Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 71

Tråd: NybegynnertrÅden

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

NybegynnertrÅden

Denne tråden er laget for nybegynnere som besøker forumet. Mye bra nybegynnerstoff ligger på forumet. La oss her lage en samletråd for alt nybegynnere bør vite. Enkelt språk og ordforklaringer vil være en fordel.
    Klar for dugnadstråd med alt mulig nyttig for ?

KOSTHOLDSTIPS

Artikler om kosthold inneholder ofte mye informasjon, men av og til blir det rett og slett FOR mye. Det blir ofte så vitenskapelig at det blir umulig å forstå dem (med mindre man er vitenskapsmann) Det viktigeste er ikke å vite hvordan det fungerer, men HVA som fungerer.

Så la oss gå rett på sak, her er en del mat som får deg i form:

PASTA
    - bra karbohydratkilde med lav gi, lite fett og et relativt høyverdig protein

EGG
    - Spekket med høyverdige proteiner.

FISK
    - gir mye proteiner og sunt fett (fet fisk som f.eks laks)

FRUKT
    - fullt av vitaminer, mineraler og fiber, i tillegg er det lettfordøyelig

GRØNNSAKER
    - spis så mye du orker

SKUMMET MELK
    - bra proteiner, lite fett og karbohydrater med lav gi

MAGERT KJØTT
    - mye proteiner, vitaminer og mineraler

GROVT BRØD
    - ikke så farlig som folk tror . Rugbrød/pumpernikkelbrød er å foretrekke

POTET
    - Mye karbohydrater,stivelse og gir høy GI,men mye vitamin C.

HAVREGRYN
    - gir en god start på dagen

RIS
    - Rikelig med karbohydrater . Unngå hurtigris. Bamati,brun ris og villris er det beste valget.

OLIVENOLJE
    - bra fett, egnet i salater . Rapsolje egner seg også godt og tåler høye steketemperaturer

NØTTER
    - gir mye bra fett, bra protein og karbohydrater med lav Gi

Med matvarene som er nevnt over kan man lage mange sunne og gode måltider. En bra dag kan for eksempel se slik ut:

Frokost: havregryn, banan, kiwi, melk, en til to hele egg

Mellom-måltid: ett eple, 1 boks tunfisk, 2 ss olivenolje

Lunch: pasta, grønnsaker og kylling, 2 ss olivenolje

Mellom-måltid: litt nøtter, 1 boks tunfisk, 1 gulrot

Middag: ris eller poteter, kokt fisk, grønnsaker

Kvelds: en frukt (pære, appelsin e.l) 1-2 grove brødskiver med laks. Mange vil foretrekke å ta en proteinshake her. Kommer litt ann på om du vil opp eller ned i vekt.

Dette skulle gi mye bra næring til musklene dine uten at du legger på deg mye unødig fett. Prøv deg frem og kombiner det du liker best. Tilbred maten så enkelt som mulig, og la grønnsakene være ubehandlet.

Gode tips for å komme i form:

-ha tålmodighet

-ta en gåtur før frokost

-spis akkuratt det som passer deg en til to ganger i uken

-aldri hopp over frokosten

-bruk handleliste når du handler En Kroppsbyggers Handleliste

-aldri gå i butikken når du er sulten

-prøv å spis hver tredje time

-vær aktiv, og vær med dine venner

-spis frukt når du får lyst på noe søtt

-ikke gi opp selv om du sklir ut av og til

-bruk teflonpanne hvis du skal steke noe

-spis til faste tider

-vær positiv

SETT DEG REALISTISKE MÅL

Hvor mange ganger i ditt liv har du ikke sagt til deg selv: ”Nå skal jeg komme i gang”, ”Om en uke skal jeg begynne å trene 5 ganger i uka”, ”Jeg utsetter det ei uke til, men da….”. Hva skjer? Kanskje du gjennomfører en økt, eller to eller kanskje ti om du virkelig tar av. Så sier du til deg selv at du har ikke tid, du har ikke følt deg helt bra eller du rett og slett innrømmer overfor deg selv at du ikke gidder eller orker å bruke tid på den kjedelige treninga.
    Fortvil ikke. Så å si alle som trener har hatt problemer med å få kontinuitet i opplegget sitt. Som regel er det tida som ikke strekker til eller rett og slett at du ikke gidder. Med en fellesnevner kan man vel si at motivasjonen er for dårlig. Hvordan skal du få økt motivasjon? Hvordan skal du greie å trene regelmessig over en periode på et halvt år? Hvordan skal du greie å forbedre kostholdet ditt? Hvordan skal du greie å komme i bedre form? Det er mange spørsmål som kan stilles, men det viktigste av alt er å sette seg mål, og dele dette eller disse opp i delmål. Høres avansert ut, men det er ikke det.

