Hvilket smør olje bør man unngå eller bruke totalt sett og hvilke bør man unngå eller bruke når det gjelder steking?
Hvilket smør olje bør man unngå eller bruke totalt sett og hvilke bør man unngå eller bruke når det gjelder steking?
selolje er eneste som duger til steking!
Steroids are like tampons, every pussy needs one :D
Meierismør og kokosfett. Kun akkurat så mye som du trenger.
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
Selv bruker jeg en blanding av rapsolje og smør. Men steker som regel i bar panne.
Mct
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Kjører mest på med meierismør her, det funker best til steking og det har bedre sammensetning av fettsyrer, det er ikke akkurat naturlig for oss og spise olje av raps feks![]()
He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"
cocosa eller ingenting
som oftest ingenting
www.mthereseo.blogg.no
Bruker stort sett rapsolje. Olivenolje som alt for mange bruker er fyfy.
Of all the things I've lost I miss my mind the most.
bruker ingenting jeg.. har teflonpanne![]()
om jeg bruker så blir det olivenolje / vita hjertegod olje
Bruker solsikkeolje, er det dumt?
Det er ingen som kan gi noe konkret svar på hvor mye varmebehandling de forskjellige oljene takler før molekylstrukturen endrer seg fra cis til trans, for min del tar jeg ikke den sjansen og bruker derfor mettet fett til steking.
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
Stekeoljen fra Odelia er fin å bruke til steking. Den tåler temperaturer opp til 180 grader.
Unngå for all del olivenolje og oljer med mye flerumettet fett - de tåler varme dårlig, oksiderer og danner kreftfremkallende stoffer. Urter og løk beskytter oljen mot å oksidere for mye.
Her er en god artikkel om steking og oljer: http://www.matoghelse.no/mat/2007/02...t-riktig!.aspx
Hvorfor er alle motstander av olivenolje til steking? På Wikipedia står det at olivenolje tåler temperaturer opp til 210 grader uten å tape seg i kvalitet ...
Hva er kildene til den wikipedia-artikkelen? Man må ha en olje som ikke når røykepunktet for da vil det oksidere fettsyrene og danne kreftfremkallende stoffer. Røykepunktet på olivenolje varierer jo også på kvaliteten (kaldpresset/varmpresset, raffinert/uraffinert).
Alternativt kan man lage en miks og få de beste egenskapene fra smør og olje:
3–4 dl klarnet smør
3–4 dl kokosolje (f.eks. Cocosa)
3–4 dl jomfruelig olivenolje
2 ss tørkete krydderurter, f.eks. oregano, rosmarin, salvie og/eller timian
1 ts med tangmel/chlorella, finmal
Bruker klarnet meierismør/Ghee. Tåler høyere temperaturer enn vanlig smør uten å bli brent.
Steking i oljer smaker jo grusomt. Steking uten fett gir dårlig stekeskorpe og dårligere varmeoverføring.
Får jeg i meg 5 gram smør om dagen, så tipper jeg at det har fint lite å si. Det har ekstremt mye å si for smaksresultatet.
I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.
Steker all mat i rå, økologisk kokosnøttolje på middels varme. Biff, fisk og slikt steker jeg bare noen min og så setter inn i ovn. Eventuelt først i ovn og så stekepanna. På den måten denaturer jeg maten på en forsvarlig måte og danner minst mulig helseskadelige stoffer.