Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Oppdragelse og kosthold

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27

Oppdragelse og kosthold

Kan foreldre nok om kosthold, og gir de barna sine god nok kost?
    Kunne vi hatt fler sterke, sunne og veltrente mennesker i Norge om barna ble fostra opp med mer proteiner og mindre godter?

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    nei

og

ja det tror jeg
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg tror de fleste kan mer enn nok om kosthold til å spise rimelig sunt. De fleste vet at fisk, grønnsaker, frukt og liknende er sunt, og at godteri og snacks og brus er usunt. Jeg tror heller ikke at de fleste mener at loff, potetmos og fiskepinner er grunnsteinene i et godt kosthold.

Det som det koker ned til, tror jeg, er inaktivitet, og lett tilgjengelig drittmat overalt.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    Ja, og hva tror du skal til for at Norge kommer "på rett spor"?

Jeg har en teori om at; hvis staten satset penger i befolkningen. Dvs øremerket BILLIGE frukt og grønnsaker, Sørget for at all norsk ungdom hadde tilgang til dette, og masse sunn mat til frokost og lunsj på skolen. Hver dag!. Billige å trene. Og treningsøkter med fagkyndige rådgiver/trener på arbeidsplasser.
    Så hadde Norge kommet lengre på alle områder. Sikkert halvvert sykemeldinger og skulk. Økt prestasjoner. Mindre depresjoner og bedre samarbeidsvilje...

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    Det som det koker ned til, tror jeg, er inaktivitet, og lett tilgjengelig drittmat overalt.
    Og at middagsmat som grandiosa, pølse i brød og hamburgere er rimeligere, kjappere og mer lettvint enn kyllingfilet, magert kjøtt og fisk.
    Treningslogg

I love life because what more is there.

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Og at middagsmat som grandiosa, pølse i brød og hamburgere er rimeligere, kjappere og mer lettvint enn kyllingfilet, magert kjøtt og fisk.
    Dette er jo essensielt, nå som både mann og kvinne er ute i arbeid og kan ha lange dager. Helt klart at når kona før var hjemme og passa huset så ble det mer tid til middagsmat

Det skulle vært skattefradrag på treningsavgift, akkurat som BSU
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    En annen faktor som jeg også tror spiller inn er at veldig få foreldre nå om dagen klarer å være strenge mot barna sine og klarer dermed heller andre å oppnå respekten fra ungene. Det er nok flere grunner til dette, men at flere og flere par går fra hverandre etter de har fått barn er nok en stor grunn. Ingen vil være "den slemme."

Hvem vil vel være den som "tvinger" småen til å spise en god og sunn middag når han skriker og hyler at "Hos mamma får jeg pizza og is" og får gjerne høre "Jeg hater deg! Skulle ønske jeg var hos mamma." Da er det nok lett for å bare bryte sammen og ringe peppes.

En annen faktor er jo at jentunger gjerne presser ut et avkom lenge før de er i stand til å ta vare på seg selv engang. Hvordan skal de da forventes å gi ungen en innførelse i sunt kosthold når de bare noen år tidligere var blant de som aldri spiste skikkelig mat. Men satt i skoletimen og spiste smågodt og drakk brus?

Jeg husker for en del år siden når jeg jobbet på fabrikk at jeg kom i samtale med noen godt voksne damer. De lurte på hva det var jeg holdt på med siden de hadde sett meg spise mange ganger i løpet av dagen. De kunne fortelle at hjemme hos de så fikk de aldri ungene til å spise noe sunt. Og at de selv var aldri sulten om morgenen så de drakk bare en liter cola istedet... Lurer på hvorfor ungene ikke ville ha noe sunn mat der ja.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av StevenKing Vis post
    Ja, og hva tror du skal til for at Norge kommer "på rett spor"?

Jeg har en teori om at; hvis staten satset penger i befolkningen. Dvs øremerket BILLIGE frukt og grønnsaker, Sørget for at all norsk ungdom hadde tilgang til dette, og masse sunn mat til frokost og lunsj på skolen. Hver dag!. Billige å trene. Og treningsøkter med fagkyndige rådgiver/trener på arbeidsplasser.
    Så hadde Norge kommet lengre på alle områder. Sikkert halvvert sykemeldinger og skulk. Økt prestasjoner. Mindre depresjoner og bedre samarbeidsvilje...
    Så lenge det er en utbredt konsensus i befolkningen om at "sunn mat er dyr" er betalingsvilligheten høy for slike matvarer. Dette gjør at folk kan fjerne de dyreste ingrediensene i enkelte matvarer, erstatte dem med mel eller fiber, og selge for dobbel pris

Å for eksempel fjerne moms på grønnsaker ville kanskje føre til en midlertidig reduksjon i prisene, men det ville fort blitt "spist opp" som et økt overskudd til matvarebutikkene. Med såpass dårlige konkurranseforhold som det er i den norske matvarebransjen vil ikke direkte prisregulering hjelpe i det hele tatt.

Mer fysisk aktivitet i skolen hadde hjulpet. Å legge opp til fysisk aktivitet i nærmiljøene likeså. Da ikke bare håndballhaller, men også tilgjengelighet av turområder, lekeplasser, muligheter for å skate ++++

Jeg tror at begynner man i den enden med at "folk er dumme og kan ingenting om trening og kost og bare de lærer seg det løser alt seg" er helt feil. Jeg tror kunnskapsnivået er noenlunde høyt (vi vil selvsagt kanskje ikke vurdere det sånn om vi sitter på VELDIG mye kunnskap selv, men likevel) men det er andre ting som butter, som tid og tilgjengelighet. Det å spise sunt og være i fysisk aktivitet må være enkelt ellers vil det ikke funke.

