Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 54

Tråd: Spisedagen - essensiell, men misforstått

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37

Spisedagen - essensiell, men misforstått

Spisedagen - Essensiell, men misforstått

Nå skal man egentlig ikke neglisjere noen av elementene for en vellykket diett, men det virker som folk ser på "oppkarbing" (å fylle opp muskel- og leverglykonet til normale, eller enda høyere nivåer) på en litt useriøs måte.

De aller fleste ferdig dietter benytter seg av "oppkarbing" på en eller annen måte. Forskjellene er stort sett hvor lenge denne fyllingen av glykogen skal vare, hvilken type mat man skal bruke, og hvordan man skal fylle opp musklene og leveren på best mulig måte.

Først må jeg få lov til å si at målet her er å få opp nivået av hormonet leptin, som direkte styrer endel andre hormoner. På en diett med lite kalorier, lite karbohydrater, og etter hvert en lavere fettprosent er dette essensielt for å lykkes. Leptin trigger man gjennom ha perioder med et enormt mat inntak (karbohydrater først og fremst). Slik at er man interessert i å ha en kontinuerlig bra forbrenning, som ikke stopper opp etter en viss periode på dietten fordi kroppen tror du sulter deg, interessert i å spare mest mulig på musklene, kanskje kunne ha en periode hvor du kan nyte litt ekstra mengder med mat osv. er dette viktig. For meg virker det som oppkarbing er neglisjert, ikke bare av folk flest men også av de konkurrerende utøverne. Mange foretrekker å kalle disse dagene "spisedager", hvor de fråtser i enorme mengder fett, sukrose og fruktose, og sitter igjen med masse underhudsvann og ikke spesielt mer fyllte muskler.

Her vil jeg gjennomgå de viktigste faktorene for hvordan vi i perioder skal skru kroppen over til en så anabol tilstand som mulig, samtidig som vi reverserer de uheldige virkningene en lav kalori diett har på hormonbalansen. Gjennom denne nøkkelen vil du raskere komme på en fettprosent du er fornøyd med, du vil spare mer på muskelmassen og vil føle deg bedre.

Før vi går direkte inn på hvilke faktorer som spiller inn for en vellykket diett (oppkarbing), kan jeg først fortelle at det ikke er noe fasitsvar på akkurat hvordan man gjør det. Noen foretrekker å fylle musklene og levra med glykogen over bare små perioder (5-10timer), mens andre foretrekker 2 dager. Jeg synes det er viktig å individuellt tilpasse dietten, slik at det går minst utover det daglige. Derfor kan det være lurt å legge oppkarbingsdagen(e) til dager du tror du f.eks skal i sosiale selskap, og derfor må spise litt ekstra. Gjør du dette slipper du å ødelegge for dietten, og minimere fett-tapet.

Du har kanskje lært noen plasser at hvor ofte du skal fylle kroppen med glykogen, og over hvor lenge + mengden mat du skal ha i deg har noe med fettprosenten din å gjøre, kalori inntaket og mengden karbohydrater. Det stemmer nok, men jeg vil unngå å gjøre det mer komplisert enn hva det er. Å forenkle det vil kanskje gjøre at du blir mer interessert å implementere dette elementet i dietten din, og derfor sitte igjen med - noe jeg vil påstå å være en mye lavere fettprosent, enn hva du ville oppnåd med en vanlig husmorsdiett som ikke kan forbokstaven på et eneste hormon, enzym i kroppen, eller har snøring på hvilke biokjemiske prosesser som settes i gang når vi drastisk kutter kalorier. Se bare på Grethe Roede, hun strever fortsatt med å få deltagerne som har slanket seg til å kunne gå over til en normal kost. Hvorfor? Stort muskeltap som følge av lavere nivåer av div hormoner som direkte styres av leptin. Man kan fint ligge ganske lavt på kaloriene om man passer på å reverse den metabolske prosessen man stiller kroppen i OFTE NOK. Det er også viktig å ikke glemme god kvalitets EFA, kokosnøttolje og kvalitetsprotein for at dette skal fungere.

Ok, nok svada.. la oss komme til saken..

