Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: fettprosent

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

fettprosent

Spørsmål anngående fettprosent. Har googlet en del, og funnet veldig sprikende påstander, så derfor spør jeg her!

Hva er nedre grense for fettprosen for jenter? Tenker da på en fettprosent som er gunstig med tanke på å tale treningsbelastning, kunne prestere optimalt og ikke såpass lav at hormoner o.l tar skade. Har fått målt min egen og fikk beskjed om at den er altfor lav - og det kan stemme, men jeg mener alikevell at 22% (som jeg fikk beskjed om at er otimalt) er overdrevent høyt når en skal prestere i utholdenhetsidrett.

så derfor - hva er en optimal fettprosent (over tid..!) ?! og hva er evt. farene ved for lav fettprosent? Er konsekvensene av for lav fett% overdrevet??
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    Spørsmål anngående fettprosent. Har googlet en del, og funnet veldig sprikende påstander, så derfor spør jeg her!

Hva er nedre grense for fettprosen for jenter? Tenker da på en fettprosent som er gunstig med tanke på å tale treningsbelastning, kunne prestere optimalt og ikke såpass lav at hormoner o.l tar skade. Har fått målt min egen og fikk beskjed om at den er altfor lav - og det kan stemme, men jeg mener alikevell at 22% (som jeg fikk beskjed om at er otimalt) er overdrevent høyt når en skal prestere i utholdenhetsidrett.

så derfor - hva er en optimal fettprosent (over tid..!) ?! og hva er evt. farene ved for lav fettprosent? Er konsekvensene av for lav fett% overdrevet??
    22 prosent høres mye ut. Se på toppidrettsjenter innen utholdenhetsidretter. Er sixpack på mange av de, hvilket ikke henger på greip med 22%.

Samtidig er det også en fordel å ikke ha for mye å drasse rundt på.

En slank ung jente ligger typisk mellom 18 og 22 prosent.

En idrettsutøver med litt mer muskelmasse og litt lavere fettmengde enn dette ligger sikkert på rundt 15%.

En Fitnessjente har gjerne 11-14%, men der er kjønnshormonnivåer uvesentlig da de stort sett supplerer etter behov, noe som også gjør det lettere å presse fettprosenten ned.

Så lenge du får i deg nok energi til at dette ikke reduserer ytelsen og aktivitetsnivået ditt så tror jeg det er viktigere enn absolutt fettprosent.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    takk for svar! Det var det jeg også syntes, at det virket som mye å "drasse" på når en ønsker å bevege seg fortest mulig fra "a til å". Min ble målt til 12,7% (med sånn tanita vekt) og til 12,9% med klype.. Men da fokuserer jeg heller på å spise mer/nok enn selve fettprosenten

The blogg =)

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Ingen av de er spesielt nøyaktige, mulig den siste varianten av Tanita er bedre. Inbody 720 er vel kjent for å være mest nøyaktig, med +- 2 prosent ifht. DEXA.

Klype er noe en svært dreven person må utføre, ettersom målingene her ofte er over alle breddegrader.

Dekadent n00b Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    For lav fettprosent kan blant annet medføre amenorre (uteblitt menstruasjon), osteoporose (benskjørhet) og redusert motstandsdyktighet mot infeksjoner (en blir lettere syk og det tar lengre tid å bli frisk). Det er individuelt når, altså ved hvilken fettprosent, disse konsekvensene slår inn. Går en over tid med lav fettprosent og har et mangelfullt kosthold, vil risikoen for at hormonubalansen (østrogen etc for jenter) vedlikeholdes og benskjørhet blir et faktum. Skjer dette i tenårene før epifyseskivene har lukket seg og vekstprossesen har gitt seg, vil det kunne resultere i redusert lengdevekst.

Lav fettprosent (altså så lav at det gir sykelige symptomer) er gjerne assosiert med spiseforstyrrelser i en eller annen form, og da kan en komme inn på en rekke svært alvorlige konsekvenser som hjerterytmeforstyrrelser, en rekke mangeltilstander og lavere motstandsdyktighet ifb infeksjoner som normalt ville blitt tolerert.

Poenget er altså at fettprosenten som passer deg bør gjenspeile at du kan opprettholde et optimalt funksjonsnivå, spesielt rent fysiologisk
    Skal stille til høsten :)

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    takk for gode svar
    Har alerede fått beskjed om for lave østrogennivåer, og såkaldt "amenorre" så det er jo ikke akkurat sunne tegn.. Da får mitt nyttårsforsett bli det stikk motsatte av de fleste andre.. bittelitt mer spekk ?!

The blogg =)

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Du som ønsker deg type kan jo nevne på første date:

"Du, bare så du er klar over det så har jeg planer om en vanvittig opp-cheesing av skroget, så du kan bare glede deg til grevinneheng og sleng!"

Neida, men det er jo ganske enkelt - spise mer

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Du som ønsker deg type kan jo nevne på første date:

"Du, bare så du er klar over det så har jeg planer om en vanvittig opp-cheesing av skroget, så du kan bare glede deg til grevinneheng og sleng!"

