Viser resultatene 1 til 37 av 37

Tråd: Bør jeg ha en oppkarbdag? Eventuelle innspill på kostholdet? :)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010

Bør jeg ha en oppkarbdag? Eventuelle innspill på kostholdet? :)

Jeg har de siste 3 ukene holdt på med en 4-split, og trent kardio 5 ganger i uken (på40 min). Problemet er at jeg den siste uka har hatt veldig lite energi.. Målet mitt for sommeren er å gå ned til 60kg (er 173cm høy, og har til nå gått fra 66-63kg). Lurer på om energimangelen kan skyldes kostholdet mitt eventuelt, og om jeg burde ha en oppkarbedag? :

FROKOST:
    30 gram havregryn, 20 gram kruskakli, 25g whey protein
    MELLOM MÅLTID:
    Omellet av 4 hviter, og et helt egg. 100 gram potet, 100 gram tomat og 100 gram agurk.
    MIDDAG:
    120 gram kyllingfilet 100 gram potet, 100 gram tomat
    ETTER TRENING:
    1 scoop whey protein, 3 riskaker, 3000mg BCAA (også før trening)
    MELLOM MÅLTID:
    120 gram svinekjøtt, 30 gram ris, 100 gram tomat, 100 gram agurk og 50 gram brokkoli.
    KVELDSMAT:
    120 gram kyllingfilet med grønnsaker
    De dagene jeg ikke trener styrke, kutter jeg ut risen til mellommåltidet, og riskakene + proteinet etter trening.

Tar også 6 fiskeoljekapsler hver dag.

Er det rom for endringer, eventuelt hva gjør jeg feil? Blir utrolig takknemlig for svar !! :)

Silje

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Ser jo fint ut, uten at jeg orker kommentere så mye nå.

Tar jo ikke særlig skade av en karb dag hvis du holder fettet veldig lavt.

Det jeg isåfall ville gjort var å kjøre 0 karb den aktuelle dagen, frem til trening, kjøre så høyreps fullkropp og så karbe opp og holde fettet svært lavt.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Vet du sånn ca hvor mange gram karbs jeg bør ligge på denne aktuelle oppkarbedagen? Hvis jeg ikke har regnet heelt feil, ligger jeg på rundt 58g karbohydrater med dette kostholdet.

Supsup jnaz sin avatar
    Ble medlem
    03-2007
    Alder
    22
    Kroppsmål?

edit: beklager så ikke at du hadde skrevet det, er mer eller mindre blind om mårran..

Tror egentlig du kan trygt stappe i deg hva du vil Helst etter trening tho.

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Oppkarb eller spisedag eller hva man velger å kalle/utføre det - så er det for huet eller fremgangen sin skyld?

Om du ikke har stagnert til nå er det jo ikke poeng å "karbe opp", men om dietten begynner å bli kjedelig kunne det vært lurt med en matorgie for å få tilbake motivasjonen
    www.mthereseo.blogg.no

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Man trenger ikke å ha stagnert for å få utbytte av oppkarbing. Personlig ville jeg aldri gått på lavkarb/lavkalori diett uten å ha en ukentlig oppkarbing. Hvor stor denne trenger å være vil jo komme an på hvor stort kaloriunderskudd du er i. Utifra det du lister så ser det ut som kalorimengden din er ganske grei, kanskje litt lite sunt fett.

http://www.ironmagazineforums.com/di...ds-leptin.html

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Det er individuelt for om en får utbytte eller en "dagen derpå" av oppkarb, også forskjell på jenter og gutter da gutter i god form kan spise nesten hva enn de vil flere ganger i uken uten at en merker forskjell - de får bare mer "trykk"

faen - urettferdig, mens vi jenter ender som regel med å bli vannete
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg tror kjønn ikke har så mye med det å gjøre. Grunnen til at disse guttene du snakker om får trykk er fordi de har en overlegen mengde med muskelmasse. Da har væsken en plass å gå, men de får og en flimmer av vann under huden. Når muskelmassen ikke er like betydelig vil naturligvis mer av vannet gå under huden. Det er ikke kjønnbasert men muskelmassebasert. Dette vannet er uansett positivt for treningen de neste dagene, noe som er viktig når man er på kaloriunderskudd.

Man tar ikke en oppkarbing hovedsaklig fordi dagen etterpå skal være god. Man gjør det slik at kroppen skal forbrenne optimalt frem til neste oppkarbing. Man tar 1 steg tilbake for å ta 2 steg frem.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Riinoo Vis post
    Det er individuelt for om en får utbytte eller en "dagen derpå" av oppkarb, også forskjell på jenter og gutter da gutter i god form kan spise nesten hva enn de vil flere ganger i uken uten at en merker forskjell - de får bare mer "trykk"

faen - urettferdig, mens vi jenter ender som regel med å bli vannete
    Kult
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Ja, grunnet det MrMuscle sa da gutter har(som regel - finnes unntak, haha) mer muskelmasse og vannet går inn i muskler (mer plass) enn under huden
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    04-2006
    Ja, grunnet det MrMuscle sa da gutter har(som regel - finnes unntak, haha) mer muskelmasse og vannet går inn i muskler (mer plass) enn under huden
    Fint at det ikke er noen sammenheng mellom vannansamling og hvor vidt en oppkarbing er effektiv eller ikke da
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    kverulant
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    04-2006
    kverulant
    Nei, det du sier er bare feil

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Wasser på jenter kommer nok også av mer østrogen i omløp. Det er derfor jenter som sprutmenstruerer går opp et par kilo.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    "Oppkarb eller spisedag eller hva man velger å kalle/utføre det - så er det for huet eller fremgangen sin skyld?