Oppkarbingen

Forutsetninger;
    1) At du over en viss periode spiser i underskuddskalorier, og spiser lite karbohydrater. Gjerne kom deg ned på 50-70gram før du finner på å fylle musklene og levra

2) At du benytter deg av trening og kardio som verktøy for å tømme musklene for glykogen, slik at man ikke opplever av glukagon bare frigir lagret glukose inn i blodbanen, og derfor hemmer de frie fettsyrene å bli brukt som energi (enzymet HSL som frigjør disse, blir undertrykt av insulin som da økes, når glukose blir sluppet ut)

Dette er egentlig forutsetningene for en vellykket diett. Vi må få kroppen over i en fase hvor den øker fettforbrenningen. Jeg elsker å kjøre kardio, og kjører kardio alle dagene, bortsett fra de dagene jeg karber opp, og 2 dager i etterkant. Dette er et fint hjelpemiddel både for det psykiske (utslipp av endorfiner, dopamin, samtidig som det senker stresshormonene). Dette er med på å holde kroppen i en fettforbrennende modus.

Hvor lenge man skal spise lite kalorier, lite karbohydrater har litt med hva jeg nevnte ovenfor (fettprosent, kalori inntak, karbohydrat inntak osv osv), men la oss si at vi føler at mellom 5-12 dager er tiltstrekkelig med minimalt med mat. Jo mindre fett på kroppen du har, jo oftere bør du fylle glykogenlagrene dine. Sjansen for muskeltap øker proposjonalt med jo lavere fettprosent du har, med andre ord er oppkarbingen essensiell for både å komme langt nok ned, i tillegg som man sparer på mest mulig muskler.

Hvordan skal du trene
    Du bør fra dag1 til oppkarbing trene med mange repetisjoner. Alt fra 12 og oppover. __IKKE__ tren til failure, nervesystemet restituerer seg dårlig med lite mat i systemet. Det samme gjør musklene. Ved å presse seg for mye, vil vi bare gjøre oss selv unødig katabol, og det vil vi selvsagt ikke. Du bør allerede på dag1 prøve å tømme musklaturen for karbohydrater (grunnen fikk du ovenfor en plass), og gjøre kroppen din klar for å forbrenne fett! Dette oppnår du ved å trene litt flere sett enn hva du vanligvis gjør. Hold pausene korte. Blir litt som 15-reps HST trening for de av dere som kjenner det. Fullkropp, eller 2 splitt er kanskje det enkleste å forholde seg til her, i tillegg er det mest optimalt. Jeg er fortiden på DC splitten (selve splitten), og synes den fungerer utmerket her.

Det fungerer fint å trene man-ons-fre-søn osv, men det avhenger litt av når du skal karbe opp. Om du vil karbe opp en gang i uka, bør du trene oftere, men med mindre volum (minimere sjansen for CNS og muskel overtrening). Kardio kan fint kjøres. Jeg bruker å kjøre det om morgenen med kaffe, vann, 20g myse, 1g GT, og kanskje et par STACK2 for å få en optimal start på dagen.

EFA/PROTEIN;
    Siden du skal ligge lavt på kaloriene, og spise svært lite karbohydrater er det utrolig viktig at du inntar nok fett, og protein. Hvor mye er individuellt, men 2-3 ss udos/linfrøolje/efa omega kan være lurt. 2-3,5g protein i kg kroppsvekt kan også være ok, så er man sikker på at ikke glukoneogenesis inntreffer, og at kroppen finner ut at muskelprotein er en fin kilde til glukose. Det ville vært kjipt... Jeg liker å lage kraftige omeletter, med reker, karbonadedeig, skinke, masse grønt, løk osv. Metthetsfølelse er viktig her. Salat, grønnsaksblanding + kjøtt til middag er kjempefint.

I tillegg kan det være en idè å innføre ting som hemmer appetiten. STACK2, GT, thermosyne, hoodia, osv osv er gode alternativ.

Så har vi kommet til det VIKTIGSTE punktet, SELVE OPPKARBINGEN

OPPKARBINGEN

Hvor lenge skal man karbe opp?
    Det perfekte svar finnes nok ikke. Det er gjort litt forskning på hvor lenge det tar å fylle opp relativt tomme glykogenlagre i muskel og lever, og om man gjør det optimalt vil det ta ca 24timer. Optimalt betyr i denne sammenhengen at du bør innta mellom 7-14g karbohydrater i kroppsvekta di. Jeg er 83-84kg og inntar ca 1200g, synes det er mer enn nok. Noen liker å ha litt lengre tid å nyte mye mat på, og velger å ta det over 2 hele dager, 3 hele dager – samt noen liker å ta det bare fra morgen til kveld. Når du tar høyde for mengden du skal innta, vil det nok være en viss forståelse for at man trenger litt tid på det. Hele poenget er å øke forbrenningen igjen, skape et anabolt miljø i kroppen som faktisk gjør at vi kan bygge litt opp av den musklaturen som forvant under diett dagene, samt kose oss med litt mer mat (økt leptin, testosteron, igf1 osv osv)