Edit:
    Ad MrMuscle. Unge mødre er svært lite vanlig i Norge. Gjennomsnittlig førstegangsfødende er mer ressursterk og eldre enn noen gang.

Ble medlem
    11-2002
    Hvem skal betale for håndballhallene, turområdene, lekeplassene, skateparken, osv da, MHG, og hvis svaret er regjeringa, hvor skal pengene tas fra?
    Treningslogg

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    Jeg tror likevel det hadde hjulpet på prestasjonene i skolen, om tilbudet om et par skikkelige måltid hver dag i skolen med tillegg av frukt og grønnsaker, var lov festet og alle hadde krav på det.

Okay, det jeg sier er ikke at vi nødvendigvis kan løse dette med slike politiske termer du argumenterer det. Poenget med det jeg mener er uansett at.. Hvis vi på en eller annen måte fikk dytta i ungdomene "alt det her" så hadde resultatene økt for de fleste. Selv for de noen velger å kalle skoletapere.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hvem skal betale for håndballhallene, turområdene, lekeplassene, skateparken, osv da, MHG, og hvis svaret er regjeringa, hvor skal pengene tas fra?
    En gjennomsnittlig nordmann drikker 115 liter brus i året. En brusavgift på 3 kr literen, og vi har skrapt sammen over 500 millioner kroner bare der Dessuten har det vist seg at brusdrikking er rimelig priselastisk, så over tid vil en økt pris kunne føre til et redusert forbruk, med de helsegevinster det medfører.

Tar vi også en reell sukkeravgift med, så snakker vi .

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27

Oljepenger, går til oljefond.. Wow, jøss, fint og flott det. Spare, i ett fond som forsåvidt fyker opp og ned. Ofte tapes hundrevis av millioner.
    Men ja vi skal spare litt, og spre det utover. Likevel er de pengene kun verdt noe om de er forankret i et potensiale om videre økonomisk vekst..
    Vi kan ikke bare sitte å vente på at vi skal gå tom for ressurser også begynne å bruke oljefondet.

Vi må se på bruken av penger på befolkningen som en investering, og ikke forbruk.
    Jo mer overskudd folket har, jo større er potensiale for å bygge landet. Dessuten skal folk ha overskudd til å oppdra barna sine. Som igjen trenger rammene for å vokse opp til å kunne føre dette videre til de neste generasjonene igjen.

Mennesker kan da fokusere på å bygge hverandre opp, isteden for å bryte hverandre ned i en meningsløs konkurranse. Vi burde ikke konkurrere så mye om maten og pengene, men mer om resultater i forskning og utvikling.

Krigene kan vi ta i ringen og på fotballbanen.

ara
    ara er ikke aktiv
    Flittig pike ara sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Nei, jeg tror ikke norske foreldre vet nok om kosthold til å ta velvalgte og sunne valg for barna deres og dem såvel. Derimot så forstår jeg også, en presset hverdag hvor alt skal gå rundt, selvsagt hiver man på litt hvit pasta og en boks med maksi boller. Juhu, for en festmiddag.

Tror vi hadde hatt flere sunne mennesker i Norge hvis foreldre hadde lært seg litt mer om kosthold og hva som faktisk er sunt, og det som bør velges med omhu/med måte.
    Dont dream it - Be it!
    Smiling is optional, finishing's not!

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Det har også blitt diskutert littegrann før, se for eksempel NK sitt innlegg i denne tråden som jeg synes er veldig bra.

Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    En gjennomsnittlig nordmann drikker 115 liter brus i året. En brusavgift på 3 kr literen, og vi har skrapt sammen over 500 millioner kroner bare der
    Dette regnestykket må du utrede for meg, kjære økonom!
    Treningslogg

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    siste milliarden går til å administere avgiften Guardian.. Byrokrati er dyrt

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Når jeg jobbet i skolen synes jeg barna på de skolene jeg var spiste veldig sunt, mye sunnere enn min egen generasjon da vi var småtasser.

Grovt brød, frukt og mye lett melk var basically maten de inntok på skolen og etter skoletid var det ikke alle som hadde lommepenger til godteri, så jeg tror at norske barn spiser utrolig sunt.
    RockyRock

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    Når jeg gikk på skolen var det mange som kom med tørre brødskiver med svett salami. Selv var jeg lite moden. Hadde foreldre som jobba mye, fikk tidlig oppgaven å lage egen skolemat. Noe jeg aldri gadd. Lurte meg selv til å tro at jeg ikke orka. Og det ble sant til slutt. På videregående var det bare usunn og dyr mat i kantina.. Mange fler spiser bedre og bedre, enda fler spiser dårligere og dårligere. Uansett er det langt igjen. Og kanskje for lite proteiner og vitaminer..

Dessuten drakk nesten samtlige en eller fler halvlitere cola daglig..

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    jeg fikk H-melk på skolen fordi mamma syntes jeg var så tynn

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Foreldre kan altfor lite om hva slags mat som er bra for barn, og de kan enda mindre om hvilken hjernemat de trenger. Man kan ikke sløve ned barna slik at mister lysten på livet før de begynner i ungdomsskolen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.