Det anbefales vanligvis å trene et fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken 1-2 måneder. Da bvlir alle muskelgruppene sterke nok til å sette i gang med en splitt av kroppen. Som er foreslått lengre nede på siden

Målene du setter deg må være konkrete. Du kan ikke bare sette deg som mål at du skal trene godt, eller at du skal opp i vekt eller ned for den saks skyld. Du må ha mål som er lette å måle. Du må si til deg selv: ”Jeg skal gå opp fra 70 til 72 kg den neste måneden” eller ”Jeg skal trene 3 ganger i uka de neste fire ukene”.

Samtidig er det enn så viktig at du justerer målene litt under det som er forventningene dine. Forventer du at du kan klare å trene 4 ganger i uken over en periode på 4 uker, så setter du deg som mål å trene 3 ganger i uken denne perioden. Den 4’de økta kan du føre opp som en bonus, men trenger ikke å ha dårlig samvittighet eller stresse etter å nå den. Forventer du at hver økt skal vare i en time, så sett deg som mål at hver økt overstiger 30 minutter. Eller dersom du ser det på en annen måte. Ønsker du å gå opp i vekt fra 70 til 72 kg på en måned, så sett deg et mål å gå opp til 71. Gjennom å sette deg gjennomførbare mål, som du samtidig kan måle når dagen du har satt for å nå disse kommer, vil du automatisk generere motivasjon og samtidig surfe på overskudd. Overskuddstrening er et resultat av at du hele tiden er motivert og ikke føler at du sliter for å nå målene dine. Sakte men sikkert vil du bygge deg opp til hvert delmål, og resultatene vil hele tiden ligge som et fundament i treningen din.

Gjennom å skrive opp målene dine og lage skjema hvor du kan føre inn hver trening du har gjennomført, vil du gi deg selv et lite spark bak, og samtidig se hva du har gjort for å nå målet ditt. Sett deg opp et veldig enkelt skjema for eksempel med tre økter i uka over en fire ukers periode med påfølgende en pauseuke. Et styrkeprogram kan f. eks. bli seende slik ut: (Skjemaet fyller du ut etter hver økt).

Dag
    Trening
    Varighet
    Belastning

Uke 1
    Mandag
    Styrke, 20 set, Bryst, biceps, mage
    45 min
    Tung

Onsdag
    Styrke, 20 set, Rygg, skuldre
    40 min
    Middels

Fredag
    Styrke, 20 set, Lår, Legger, Triceps
    45 min
    Middels

Bonus
    Jogging
    30 min
    Lett

Uke 2
    Tirsdag
    Styrke, 16 set, Bryst, biceps, mage
    30 min
    Tung

Onsdag
    Styrke, 16 set, Rygg, skuldre
    35 min
    Middels

Fredag
    Styrke, 12 set, Lår, Legger, Triceps
    20 min
    Middels

Bonus
    Tur i Marka
    75 min
    Lett

Uke 3
    Onsdag
    Styrke, 20 set, Bryst, biceps, mage
    40 min
    Tung

Fredag
    Styrke, 24 set, Rygg, skuldre
    50 min
    Middels

Søndag
    Styrke, 18 set, Lår, Legger, Triceps
    35 min
    Middels

Uke 4
    Mandag
    Styrke, 12 set, Bryst, biceps, mage
    45 min
    Tung

Onsdag
    Styrke, 20 set, Rygg, skuldre
    40 min
    Middels

Fredag
    Styrke, 20 set, Lår, Legger, Triceps
    45 min
    Middels

Bonus
    Svømming, tur i marka
    120 min
    Lett

Uke 5

Pauseuke

Pauseuke

Pauseuke

Pauseuke

Mål 1: 3 treninger styrke pr uke: ok

Mål 2: Gå opp i vekt fra 70 til 71 kg: Resultat 71,5kg

Mål 3: Hver økt minimum 12 set: ok

Ved først å lage et skjema hvor man skal fylle inn hver økt, vil du lettere kunne se om du har nådd målene dine. En treningsdagbok trenger ikke nødvendigvis være noe avanserte greier hvor du fyller inn hvert eneste set og hver eneste rep. En veldig enkel løsning som dette vil holde for de aller fleste.