Noen er så fanatisk at de også spiser på natta. Så ekstremt har ikke jeg gått foreløpig, men vil nok prøve det ut etter hvert. Start dagen med svært lite karbohydrater, litt fett og en del protein. Så lar du det gå ca 4timer til trening. I dag skal du tømme siste del av glykogen, samtidig som du vil at musklene dine skal være SUPERSUPERSENSITIVE for glukose og protein. Dette betyr at glut4 aktiviteten på muskelcellen skal være optimal, samt at man må få opp insulin følsomheten, som er nærmest fraværende på en god diett. Uten at man oppnår dette vil man sitte igjen med en svært bloatet look og MYE karbohydrater i fettcellene. Dette gjør at buken står ut, og at du har hatt en jævlig mislykket oppkarbing. Da vil du heller ikke føle den styrken du burde hatt i dagene etterpå, når du skal trene steintungt og bygge litt – forhåpentligvis.

Før treningen (ca 60min før) kan du innta litt protein og fruktose. Eple, pære, anans , 10-30g karb er nok.

Denne treningen skal ikke være kjempe energikrevende, det betyr at du ikke skal presse cns! IKKE FAILURE!!! Tren gjennom hele kroppen. Enzymaktiviteten økes ikke i de musklene som ikke trenes. Og skal vi gjøre musklene hypersensitive for glukose er dette essensielt.

Store muskelgrupper 6 sett, 12-20 repetisjoner. Mange opererer med belastning rundt 60% av 1RPM, men dette fungerer ikke for meg. Liker å ligge på mellom 40-60%, er allerede så tom at jeg har lite å gi, og havner bare på 7-8 reps uti settene.
    Mindre muskelgrupper kan kjøres med 3-4 sett og samme antallet repetisjoner.

Etter treningen begynner det massive karbohydrat inntaket. Du skal over en viss periode innta mellom 12-16g karbohydrater (i kg kroppsvekt). Gjerne fordelt over 8-12 måltider. Jeg bruker trene i 4-5 tida, karbe opp hele den dagen og neste dag. Dette funger OK. Kunne sikkert gjort det enda bedre, men er fornøyd. 100g maltodekstrin+2 scoops protein i de 2-3 første måltidene er en fin start. Etter hvert kan du gå over til poteter, ris, brød med lite fett, havregryn, chips (3% fett), rundstykker, osv osv. Jo mer seriøs du er, jo riktigere må du velge i matveien. Du bør også drikke SÆRDELES mye vann, slik at du får fylt opp musklene optimalt med glykogen, samtidig som glykogen trekker vann. Du vil føle deg steinhard, og være proppfull av blodårer (med riktig fettprosent) og oppkarb.

Feilen de fleste gjør som ikke oppnår denne følelsen er at de;
    1) Ikke har tømt seg for glykogen. For tung trening med få repetisjoner, lite kardio for mye karbohydrater. Da ender man opp med å spise for mye karbohydrater (12-16). Da bør man heller redusere inntaket til 7-10g per kg kroppsvekt. Uansett så vil man øke fett-tapet ved å tømme seg helt.

Dagene etterpå har du muligheten til å trene TUNGT, og skape et anabolt miljø i kroppen (som allerede eksisterer med så store mengder energi i kroppen, samt en forhøyet proteinsyntese, m.m.

Jeg bruker 1,5dag på oppkarbingen min, og trener ikke kardio/styrke på disse dagene. På dag 3 trener jeg igjen. Da deler jeg kroppen min i 2 og trener morgen og kveld. Spiser mellom 300-400g karbohydrater denne dagen på grunn av dette. Legger disse før trening, mens jeg trener og etter trening + en GOD frokost. Trener svært få repetisjoner, moderat mengde sett og har pauser nok til å ikke la CNS ødelegge en GOD trening.

Etter denne dagen, kjører jeg kardio før frokost, spiser litt mindre enn på den første dagen, og kutter karbohydratene rundt 18.00 (DC style).

Neste dag er det BACK ON TRACK på dietten!!

Eksempel på oppsett for at alle har det klart;

dag1 tømmer man seg for muskelglykogen, og leverglykogen gjennom høy repstrening + kardio
    resten av dagene er individuellt tilpasset, men inneholder for min del minst en kardioøkt. Gjerne på 60min+. Da føler jeg at jeg kan spise litt mer mat. Kanskje går dette litt utover musklene, men passer på å ha det i moderat tempo fordi å trene anaerob vil føre til mer effektiv oksygentransport, og mindre behov for strl på musklene.