Om du ikke har stagnert til nå er det jo ikke poeng å "karbe opp", men om dietten begynner å bli kjedelig kunne det vært lurt med en matorgie for å få tilbake motivasjonen "

Det er vel både for huet og fremgangen sin skyld, med tanke på at jeg ligger ganske lavt på karbohydratinntaket i forhold til trening. Eller hva mener dere? Tenkte derfor en oppkarb-dag ville vært bra for å få fyllt opp igjen muskulaturen med glykogen, og gi kroppen er lite "sjokk" så den ikke tror den er konstant på diett og ligger på lavt kcal inntak.

Har ikke prøvd meg på noen oppkarb-dag før, så lurer derfor på om dette er noe dere tror kroppen min trenger, eller om jeg bare bør fortsett flatt på dietten og treningen?

Takker for svar, Silje.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Hva er ulempen med fett på "oppkarb"-dagene?
    Pleier ofte spise brødskiver med leverpostei blant annet. Kan jo selvfølgelig bytte ut med noe annet, skinke eller noe, men er det noe stort negativt ved å spise litt fett på oppkarb?
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

PKMN PROFESSOR discipline sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baronen Vis post
    Hva er ulempen med fett på "oppkarb"-dagene?
    Pleier ofte spise brødskiver med leverpostei blant annet. Kan jo selvfølgelig bytte ut med noe annet, skinke eller noe, men er det noe stort negativt ved å spise litt fett på oppkarb?
    Det blir lagret og det har ikke samme korttidseffekt på leptin som karbohydrater har.

Ble medlem
    04-2006
    123

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    123

Er diskusjonen for langt under ditt kunnskapsnivå?
    www.mthereseo.blogg.no

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    http://www.dingsekongen.no

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Noen som ville tatt seg tiden til å svare seriøst på spørsmålet mitt..?

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av siljeste Vis post
    Legg ut et bilde av deg så kan jeg gi deg et presist svar tilpasset deg og dine mål.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Har du regnet ut hvor lavt du ligger i kcal og evt fordelingen prot/karb/fett?
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg har svart ganske klart at jeg syns du bør kjøre en oppkarbing hver uke.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Har ikke så veldig lyst til å legge ut bilder av meg her på forumet.. Men ligger på rundt 57-58g karbohydrater om dagen (har gjort i 3 uker), er 173cm høy og veier 63kg. Styrketrening 4 ganger i uka, kardio på 40min 5 ganger i uka.
    Har ikke noe måling av fettprosenten min..:/

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Har ikke så veldig lyst til å legge ut bilder av meg her på forumet.. Men ligger på rundt 57-58g karbohydrater om dagen (har gjort i 3 uker), er 173cm høy og veier 63kg. Styrketrening 4 ganger i uka, kardio på 40min 5 ganger i uka.
    Har ikke noe måling av fettprosenten min..:/
    Skjønner godt. Du kan sende til meg på privat melding istedet. De havner ikke på 4chan.
    .......................................R.I.P..........................................

Ble medlem
    11-2003
    Et reelt problem med oppkarbings/spisedag, osv osv er at det kan gi et usunt forhold til mat. Man får en dag man gleder seg til fordi man skal spise mye dritt - og det er egentlig ganske trist. Enda verre blir det om man stenger seg inne og fråtser alene og isolert - og resten av uken fokuserer på denne dagen og ser frem til dette.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Ligger på rundt 1400-1500 kcal om dagen.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Har ingen planer om å stenge meg inne og fråtse ukontrollert og spise dritt på denne dagen (da drittmat hovedsakelig ikke frister lenger). Vil i hovedsak fokusere det på karbkilder som potet, ris, søtpotet, pasta,havregryn og litt frukt. Det jeg derfor lurer på, er hvor mye gram karbohydrater jeg bør innta på denne dagen for at det skal ha noen effekt på boost av forbrenningen, og oppfylling av glykogen i muskulaturen..

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Et reelt problem med oppkarbings/spisedag, osv osv er at det kan gi et usunt forhold til mat. Man får en dag man gleder seg til fordi man skal spise mye dritt - og det er egentlig ganske trist. Enda verre blir det om man stenger seg inne og fråtser alene og isolert - og resten av uken fokuserer på denne dagen og ser frem til dette.
    Jeg er enig. Syns det er like trist å tenke på de som gjør akkurat det samme, bare med alkohol.

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Jeg er enig. Syns det er like trist å tenke på de som gjør akkurat det samme, bare med alkohol.
    Det var ikke rettet mot deg, altså - men ja, å drikke seg full hjemme alene er kanskje enda tristere

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Jeg har svart ganske klart at jeg syns du bør kjøre en oppkarbing hver uke.
    Ville du sagt sånn ca hvor mange gram karbs jeg burde karbe opp med? Da hadde jeg fått svar på det jeg trenger å vite

Ble medlem
    04-2006
    Kjøp deg Guide to flexible dieting av Lyle mcdonald, så slipper du å være usikker på om det du gjør er riktig

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Så uten den er det ingen som kan si meg sånn ca hvor mange gram jeg bør karbe opp på..?

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    150gram.

mitt bidrag.

Ble medlem
    04-2006
    Test med moderate mengder i første omgang, feks. 5-6g/kg kroppsvekt eller noe

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    takk for svar!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.