Program som dette kan sys sammen til lengre programmer også. Du kan sy det sammen til et 15-ukers program for eksempel, hvor du har tre sykluser a 5 uker. Her kan du igjen sette inn delmål for hver 4 ukers periode og et hovedmål etter endte 15 uker.

Det finnes et utall av forskjellige programmer og treningsteorier. sett deg inn i det etterhvert så du finner et program som funker optimalt for deg.

Ved å skrive opp hva man faktisk har gjort, kan man gå tilbake å finne ut hva det var man gjorde riktig for å nå målene. Dette vil øke kunnskapen din både om deg selv og om trening generelt. Du vil lære din egen kropp og dine egne prestasjoner å kjenne bedre, og du vil etter hvert bli bedre til å sette og nå dine mål.

Etter en stund, vil du føle at treninga går lett og at du kanskje har lyst til å trene mer. Her skal du være forsiktig, og passe på at du ikke ødelegger overskuddet ditt. Må vel kanskje formulere et mål sammen med de andre som heter ”tren på overskudd”. Det er 10 ganger bedre å gå rundt å føle at man har overskudd til mer trening enn å slite seg gjennom 5 økter i uka. Øk gradvis for ikke å skade motivasjonen din. Start kanskje med en ekstra økt hver 4de uke, eller det å øke intensiteten på de øktene du allerede har, kan være en god start.

Forskning i de senere år peker i den retning at kortere og mer intensive økter gir bedre resultat enn lange og seige økter.

Jeg sender stafettpinnen videre.... Mer lurt for nybegynnere.

Er du jente og ønsker å lese mer om kosthold og trening så anbefales Jenteporten.no
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder newbie2.jpg  
    Sist endret av NK; 21-10-10 kl 20:56

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    KOSTHOLDSTIPS

Artikler om kosthold inneholder ofte mye informasjon, men av og til blir det rett og slett FOR mye. Det blir ofte så vitenskapelig at det blir umulig å forstå dem (med mindre man er vitenskapsmann) Det viktigeste er ikke å vite hvordan det fungerer, men HVA som fungerer.

Så la oss gå rett på sak, her er en del mat som får deg i form:

PASTA
    - bra karbohydratkilde med lav gi, lite fett og et relativt høyverdig protein

EGG
    - Spekket med høyverdige proteiner. OG FETT

FISK
    - gir mye proteiner og sunt fett (fet fisk som f.eks laks)

FRUKT
    - fullt av vitaminer, mineraler og fiber, i tillegg er det lettfordøyelig OG FRUKTOSE

GRØNNSAKER
    - spis så mye du orker

SKUMMET MELK
    - bra proteiner, lite fett og karbohydrater med lav gi

MAGERT KJØTT
    - mye proteiner, vitaminer og mineraler

GROVT BRØD
    - ikke så farlig som folk tror

POTET
    - heller ikke så farlig som folk tror Vel..

HAVREGRYN
    - gir en god start på dagen

RIS
    - Rikelig med karbohydrater Unngå hurtigris. Basmatiris er fin. (den med mest protein i)

OLIVENOLJE
    - bra fett, egnet i salater

NØTTER
    - gir mye bra fett, bra protein og karbohydrater med lav gi

Med matvarene som er nevnt over kan man lage mange sunne og gode måltider. En bra dag kan for eksempel se slik ut:

Frokost: havregryn, banan, kiwi, melk, en til to hele egg

Mellom-måltid: ett eple, 1 boks tunfisk, 2 ss olivenolje

Lunch: pasta, grønnsaker og kylling, 2 ss olivenolje

Mellom-måltid: litt nøtter, 1 boks tunfisk, 1 gulrot

Middag: ris eller poteter, kokt fisk, grønnsaker

Kvelds: en frukt (pære, appelsin e.l) 1-2 grove brødskiver med laks

Dette skulle gi mye bra næring til musklene dine uten at du legger på deg mye unødig fett. Prøv deg frem og kombiner det du liker best. Tilbred maten så enkelt som mulig, og la grønnsakene være ubehandlet.

Gode tips for å komme i form:

-ha tålmodighet

-ta en gåtur før frokost

-spis akkuratt det som passer deg en til to ganger i uken

-aldri hopp over frokosten

-bruk handleliste når du handler En Kroppsbyggers Handleliste

-aldri gå i butikken når du er sulten

-prøv å spis hver tredje time

-vær aktiv, og vær med dine venner

-spis frukt når du får lyst på noe søtt IMO; Ta en proteinshake

-ikke gi opp selv om du sklir ut av og til

-bruk teflonpanne hvis du skal steke noe

-spis til faste tider

-vær positiv

Bra tråd dette, men litt uenig i et par ting
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ble medlem
    10-2004
    Fint vi får justere etterhvert.

Ble medlem
    10-2004
    FULLKROPPSPROGRAM OG NYBEGYNNERTIPS FRA WannabeROCKY ,Hardway etc.
    yO!

Kostholdet er det viktigste når det kommer til muskelbygging. Jeg personlig vil si at fremgang i vektrening er inndelt slik: 20% trening,20% hvile og 60% kosthold. Du vil derfor ikke få noe spesiell bra fremgang dersom du spiser dårlig. Les disse artiklene nedenfor fra A-Å for å lære deg basicen.

Nybegynnerartikkel om makronæringsstoffer

Viktigheten med proteiner i dietten din!

Rettningslinjer for matinntak.

Så vil jeg anbefale deg å trene et fullkroppsprogram dersom du er nybegynner som du sier du er. Her er et bra program.

Oppvarming: 5 min maskinroing

3 sett*12 repitisjoner Beinpress
    2 sett*12 repitisjoner Kabelroing
    2 sett*12 repitisjoner Kabelnedtrekk foran
    1 sett*max repitisjoner Rygghev
    3 sett*12 repitisjoner Benkpress
    3 sett*12 repitisjoner Militærpress
    2 sett*max repitisjoner Hengende benhev
    2 sett*max repitisjoner Situps

Uttøying: Lett-moderat uttøying, ca 20-40sek per muskel, ikke noe strecthing i flere minutter for å gå ut i spagaten...

-Alle settene har utgangspunkt i 12 repitisjoner. Dvs at du tar såpass tunge vekter at du klarer ca 11-13 repitisjoner i hvert sett. Klarer du mindre er det for tunge vekter og klarer du mer er det for lett.

-Dette programmet brukes 2-3 ganger uken med minst 1 hviledag mellom hver treningsøkt. Eksempelvis da trening på mandag,onsdag og fredag.

-Dette programmet brukes så lenge du har fremgang, når du stagnerer en gang i fremtiden kan du snuse på andre programmer ala HST,RYP,HIT,DC, diverse splitter osv.

Da er du på vei, nå gjenstår det bare å få rævva ut av soffan og lese mer på dette forumet.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Impressing! Karma for dette!
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003
    Er ikke viljen og motivasjonen på plass, når du aldri målet ditt!

Så pass på at du har de to tingene på plass, resten fikser vi i fellesskap her

Mye bra stoff her! det som er viktig er å ta en ting om gangen ellers går du lett lei og havner tilbake til gamle "uvaner". Endre holdninger tar tid.. så ikke stress..
    Sist endret av Gordon; 02-09-05 kl 21:41

Ble medlem
    10-2004
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 02-09-05 kl 22:10

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    så flink du er da schakver

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    så flink du er da schakver
    Det er ikke snakk om det. synes det hadde vært utrolig praktisk å samle nybegynnerstoff på et sted . Praktisk for de nye og tidsbesparende for oss.
    Nå er det på tide at folk som kan mer enn meg fyller ut denne tråden og så modererer vi bort alt uvesentlig til slutt.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003

Ble medlem
    10-2004
    Om kosttilskudd
    Til og begynne med er det viktigste å få i seg et godt multivitamin /mineralprodukt for å være sikker på at kroppen får det som trengs av vitaminer og mineraler. Her er en tråd som viser hva en del av forummedlemmene tar. Hvilket multivitamin produkt bruker du?.
    Videre kan man supplere med gode fettsyrer som omega 3,6.
    Når treningen begynner å virkelig bli innkjørt er det flere ting man kan ta for å hjelpe kroppen til å restituerer seg fortere etc, men som nybegynner er et godt multiprodukt nok.
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 03-09-05 kl 14:46

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    omega 5?

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Vil si at de 3 basic tilskuddene en som løfter vekter MÅ ha er:

*Essensielle fettsyrer (EFA)
    *Multivitamin&Mineral (uten jern) , ikke noe jallaballa produkt fra Rimi, handles på helsekost butikk.
    *Proteinpulver

Og så kan man snike inn et produkt til som funker bra for de fleste: *Kreatin eller de bedre "2.generasjonsproduktene" av kreatin som f.eks Kre-alkalyn, nor-CEE osv.

Mer tilskudd trenger man forsåvidt ikke. ET SUNN MAT! Det er det viktigste!
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    omega 5?
    Ble nok litt ivrig der ja...

Superior newbie Embla sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    30
    Genial tråd.. igjen schakver

Skulle gitt deg karma..men må gi noen andre først
    "Never discuss with an idiot. They will drag you down to their level and then beat you with experience".

Ble medlem
    10-2004
    Bump. Flere tips til nybegynnerne her ?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder uc.gif  

Medlem cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Har ingen tips...for synes du har dekket det meste for en nybegynner.Kjempe flott!!!Jeg kan faktisk si det funker.Det er noe lignende jeg har holdt på med .Samme type kost og trente først fullkroppsprogram for så å splitte.Jeg har gått ned 16 kilo og merker at styrken er på full vei opp.Så alle som er nybegynnere dette er knall bra og effektive tips!! Godt jobbet...du imponerer meg stadig shcakver

Tone:-))

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    klapp
    Jeg er sponset av Norkost

GridIron Barbell

Ble medlem
    10-2004
    Forumet har en bra mann som har tatt seg tid til å svare i en tråd på en forbildelig måte.Svaret var så dekkende og bra at jeg synes det måtte få plass i denne tråden.
    Helt feil trening

Ble medlem
    10-2004
    Jeg legger dette innlegget mitt inn i denne tråden også så alt blir litt samlet.
    Hvis noen andre har noen innlegg de synes passser her så lim dem gjerne inn!
    (Skriften ble litt rar. Håper det er forståelig)
    [FONT="Garamond"]
    ......................13 TIPS FOR MUSKELVEKST

Dersom man snakker om 13 riktige pleier det å handle om storgevinster, og det gjør det her også, selv om det ikke handler om tipping. Følger du disse 13 gyldne reglene lover jeg deg at du vinner en storgevinst i form av en kropp i meget bra form.

1. Undervurder ikke fettet!
    Du trenger energi for å kunne vokse! Fett gir mer enn dobbelt så mye energi som karbohydrater og protein, hvilket gjør dette til et viktig næringsemne for deg som vil øke i muskelmasse. Dessuten er fettet viktig for testosteronutskillelen og fettforbrenningen. Minst 30% av energien bør komme fra fett for at du skal kunne bygge muskler optimalt.

2. Anvend functional foods!
    Tenk functional foods når du handler mat. Hva er så functional foods? Lurer du sikkert på. Jo, det er mat som gir mer enn bare næring. Det kan f. eks. være linfrø og soya, som gir en positiv effekt på hormonbalansen din, eller omega-3-berikede egg, eller egg med antioksidanten astaxanthin tilsatt. Tenk på at all mat du spiser skal inneholde bra fett, antioksidanter, fytonutrienter eller noen andre viktige emner for din
    muskelvekst.

3. La kosttilskudd være tilskudd
    Kosttilskudd skal aldri erstatte mat, men kun fungere som en forsterker eller komplement til din vanlige kost. Vær dessuten sikker på at de tilskuddene du bruker virkelig fungerer og hir deg den effekten du er ute etter. Mange tilskudd er ikke verdt prisen og visse gir motsatt effekt eller kan til og med være farlige.

4. Spis alle næringsemner
    Alle næringsemnene fett, protein og karbohydrater fyller sine funksjoner for deg som vil bygge muskler. De stimulerer ulike oppbyggende hormoner, gir energi og fyller ulike funksjoner som brennstoff og byggesteiner. Næringsemnene har dessuten en synergistisk effekt, som betyr at du skal spise dem sammen for beste muskelbyggende resultat. De hjelper helt enkelt hverandre og dermed deg til å bygge en mer muskuløs fysikk.

5. Forstå karbohydratene
    Lær deg hvordan din kropp reagerer på ulike karbohydratkilder. Det er nemlig stor forskjell på f. eks. pasta og potetmos hvordan de påvirker kroppen og hormonene. Nøkkelen til å forstå dette er glykemisk indeks. Det påvirker nemlig muskelbygging, fettinnlagring, utholdenhet og helse.

6. Vær i anabol fase
    Du kan bygge muskler så lenge du har tilstrekkelig høyt blodsukker. Så lenge du har det vet kroppen at den har rår til å bygge muskler og kommer ad til å gjøre det. Ditt blodsukker er tilstrekkelig høyt til å stimulere muskelvekst 3-4 timer etter et normalt stort måltid. Dette gjør at du må spise hver 3. - 4. time fro virkelig å få muligheten til å vokse. Venter du lenger den det brytes din verdifulle muskelmasse i stedet ned og omdannes til blodsukker.

7. Spis mye karbohydrater
    Karbohydrater er det absolutt mest anabole næringsemnet, da det frigjør det anabole hormonet insulin. Dette hormonet stimulerer dessuten kroppen til å frigjøre andre anabole hormoner. Det er derfor praktisk talt umulig å bygge en imponerende muskelmasse uten tilstrekkelig md karbohydrater. Dessuten trengs karbohydrater for at du skal kunne fylle dine muskler med det verdifulle glykogenet, som er det viktigste brenselet når du trener hardt. Selv om karbohydrater ofte unngås ved vektreduksjon, er de helt nødvendig for muskelvekst.

8. Forsøm ikke frokosten
    Frokosten er dagens mest antikatabole måltid, dvs. motvirker muskelnedbrytning på en meget effektiv måte. Om natten synker nemlig blodsukkeret og om du ikke øker det igjen med en ordentlig frokost blir det umulig for musklene å vokse.

9. Fyll opp glykogelagrene
    Du må fylle opp dine glykogendepoter ordentlig før du kan gjennomføre en bra muskeloppbyggende treningsøkt. Om du trener på morgenen bør du derfor spise ganske mye karbohydrater på kvelden før økten. Trener du på kvelden har du dog flere måltider på å fylle opp glykogenlagrene til det maksimale. Glykogendepotene er den viktigste enkeltfaktoren for styrke og energi under økten.

10. Spis riktig etter trening.
    Etter treningen må du spise! Det er, sammen med frokosten, dagens viktigste måltid. Etter økten er musklene nedbrutt og glykogendepotene kraftig redusert, og vil du ha resulteter må du spise så fort som mulig etter treningen. Du bør innta både karbohydrater og protein for virkelig å vokse, og her kan vektøkningsdrikker være gunstige. De gir rask næring med riktig sammensetning.

11. Drikk vann
    Praktisk talt alle kjemiske reaksjoner i din kropp skjer i et vannbasert miljø. Blir du uttørket kommer alt til å fungere langsommere, inkludert fettforbrenningen, muskeloppbyggingen og utholdenheten.

12. Kontroller næringen din
    Alle burde en eller annen gang gjøre an analyse av hva de egentlig får i seg i løpet av en dag. Den klassiske måten er å veie alt man spiser i løpet av tre dager og siden manuelt regne ut protein-, fett- og karbohydratinnholdet. Dette gjør man et par ganger per år for å følge utviklingen. Du får da vite hvor mange kalorier og energiprosent du får i deg av de ulike næringsemnene og kan dermed bedømme om du spiser riktig for å kunne bygge muskler. Et meget bra hjelpemiddel når du gjør dette er et bra kostprogram, f. eks. Diet coach, til din PC.

13. Varier kosten!
    Å variere kosten er en sikker måte å lykkes på. En av fordelene med å spise en variert kost er at kroppen din ikke venner seg til et bestemt matinntak. Dessuten er risikoen minimal for at du rammes av mangeltilstander da du helt sikkert kommer til å få i deg alle vitaminer og mineraler du trenger.
    [/FON
    T]

Medlem
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    28
    Bra nybegynnerpost!!