Så fortsetter man med mange repetisjoner, lite kalorier, karbohydrater, men mer av frukt/grønnsaker, protein og fett, til man kjenner seg skikkelig flat. Kjenner man kroppen sin kan man fint oppnå dette på 5-8 dager (trent gjennom kroppen minst 2 ganger er anbefalt!!)

Nå orker jeg ikke gå så nøye inn på hvilke hormoner som påvirkes, hvilke prosesser man setter i gang med oppkarbing, og hva som nøyaktig hva som skjer med kroppen (utskillelse av litt ketoner m.m). Det får være et annet kapittel.

Jeg er gjerne interessert i å høre deres måter å gjøre det på. Hvilke tilskudd dere liker osv.

Dette var bare noe jeg skrapte i sammen, etter at sola hadde gått ned. Har ikke lest igjennom det, så kanskje det er litt skriveleif osv, men det får dere bare tåle

LIGGER EN MER LESEVENNELIG VERSJON AV DENNE PÅ WWW.KALIBERGYM.NO

- Hardway
    Sist endret av Hardway; 27-12-05 kl 22:35
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Silver Member korny sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Nok en gang et meget bra innlegg Hardway!

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Unødvendig komplisert for de fleste, er min mening.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Man trenger selvfølgelig ikke gjøre det så ekstremt. Jeg på diettdagene mine kan sitte å spise ryvita, med italiensk salat og skinke med god samvittighet. Retningslinjene er der, men man trenger ikke gjøre alt til punkt og prikke for å oppnå de fleste godene av en oppkarbingsdag, men dette var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Veldig nyttig, Hardway. Bra det ble satt en sticky på den.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

ctj
    ctj er ikke aktiv
    Medlem
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    26
    Herlig! Fra hvilken produsent av GT får man tilbake mest for pengene?

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Lean grean koster 189,- 60 kapsler a 500mg hos www.norkost. Den jeg benytter meg av. Har også startet med thermosyne nå, skal prøve den etter oppkarbingen, så får jeg se om den får tilført meg noe.

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Så uansett åssen man trener så burde man ha fullkroppsøkt før man begynner på oppkarbingen?
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Riktig

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    <klippe>Nå orker jeg ikke gå så nøye inn på hvilke hormoner som påvirkes, hvilke prosesser man setter i gang med oppkarbing, og hva som nøyaktig hva som skjer med kroppen (utskillelse av litt ketoner m.m). Det får være et annet kapittel.<klippe>
    Gjør gjerne det en dag! Det vil i såfall gjøre artikkelen enda mer nyttig.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Den viktigste nøkkelen for en vellykket diett er å holde seg til dietten/planen. Man kan prate om oppkarb, atkins, fedon, roede, lav-karb, høy-protein osv osv. Alle diettene har samme utgangspunkt, nemlig at man må innta mindre kalorier enn man forbruker.

Så nøkkelen til en vellykket diett er å velge den dietten/planen man tror/vet funker og så holde seg til den...

Ellers var det et meget bra innlegg Hardway!

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Den viktigste nøkkelen for en vellykket diett er å holde seg til dietten/planen. Man kan prate om oppkarb, atkins, fedon, roede, lav-karb, høy-protein osv osv. Alle diettene har samme utgangspunkt, nemlig at man må innta mindre kalorier enn man forbruker.

Så nøkkelen til en vellykket diett er å velge den dietten/planen man tror/vet funker og så holde seg til den...
    Det betyr at du har lite tro på at man kan lure kroppen til å tro at den er i kcal+ vha. oppkarbing, MCT-inntak, eller lignende?

Hilsen tjeh, som uten tvil er dyktigere med spisedagene enn sultedagene

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av tjeh
    Det betyr at du har lite tro på at man kan lure kroppen til å tro at den er i kcal+ vha. oppkarbing, MCT-inntak, eller lignende?

Hilsen tjeh, som uten tvil er dyktigere med spisedagene enn sultedagene
    Dette vet jeg egentlig veldig lite om så jeg tørr ikke si noe. Jeg tror kroppen er kompleks, men funker på en enkel måte. Helt greit å bruke en vitneskaplig hi-tech approach til dietten, men hvis det betyr at man begynner å overanalysere alt så tror jeg vinninga går opp i spinninga.

Det er jo ikke noe vanskelig å gå ned i vekt/fett, ligge 500-1000kcal i minus hver dag. Spise en velbalansert kost. Trene hardt og hvile mye. Problemet er jo ikke hvordan, problemet er Å GJØRE DET!

Hvis man skal analysere for mye så tror jeg at det blir vanskelig Å GJØRE DET! Snakker av egen erfaring

Doggcrappoman
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    32
    "Hvis man skal analysere for mye så tror jeg at det blir vanskelig Å GJØRE DET! Snakker av egen erfaring."

