Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Mine erfaringer med Leangains IF

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28

Mine erfaringer med Leangains IF

Jeg har én gang tidligere forsøkt IF, og er også i gang med dette nå. Dette er mine erfaringer med følgende oppsett:

Måltid 1: (kl 15-1630, 16 timer etter siste måltid og to timer før trening).
    Som oftest består dette måltidet av grovt brød med lavt fettinnhold (gjerne karbo godt nede på 30-tallet ogs&#229 og fettfritt pålegg. Pålegget kan være for eksempel skinke, roastbiff el lign, men også for eksempel Lerums 80% bær syltetøy (14,3/100 gr karb, 9 gr av disse fra sukkeralkoholer). Spiser jeg proteinfritt pålegg slik som 80% syltetøyet tar jeg meg litt skummet melk også, for å bedre aminosyreprofil/proteinmengde.

Trener så, dette fungerer som oftest meget bra ifht. inntatt næringsmengde den dagen.

PWO tar jeg som oftest en ren shake (bruker activate gold, men det meste bra proteinpulver kan jo brukes). Spiser ikke karb her, fordi det kommer jeg uansett til å gjøre straks i neste måltid og ønsker ikke å bruke opp kcal-inntaket på væske.

Måltid 2: Lavfett og høy protein og karb. Gjerne mer middagsaktig enn første måltid. Kan for eksempel lage kjøtt/kylling/fisk med ris, pasta, poteter. Masse grønnsaker.

Eksempel kan være woket kjøtt/karbonaddeig med forskjellige thaisauser (thai pepper er sykt godt), litt brun ris og grønnaker. Risen kan erstattes med pasta. Dette er faktisk SYKT godt og metter bra.

Måltid 3: Som måltid 2, men med mindre karbo og litt mer fett. Eventuelt har jeg også spist speilegg med grønnsaker i dette måltidet.

Havner da på en balanse på ca:
    200-250 gr protein, 200-300 gr karbo og 20-45 fett.

Martin Berkhan anbefaler å ta Omega 3 de dagene man spiser ekstremt lite fett eller er i stort energiminus, nærmere bestemt 6gr dagen. Dette har jeg ikke vært særlig god på, noe som kan være årsakene til noen av bivirkningene (se nedenfor).

Fordeler:
    - Enkleste måten å gå ned i vekt på, man føler seg pigg og opplagt og er bare sulten 1-3 timer om dagen, ifht å være sulten hele tiden på diett slik jeg er med lavkarbo etc.
    - Man får spise masse karbohydratrik mat, hvilket er bra for leptin-nivåene og trivsel.
    - Man kan spise seg ordentlig mett når man først spiser (jeg har så stor matkapasitet at dette gjelder ikke 100% for meg men det fungerer bra)
    - Bra trykk på trening.
    - Holder lett på muskelmasse kontra andre dietter

Ulemper:
    - Fikk spesielt i starten ekstremt tørre lepper. Dette kom nok av lavt fettinntak og ville nok vært bedre med Omega 3 tilskudd.
    - Kostholdet inneholder FOR LITE salt. Jeg hadde spisedag fredag kveld til i går kveld, og jeg skjønte ikke hvor det ble av trykket. Så spiste jeg salt mat, og da smalt det! Blodårer i alle retninger og 5 kg ekstra muskelmasse visuelt sett. Denne saltmangelen har også gitt meg kramper under trening, samt at det reduserer ytelsen. Jeg kommer derfor til å ha fokus på å salte mat fremover.
    - Som nevnt i forrige punkt: Kramper, grunnet saltmangel.

Fokuset fremover kommer derfor til å være å salte maten mer. Har kanskje fått i meg 2-4 gr salt om dagen, og med 5-6 økter i uken + en kroppsvekt på snaut 100 kg, så blir et slikt saltinntak litt homo.

Noen andre som vil dele sine erfaringer?
    Sist endret av McBain; 10-01-10 kl 17:53
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Det skal forøvrig sies at jeg sporadisk blir oppblåst og får mye gass både foran og bak hvis jeg spiser mye sukkeralkoholer slik det er i 80% bær. You have been warned!

