De fleste mennesker reagerer når noen gjør noe annerledes enn fellesskapet.
Jeg tror det har et evolusjonsmessig grunnlag, at før i tiden måtte man være var på enkeltindivider som tok andre valg enn felleskapet i flokken, da felleskapets overlevelse var prioritet.
Å bryte en norm er på et underbevisst subtilt nivå det samme som å distansere seg litt fra sin sosiale gruppe.
Så folks reaksjon er nok ofte bare at de lurer på hvor de har deg.
Selv drikker jeg opptil flere 1,5 l flasker med grøntvann på jobben hver dag, vannet er mørkegrønnt, det ser ut som et VELDIG grumsete akvarium liksom, folk mister fotfestet når de ser det og samtlige spør hva i helvete det er jeg drikker (stort sett i en snillere verbal form).
Og så lenge jeg kort og greit forklarer det på en måte som gjør det forståelig for dem, og at det er logisk og uproblematisk å drikke det, så godtar de det alle sammen.
Så tenker du sikkert "hvorfor skal jeg måtte forklare meg?"
Det er ikke det at jeg føler at jeg må "forklare meg", det er det at jeg ønsker at mine interaksjoner med andre mennesker skal lede til gode vibber, at vi skal komme overens, være på nett, connecte på et eller annet plan, om det så bare er at man har en gjensidig følelse av forståelse, det er dette som innen NLP kalles for "rapport" (engelsk ord).
Med den innstillingen kommer man også oftere overens med mennesker og livet blir mer sosialt og morsommere å leve.
Så tenk ikke så mye på at folk er dumme eller at verden er feil, det er veldig lite du kan gjøre med akkurat det, tenk heller mer på hva DU kan gjøre med det du har tildelt av muligheter.