Amen!

Men fy f... det er deilig når man faktisk kommer seg over "starthumpen" og er i gang på en deff som man ukentlig ser at funker!
    Heroes come, heroes go, but demons are forever!

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av ambiguous
    "Hvis man skal analysere for mye så tror jeg at det blir vanskelig Å GJØRE DET! Snakker av egen erfaring."

Amen!

Men fy f... det er deilig når man faktisk kommer seg over "starthumpen" og er i gang på en deff som man ukentlig ser at funker!
    Det er deilig når man kommer seg ned på en akseptabel fett% og man kan se merkbare forandringer for hver kilo man går ned. Det er sinnsykt gøy...

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Veldig bra Hardway! Har sansen for innleggene dine. Karma.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Dette vet jeg egentlig veldig lite om så jeg tørr ikke si noe. Jeg tror kroppen er kompleks, men funker på en enkel måte. Helt greit å bruke en vitneskaplig hi-tech approach til dietten, men hvis det betyr at man begynner å overanalysere alt så tror jeg vinninga går opp i spinninga.

Det er jo ikke noe vanskelig å gå ned i vekt/fett, ligge 500-1000kcal i minus hver dag. Spise en velbalansert kost. Trene hardt og hvile mye. Problemet er jo ikke hvordan, problemet er Å GJØRE DET!

Hvis man skal analysere for mye så tror jeg at det blir vanskelig Å GJØRE DET! Snakker av egen erfaring
    Agree! Det er morro å se de forskjellige diettenes klare ord og sinnsyke tro på at akkurat deres PKF-fordeling over ukenes timer, får den og den effekten. Samtidig som forskerne ser ut til å være usikre.

Det aner meg at sannheten ligger et sted midt i mellom det den store merverdien og klokketroen på "riktig" periodisering (f.eks morgenkardio+lavkarb+oppkarb). Og teorien om at en kalori er en kalori er en kalori, og at det ikke hjelper å periodisere makronæringstoffene.

--tjeh (som nå skal følge min datters råd om å bli med på power-walk i stedet for å sitte inne og trimme fingerleddene)

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Som sagt. Dette var ikke noe jeg satt å skrev om og om igjen, over flere utkast. Tittelen var ikke mer gjennomtenkt, enn at jeg ville at folk skulle lese den - og da kreves det kanskje noe folk får øye på.

Jeg synes oppkarbing - hvordan man skal gjøre den mest mulig optimal, er SVÆRT neglisjert. Før jeg begynnte med "skikkelig" oppkarbing, følte jeg meg bare feit og jævlig dagene etterpå. Jeg dro heller ikke nytte av styrkeøkningen, fordi jeg presset sentralnervesystemet mer enn det tålte på diettdagene, slik at jeg manglet overskuddet (lite mat og for tung trening er dårlig kombinasjon).

Det viktigste ved en diett er å spise balansert og sunt i tillegg som man har et kalori underskudd.

Om man vil minimere muskeltapet og øke fettforbrenningen (effekten av dietten) bør man gå rundt med tomme lever og muskelglykogenlagre. Passe på å spise så sunt som mulig med nok protein og EFA+MCT, i tillegg som man trener med litt høyere reps, og ikke til failure. Dette er det beste verktøyet for å tømme glykogenlagrene. Så er cluet at man ikke presser kroppen for mye slik at man ikke henter seg inn igjen etter treningen. Husk at du spiser lite mat!!

Hvis man da har oppkarbingsdager med MYE mat, og har en kropp som er uthvilt (cns, muskler, osv osv) så kan man faktisk øke i styrke på treningene etterpå. Det fungerer i allefall slik på meg, min bror og et par andre jeg leker meg litt med

Medlem sandersama sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    hva er efa og mct?
    HARDWAY: hvor har du lært om kosthold?

Shakespeare
    Ble medlem
    06-2003
    Virker på meg som det er mye terori fra Børge Fagerli her?

Skulle ønske jeg hadde disiplin til å teste noe slik.

Hardway: Morsomt om du gir litt tilbakemld på Thermosyne....
    I know I was born and I know that I’ll die.
    The in between is mine. I am mine.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av sandersama
    hva er efa og mct?
    HARDWAY: hvor har du lært om kosthold?
    EFA = Essential fatty acid (essensielle fettsyrer). De kroppen ikke kan produsere selv med andre ord - og vi må hente fra kosten.

MCT (medium chain triglycerides) - en mettet fettsyre med noe spesielle egenskaper. Ligger litt info om den på forumet her, men et google søk vil fort opplyse deg.

