikkje blitt noko dårligere, men redd kanskje volumet/massen har blitt redusert som følge av vektnedgangen.

Etter nyttår har eg lagt inn 2 intervalløkter samt ei fotballøkt. I tillegg til dette har eg fjerna litt mat fra frokosten, lunsjen, middagen og kveldsen. Resultatet blei då ein nedgang på 1,2-1,4kg uke 1. Dette er litt skremmende mhp tap av muskler.

Det eg ønsker meg er dermed råd for korleis eg kan gå meir kontrollert ned i vekt? Eg ønsker jo å beholde mesteparten av den hardt opparbeida muskelmassen. Samtidig vil eg vel 15cm ned på midja og gjerne 10-15kg ned. Meir kondis vil eg også ha.

1) Er intervaller feil vei å gå ettersom det gir hovedperioden i sone 3 (høøøg puls)?
    2) Om styrken holder seg stabil, så kan eg vel likevel miste muskelmasse/volum?
    3) 2 styrkeøkter pluss 2 intervalløkter og ei fotballøkt blir for mykje?
    4) Når eg bruker beina så mykje til løping, bør eg da droppe knebøy?
    5) Bør ein kanskje roe ned fotballøkter? Ifølge pulsklokka mi rauk det 1300 kalorier der igår på 100min.

Når det gjelder kostholdet mitt så prøver eg å holde det høgt på proteiner, relativt lavt på karbo og fett.

Typisk dag

Frokost
    3 knekkebrød + 40g problend

Lunsj
    2 skiver grovt brød, salat, 2-3 egg, 3-4 skiver med roastbeef, evt ei hand reker/skinke

Middag
    200-300g kjøtt (karbonadedeig, svin, kalkun, kylling) + 2 hender salat og 1 hånd fullkorns ris

Kvelds
    4 egg, spektro multivitamin, 1ss tran

I tillegg til dette så trener eg som regel etter jobb og tar da 30g problend + 1 banan før trening.

Etter trening har eg ikkje spist noko i det siste ettersom eg då som regel eter middag 30-40min etter trening. Bør eg her legge inn 30-50g problend + ei banan/rosiner?

Når eg ser på kosten no ser den litt lite gjennomtenkt ut og det ser ut som veldig lite mat...?
    Kanskje burde eg lagt inn litt frukt pluss ein shake mellom middag og kvelds? Og kanskje bytte ut knekkebrøda til frokost med ei skål havregryn...?

Egentlig forstår eg ikkje heilt kvar vekta og magen har komen frå, ettersom me igrunn har spist sunt lenge. Så kostholdet mitt over er egentlig berre ein litt kutta variant av mitt gamle kosthold (som eg var feit på)...

For å avslutte så kan eg sei at eg tidligere var opptatt av kosthold, hard trening og mest mulig muskler. Men no etter den nye familiesituasjonen så har fokuset blitt litt annerledes, men sjølv om eg ønsker å bli lettere og få bedre kondis så ønsker eg ikkje å miste musklene og styrken eg har bygd opp, heller holde det ca på samme nivå...
    "Går det så går det. Går det ikke, så går det over."

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Rakk ikke lese hele, men sone 3 er da ikke voldsomt høy puls. Jeg trener i den pulssonen flere ganger i uken. Hender faktisk jeg detter innom sone 5. Forutsatt at du refererer til Olympiatoppens intensitetssoner.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Bronse Member Tobb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    27
    Hei,

Nei referer til sonene på pulsklokka mi
    Delt inn i 1,2 og 3 der 3 er satt som øvre sone og trening for økt maks ytelse...
    "Går det så går det. Går det ikke, så går det over."

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    De sonene gir ingen mening med mindre du forteller hva de utgjør av din makspuls.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Lignende tråder

1. Råd ang trening og vektreduksjon + +
    By Banjo in forum Trening
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 14-07-07, 15:17
  2. vektreduksjon
    By PeterSQRM in forum Kosthold
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 19-04-07, 13:30
  3. mat på kveldstid = ikke bra for vektreduksjon
    By jenta_a in forum Kosthold
    Svar: 12