Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Nattmat = feit

Elkjøp selger billig mus! Applecrap sin avatar
    Ble medlem
    12-2008

Nattmat = feit

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/228532

Hva mener dere om dette? Rent bullshit eller den triste sannhet?

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Jeg tror at det er kørka, spis nattmaten din.

Jeg bryr meg kun om kcal inntaket, og ikke når på døgnet en tar opp næringen. Mediene prøver å gjøre det verre enn det er gang på gang, men er en ganske enkel formel.

Kcal -> forbruk. Enten spiser du mindre kcal enn du bruker, det er jevnt, eller så ligger du på overskudd. At man måler det per dag er også bare forenklet, en kunne like gjerne si per uke. Om du skal ha i deg kcal overskudd, og er så uheldig at du havner på underskudd den ene dagen pga at du er på byen el, så bare sleng på de ekstra kcalene fra gårsdagen på dagens overskudd.
    Her kan kvelden/natten være til hjelp, siden en del skal opptas.

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Kroppen bruker masse mindre energi når du sover. Så den energien du har til overs når du sover blir vel lagret som fett?

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Premutos Vis post
    Kroppen bruker masse mindre energi når du sover. Så den energien du har til overs når du sover blir vel lagret som fett?
    Når du kommer inn i såkalt dyp søvn skjer det jo flere anabole prossesser i kroppen. Hver gang jeg våkner har jeg meget vondt i magen, vondt pga ekstrem sult. Jeg ser også mye slankere/tom ut. Dette kan være dehydrering, men tror også det er fordi at det meste av næring som lå i magesekken er tatt opp, og ligger derpå godt gjemt i fordøyelsessystemet.

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Når du kommer inn i såkalt dyp søvn skjer det jo flere anabole prossesser i kroppen. Hver gang jeg våkner har jeg meget vondt i magen, vondt pga ekstrem sult. Jeg ser også mye slankere/tom ut. Dette kan være dehydrering, men tror også det er fordi at det meste av næring som lå i magesekken er tatt opp, og ligger derpå godt gjemt i fordøyelsessystemet.
    Jaja. Jeg ser den. Men viss du spiser masse brødskiver med smør å hvitost til kveldsmat eller noe i den dur, som de fleste nordmenn eter. Blir det en helt annen sak. Karbo er jo tross alt drivstoffet, å når ikke kroppen trenger det, lagrer den det på tanken

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Premutos Vis post
    Jaja. Jeg ser den. Men viss du spiser masse brødskiver med smør å hvitost til kveldsmat eller noe i den dur, som de fleste nordmenn eter. Blir det en helt annen sak. Karbo er jo tross alt drivstoffet, å når ikke kroppen trenger det, lagrer den det på tanken
    Joa, det er helt sant. En må jo ha protein i tillegg, men med tilstrekkelig protein skal karbohydratene(arbeiderne) også få slitt seg ut i løpet av natten

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Joa, det er helt sant. En må jo ha protein i tillegg, men med tilstrekkelig protein skal karbohydratene(arbeiderne) også få slitt seg ut i løpet av natten
    Så du mener at karbohydratene i kosten blir metabolisert vesentlig raskere med tilstrekkelige mengder protein?
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Dette har vært diskutert i IF tråden, så jeg copypaster noen svar derfra:

Sitat Opprinnelig skrevet av Vyapada
    The article is misleading in that it says 'not calories in and calories out'. All other evidence suggests it is, there are just many ways to control the ways the calories get out.
    I wonder about things like body temperature, brain activity, respiration/heart rate, cellular turnover... mice can hibernate.
    Sitat Opprinnelig skrevet av lylemcd
    Exactly. And a variety of things affect the energy out end of the equation. And the hormonal shifts that happen with things like s leepdeprivation is one of them.

As well, partitioning (where calories get stored) throws things off. For example, in many animals, calorie partitioning shifts massively in winter (due to changes in photoperiod measured by melatonin), despite identical caloric intakes they start storing fat. Because the body shifts where incoming calories are 'sent' for storage.

And it's worth noting that rats/mice respond to this type of thing 3-7X faster and more than humans. Which is part of why they are studied, shit happens faster and to a more measurable extent.

And another big part of why it's usually not relevant (e.g. mice have metabolism slow down if they miss a meal, humans do not; but mice lifespan is short so one meal is equal to like a week in humans) or the significance is, well, insignificant.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Så du mener at karbohydratene i kosten blir metabolisert vesentlig raskere med tilstrekkelige mengder protein?
    Om du har trent hardt nok, og musklene krever å bli oppbygd/reparert er jo karbohydrater/fett brennstoff som trengs for å sette byggeklossene på plass(proteinene). Derfor kan jeg ikke se for meg at de er noen ulempe når du sover godt, og de anabole prossesene begynner.

Correct me if I am wrong

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Jeg ser på det totale kcal inntaket - om det er underskudd så går man jo ned i vekt uansett. Forøvrig så burde man ikke legge seg veldig sulten, da svekkes jo fettforbrenningen. Man burde vel se på det se på det som en 8 timers faste faktisk, og da burde man fylle opp energilagrene litt før.

Siste måltid burde bestå hovedsaklig av protein.. Jeg liker 50% protein, 30%fett og 20% karbo.. Men dette er bare mine tanker, ser for meg at man ikke trenger karbo siden man ikke skal bedrive noen særlig krevende oppgaver. (hvis du ikke er en grisegutt/jente )
    Ain't nothing to it, but to do it!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.