Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Omega 3. Tilskudd og opptak

Supermod
    Ble medlem
    07-2002

Omega 3. Tilskudd og opptak

God ettermiddag.

Kjenner noen til om kroppens evne til å ta opp sunne fettsyrer fra tilskudd varierer fra dets evne til å ta opp fettsyrene fra vanlige matvarer som fet fisk?

Hvis ikke, kan det være andre faktorer som spiller inn i kroppens evne til å ta til seg nevnte godsaker?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp gjennomførte en helsetest, og der fikk jeg lave verdier på min HDL måling (0,49). På tross av at jeg drikker et shotglass med selolje hver morgen.
    Nå er ikke dette allverdens, og jeg spiser jo fisk utenom. Men jeg må likevel si at jeg ble litt overrasket

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Omega-3 har vel ingen spesielle effekter på HDL-nivå (hovedsakelig på triglyseridniv&#229. Moderate, daglige mengder alkohol derimot vil bedre dine HDL-nivåer
    http://www.dingsekongen.no

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Omega-3 har vel ingen spesielle effekter på HDL-nivå (hovedsakelig på triglyseridnivå). Moderate, daglige mengder alkohol derimot vil bedre dine HDL-nivåer
    Fantastisk gode nyheter, jeg får sprette en flaske Laphroaig umiddelbart

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Omega-3 fosfolipider (for eks. fosfatidylkolin i krillolje) øker opptaket av omega-3 i celler vs omega-3 i triglyserid-form. Derfor har også krilloljen høyere biolisk verdi.

Ble HDL'en din målt fastende? Drukket noe alkohol før prøvetaking? Noen betennelsestilstander for tiden? Diabetes? Hvordan er stoffskiftet?

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    hva er de andre kolesterolverdiene?
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Skal vi se...

La oss begynne med blodtrykket: 120/95. Dette er muligens litt bogus da jeg målte det selv hjemme i egen stue et par dager etterpå. Fikk da 142/83.

Glukose 6,64
    Triglyserider 2,58
    Kolestrol 3,65 hvorav var HDL 0,49, HDL 13,4 og LDL 1,97

Dette på nesten fastende mage. Jeg glemte meg ut og drakk et glass melk (avhengig) i løpet av natten.

Drikker meget sjelden alkohol og bortsett fra kronisk beinhinnebetennelse så bør jeg være fri for slike plager.
    Diabetes i familien, så der vet man aldri. Stoffskifte skal være bra. Hårfestet er litt høyt og dialogen litt kjapp.

Vo2l/min er på 4,54
    Vo2ml/min/kg er på 44,1. Jeg hadde hatt meg en omgang med geriljakardio på morgenen, og det var visstnok med på å redusere disse verdiene.

Jeg fikk forøvrig "pes" for bruk av proteinbarer og pulver. Koffeintablettene mine likte de heller ikke, og de spurte om jeg brukte noe ulovlig. Måtte flire litt av denne manglende kunnskapen til disse "kosthold og livsstil-ekspertene"

Ellers var alt "bærre lekkert"

Ble medlem
    11-2003
    Høye triglyserider med tanke på at du tar mye omega-3.

I tillegg er blodsukkernivået ditt temmelig høyt (tilsvarende 120 mg/dl, dvs pre-diabetes). Sa de ikke noe om det? Snålt at de heller henger seg opp i koffeininntak :s

Er du overvektig? Bedre å kverke problemet i fødselen enn å vente til det har vokst seg stort og stygt. Kutter du karbsene til 100-200 gram per dag, tar et stort glass rødvin hver kveld, øker dosene av omega-3 ytterligere og går ned noen kilo garanterer jeg langt bedre verdier neste gang

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Høye triglyserider med tanke på at du tar mye omega-3.

I tillegg er blodsukkernivået ditt temmelig høyt (tilsvarende 120 mg/dl, dvs pre-diabetes). Sa de ikke noe om det? Snålt at de heller henger seg opp i koffeininntak :s

Er du overvektig? Bedre å kverke problemet i fødselen enn å vente til det har vokst seg stort og stygt. Kutter du karbsene til 100-200 gram per dag, tar et stort glass rødvin hver kveld, øker dosene av omega-3 ytterligere og går ned noen kilo garanterer jeg langt bedre verdier neste gang
    Det var bla høye triglyserider jeg også hang meg opp i. Med et shotglass med selolje til dagen, så hadde jeg den illusjonen om at det skulle gjøre susen.