Når vi først er inne på temaet så virker det også som om fordøyelsessystemet går i dvale når man ikke spiser, på den måten at det ikke finnes behov for ekskrementering før etter første måltid (ev. om morningen men dette er mer vane enn reelt behov, hehe).
    Sist endret av McBain; 10-01-10 kl 17:54

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Hit har nevnt det med saltinntaket. Dette kommer vel av at man inntar ekstremt mye protein under en kort periode. Dette tærer igjen på nyrene og det blir derfor hensiktsmessig med høyere salt inntak. Hvis jeg husker riktig...
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa Vis post
    Hit har nevnt det med saltinntaket. Dette kommer vel av at man inntar ekstremt mye protein under en kort periode. Dette tærer igjen på nyrene og det blir derfor hensiktsmessig med høyere salt inntak. Hvis jeg husker riktig...
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...bmed_RVDocSum#

OBJECTIVES: To examine the effect of sodium restriction on the appetite-stimulating hormone, ghrelin, as a function of race, salt sensitivity, and obesity. DESIGN: Participants completed two 4-day outpatient dietary interventions (moderate vs low sodium), and blood samples were drawn two hours after a controlled test meal under both conditions. SETTING: A university research laboratory and affiliated General Clinical Research Center. Participants: 37 women (18 Black, 19 White) and 18 men (9 Black, 9 White), aged 36-63 years. MEASURES: Cardiovascular function (blood pressure, heart rate, impe-derived indices of cardiac output and peripheral resistance) was measured after a 20-minute rest before each test meal. Blood was drawn by intravenous forearm catheter two hours after each test meal and later assayed for ghrelin, leptin, and norepinephrine. RESULTS: After four days of sodium restriction, postprandial ghrelin increased in White men and women and Black men but decreased in Black women. Salt sensitivity, but not obesity, was also related to ghrelin response during sodium restriction; postprandial ghrelin tended to increase among salt-sensitive subjects during salt restriction but decrease among salt-resistant subjects during salt restriction. CONCLUSIONS: Satiety hormone dysregulation may play a role in: 1) the heightened obesity-related morbidity among Black women, in particular; 2) adherence to sodium-restricted diets; and 3) race differences in behavioral weight-loss interventions that include sodium restriction.

Ser også at dette lave saltinntaket øker utskillelsen av Ghrelin, et hormon som regulerer sult. At salt mat er mettende har jeg erfaring med selv.

Gleder meg til å salte opp!

Jada, det er mer belastende for nyrene å spise masse protein, men er det egentlig noen særlig forskjell ifht. å spise masse protein utover dagen, enn å spise alt på en gang?

Forøvrig syntes jeg urinen min har luktet litt rart. Litt sånn Bacon-Gull aktig, med et snev av asparges! hahaha

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Hva gjør du på treningsfrie dager da , kutter bare måltid 1 ?

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Hva er tidspunktene for de forskjellige måltidene?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Hva gjør du på treningsfrie dager da , kutter bare måltid 1 ?
    Har få treningsfrie dager, og disse dagene er stort sett dagen derpå eller helg hvor jeg gir blaffen.

Ellers så ville jeg spist like mange måltider, men bytte ut karbo med fett, uten å være dramatisk. Ligge litt lavere på kcal totalt den dagen.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Hva er tidspunktene for de forskjellige måltidene?
    For meg blir sist måltid på kvelden mellom 23 og 24, dermed så blir neste måltid kl 15 eller 16. Så trening 2-3 timer etter dette, så mat igjen, så siste måltid kl 23/24 igjen.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Er kostholdet satt opp av Berkhan, eller er det din variant av IF?
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Min erfaring med IF var at det fungerte bra, men libidoen min gikk til bunns.

Den har ikke nått tidligere nivåer siden, men jeg mistenker at den allerede var i en negativ trend før jeg startet på IF så det var egentlig bare en tilfeldighet.

