Jeg har én gang tidligere forsøkt IF, og er også i gang med dette nå. Dette er mine erfaringer med følgende oppsett:
Måltid 1: (kl 15-1630, 16 timer etter siste måltid og to timer før trening).
Som oftest består dette måltidet av grovt brød med lavt fettinnhold (gjerne karbo godt nede på 30-tallet ogsåog fettfritt pålegg. Pålegget kan være for eksempel skinke, roastbiff el lign, men også for eksempel Lerums 80% bær syltetøy (14,3/100 gr karb, 9 gr av disse fra sukkeralkoholer). Spiser jeg proteinfritt pålegg slik som 80% syltetøyet tar jeg meg litt skummet melk også, for å bedre aminosyreprofil/proteinmengde.
Trener så, dette fungerer som oftest meget bra ifht. inntatt næringsmengde den dagen.
PWO tar jeg som oftest en ren shake (bruker activate gold, men det meste bra proteinpulver kan jo brukes). Spiser ikke karb her, fordi det kommer jeg uansett til å gjøre straks i neste måltid og ønsker ikke å bruke opp kcal-inntaket på væske.
Måltid 2: Lavfett og høy protein og karb. Gjerne mer middagsaktig enn første måltid. Kan for eksempel lage kjøtt/kylling/fisk med ris, pasta, poteter. Masse grønnsaker.
Eksempel kan være woket kjøtt/karbonaddeig med forskjellige thaisauser (thai pepper er sykt godt), litt brun ris og grønnaker. Risen kan erstattes med pasta. Dette er faktisk SYKT godt og metter bra.
Måltid 3: Som måltid 2, men med mindre karbo og litt mer fett. Eventuelt har jeg også spist speilegg med grønnsaker i dette måltidet.
Havner da på en balanse på ca:
200-250 gr protein, 200-300 gr karbo og 20-45 fett.
Martin Berkhan anbefaler å ta Omega 3 de dagene man spiser ekstremt lite fett eller er i stort energiminus, nærmere bestemt 6gr dagen. Dette har jeg ikke vært særlig god på, noe som kan være årsakene til noen av bivirkningene (se nedenfor).
Fordeler:
- Enkleste måten å gå ned i vekt på, man føler seg pigg og opplagt og er bare sulten 1-3 timer om dagen, ifht å være sulten hele tiden på diett slik jeg er med lavkarbo etc.
- Man får spise masse karbohydratrik mat, hvilket er bra for leptin-nivåene og trivsel.
- Man kan spise seg ordentlig mett når man først spiser (jeg har så stor matkapasitet at dette gjelder ikke 100% for meg men det fungerer bra)
- Bra trykk på trening.
- Holder lett på muskelmasse kontra andre dietter
Ulemper:
- Fikk spesielt i starten ekstremt tørre lepper. Dette kom nok av lavt fettinntak og ville nok vært bedre med Omega 3 tilskudd.
- Kostholdet inneholder FOR LITE salt. Jeg hadde spisedag fredag kveld til i går kveld, og jeg skjønte ikke hvor det ble av trykket. Så spiste jeg salt mat, og da smalt det! Blodårer i alle retninger og 5 kg ekstra muskelmasse visuelt sett. Denne saltmangelen har også gitt meg kramper under trening, samt at det reduserer ytelsen. Jeg kommer derfor til å ha fokus på å salte mat fremover.
- Som nevnt i forrige punkt: Kramper, grunnet saltmangel.
Fokuset fremover kommer derfor til å være å salte maten mer. Har kanskje fått i meg 2-4 gr salt om dagen, og med 5-6 økter i uken + en kroppsvekt på snaut 100 kg, så blir et slikt saltinntak litt homo.
Noen andre som vil dele sine erfaringer?

LinkBack URL
About LinkBacks
og fettfritt pålegg. Pålegget kan være for eksempel skinke, roastbiff el lign, men også for eksempel Lerums 80% bær syltetøy (14,3/100 gr karb, 9 gr av disse fra sukkeralkoholer). Spiser jeg proteinfritt pålegg slik som 80% syltetøyet tar jeg meg litt skummet melk også, for å bedre aminosyreprofil/proteinmengde.
Svar med sitat
-derived indices of cardiac output and peripheral resistance) was measured after a 20-minute rest before each test meal. Blood was drawn by intravenous forearm catheter two hours after each test meal and later assayed for ghrelin, leptin, and norepinephrine. RESULTS: After four days of sodium restriction, postprandial ghrelin increased in White men and women and Black men but decreased in Black women. Salt sensitivity, but not obesity, was also related to ghrelin response during sodium restriction; postprandial ghrelin tended to increase among salt-sensitive subjects during salt restriction but decrease among salt-resistant subjects during salt restriction. CONCLUSIONS: Satiety hormone dysregulation may play a role in: 1) the heightened obesity-related morbidity among Black women, in particular; 2) adherence to sodium-restricted diets; and 3) race differences in behavioral weight-loss interventions that include sodium restriction.