Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Kalorier i protein, den termogenesiske effekten?

Medlem
    Ble medlem
    02-2007

Kalorier i protein, den termogenesiske effekten?

Man leser ofte i artikler om kosthold at protein har 4 kcal pr gram, fett har 9 kcal pr gram, karbohydrater har 4 kcal pr gram og alkohol har 7 kcal pr gram.

Men stemmer dette?

I en artikkel i svenske BODY (nr 315/10-2010) står det følgende:

"För inlagring av energi från protein vid energiôverskott kan man derfor i stället räkna med att protein innehåler 3 - 3,2 kcal/gram i stället for normalt 4.

Kostnaden för omvandling av protein till fett är också ungëfär 25% så detta avdrag gäller även om protein forvandlas direkt til fett."

Mener han altså at den termogenesiske effekten reduserer kaloriinnholdet i protein fra 4 til 3? Jeg trodde den termogenesiske effekten allerede var trukket fra når man beregner protein til å være ca. 4 kcal per gram.

I denne tabellen som jeg fant på body.se sitt forum, regnes gjennomsnittet til protein å være 5,6 kcal pr gram før den termogenesiske effekten.

Vil det ikke da være mer gunstig å oppgi proteiner som 6 kcal per gram og ta den termogenesiskse effekten som en bonus?

http://forum.body.se...p?t=5414&page=2

You can't hide from yourself.

When you look in the mirror, do you see a foe or a friend?

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Hm - har alltid lært at protein har drøye 4 kcal pr gram. Har ikke lest det du linker til, men hvorfor settes det til høyere enn 4?

Termogenese er jo greit, men hvordan det kan gå OPP ser jeg ikke.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    eneste jeg kan komme på som er relevant her, er at fordøyelsen bruker mer energi på å fordøye proteinet i maten, enn på karbohydrat. Ca 30% av kaloriene i ren proteinmat blir brukt til å fordøye selve maten... Sånn sett så blir jo nett kcal noe lavere.. men ikke så mye lavere at kalorimendgen i matvaren endres. Maten inneholder jo framdeles x antall kalorier npr du spiser den, selv om 30% av dem blir brukt til å fordøye. Disse 30% må jo også være et grovt anslag, da det sikkert er noe individuelt fra person til person, og mellom ulike matvarer
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Medlem
    Ble medlem
    02-2007
    I tabellen ser du at gjennomsnittet for protein er 5,65 FØR termogeneseeffekten (altså hvor mye energi kroppen bruker for å forbrenne kaloriene, kcal = energi). Fratrukket termogeneseeffekten blir den effektive kcal-innholdet i protein altså 4,05 i følge den forskningen.

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Jeg tror att den termogenesiske effekten allerede er trukket fra.Det ser en jo også i tabellen.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med dette innlegget. Det blir jo absurd å regne med paralelle tall i forhold til hva den totale mengden er. De fleste på dette forumet ligger jo uansett høyt på protein inntaket.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Medlem
    Ble medlem
    02-2007
    Les svaret til han karen fra Body da... han mener at man skal trekke fra termogenesisk effekt fra 4 kcal slik at kaloriinnholdet i protein er 3,2 i stedet for 4. Det må jo være feil, ref. tabellen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.