Blodsukkeret mitt ble nevnt, og det er absolutt noe jeg må følge opp. Som nevnt så har det vært en del diabetes i familien. Med en historie med for lavt blodsukker, så har jeg heller hatt det motsatte problemet Tydeligvis noe som ikke stemmer med en gammel tivoli-kropp, uansett verdier.

Er ikke direkte overvektig, men med en fettprosent på 16.3 etter en lang vinter så har jeg likevel en jobb å gjøre. (Hørtes jeg ut som Stå på Jenta nå? )

Karbs er kuttet og har gått ned fra 105 til 99 kg på noen uker. Rødvinen dropper jeg nok, da jeg mistenker at det går utover morgenkardioen. Og med en liten arving på 3mnd så er jeg for gammeldags til å sette pris på den tanken.

Med omegainntaket har jeg gjort noen endringer på. Gikk til innkjøp av både krillolje og dem høykonsentrerte oljen fra Norkost. Tar til sammen 6g av disse i løpet av dagen i tillegg til fisk i kosten. Jeg får se om det har noen effekt.

Takk for tilbakemelding

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tivoli-kroppen Vis post
    Skal vi se...

La oss begynne med blodtrykket: 120/95. Dette er muligens litt bogus da jeg målte det selv hjemme i egen stue et par dager etterpå. Fikk da 142/83.

Glukose 6,64
    Triglyserider 2,58
    Kolestrol 3,65 hvorav var HDL 0,49, HDL 13,4 og LDL 1,97

Dette på nesten fastende mage. Jeg glemte meg ut og drakk et glass melk (avhengig) i løpet av natten.

Drikker meget sjelden alkohol og bortsett fra kronisk beinhinnebetennelse så bør jeg være fri for slike plager.
    Diabetes i familien, så der vet man aldri. Stoffskifte skal være bra. Hårfestet er litt høyt og dialogen litt kjapp.

Vo2l/min er på 4,54
    Vo2ml/min/kg er på 44,1. Jeg hadde hatt meg en omgang med geriljakardio på morgenen, og det var visstnok med på å redusere disse verdiene.

Jeg fikk forøvrig "pes" for bruk av proteinbarer og pulver. Koffeintablettene mine likte de heller ikke, og de spurte om jeg brukte noe ulovlig. Måtte flire litt av denne manglende kunnskapen til disse "kosthold og livsstil-ekspertene"

Ellers var alt "bærre lekkert"
    Beinhinnebetennelsen kan være med på å gi lavere HDL-verdier. Og nå vet jeg ikke hva referanseverdiene for der prøvene dine ble tatt, så jeg har ikke noe å sammenligne opp i mot. Og så har du alltids den analytiske og biologiske variasjonen, så du kan sjekke deg et par ganger og se hvordan det går.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Olivenblad ekstrakt er bladet fra oliven treet (Olea europaea).
    Mens oliven olje er godt kjent for sin smak og helsemessige gevinster, så har bladene blitt brukt medisinsk til variende tider og stede. Naturlig oliven blad og oliven blad ekstrakt (OLE), blir nå markedsført som antialdring, immun stimulator og til og med antibiotika. Klinisk bevis har vist den blodtrykkssenkende effekten av omhyggelig pakket Olive Leaf ekstrakter. Bioanalyser støtter antibakteriell, antifungal, og anti-inflammatoriske effekt. Et flytende ekstrakt laget direkte fra friske oliven blad nylig fikk internasjonal oppmerksomhet da den ble vist å ha en antioksidant kapasitet nesten dobbelt grønn te og 400% høyere enn vitamin C.

Olivenblad ekastrakt bør brukes med forsiktighet av de som lider av lavt blodtrykk og av diabetikere, Olivenblad ekstrakt virker nedsettende på blodtrykk og nedsettende på blodsukkeret.