Neida, men det er jo ganske enkelt - spise mer
    haha! ja, det er nok tidenes beste sjekketriks Jeg tenker en kilo eller to opp i vekt.. ikke særlig mer Er vel snakk om å spise seg inn igjen i bukser som ikke passer lengre, rett og slett! slik jeg har fostått det så er det finere med former enn ribbein?!

The blogg =)

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    22 høres ut som en ganske optimal BMI. Det er mulig noen har forvekslet dette. Hva som er optimal fettprosent for utholdenhetsidrett aner jeg ikke, men du kan se på tv av verdenseliten og gjøre et forsøk på å estimere.
    Fint eksempel: YouTube - Alberto Contador & Andy Schleck In It To Win It EDIT: wups, det var menn, men du skjønner poenget :P

Når du spør om farene ved lav fettprosent, mener du underernæring av kun energiinntak? Hos de fleste som er underernærte er det ofte samtidig mangel på andre næringsstoffer som elektrolytter og vitaminer som fører til sine egne komplikasjoner. Ellers har graden veldig mye å si. De fleste symptomene øker åpenbart i alvorlighetsgrad jo lavere du går. Jeg regner med det er derfor du er interessert i det optimale. De fleste konsekvensene er i stor grad reversible, med unntak av lav bentetthet som gir høy risiko for benskjørhet.

Er konsekvensene overdrevet? Dersom kroppen får i seg alt den trenger av alle næringsstoffer og det kun er snakk om kun lav fettprosent så skal man på svært lave nivåer før det blir farlig.

Det er viktigere å se hva som er årsaken til den lave fettprosenten. F.eks I anoreksia nervosa vil 5% dø innen 10 år av sykdommen (selvmord inkludert). Ellers er det vanlig at kreftpasienter har lav fettprosent. Fitnessutøvere har lav fettprosent før konkurranse. Alle disse situasjonene er svært forskjellige.

PS:
    Amerikansk standard for beregning av energiinntak for kvinner er 1800kcal x 1,2(sedentær)/1,4(moderat aktiv)/1,8(svært aktiv)

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    takk for nok eg godt svar!
    Jeg mente hovedsaklig konsekvensene av en lav fettprosent, ikke underernæring. Jeg er visstnok "tynn", men jeg er ikke underernært. Har fine blodverdier for vitaminer, jern osv... eneste som ikke er "bra" er de veldig lave østrogennivåene, og et veldig lavt blodtrykk som gjør at det litt for ofte svartner for øynene.
    Jeg slurver jo til tider med nok mat, men spiser nesten alltid rett rundt 2000 kcal, oppmot 2500-2800 på treingsdager - men må virkelig presse meg selv for å klare det. Så fettprosenten er nok mest et resultat av syklinga vil jeg tro, ettersom jeg spiser mer nå enn jeg gjorde tidligere.. og fettprosenten var høyere før enn nå

The blogg =)

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Å være undervektig har også sine fordeler. Når du blir gammel kan du gå opp noen kilo som gjør rynker mindre synlige.

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    uten at jeg vet om det gjelder deg (og du trenger ikke svare) så pleier fravær av menstruasjon å være et tegn på at du bør spise mer.
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    uten at jeg vet om det gjelder deg (og du trenger ikke svare) så pleier fravær av menstruasjon å være et tegn på at du bør spise mer.
    Hatt mye problemer med det?

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    jeg menstruerer stort sett kun når jeg har spist veldig mye over en kort periode, da hender det at det blør litt...
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Det er ikke tørt før det blør, pleier jeg å si!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Hm, min erfaring er at jeg møter damer som ikke har hatt mensen på flere år. Men etter en liten stund med meg så får de den tilbake.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Hm, min erfaring er at jeg møter damer som ikke har hatt mensen på flere år. Men etter en liten stund med meg så får de den tilbake.
    Det er bare noe de sier for å slippe å ha sex en ukes tid.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Hm, jeg trodde det var fordi jeg er så alfa at kroppene deres automatisk gikk inn i repoduksjonsmodus.

Streetfighter Malibu sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Hm, jeg trodde det var fordi jeg er så alfa at kroppene deres automatisk gikk inn i repoduksjonsmodus.
    Eggløsning Mr M, eggløsning..

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vrimmel Vis post
    Å være undervektig har også sine fordeler. Når du blir gammel kan du gå opp noen kilo som gjør rynker mindre synlige.
    ja. det er planen..

Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    ja.. legen min sier det er pga lave østrogennivåer.. Han har ikke nevt vekt, fett% eller mat, så det er jo merkelig av ham (?). Spiser så godt jeg kan, og sørger for å ikke gå ned i vekt. Har jo faktisk gått opp to kilo siden i sommer..

The blogg =)

Lignende tråder

1. Fettprosent.no
    By MHG in forum Trening
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 12-06-09, 09:59
  2. Fettprosent
    By Ungdommelig in forum Kosthold
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 10-03-05, 15:06
  3. fettprosent