Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Kreative karbo-måltid?!

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

Kreative karbo-måltid?!

Jeg trosser "hele" Norge - og skal 3dobble karboinntaket mitt (som per dags dato ligger rundt 150g daglig). Dette rett og slett for å få kroppen i balanse.. har nok trent på tomme lagre over lang tid og det merkes godt på overskudd og ikke minst på uteblitt framgang den siste tiden. Er i sammarbeid med ernæringsfysiolog nå - og svaret (i følge ham) er å ha en periode nå med mye høyere karboinntak.

Jeg er veldig fast i en rutiner hvor kaarbo hovedsakelig kommer fra frukt, grønnsaker, en sjelden brødskive innimellom, proteinbarer, yoghurt + 1-2ss musli, og tørket frukt..

Så nå trenger jeg rett og slett alternativer og forslag til måltid med MYE karbo - og da av den grove/trege typen..

er ikke kresen - men er lite glad i ris, og ikke spesielt glad i pasta heller..

HELP!?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Det er jo bare å begynne å spise usunne ting. Sjokoladepudding, gele, godteri, smågodt etc.

Noe du kanskje kan prøve er risbasert potetgull. Ikke alt for mye fett, men mer karbo. Så får du i deg litt salt også, noe jeg tror du vil ha godt av. Jeg har i hvert fall det om jeg spiser som en asket.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Eventuellt spise sunt. Selv ligger jeg på 300g karbo om dagen fordelt på 3 måltider og det er det letteste i verden. Som regel 100g havregryn til frokost, 125g ris til lunsj og 175g pasta til kvelds. Til kveldsen bytter jeg ofte rundt på matvarer så det kan være 4 tortillalefser, 4 fiberrike hamburgerbrød, 4 Haffler (rundstykker med havregryn) etc.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    har ikke planer om å fylle opp lagrene med tomme kalorier - det blir nok helst næringsrik mat! =) tror ikke det er særlig bra med skyhøyt blodsukker, for så å få det lavt igjen.. Må finne noe jeg "leve med" over tid - og smågodtspising er ikke noe jeg vil ha som fast innsalg i kostholdet :P

havregryn skal jeg få til, og brød funker jo også - men det går litt på mengdene.. Jeg tror ikke jeg klarer 100g havregryn i ett måltid. Pleier koke grøt på ca 1 dl (40g) havregryn og da er jeg METT..

The blogg =)

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Nei for din del så må du nok dele det opp i flere måltider da vi ikke er lik i kroppen. Andre ting jeg spiser er f.eks pomms opphøgde poteter. De har en variant som er så godt som fettfri, men igjen, potet må man spise mye av for å få karbohydratmengden opp. Jeg spiser som regel 500-600g i et måltid.

Kliss nytt medlem Frakken sin avatar
    Ble medlem
    04-2011
    Plenty digge rotgrønnsaker bakt i ovnen, f.eks: Ha olje i bunnen av en ildfast form. Kutt amadinepoteter i to, sellerirot i biter og pastinakk i biter. Dryss over med ønsket krydder og noen friske urter om du har. Hell over litt olje, og bland alt sammen. Sett i ovnen på 170 grader i ca. 40 min. Rot litt i grønnsakene innimellom.

Eller hvorfor ikke lage en hel middag av det? Sleng oppi en kyllingfilet sammen med grønnsakene?

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Hvis du sliter med for høy metthetsfølelse, ville jeg holdt meg unna havregryn og potet. Spis ris, feks. Det metter ikke så mye per gram karbo
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    mye gode råd her - takktakk =)

eneste problemet med ris er at det er meget ulekkert i både smak og konsistens.. ?! forstår ikke hvordan folk kan like ris..

The blogg =)

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    mye gode råd her - takktakk =)

eneste problemet med ris er at det er meget ulekkert i både smak og konsistens.. ?! forstår ikke hvordan folk kan like ris..
    Mange typer ris.

Gå på Meny. Kjøp et krydder som heter Chili Explosion. Kok opp brun ris, og krydre.

PS: Det er jo bare å bruke saus.

Husk at du også kan steke (kokt) ris. Blir fort mer tasty.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    04-2006
    Prøv risotto-ris med parmesan. Da snakker vi!
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    hmm.. kanskje jeg bør utfordre denne ris-verdenen da.. For jeg assosierer ris med kjedelig og smaksløst - noe dere tydeligvis ikke er enig i - så da får jeg prøve igjen!! Liker jo risgrøt da..:P

sist jeg spiste ris var under 4 dagers ritt i for over ett år siden - da tvang jeg det ned sammen med ketchup og piffi... ikke godt, men det var ris som sto på menyen!!.. fysj

og - da jeg bodde i USA fant jeg noe som het "ricearoonies" - ris&makaronimix.. det var saker det!

