Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Volum, styrke en forbannelse?

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Volum, styrke en forbannelse?

Hepp.

Finnes flere rare måter å trene på, og flere forskjellige ønsker om resultater. Høy reps for volum og lav reps for styrke blir jo ofte diskutert.

Det jeg tenker på;
    Jeg har lenge trent mest for styrkens del.(Kanskje 6 av 8 år). Har ikke hatt spesielt mange repitisjoner. Ligget jevnt på 3-6 reps på hovedsettet i de tyngste øvelsene som benkpress etc.

Nå derimot er jeg ganske fed up av trening, og har ikke samme motivasjonen til å løfte tungt som før. Og jeg ønkser egentlig bare å se og føle meg allright.
    ca 87 kg med ca8% fett hadde vært moro.

Så hva er problemet?
    For å bygge/vedlikeholde en viss mengde muskler kreves det en viss mengde arbeid. Men nå som jeg legger om til ett høyere volum med en mindre vekt, vill jeg miste massen?
    Dvs, om styrken til muskelen har noe å si for volumet, så vil jeg i teorien skrumpe dersom jeg straks begynner å løfte mindre vekter, selv om jeg tar ett høyere anntall repitisjoner.

Ta foreksempel benkpressen;
    Jeg kan relativt lett jukke opp 10 reps på ca 150 kg eller 2-4 reps på 170 kg.
    Dersom jeg skal kompensere for vekttapet iom at jeg ønsker å vedlikeholde volumet, vil jeg måtte ta samme totale vekt (eller mere) i sum som før, bare spredt utover flere sett/reps?
    Eller kan jeg gå ned i total mengde kg og øke reps/sett og fortsett holde massen/øke i masse?

Dersom dette ikke er tilfellet er jo styrken en ren forbannelse dersom man ønsker å gå fra feks styrkeløft til bygging. Man vil jo da bli tvunget til å løfte en insane mengde kg over fryktelig mange sett...

Tanker om saken?
    Fair trade?

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Hvem vet. Selve vektbelastningen du løfter har jo såklart noe å si på muskelvolumet, men det er mange andre faktorer her og - totalt kg løftet, treningsfrekvens osv.

Det du kan forvente ved å gå over til mer høyreps trening (10-15 reps) er mer sarkoplasmisk hypertrofi (væske).

Hvorfor kan du ikke bare beholde ett par sett med 3-4 rep maks vekt i uka, kun for å være sikker på å vedlikeholde muskulatur nå som du i tillegg skal på deff.

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Når jeg er litt lei å vil ta det roligt så legger jeg meg på høye reps med lettere vekt, høyere intensitet og kortere treninger.. Dette blir jo en variasjon i forhold til den tunge treninga jeg ellers alltid har pleid å ha. Tror denne variasjonen bare kan lage mer volum og være en fordel.
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg tror kostholdet er viktigere med ditt mål.
    RockyRock

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Det kan jo sikkert være litt individuelle forskjeller her med tanke på hvordan man reagerer ved forskjellige type trening.
    Men utifra egen erfaring så vokser jeg ikke nevnverdig mye mer ved trening for maksimal styrke som jeg gjør nå om dagen. Har jeg i det hele tatt vokst siste året? hehe...
    Personlig vokser jeg betydelig mer ved høy rep en ved lav rep, men styrken vil jeg ikke tro går ned, men 1rm vil nok trolig heller ikke gå spesielt mye opp.
    Styrketreningen har nok hovedsakelig gitt meg større ræv, men låra har ikke vokst imponerende mye til tross for at jeg har blitt betydelig sterkere i knebøy. Lårene vokste vel og merke når jeg tynte meg mye med masse reps i beinpress etc.

Det blir vel som med trening generelt sett at man må nesten prøve seg litt frem og finne ut hva som fungerer best for deg.
    Hva med og alltid ha et tungt sett etterfulgt av flere reps ?

En ting som er sikkert er ivertfal er at styrken utvilsomt kan gå opp selvom man går ned i vekt, men volumet vil nok ikke øke samtidig, men trolig forbli på samme nivå.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Hva med å bare kjøre feks 2 økter i uken?
    Personlig har jeg heller en dødstung 20min økt enn volumhelvete 4 timer i uken.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

......................... ole_bole sin avatar
    Ble medlem
    10-2007
    Du vil nok beholde massen du har ved å gå over til volumtrening men du mister nok noe CNS relatert styrke om du ikke har noen tunge uker innemellom feks 5-6uker volum deretter 3-4uker styrke osv..

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    volumtrening fungerer ikke for meg. i perioder jeg har vært småskadet og sliten så har jeg vridd om til lettere vekter, mer sett og repper. for meg endte det opp at jeg krympet.

jeg har erfart at når jeg kommer i en drittperiode så tar jeg f.eks kun knebøy en uke og trener ikke noe annet. neste uke tar jeg kanskje bare benkpress, og uken etter der igjen bare markløft.

dette kjører jeg så heavy som jeg klarer og kun 1 set. slik kan jeg holde på i 2mnder. etter dette har jeg faktisk økt i vekt (antall kg) og blitt sterkere, og\eller ivertfall vedlikeholdt formen. mitt tips er om man er lei\småskadet\o.l: tren skjeldnere, men skikkelig hardt og spis mye
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.