Viser resultatene 1 til 37 av 37

Tråd: Øke kroppsvekt

Medlem
    Ble medlem
    08-2005

Øke kroppsvekt

Jeg sliter med å gå opp i vekt. Bruker så og si det jeg har av penger på mat og har tidligere prøvd gainershakes. Har vel samme forbrenningen som en hest på mine fattige 70 kg. Trener ganske mye for tiden. Kickboxing to ganger i uka, mma(grappling) 1-2 ganger i uka, går med sekk 1-2 ganger i uka + styrke nå og da. Har med årene gått opp noen kg heldigvis, men skulle gjerne hatt noen flere.

Nå i skrivende stund ser jeg at dette er mye trening for en liten kropp, men det er dette jeg liker å holde på med og ønsker ikke å gå noe ned i treningsmengde med mindre det er eneste utvei.

Har snakket med noen treningsentusiaster tidligere som sier jeg må få i meg mye proteiner og carbs. Greit nok. Spiser mye kylling, kjøttpålegg, melk, egg, brød og pasta. Litt frukt nå og da. Har begynt å ta tran. Spiser lite usunn mat. Har ikke sett mye på hvor mange kalorier jeg egentlig får i meg på en dag, men skjønner jo at jeg trenger noe mer enn den daglig anbefalte mengden.

Så spørsmålet mitt er: Hvor mye må jeg egentlig spise? Og spiser jeg riktig? Og hvilke heftige kalorikilder finnes det der ute? (en kompiss anbefalte meg å drikke sunt fett, som rapsolje, fordi det inneholder mye kcal)

I tillegg lurer jeg på om det egentlig har noe å si om karbohydratene kommer fra pasta eller cola for min del, siden jeg egentlig bare er ute etter å øke vekt, og stiller meg likegyldig om det medfører økning i fettprosent (Er det det dere kaller for bulking på fagspråket?).

Vet at det sitter mange kunnskapsrike hoder rundt om i norge og roamer dette forumet, så håper dere kan svare på så mange som mulig av spm. mine og kanskje komme med noen tips som kan hjelpe meg mot målet mitt.

Takk på forhånd!

Sigurd )
    When you begin to believe nothing is heavy, all weights become light.

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Kan du ikke skrive til mer detaljert om nøyaktig hva du spiser, hvor mye, og hvor ofte?
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Du har fått med deg det grunnleggende, men som du sier så er det for lite kcal til å gå opp i vekt. Dette kommer enten at du trener for mye eller spiser for lite

Peanuttsmør, nøtter, olje (ting som inneholder fett) har mye kcal. Hvem kan motstå en feit skive med peanuttsmør eller en kjempeporsjon pasta med kjøttdeig/saus? ^^

Skriv opp kostholdet ditt for en dag - så detaljert som mulig så skal vi se hva det er å rette på

Karbohydrater er karbohydrater, forskjellen på karbs fra pasta og cola er at fra pasta kommer karbohydratene fra hvete (om du spiser fullkornpasta er det litt trege karbs) som i hovedsak er raske karbs, men ingenting er værre enn sukker..
    Nå vet jeg noen vil si at det ikke spiller noen rolla mtp dette men jeg ville holdt meg unna sukker (og alkohol for den saks skyld) uansett om jeg skulle opp eller ned i vekt

Mer om sukker
    http://www.iform.no/pub/art.php?id=1073
    www.mthereseo.blogg.no

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    bruk kalori-tette matvarer. Atså matvarer som har mye energi uten å mette for mye. Som Riinoo sier finnes dette første og framst i matvarer som består av fett. Bruk oljer i mest mulig, da merker du ikke mye til de ekstra kaloriene i form av metthet. Om du drikker shakes så legg til olje i shakene. Bruke ekstra med margaring på brødmaten, litt eksstra saus til middagen, osv..

Kcals i flytende form er også lettvint å få ned - drikke yoghurt, juice, melk, sjokomelk osv.. Evt lag deg smoothies med olje, linfrø, banan, is osvv..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Medlem
    Ble medlem
    08-2005
    Takk for gode svar. Skal prøve noen dager skrive ned hvor mye jeg spiser og hvor mange kcal det inneholder. Så får vi se om jeg spiser så mye som jeg tror jeg gjør

Det skal nevnes at det kan variere ganske mye hvor mye jeg spiser på en dag. En dag kan jeg spise 5 måltider, andre dager 3. Men nå ble jeg skikkelig revet med av disse kcal-ene så avvent et par dager så skriver jeg ny post med logg over hva jeg har spist.

Ang. sukker så har jeg ei bøtte med maltodextrin stående som jeg kjøpte noen år tilbake. Det ble aldri brukt så mye av den, og den er forsåvitt også gått ut på dato (men det har vel ikke noe å si (?)). Dette må jo være bra karbohydrater?