The blogg =)

Ble medlem
    04-2006

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Banan! Mulig å spise opp til 10 stk på en dag, som skulle tilsvare rundt 200 g karbo.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Pasta med pesto og parmesan? Det må jo alle like!
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz Vis post
    Banan! Mulig å spise opp til 10 stk på en dag, som skulle tilsvare rundt 200 g karbo.
    som syklist får jeg så sinnsykt nok av banan i sesongen at en av lettelsene når sesongen er over = NULL BANAN!!!!! :P

sjokomelk derimot - d blir en aldri lei av =)

The blogg =)

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Prøv risotto-ris med parmesan. Da snakker vi!
    Du bør nesten påpeke at risotto ikke lages slik man koker vanlig ris da. Det innebærer 25 minutter med tilnærmet konstant røring i risen, men til gjengjeld får du en rett som smaker himmelsk. Kan også varieres med uendelige smaker ved bruk av forskjellige typer kraft og kjøtt/sjømat.
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    Du bør nesten påpeke at risotto ikke lages slik man koker vanlig ris da. Det innebærer 25 minutter med tilnærmet konstant røring i risen, men til gjengjeld får du en rett som smaker himmelsk. Kan også varieres med uendelige smaker ved bruk av forskjellige typer kraft og kjøtt/sjømat.
    Jeg sa at jeg ikke gadd å stå å røre i ris som jeg i utgangspunktet er motvillig å til å spise --- så da meldte typen seg frivillig til å lage risotto i morgen - etterfulgt av dessert!? hjelp :/ og *"dette har jeg godt av" - tanker*

The blogg =)

Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    risotto smaker ikke i nærheten av som vanlig ris du har smakt tidligere. hvis du liker sjømat kan du koke kraft på blåskjell, og bruke den i risottoen, og ha i blåskjellene når risottoen er ferdig.

ps: husk å røre inn smør og parmesan i risottoen til slutt.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    risotto smaker ikke i nærheten av som vanlig ris du har smakt tidligere. hvis du liker sjømat kan du koke kraft på blåskjell, og bruke den i risottoen, og ha i blåskjellene når risottoen er ferdig.

ps: husk å røre inn smør og parmesan i risottoen til slutt.
    ok! =) Takk for tips! Er nesten klar for en skikkelig smaksopplevelse - selv om mitt skrudde hode ikke helt vil akseptere ett måltid med raske karbs kombinert med smør og ost - det skjer liksom ikke i min verden..!! Tungt å snu om på vanene!

The blogg =)

Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    du trenger ikke mye smør eller parmesan da, hehe, så ikke bli skremt av det.

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sleng en boks kesam i en skål hel over ønsket dose med havregryn. Sleng på den smaken du selv vil ha iform av funsaft ( kan også bruke vaniljekesam og få smaken derifra) og topp gjerne blandingen med noe valgfri frukt. Rør sammen og du har faktisk et MEGET herlig måltid
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg mistenker at jeg har gitt deg samme råd før for dette gir litt følelse av deja vu - men hva med karbopulver? Jeg tenker at dersom det er såpass store "sperrer" på matinntak enten på vanesiden eller på smakssiden, kan det være en lite smertefull måte å øke inntaket på fordi du verken må tygge eller smake det. Juice, smoothier og sportsdrikke er jo også en mulighet. Om man blander bananen inn i smoothien kamufleres jo smaken litt også.

Jeg tror at 350 gram karbo om dagen fra grove kilder kan bli en utfordring, så det er nok en fordel å kunne drikke litt av det.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Jeg mistenker at jeg har gitt deg samme råd før for dette gir litt følelse av deja vu - men hva med karbopulver? Jeg tenker at dersom det er såpass store "sperrer" på matinntak enten på vanesiden eller på smakssiden, kan det være en lite smertefull måte å øke inntaket på fordi du verken må tygge eller smake det. Juice, smoothier og sportsdrikke er jo også en mulighet. Om man blander bananen inn i smoothien kamufleres jo smaken litt også.

Jeg tror at 350 gram karbo om dagen fra grove kilder kan bli en utfordring, så det er nok en fordel å kunne drikke litt av det.
    ja - godt poeng! =) Og jeg er glad du gidder nevne det enda en gang
    Har brukt maxim karbopulver - men det er under langturer/ritt da det hovedsakelig er rent sukker + elektrolytter. Vet ikke hvor bra alternativ det er til bruk utenom treningen.. Kjenner du til noen produkter som du kan anbefale?! Evt nettsider hvor det kan bestilles. Har sett mye må nordic nutrition og pf sine sider - og de har så mange produkter at jeg blir litt rådvill..

Er nok lettere å drikke en del av det ja!!

Fant ellers ut at kornblanding jo ihvertfall er en grei ting som er lett å få i seg, sammen med tørket frukt og biola.. små steg.. :P
    og - sjokomelk etter hver treningsækt vil nok også dra opp karbomengden en del

The blogg =)

Lignende tråder

1. Hva er din kreative hobby?
    By Grappler in forum OT
    Svar: 39
    Nyeste innlegg: 19-09-09, 14:56
  2. Noen som er kreative på navn her?
    By Platon73 in forum OT
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: 12-01-06, 12:28
  3. Et solid måltid!