Noen andre som har merket noe til dette da?

Det er mulig jeg kommer til å kjøre strikt IF om et par måneder, men tror at jeg da vil ha litt mer fett i kostholdet enn det Berkhan foretrekker.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    40-50g for en ca 80kg tung fyr er jo ikke så lite? Av disse skal 3g være fiskeolje. Jeg merket det på libidoen når jeg var flere uker under 20g pga regnefeil
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Libidoen kræsjer nok fordi du havner i et såpass solid kaloriunderskudd, det har neppe noe med IF som sådan å gjøre.
    http://www.dingsekongen.no

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Nå har jeg ikke lest så mye om dette men hva er forskjellen på dette og slik enkelte Ola Revisor nordmann spiser , altså dropper frokosten lunsjen og starter dagen med middag i 17-18tiden og så spiser ett måltid til og thats it.
    Er ikke det IF ?
    De blir jo tjokkaser

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Nei, folk spiser ikke sånn. Det de gjør er å slanke seg halve dagen og overspise halve dagen. Å spise en skive til frokost og en salat til lunch, og gå hjem for å spise Big One og ostepop når man kommer hjem. Når man diskuterer måltidsfrekvens i slankeøyemed er det jo nå først og fremst som et ledd for å unngå overspising. Ingen tvil om at man kan spise seg god og tjukk på IF også, men det skal en langt større innsats til.

I tillegg kan det være at det at du dropper frokosten er et tegn på at du er i en av de andre risikogruppene for overvekt, nemlig de med veldig dårlig tid og en stresset hverdag
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    Nei, folk spiser ikke sånn.
    Joda mange spiser sånn.

De stressr seg gjennom dagen uten frokost og lunsj , kun røyk og kaffe og så spiser de gode mengder kalorier på ettermiddag/kveld.
    Om de nå da spiser grandis osv så er de vel uansett i kaloriminus

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Er kostholdet satt opp av Berkhan, eller er det din variant av IF?
    Kostholdet er etter prinsippene fra IF, med lite fett og høyt på prot/karb, men litt mer fett i siste måltid. Jeg har valgt det selv av praktiske årsaker.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Joda mange spiser sånn.

De stressr seg gjennom dagen uten frokost og lunsj , kun røyk og kaffe og så spiser de gode mengder kalorier på ettermiddag/kveld.
    Om de nå da spiser grandis osv så er de vel uansett i kaloriminus
    Det skal ikke mye til for at en vanlig person med kanskje 1500 i BMR og stillesittende jobb kommer i kaloripluss.

Disse menneskene spiser sannsynligvis ikke så mye protein, og mye karbo og fett. Spiser de da mer enn si drøye 2000 kcal så vil de jo legge på seg. Én Big One pizza er jo grovt sett 1500 kcal. Sleng på litt sjokolade, et måltid til eller to, så skal det ikke mye til for å komme i pluss.

Fordelene med IF er at du har gode økter fordi du har næring NÅR du faktisk trenger det, pluss at man utnytter perioder av døgnet hvor sultfølelsen er lav. Samtidig blir også partisjoneringen bedre grunnet høy insulinfølsomhet.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Libidoen kræsjer nok fordi du havner i et såpass solid kaloriunderskudd, det har neppe noe med IF som sådan å gjøre.
    Akkurat dette er jeg usikker på, da jeg i perioden etter at jeg gikk av IF spiste som et dyr for å prøve å få i gang systemet igjen uten særlig nevneverdig effekt utenom litt de første dagene.

Ironisk nok var det først da jeg kjørte 10 dager med PSMF at libidoen skjøt fart!!!

Nevnte dette på et annet forum og det var flere med lignende erfaringer (høy libido på PSMF).

Ikke helt etter læreboken kanskje. Jeg funderte på om det kunne være noe jeg var allergisk mot eller slik, men har ikke helt funnet ut av det enda

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Du har ikke mistet muskelmasse?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.