Hei, beklager lengden på denne posten, håper noen faktisk orker å lese alt dette og gi meg litt tilbakemelding(takk på forhånd). Håper ikke denne tråden er posta på feil plass, hadde jo vært kjekt å truffet rett med min første post her
Jeg er rimelig ny i gamet, og har noen spørsmål og ønsker noen tips til mitt kosthold og "treningsprogram". Er 28, 170cm høy og ca 95kg, ønsker å komme meg ned på rundt 70 kilo (har kraftig beinbygning/ masse om det har noe å si). Min plan er å klare dette i løpet av 6 måneder (ca 1 kilo i uka). Min bakgrunn er litt variert, har aldri drevet i noen stor grad med idrett, men spilte en del håndball og trente tae-kwon-do for 10-15 år siden. De siste årene har det blitt lite trening, og vekta har gått opp (har alltid vært litt overvektig, men typisk 10kg og ikke 30), mye som følge av dårlig kosthold (1 stort måltid, og 1-2 små, gjerne med snop osv. om dagen). Begynnte å trene litt i vår på SATS og gikk ned 2-3 kilo, kuttet ut det meste av søtsaker, men var ikke spesielt bevisst på kostholdet sånn ellers.
De siste dagene har jeg lest rundt om på dette forumet, og gjort noen søk. Så vidt jeg skjønner er dette viktig når det gjelder diett:
- spise 5-8 måltider om dagen.
Her skal jeg klare å legge til rette for 6 i allefall, noe som dette (spiser nesten som dette nå):
frokost: havregrøt (ca 1dl havregryn + 1,5 dl vann, 2 minutter i mikroen, søter med litt fruktose) og ett middels eller stort egg, kokt med bløt plomme (fordi jeg liker den slik). Ca 3 dl ekstra lett lettmelk.
mellom 1: spiser ett wasa knekkebrød (multigrain?), og en halv boks tine cottage cheese
lunsj: 2-3 tynne grove brødskiver, gjerne med mye pålegg (typisk pålegg: makrell i tomat, peanuttsmør, ovnsbakt leverpostei, kokt skinke, aldri tunfisk = blæh hehe). Ca 3dl ekstra lett lettmelk.
mellom 2: enda ett knekkebrød og resten av boksen cottage cheese
middag: "standard middager" - kylling og ris (ikke hurtig, typisk 15-20 min basmati), kylling i tortillas, kjøttdeig/ karbonadedeig basert (hjemmelaget burger, wraps, osv), wok (gilde sine ferdigmarinterte, med ris).. tja, og en gang i blandt kjøper jeg fjordlands kjøttkaker og fjordlands laks med urtesaus. Når jeg lager selv bruker jeg oftest 200g kjøtt til min egen porsjon (mye? lite?).
Så vidt jeg vet, så skal man prøve å unngå karbohydrater i kosten på ettermiddagen/ kvelden?, jeg er på stramt budsjett som det er da jeg er student :\, men er bare å komme med tips for hvordan jeg skal gjøre det med måltid 6 og evnt. 7 etter middagen. Er det noe av det jeg lister over jeg bør unngå? (jeg har jobb på si, og kan bruke ca 2500 i mnd. på kosthold, og så drikker jeg alkohol en gang hvert lysår, selv om mørkt øl er dødelig godt)
Jeg har tatt meg råd til proteinpulver (90+ kjøpt fra ej-shop), når bør jeg ha i meg dette (blander med vann)? Og hvor mye? 2 toppede skjeer 2 ganger om dagen?
Har begynnt å føre kcal "regnskap" men tar litt tid å få ferdig da jeg mangler en del data osv (f.eks. på brød).
Jeg prøver å drikke mye vann (ca 4 0.6 liters flasker i løpet av dagen - holder det utenom 0.6l melk til to av måltidene?). Drikker gjerne et par glass TAB X-TRA på ettermiddagene også (0,5-0.8 liter).
Ønsker egentlig ikke å bruke mer penger på kosttilskudd enn (linfrøolje, hvor kan jeg få kjøpt det i brukbar kvalitet og helst ikke i kapsler (slik som på norkost.no om jeg forstår det rett).
Lørdager spiser jeg vanligvis en pose potetgull og kanskje en sjokolade i tillegg, hvor "skadelig" er dette?
Trening:
Har årskort på SATS, typisk trening i vår bestod av: oppvarming 15 minutter, ca 45 minutter med 6-7 øvelser på de største muskelgruppene, for så å løpe/ sykle for å forbrenne fett (etter å ha tømt glykollagrene forstod jeg det som). Øvelsene var: Rygg i benk (der man låser føttene og bøyer på overkroppen, kroppen ned), situps, skulderpress, benkpress, sittene roing (2 armer) og en øvelse hvor man ligger og skyver vekter oppover med føttene (apparat). Beklager mine halvveisbeskrivelser av øvelsene, er ikke helt sikkre på hva alle heter (noen som kan peke meg til rett plass). Dette gjorde jeg 3 ganger i uka, men motivasjonen var ikke alltid på topp, så jeg varma typisk opp og gjennomførte øvelsene før jeg dro hjem.
Er treningsprogrammet feil? Tenke å gjøre noe av det samme, men å varme opp på vei til senteret ved å jogge, samt jogge en lengre tur hjem etter trening, totalt ca 90 minutter fra jeg dra fra hjemmet til jeg er tilbake, 3 ganger i uka. Har forstått det slik at å jogge på morgenen ikke behøver være så dumt, så om jeg gjør dette 3? ganger i uka, fra 3-6km (15-25 minutter) så er vel det bra?
Noe annet jeg ikke har tenkt på?
Mye å lese, men det jeg ønsker mest tilbakemeldig på er: Når bør jeg ta proteinshaken (er egg og shake til frokost nødvendig?), kommentarer til dietten, samt treninga. Ønsker som sagt å gå ned i vekt (forbrenne fett og komme i form), og prøve å miste minst mulig muskler i samme slengen. Hvor mange kcal bør jeg innta om dagen, holder rundt 2000 når jeg samtidig trener som beskrevet over?
Takker for alle svar![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
(takk på forhånd). Håper ikke denne tråden er posta på feil plass, hadde jo vært kjekt å truffet rett med min første post her
)
Svar med sitat