Riinoo, du sier at karbo er karbo, men at ingen ting er værre enn sukker. Kan du forklare? Har skjønt det med høy og lav GI, men ser fortsatt ikke helt forskjellen på karbo fra brus/sjokkis og pasta etc.. Eneste jeg engster meg for der pr nå er tennene. Men holder meg heller unna kunstige søtningsstoffer enn sukker. Litt av prinsipp og litt fordi jeg synes det meste med kunstige søtningsstoffer smaker ræl

Spennende tema dette!

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Start dagen med en stor shake med 200 gram maltodekstrin og litt myseprotein (whey). Dette vil sette få insulinet til uante høyder. Du vil om kort tid bli sulten igjen. Kjør så ny dose! Etter en stund går du over til for eksempel pizza med ekstra ost, noe som vil dempe de ekstreme blodsukkersvingningene og gi deg masse kalorier når du er ekstremt full av insulin.

Dette er ikke noe du bør gjøre veldig mye (orker ikke forklare hvorfor, men det er av helserelaterte årsaker). Men du vil kunne gjøre det innimellom for å virkelig slå på mat-tromma
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av seggvart Vis post
    Takk for gode svar. Skal prøve noen dager skrive ned hvor mye jeg spiser og hvor mange kcal det inneholder. Så får vi se om jeg spiser så mye som jeg tror jeg gjør

Det skal nevnes at det kan variere ganske mye hvor mye jeg spiser på en dag. En dag kan jeg spise 5 måltider, andre dager 3. Men nå ble jeg skikkelig revet med av disse kcal-ene så avvent et par dager så skriver jeg ny post med logg over hva jeg har spist.

Ang. sukker så har jeg ei bøtte med maltodextrin stående som jeg kjøpte noen år tilbake. Det ble aldri brukt så mye av den, og den er forsåvitt også gått ut på dato (men det har vel ikke noe å si (?)). Dette må jo være bra karbohydrater?

Riinoo, du sier at karbo er karbo, men at ingen ting er værre enn sukker. Kan du forklare? Har skjønt det med høy og lav GI, men ser fortsatt ikke helt forskjellen på karbo fra brus/sjokkis og pasta etc.. Eneste jeg engster meg for der pr nå er tennene. Men holder meg heller unna kunstige søtningsstoffer enn sukker. Litt av prinsipp og litt fordi jeg synes det meste med kunstige søtningsstoffer smaker ræl

Spennende tema dette!

For det første er sukker mer avhengighetsskapende enn heroin
    Det finnes veldig mange undersøkelser og vitenskapelige bevis på at sukker er noe ræl

http://dinmat.aftenposten.no/Temasid...uset-av-sukker

http://3339.vgb.no/2008/12/15/sammen...med-narkotika/
    www.mthereseo.blogg.no

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    men om valget står mellom en dose smågodt og en dose heroin, ville jeg alikvell valgt førstnevnte
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Medlem
    Ble medlem
    08-2005
    Ok folkens! Første forsøk på å finne ut hva jeg spiser ila en dag:

Frokost: 3 grove brødskiver (rugbrød, 229 kcal pr 100 gr) med mye smør, salami og ost
    Lunsj: samme som til frokost
    ekstra lunsj: en skål gryterett av kyllingkjøttdeig (dette er noe uvanlig siden vi vanligvis ikke får mat på jobben, og bare har en lunsjpause, men jeg sier da ikke nei når jeg blir tilbydt gratis mat! )
    1 skyr (105 kcal pr porsjon)
    Middag: kyllingwok: to skikkelige kyllingfileter, en haug fryste grønnsaker, en boilinbag fullkornsris og en woksaus(saus: ca 330kcal). Steker i olivenolje. Spiser halvparten av dette.
    0,5 liter sjokomelk (64 kcal pr 100 gram)
    trening: her gikk jeg ca 13 km i hurtig tempo med 20 kg i sekken
    0.5 liter sjokomelk
    resten av middagen (denne ville jeg nok vanligvis spart til i morgen og heller spist brød, men reiser i natt så da måtte alt bort)
    1 ss tran

Skulle gjerne ha veid alt, men det får bli når jeg har fått meg vekt. Hva er dommen?

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Det der er ikke 2000kCal engang, så du må nok ta hardere i hvis du skal øke i vekt. Husk at det er ingen kalorier i vitaminer, så grønnsaker tar opp plass i magesekken som kunne vært brukt på nøtter og sjokomelk!

Prøv dette feks:

Lunch: 200g kjøttdeig, tacokrydder, 50g ost og tomater+løk for å gjøre det spiselig. 1L sjokomelk for å skylle det ned. (1500kCal)
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Og hvorfor du trener cardio av alle ting forstår jeg ikke!
    www.mthereseo.blogg.no

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    bytt ut pålegget på frokosten med en omelett av 5-6 egg, gjerne med litt ost på, og drikk en halv liter h-melk til frokosten.
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Medlem
    Ble medlem
    08-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Det der er ikke 2000kCal engang, så du må nok ta hardere i hvis du skal øke i vekt. Husk at det er ingen kalorier i vitaminer, så grønnsaker tar opp plass i magesekken som kunne vært brukt på nøtter og sjokomelk!

Prøv dette feks:

Lunch: 200g kjøttdeig, tacokrydder, 50g ost og tomater+løk for å gjøre det spiselig. 1L sjokomelk for å skylle det ned. (1500kCal)
    Måtte jo være noe galt. Da får jeg bare henge i å spise mer. Skal kjøre den lunsjen! Hvem digger ikke taco og sjokomelk til lunsj? Dette kan bli noen fine måneder Men hvor mange kcal bør jeg ligge på men denne treningsmengden? Er foresten 20 år, 176 høy og som nevnt 70 kg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Riinoo Vis post
    Og hvorfor du trener cardio av alle ting forstår jeg ikke!
    Ganske enkelt. Trener med sekk fordi jeg skal på opptak i forsvaret.

PKMN PROFESSOR discipline sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Du kan prøve deg på 3500 kCal nå i starten, og justere etter hvordan det går.

http://kalorikalkulator.no/index.php...&activity=high

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Åja er det slik å forstå... men da må du bare hive i deg enda mer mat !
    www.mthereseo.blogg.no

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Tynnjt kosthold. Spis mer da, flisa.
    Nytter ikke å si at forbrenninga er rask når man spiser som ett kvinnfolk.
    Ain't nothing to it, but to do it!

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Seggvart, nå skal jeg fortelle deg hvordan du går opp i vekt på en enkel og helsemessig måte:

Legg til en spiseskje rapsolje/solsikkeolje (annenhver helst) til hvert måltid du spiser.

Gjør dette i noen uker og se om du øker i vekt. Har du ikke gått opp noe, les det jeg skrev om hvordan du kan gå opp i vekt på en enkel og helsemessig måte.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Seggvart, nå skal jeg fortelle deg hvordan du går opp i vekt på en enkel og helsemessig måte:

Legg til en spiseskje rapsolje/solsikkeolje (annenhver helst) til hvert måltid du spiser.

Gjør dette i noen uker og se om du øker i vekt. Har du ikke gått opp noe, les det jeg skrev om hvordan du kan gå opp i vekt på en enkel og helsemessig måte.
    Mener å huske at Børge Fagerli anbefaler olivenolje til slikt formål.
    Men uansett, en veldig billig og fin måte å øke i vekt på.
    Ain't nothing to it, but to do it!

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    det er like morrsomt hver gang man leser "Hvorfor går jeg ikke opp i vekt, jeg spiser så en HEST, jeg må ha forbrenning som djevelen!" .. det er innlysende at mye mat er veeeeldig relativt
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    det er like morrsomt hver gang man leser "Hvorfor går jeg ikke opp i vekt, jeg spiser så en HEST, jeg må ha forbrenning som djevelen!" .. det er innlysende at mye mat er veeeeldig relativt
    Word! Akkurat som feite folk som spiser som en gris, sier de har lav forbrenning , sier dem som vil opp i vekt det motsatte, å spiser som en mus.

-WESTSIDE- burny_ sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21
    Nøtte/tørka frukt blanding som du får på de fleste butikker (den beste fåes på rema/rimi/prix).
    600g, rundt 2300kcal i en pose, null stress for de fleste å sitte å småspise av :P
    "Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men. Do not pray for tasks equal to your powers. Pray for powers equal to your tasks. Then the doing of your work shall be no miracle, but you shall be the miracle."

Ble medlem
    02-2010
    Det er svært mange fler poster i tråder hvor trådstarter vil øke i vekt enn motsatt. Folk liker vist vektøkning.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Luksusproblem!
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    02-2010
    I alle fall for folk som er på deff, ja.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Pøh - uansett

Hvem skulle ikke likt å ha spiseorgier hver eneste dag?
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    02-2010
    Folk som er lei av mat?

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Ta dere sammen!
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    02-2010
    Det er ikke lenge igjen nå.. Hooold ut!

Du må bevise for Treningsforumet at du er strikt som fy og kjører planlagte, gjentatte repetisjoner!

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Huh? Jeg klarer meg helt fint på diett jeg

Spiser jo kake, muffins, pannekaker eller vaffler hver eneste dag (nesten)
    www.mthereseo.blogg.no

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Jeg syns det var et gyldig argument En person på diett er sannsynlig å si at man vil ha spisedag hver dag, akkurat som å handle mat når man er sulten.
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    nå går ikke jeg på en "kylling, brokkoli og ris" diett heller da..
    www.mthereseo.blogg.no

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    nå går ikke jeg på en "kylling, brokkoli og ris" diett heller da..
    Skal ikke undervurdere kylling, brokkoli og ris!
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Nei jeg vet, det er dritdigg!
    Skulle gjerne hatt en stor bolle med ris og helt saus over.. helt enkelt

Men min "frie" alá eber (om jeg skal sammenligne) diett samt blodtype/carbcycling funker for meg!
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    02-2010
    Skulle gjerne hatt en stor bolle med ris og helt saus over.. helt enkelt
    Hah !

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21