Ang kosthold; Man lærer ganske mye hvordan man påvirker hormoner, og kroppen i seg selv ved å lese om alskens dietter (har endel PDF dokument) - hvor forfatteren forklarer ganske nøye hvordan kroppens hormonbalanse er, i forhold til den maten man inntar - hvordan man kan påvirke den gjennom de ulike næringstoffene m.m

Ellers leser jeg litt på internasjonale boards, preiker litt med de på kaliber, og smugleser de heftene jeg får i posten. Ikke noe spesielt mer enn det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Erik---
    Virker på meg som det er mye terori fra Børge Fagerli her?

Skulle ønske jeg hadde disiplin til å teste noe slik.

Hardway: Morsomt om du gir litt tilbakemld på Thermosyne....
    Teori fra Børge Fagerli? Da må jeg nesten få gråte en svett, for da er du ikke spesielt opplyst. Ikke forgud han, så lar vi det bli med det..

Shakespeare
    Ble medlem
    06-2003
    Denne artikkelen http://www.tn.no/default.asp?go=ernaering&aid=31 sier vel mye av det samme som du beskriver i denne tråden?

Siden du da også skulle teste et produkt fra TN så trakk jeg den konklusjonen at du hadde lest artikkelen der.

Forfor er jeg ikke spes opplyst?
    Hvorfor antar du at jeg forguder Børge?

Edit: Da jeg skrev at jeg antok at det var teori fra Børge Fagerli så var det et svar til sandersama som spurte hvor du hadde lært om kosthold.

Edit igjen:-) Og ja, la oss ikke ødelegge denne tråden, for jeg synes innlegget ditt var godt.
    Sist endret av Erik---; 04-07-05 kl 09:24
    I know I was born and I know that I’ll die.
    The in between is mine. I am mine.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Den sier vel noe av det samme, siden vi har noen av de samme kildene. Om du tror Børge Fagerli bare finner ut at han skal skrive noe, og skriver alt fra sitt eget hode, må du tro om igjen. Ingen gjør det slik. Man leter opp informasjon om emnet, prøver å sile ut det beste, og skriver om det på sin egen måte. Jeg har også prøvd å hatt med egne erfaringer, samtidig som jeg også nevner at det er mange måter å gjøre det på.

Skumleser TN heftene når jeg får de påtvunget i posten, og det første jeg legger merke til der er "hei dette har jeg jo lest før, bare på et annet språk".

Men nok om denne digresjonen, la oss holde oss til hva denne teksten egentlig handlet om.

En annen erfaring jeg opplever på oppkarb dagene er at magen kan føles sprengt, men lysten på mat er enorm. Det har med blodsukkersvingninger å gjøre, men det betyr ikke at jeg lærer. Jeg bare MÅ ha.

Denne gangen har jeg spist mye god proteinshake, litt proteinsjokolade, og smågodt(fruktose), baguetter med vanlig pålegg, maltodekstrin(100-120g) 2 ganger på 2timer etter trening, 100g poteter, 100g fedonpasta, 200g biff til middag osv.

De første timene etter trening kan man gjerne spise svært raskt opptagelig mat, men for å ikke gå rundt halvtrøtt annen hver time kan det være OK å gå over til noe grovere mat etter hvert. Grove baguetter, speltbrød, litt havregryn, og potet er noe magen min tåler bra. Spiser ca 200g proten på disse dagene.

Ble medlem
    03-2002
    Den sier vel noe av det samme, siden vi har noen av de samme kildene. Om du tror Børge Fagerli bare finner ut at han skal skrive noe, og skriver alt fra sitt eget hode, må du tro om igjen. Ingen gjør det slik. Man leter opp informasjon om emnet, prøver å sile ut det beste, og skriver om det på sin egen måte. Jeg har også prøvd å hatt med egne erfaringer, samtidig som jeg også nevner at det er mange måter å gjøre det på.

Skumleser TN heftene når jeg får de påtvunget i posten, og det første jeg legger merke til der er "hei dette har jeg jo lest før, bare på et annet språk".

Men nok om denne digresjonen, la oss holde oss til hva denne teksten egentlig handlet om.

En annen erfaring jeg opplever på oppkarb dagene er at magen kan føles sprengt, men lysten på mat er enorm. Det har med blodsukkersvingninger å gjøre, men det betyr ikke at jeg lærer. Jeg bare MÅ ha.

Denne gangen har jeg spist mye god proteinshake, litt proteinsjokolade, og smågodt(fruktose), baguetter med vanlig pålegg, maltodekstrin(100-120g) 2 ganger på 2timer etter trening, 100g poteter, 100g fedonpasta, 200g biff til middag osv.

De første timene etter trening kan man gjerne spise svært raskt opptagelig mat, men for å ikke gå rundt halvtrøtt annen hver time kan det være OK å gå over til noe grovere mat etter hvert. Grove baguetter, speltbrød, litt havregryn, og potet er noe magen min tåler bra. Spiser ca 200g proten på disse dagene.
    Ingen som tror at du sitter på denne kunnskapen Hardway, ingen som forventer det heller. Du klipper og limer litt her og der som alle andre høyskolestudenter.. Helt lovlig det.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Nå var det vel snakk om hva folk tror om "guruene". Er vel ingen som sitter på egen kunnskap sånn sett. Kanskje forskere. Ellers sitter alle her i livet på praktisk og teoretisk kunnskap hentet fra en kilde

Forskjellen er vel å gjøre det til sitt eget. Dvs lese, lære og skrive.

Ble medlem
    03-2002
    Forskjellen er vel å gjøre det til sitt eget. Dvs lese, lære og skrive.
    Akkurat det veilederen min på høgskolen sier

Kliss nytt medlem redgrail sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Alder
    25
    Karma for dette! Enda et godt innlegg, Hardway..:-)
    Religion is an illusion - it derives its strength from the fact that it falls in with our instinctual desires :djevel:

Ble medlem
    03-2002
    Bump

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    Unødvendig komplisert for de fleste, er min mening.
    Finnes viderkommende her og.

Ryddig og oversiktelig, kan verre til god hjelp for de som har noen dieet bak seg også...

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    35
    er kjemeglad jeg kom over fitnessprat.no og denne art. fikk meg en aha opplevelse når det gjelder trening på diett har trent feil jeg.. nå gleder jeg bare til ny deff, men er jo ennå lenge til

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    BUMP!
    Mine såkalte spisedager har som regel henspilt seg over maks 30minutter, dvs et kosemåltid, en gang i uken. Men, lurer på om jeg skal ta til meg noe av kunnskapene over, igår så jeg meg nødt til å karbe opp...PÅ En onsdag..! Dette fordi jeg de to foregående dager følte meg helt tom. Mandag var ikke vektene til å kjenne igjen, begredelig tunge, og tirsdag orket jeg ikke engang trene(morgenkardioen gikk riktignok sin vei alikevel) Idag derimot, etter gårsdagens fråtsing i muskelenergi veier jeg halvannet kilo mer, men er tilbake til den gode gamle formen. Treningen er igjen en dans på roser, selv om jeg ser meg nødt til å unngå progresjon og senke vektene.

Hvor ofte bør man karbe opp?

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av metromeno
    BUMP!
    Mine såkalte spisedager har som regel henspilt seg over maks 30minutter, dvs et kosemåltid, en gang i uken. Men, lurer på om jeg skal ta til meg noe av kunnskapene over, igår så jeg meg nødt til å karbe opp...PÅ En onsdag..! Dette fordi jeg de to foregående dager følte meg helt tom. Mandag var ikke vektene til å kjenne igjen, begredelig tunge, og tirsdag orket jeg ikke engang trene(morgenkardioen gikk riktignok sin vei alikevel) Idag derimot, etter gårsdagens fråtsing i muskelenergi veier jeg halvannet kilo mer, men er tilbake til den gode gamle formen. Treningen er igjen en dans på roser, selv om jeg ser meg nødt til å unngå progresjon og senke vektene.

Hvor ofte bør man karbe opp?

Dette kommer helt ann på hva slags diet du kjører, hva lsags fett% du har osv.

Er jeg blod seriøs på diet kjører jeg 100-150gr karbs etter trening fordelt over 2 meals. Ellers så smeller jeg inn 200-300 gr karbs på dager jeg føler meg helt flat. Sistnevnte skjer mellom 0-2 ganger i løpet av en dietuke.

Er jeg halv seriøs blir det 80gr oppkarb etter trening og alt det jeg orker på en spisedag i uken. Kan tillegge at jeg pleier å øke i vekter når jeg er på diet helt til kcal inntaket går under 2000 som regel. Noen ganger kan jeg øke etter det også, men når det er sagt betyr ikke det at jeg legger på meg muskler

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Ukentlig blir det vel for de fleste.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Rødvinsflekken Sid sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Hvor mye går dere normalt opp i løpet av oppkarbingen?

Går vel opp ca 4-5 kg. Da karber jeg opp fra morgen ca 08:00 til kveld ca 23:00.