Medisinsk bruk

Oliven blad og ekstrakt benyttes i komplementær og alternativ medisin for sin evne til å fungere som en naturlig patogen fjerner ved å hemme utvikling av viruser og bakterier.
    Oliven blad er vanlig å bruke for å bekjempe forkjølelse og influensa, gjær infeksjoner og virusinfeksjoner som er vanskelige å behandle som helvetesild og herpes. Oliven blad er også bra for hjertet. Olive blad har vist seg å redusere "low-density lipoproteiner" (LDL), eller det dårlige kolestrolet. Forskere har funnet ut at oliven blad senker blodtrykket og øker blodstrømmen ved å virke avslappende på arteriene.
    Olive blad har sterke antioksidant egenskaper som bidrar til å beskytte kroppen fra kontinuerlig aktivitet av frie radikaler. Frie radikaler er svært reaktive kjemiske stoffer som, når oksideres kan forårsake cellulære skader.
    Noen nyere forskning på oliven blad har vist at antioksidant egenskapen er effektiv i behandlingen av enkelte svulster og kreft som lever kreft, prostata og bryst kreft, men forskning på dette er ikke ferdig.
    Olive blad kan tas som et flytende konsentrat, tørkede blad te, pulver eller kapsler. Oliven blad ekstrakt kan tas i pulverform, flytende konsentrat, eller kapselform .

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av john85 Vis post
    Beinhinnebetennelsen kan være med på å gi lavere HDL-verdier. Og nå vet jeg ikke hva referanseverdiene for der prøvene dine ble tatt, så jeg har ikke noe å sammenligne opp i mot. Og så har du alltids den analytiske og biologiske variasjonen, så du kan sjekke deg et par ganger og se hvordan det går.
    Dette er den andre sjekken på ett år, og verdiene mine har forverret seg over vinteren. Ikke med mye, men nok til å plassere noen verdier fra bra til dårlig.
    Bla så har målingen for triglyserider steget fra 0.52 til 2.58

Hvis jeg ikke tar helt feil, så blir det en tredje måling en gang på høsten. Og siden jeg tar dette litt mer "alvorlig" denne gang, så blir det spennende å se om jeg får gjort noe med dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Olive blad har vist seg å redusere "low-density lipoproteiner" (LDL), eller det dårlige kolestrolet. Forskere har funnet ut at oliven blad senker blodtrykket og øker blodstrømmen ved å virke avslappende på arteriene.
    En interessant artikkel hvis budskap kan være interessant å undersøke nærmere.
    Er dette noe man kan finne på en helsekost butikk?

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Jeg har tilgang på det og du finner det også hos alle helsekostbutikker men det koster

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Jeg får se hva som skjer med de nye målingene på høsten. Hvis det ikke bedrer seg da, så er det absolutt interessant. En liten jobb med kosten blir forsøkt først, og slik jeg har forstått det så er det jo ikke noen katastrofale målinger.

Takk for tilbakemeldingen

Ble medlem
    11-2003
    Kanskje jeg er litt overdramatisk, men jeg ville gjort mer enn å bare fikse litt på kosten.

Blodsukkeret ditt var 120 mg/dl - diabetes type to blir definert fra 125 mg/dl og over. Ikke stor forskjell. Et ideelt nivå ligger på 80-90 mg/dl.

Streetfighter Malibu sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Ikke for å spamme tråden, men hvordan ordlegger man seg for å bestille en slik "verdisjekk" hos fastlegen?
    Er det vanlig å ta slike tester?, hva bør man spesifikt få med av nivåer? og ellers andre tips tas i mot med takk...
    Kolestrol, blodtrykk, hormonnivåer?

Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    bare ringe og si du trenger time for å få tatt noen blodprøver osv, er ikke noe stress.

Streetfighter Malibu sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Takk Veggiss!
    Mao, man får automatisk en full verdisjekk ved blodprøve.

Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    nei, men du får jo det du ber om. vil du f.eks. måle blodssukkeret så sier du nettopp det, eller at du vil måle testo om det er det du ønsker

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Blodsukkeret ditt var 120 mg/dl - diabetes type to blir definert fra 125 mg/dl og over. Ikke stor forskjell. Et ideelt nivå ligger på 80-90 mg/dl.
    Det var jeg faktisk ikke klar over. Jeg ska bestille en time hos Dr. Greve i forbindelse med pollensprøyten, og bør vel kanskje ta opp dette i samme slengen.

God info, takk.

Finnes det slike engangstester for måling av blodsukkeret?

Ble medlem
    11-2003
    Du får kjøpt blodsukkermålere på apoteket ganske billig. Ta noen tester framover om morgenen før du spiser noe, så får du en bedre oversikt over hvor du ligger an.

Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    eller hvis du kjenner en diabetiker så kan du jo bare få han til å teste deg tar ca 5 sekunder

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Det blir nok innkjøp. Jeg kan jo ikke banke på dørene til folk klokken 5 om morgenen, bare for å bli testet

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558949

Dette synes jeg er litt interessant

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder