Denne tråden er laget for nybegynnere som besøker forumet. Mye bra nybegynnerstoff ligger på forumet. La oss her lage en samletråd for alt nybegynnere bør vite. Enkelt språk og ordforklaringer vil være en fordel.
Klar for dugnadstråd med alt mulig nyttig for?
KOSTHOLDSTIPS
Artikler om kosthold inneholder ofte mye informasjon, men av og til blir det rett og slett FOR mye. Det blir ofte så vitenskapelig at det blir umulig å forstå dem (med mindre man er vitenskapsmann) Det viktigeste er ikke å vite hvordan det fungerer, men HVA som fungerer.
Så la oss gå rett på sak, her er en del mat som får deg i form:
PASTA
- bra karbohydratkilde med lav gi, lite fett og et relativt høyverdig protein
EGG
- Spekket med høyverdige proteiner.
FISK
- gir mye proteiner og sunt fett (fet fisk som f.eks laks)
FRUKT
- fullt av vitaminer, mineraler og fiber, i tillegg er det lettfordøyelig
GRØNNSAKER
- spis så mye du orker
SKUMMET MELK
- bra proteiner, lite fett og karbohydrater med lav gi
MAGERT KJØTT
- mye proteiner, vitaminer og mineraler
GROVT BRØD
- ikke så farlig som folk tror . Rugbrød/pumpernikkelbrød er å foretrekke
POTET
- Mye karbohydrater,stivelse og gir høy GI,men mye vitamin C.
HAVREGRYN
- gir en god start på dagen
RIS
- Rikelig med karbohydrater . Unngå hurtigris. Bamati,brun ris og villris er det beste valget.
OLIVENOLJE
- bra fett, egnet i salater . Rapsolje egner seg også godt og tåler høye steketemperaturer
NØTTER
- gir mye bra fett, bra protein og karbohydrater med lav Gi
Med matvarene som er nevnt over kan man lage mange sunne og gode måltider. En bra dag kan for eksempel se slik ut:
Frokost: havregryn, banan, kiwi, melk, en til to hele egg
Mellom-måltid: ett eple, 1 boks tunfisk, 2 ss olivenolje
Lunch: pasta, grønnsaker og kylling, 2 ss olivenolje
Mellom-måltid: litt nøtter, 1 boks tunfisk, 1 gulrot
Middag: ris eller poteter, kokt fisk, grønnsaker
Kvelds: en frukt (pære, appelsin e.l) 1-2 grove brødskiver med laks. Mange vil foretrekke å ta en proteinshake her. Kommer litt ann på om du vil opp eller ned i vekt.
Dette skulle gi mye bra næring til musklene dine uten at du legger på deg mye unødig fett. Prøv deg frem og kombiner det du liker best. Tilbred maten så enkelt som mulig, og la grønnsakene være ubehandlet.
Gode tips for å komme i form:
-ha tålmodighet
-ta en gåtur før frokost
-spis akkuratt det som passer deg en til to ganger i uken
-aldri hopp over frokosten
-bruk handleliste når du handler En Kroppsbyggers Handleliste
-aldri gå i butikken når du er sulten
-prøv å spis hver tredje time
-vær aktiv, og vær med dine venner
-spis frukt når du får lyst på noe søtt
-ikke gi opp selv om du sklir ut av og til
-bruk teflonpanne hvis du skal steke noe
-spis til faste tider
-vær positiv
SETT DEG REALISTISKE MÅL
Hvor mange ganger i ditt liv har du ikke sagt til deg selv: ”Nå skal jeg komme i gang”, ”Om en uke skal jeg begynne å trene 5 ganger i uka”, ”Jeg utsetter det ei uke til, men da….”. Hva skjer? Kanskje du gjennomfører en økt, eller to eller kanskje ti om du virkelig tar av. Så sier du til deg selv at du har ikke tid, du har ikke følt deg helt bra eller du rett og slett innrømmer overfor deg selv at du ikke gidder eller orker å bruke tid på den kjedelige treninga.
Fortvil ikke. Så å si alle som trener har hatt problemer med å få kontinuitet i opplegget sitt. Som regel er det tida som ikke strekker til eller rett og slett at du ikke gidder. Med en fellesnevner kan man vel si at motivasjonen er for dårlig. Hvordan skal du få økt motivasjon? Hvordan skal du greie å trene regelmessig over en periode på et halvt år? Hvordan skal du greie å forbedre kostholdet ditt? Hvordan skal du greie å komme i bedre form? Det er mange spørsmål som kan stilles, men det viktigste av alt er å sette seg mål, og dele dette eller disse opp i delmål. Høres avansert ut, men det er ikke det.
Det anbefales vanligvis å trene et fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken 1-2 måneder. Da bvlir alle muskelgruppene sterke nok til å sette i gang med en splitt av kroppen. Som er foreslått lengre nede på siden
Målene du setter deg må være konkrete. Du kan ikke bare sette deg som mål at du skal trene godt, eller at du skal opp i vekt eller ned for den saks skyld. Du må ha mål som er lette å måle. Du må si til deg selv: ”Jeg skal gå opp fra 70 til 72 kg den neste måneden” eller ”Jeg skal trene 3 ganger i uka de neste fire ukene”.
Samtidig er det enn så viktig at du justerer målene litt under det som er forventningene dine. Forventer du at du kan klare å trene 4 ganger i uken over en periode på 4 uker, så setter du deg som mål å trene 3 ganger i uken denne perioden. Den 4’de økta kan du føre opp som en bonus, men trenger ikke å ha dårlig samvittighet eller stresse etter å nå den. Forventer du at hver økt skal vare i en time, så sett deg som mål at hver økt overstiger 30 minutter. Eller dersom du ser det på en annen måte. Ønsker du å gå opp i vekt fra 70 til 72 kg på en måned, så sett deg et mål å gå opp til 71. Gjennom å sette deg gjennomførbare mål, som du samtidig kan måle når dagen du har satt for å nå disse kommer, vil du automatisk generere motivasjon og samtidig surfe på overskudd. Overskuddstrening er et resultat av at du hele tiden er motivert og ikke føler at du sliter for å nå målene dine. Sakte men sikkert vil du bygge deg opp til hvert delmål, og resultatene vil hele tiden ligge som et fundament i treningen din.
Gjennom å skrive opp målene dine og lage skjema hvor du kan føre inn hver trening du har gjennomført, vil du gi deg selv et lite spark bak, og samtidig se hva du har gjort for å nå målet ditt. Sett deg opp et veldig enkelt skjema for eksempel med tre økter i uka over en fire ukers periode med påfølgende en pauseuke. Et styrkeprogram kan f. eks. bli seende slik ut: (Skjemaet fyller du ut etter hver økt).
Dag
Trening
Varighet
Belastning
Uke 1
Mandag
Styrke, 20 set, Bryst, biceps, mage
45 min
Tung
Onsdag
Styrke, 20 set, Rygg, skuldre
40 min
Middels
Fredag
Styrke, 20 set, Lår, Legger, Triceps
45 min
Middels
Bonus
Jogging
30 min
Lett
Uke 2
Tirsdag
Styrke, 16 set, Bryst, biceps, mage
30 min
Tung
Onsdag
Styrke, 16 set, Rygg, skuldre
35 min
Middels
Fredag
Styrke, 12 set, Lår, Legger, Triceps
20 min
Middels
Bonus
Tur i Marka
75 min
Lett
Uke 3
Onsdag
Styrke, 20 set, Bryst, biceps, mage
40 min
Tung
Fredag
Styrke, 24 set, Rygg, skuldre
50 min
Middels
Søndag
Styrke, 18 set, Lår, Legger, Triceps
35 min
Middels
Uke 4
Mandag
Styrke, 12 set, Bryst, biceps, mage
45 min
Tung
Onsdag
Styrke, 20 set, Rygg, skuldre
40 min
Middels
Fredag
Styrke, 20 set, Lår, Legger, Triceps
45 min
Middels
Bonus
Svømming, tur i marka
120 min
Lett
Uke 5
Pauseuke
Pauseuke
Pauseuke
Pauseuke
Mål 1: 3 treninger styrke pr uke: ok
Mål 2: Gå opp i vekt fra 70 til 71 kg: Resultat 71,5kg
Mål 3: Hver økt minimum 12 set: ok
Ved først å lage et skjema hvor man skal fylle inn hver økt, vil du lettere kunne se om du har nådd målene dine. En treningsdagbok trenger ikke nødvendigvis være noe avanserte greier hvor du fyller inn hvert eneste set og hver eneste rep. En veldig enkel løsning som dette vil holde for de aller fleste.
Program som dette kan sys sammen til lengre programmer også. Du kan sy det sammen til et 15-ukers program for eksempel, hvor du har tre sykluser a 5 uker. Her kan du igjen sette inn delmål for hver 4 ukers periode og et hovedmål etter endte 15 uker.
Det finnes et utall av forskjellige programmer og treningsteorier. sett deg inn i det etterhvert så du finner et program som funker optimalt for deg.
Ved å skrive opp hva man faktisk har gjort, kan man gå tilbake å finne ut hva det var man gjorde riktig for å nå målene. Dette vil øke kunnskapen din både om deg selv og om trening generelt. Du vil lære din egen kropp og dine egne prestasjoner å kjenne bedre, og du vil etter hvert bli bedre til å sette og nå dine mål.
Etter en stund, vil du føle at treninga går lett og at du kanskje har lyst til å trene mer. Her skal du være forsiktig, og passe på at du ikke ødelegger overskuddet ditt. Må vel kanskje formulere et mål sammen med de andre som heter ”tren på overskudd”. Det er 10 ganger bedre å gå rundt å føle at man har overskudd til mer trening enn å slite seg gjennom 5 økter i uka. Øk gradvis for ikke å skade motivasjonen din. Start kanskje med en ekstra økt hver 4de uke, eller det å øke intensiteten på de øktene du allerede har, kan være en god start.
Forskning i de senere år peker i den retning at kortere og mer intensive økter gir bedre resultat enn lange og seige økter.
Jeg sender stafettpinnen videre.... Mer lurt for nybegynnere.
Er du jente og ønsker å lese mer om kosthold og trening så anbefales Jenteporten.no

LinkBack URL
About LinkBacks
?
Svar med sitat

Jippiiiii jumping