Hardway/noen andre: Hvordan er erfaringene med Thermosyne og GT på deff? Bruker selv ingen tilskudd som virker dempende på sultfølelsen, først og fremst fordi jeg ikke ser dette som en nødvendighet. Er ytterst sjelden jeg er _skikkelig sulten_.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    .........

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    "STACK2, GT, thermosyne, hoodia"

Kan noen forklare hva dette er og hvor an evt for kjøpt det?
    Vekt:103,3 kg (10.04.08)
    Høyde: 1.90

Beste løft:
    Benkpress: 150kg, 5*125kg
    Markløft: 5x150kg

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    37
    Litt komplisert måte, men jeg forstår teorien. Men det er stor forskjell på teori og praksis. Jeg liker den litt gamle måten jeg!
    Men ikkeno galt i å prøve dette, så lenge man vet hva man driver med og hva målet er. Flott skrevet!

Kliss nytt medlem InaFina sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Har hittil kjørt én spisedag i uken, med hell. Det jeg lurer på er; kan jeg starte oppkarbingen kvelden før selve spisedagen, eller vil det ha noen negative konsekvenser?

Takk på forhånd

Jeg ville ihvertfall ha startet oppkarbingen etter en styrketrening

Og ja for å si det sånn så trur jeg mange missforstå spisedagen og tror det er bare å hive i seg all slags junkfood og godterier, noe som er helt feil

Kliss nytt medlem Diamo sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    27

"spisedag"

denne dagen er lett å misforstå, for meg betyr "spisedag" et måltid med høyere kcal inntak enn de andre diettdagene.jeg bruker hver 4.dag til dette, men har prøvd en gang i uka(fx hver lørdag) og ingfen "spisedager".... for min del syntes jeg hver 4.dag fungerte best.

Dette er sikkert som alt annet,man må prøve seg frem.... men man må prøve de forskjellige alt. 100% før man kan si hva som fungerer best for hver og en!

jeg valgte forøvrig middagen som "spisemåltid", den første måneden på diett spiste jeg meg ordentlig mett på hjemmelaget sunn pizza,sunn taco,kylling,ris og salat,eller liknende og evt en prot.bar. Men nærmere konkurranse ble spisedagen slik at jeg fordelte dobbelt så mye ris (som regel ca 200-300gr) på mine 6 måltider den dagen!

husk cardioen!!!

Lykke tilvictory

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg tror ikke spisedagen er nødvendig, tror det er en myte.
    RockyRock

Superior newbie Unleashed sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    26
    Spisedag som å gafle i seg alt av drittmat er vel unødvendig ja, men effektene av oppkarbing, og kalorioverskudd for å fyre opp forbrenning er vel hensiktsmessig etterhvert i en lang og hard deff?

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg spiser i meg ordene, spisedagen er nødvendig! jeg er så sulten at turen hjem fra trening er tyngre enn selve treningen hehe.
    RockyRock

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Hehe, spisedag er noe jeg alltid har på deff hvertfall.
    Idag skal jeg lage meg potetskiver og indrefilet og salat og masse dressing på!

Ble medlem
    11-2003
    Jeg husker den første deffen jeg hadde for mange år siden. Da gjorde jeg seriøst skade nok på spisedagen til at det mer enn veiet opp for de seks andre dagene. Det var helt sykt hvor mye jeg kunne spise i løpet av tolv timer.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Jeg husker den første deffen jeg hadde for mange år siden. Da gjorde jeg seriøst skade nok på spisedagen til at det mer enn veiet opp for de seks andre dagene. Det var helt sykt hvor mye jeg kunne spise i løpet av tolv timer.
    Har du blitt flinkere i senere tid?

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Har du blitt flinkere i senere tid?
    Nei, har bare sluttet å deffe

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Haha, ja .. Spisedagene mine er forbeholdt fylla av samme årsak.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Haha, ja .. Spisedagene mine er forbeholdt fylla av samme årsak.
    Kan være litt skummelt det der. Plutselig trenger du ei fylla hver gang du skal spise deg skikkelig mett.

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Kan være litt skummelt det der. Plutselig trenger du ei fylla hver gang du skal spise deg skikkelig mett.
    Hehe .. Metthetsfølelse er det virkelig ikke mangel på når man spiser etter IF-prinsipper ..
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. CKD - Cyclical ketogenic Diet
    By admin in forum Dietter
    Svar: 148
    Nyeste innlegg: 03-11-10, 23:13
  2. Muskler og slanking
    By Jaudah in forum Trening
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 03-11-02, 16:01
  3. Svar: 3
    Nyeste innlegg: 01-11-02, 16:25