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    leste gjennom denne har lert mye nå jeg.

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anders92 Vis post
    leste gjennom denne har lert mye nå jeg.
    Flott!

Medlem Kloster sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    25
    Et meget bra hjelpemiddel når du gjør dette er et bra kostprogram, f. eks. Diet coach, til din PC

Noen som kan legge ut Diet coach programmet? eller link ?

Thank u
    Koster å vere på topp

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Jeg tror jeg har litt erfaring på området "motivasjon". For nyaktig 1 år siden bestemt jeg meg for og trene 3-5 timer fotball per dag(satse virkelig hardt). Jeg greidde vell akkurat og komme meg over den vanskelige startfasen på ca 1 måned, derfra ble det enkelt. Den første (vanskelige) måneden måtte jeg ha motivasjon hele tiden, hverdag, 2-3 ganger per dag. Det som jeg brukte som motivasjon var påminnelser på et ark jeg hadde på senga og på badet. Der sto "den som trener MEST, og BEST, blir BEST". Og annen motivasjon jeg brukte var mye fotball hele tiden på TV osv. Den dag i dag trener jeg 2-3 økter fotball per dag, det er ganske sprøtt, men det er det som må til skal en bli god. For noen måneder siden starte jeg med styrketrening, igjen må en forbi den vanskelige startfasen. Jeg var veldig umotivert av denne treninga, og måtte få motivasjon utenfra. Det ble til at jeg satte oppigjenn arket "den som trener MEST, og BEST, blir BEST". Det hjalp meg sånn litt. Jeg starte med og analysere vær trening. hvor mange reps jeg greidde osv. Plutselig økte jeg, og igjen, og igjen. Nå gler jeg meg til neste styrkeøkt, nesten sånn jeg ikke kan vente. Det kaller en motivert.

Til dere som ikke har noen høye mål: dere kan skrive "den som trener MEST, og BEST, vil se BEST ut".

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av dragev Vis post

Til dere som ikke har noen høye mål: dere kan skrive "den som trener MEST, og BEST, vil se BEST ut".
    Javel? Tror du skal lese nybegynnertråden en gang til, og se om du ser noe om hvile noen steder

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av dragev Vis post
    Jeg tror jeg har litt erfaring på området "motivasjon". For nyaktig 1 år siden bestemt jeg meg for og trene 3-5 timer fotball per dag(satse virkelig hardt). Jeg greidde vell akkurat og komme meg over den vanskelige startfasen på ca 1 måned, derfra ble det enkelt. Den første (vanskelige) måneden måtte jeg ha motivasjon hele tiden, hverdag, 2-3 ganger per dag. Det som jeg brukte som motivasjon var påminnelser på et ark jeg hadde på senga og på badet. Der sto "den som trener MEST, og BEST, blir BEST". Og annen motivasjon jeg brukte var mye fotball hele tiden på TV osv. Den dag i dag trener jeg 2-3 økter fotball per dag, det er ganske sprøtt, men det er det som må til skal en bli god. For noen måneder siden starte jeg med styrketrening, igjen må en forbi den vanskelige startfasen. Jeg var veldig umotivert av denne treninga, og måtte få motivasjon utenfra. Det ble til at jeg satte oppigjenn arket "den som trener MEST, og BEST, blir BEST". Det hjalp meg sånn litt. Jeg starte med og analysere vær trening. hvor mange reps jeg greidde osv. Plutselig økte jeg, og igjen, og igjen. Nå gler jeg meg til neste styrkeøkt, nesten sånn jeg ikke kan vente. Det kaller en motivert.

I styrketrening er det ikke den som trener mest som blir best. Den som trener med rett teknikk, med progresjon og mye mat og hvile blir best.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Javel? Tror du skal lese nybegynnertråden en gang til, og se om du ser noe om hvile noen steder
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    I styrketrening er det ikke den som trener mest som blir best. Den som trener med rett teknikk, med progresjon og mye mat og hvile blir best.
    Det er lov å lese litt mellom linjene selv om det er en 16-åring som skriver innlegget. Det handler for det meste om motivasjon, ikke treningsmengde.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av FV Vis post
    Det er lov å lese litt mellom linjene selv om det er en 16-åring som skriver innlegget. Det handler for det meste om motivasjon, ikke treningsmengde.
    Dette er en nybegynnertråd ikke "les mellom linjene" tråd

Kliss nytt medlem Tiffany sin avatar
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    26

Thumbs up

Kjempefin tråd. takk til alle dere som kommer med goe råd Jippiiiii jumping

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    21

gutt 16

hellou folks! eg har planlakt at eg ska starte med å trene men hakke peiling kor eg ska starte angående spising, tilskudd av protin, og trenings måte osv ka bør eg starte med??

eg veier 56kg ja ja eg vet eg e tjukk hehe:P
    1,76 høy

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du er ikke tjukk, du er radmager.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Kliss nytt medlem Tiffany sin avatar
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fristyle Vis post
    hellou folks! eg har planlakt at eg ska starte med å trene men hakke peiling kor eg ska starte angående spising, tilskudd av protin, og trenings måte osv ka bør eg starte med??

1,76 høy
    1,76 og 56 kg? Du er langt fra tjukk, heller undervektig. Hvor gammel er du??

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    No er ikkje eg nokke ekspert, men det står gutt 16 så eg vil komme med ett skudd i blinde og si at poden er 16år.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    10-2004
    bump

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2007
    Alder
    23
    Er det noen som har en link eller noe som viser øvelser til alle meste muskel partiene på kroppen? Trener en del mage nå, men er ikke god på rygg øvelser( noe som er kasnej farlig når men trener for mye mage)

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Senesterk er en ignorant lekmannsterme som du kan legge bak deg med det samme. Du er en del av den muskel-esoteriske eliten nå! Du er opplyst!

La oss bare si at sener er laget av kollagen, elastin, fibroblaster. Disse kan bli strukket og bøyd, men de kan ikke generere kraft eller skape bevegelse selv. Til det trenger man motorenheter, som feks aktin. Aktin og mysoin finner du i musklene.

Side som viser alle øvelser og musklene de treffer:
    http://www.exrx.net/

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    men hva skal man kalle dem som er "senesterke" da?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Polarman Vis post
    men hva skal man kalle dem som er "senesterke" da?
    Neuromuskulært sterk, det som faktisk er tilfellet.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

\,,/ d(^_^)b \,,/ Carlsentassen sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    24
    utrolig bra tråd, masse god info her =)

creds til folket =D
    20 år
    177 "høy"
    73-75kg

I've Allways Been Crazy, But It's Kept Me From Going Insane! My Name... Is Psycho!

Siempre he sido loca, pero es de ir me mantuvieron loco! Mi Nombre ... Psycho!

Treningsdagbok

Kosthold

Bildeprofil

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    21
    eg e 16 og d med tjukk var flipp:P interne greier heeh

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fristyle Vis post

1,76 høy
    alt står jo svart på hvitt lengre oppe i tråden?!:P
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Er interessen der for en liten snutt om motivasjon? Har slitt mye med motivasjon selv, så har en del tips på området, men vet ikke helt om det hører hjemme i tråden
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    Er interessen der for en liten snutt om motivasjon? Har slitt mye med motivasjon selv, så har en del tips på området, men vet ikke helt om det hører hjemme i tråden
    foretrekker filmer som "300", "gladiator" og andre styrke/trenings videoer på iform/youtube som motivasjon.. kanskje det hjelper litt
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av voids Vis post
    foretrekker filmer som "300", "gladiator" og andre styrke/trenings videoer på iform/youtube som motivasjon.. kanskje det hjelper litt
    Rocky filmene er gull verdt for motivasjonen. Fungerer kver gang.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Onanering til mitt eget speilbilde pleier å være en skikkelig hit for min motivasjon.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa Vis post
    Onanering til mitt eget speilbilde pleier å være en skikkelig hit for min motivasjon.
    Ser du virkelig så bra ut, eller er det bare noe du sier for å dekke over et dårlig selvbilde?

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Ser du virkelig så bra ut, eller er det bare noe du sier for å dekke over et dårlig selvbilde?
    Jeg tipper heller at han ser så forjævlig ut at hver gang han gjør det så blir det som et spark i ræva til å ta seg sammen
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    ...Også ejakulerer han av ekstasen

Medlem Motorsagmannen sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20
    nybegynner tråden? passer vel utmerket å spørre hvordan man får sånn ordtak mm. under teksten du skriver da.. signatur?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.