Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Systematisk overspising av grønnsaker som diettstrategi

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26

Systematisk overspising av grønnsaker som diettstrategi

Jeg har sittet og fundert over noe en stund. I min ferd over en del treningsblogger og i diskusjoner rundt dietter kommer til stadighet tipset å overspise på grønnsaker etc. Pauline Nordin er vel den som har systematisert dette mest i fighterdietopplegget sitt, der man skal spise 1.5-3 kg grønnsaker daglig, og moderate mengder protein. Andre har mer moderate varianter av dette, men fellesnevneren er tilsynelatende at ”det er ikke nok før det er haug på tallerkenen”. Heidi Koi kjørte vel sånn i oppkjøringen til Excalibur om jeg ikke husker helt feil, og Pauline har jo tatt pride i det å gå rundt med en insane fettprosent året rundt, så at det funker for noen er jo åpenbart.

Min indre boler sa til meg "se så lav fettprosent de på dietten har, dette må være magisk" så jeg utførte en n=1 studie på et slikt spiseoppsett på meg selv i en ukes tid. Måltidene tok en evighet på grunn av de store grønnsaksmengdene, jeg ble så mett at jeg omtrent måtte ligge i stabilt sideleie etter at jeg hadde spist, men etter en times tid var jeg kjempesulten igjen. Jeg følte meg konsekvent mer sulten hele tiden i forhold til på en moderat IF-diett, selv om måltidene til tross for at de var flere faktisk var STØRRE enn et vanlig IF-måltid med mer energitette matvarer med mer karb og fett. I tillegg til at jeg brukte en formue på mat....

Det er jo sunt med grønnsaker, og man skal jo ha i seg ganske mye av det om dagen, men jeg har begynt å lure på om det å spise MASSE grøntfór for å holde seg stappmett (og dermed holde seg på et usunt og unaturlig spisemønster der man spiser også lenge etter man er mett) kanskje ikke hjelper så mye likevel? Vi vet jo at litt grønnsaker hjelper, men resten vil kun fungere til å stadig utvide magesekken, overbevise hjernen om at man ikke er mett før man føler seg sprengt, magesmerter, og andre ting som ikke er spesielt korrelert med det å skulle ha et fornuftig matinntak. Ved inntak av mat med høyere næringstetthet vil man da komme opp i et enormt kaloritall, eller føle seg sulten etter hvert måltid. Er ikke dette egentlig å skyte seg selv i foten med mindre man har kjempelyst å gå på diett resten av livet? (man spiser jo nærmest som en bulimiker)

Hva tenker Fitnessprat? Er det noen av dere som spiser sånn? Vet at MiaMari prøvde seg på Fighterdiet en gang...
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Når det gjelder dietter kan jeg ikke si at jeg har for mye erfaring rundt det der, men det jeg går etter er at man kan spise så mye grønnsaker som man bare vil. Kan ikke bli for mye grønnsaker, men lar det ikke bli en spiseforstyrrelse av den grunn. Spiser til jeg er mett, så stopper jeg. Er en grunn til at kroppen sier ifra På tross av psycho grønnsaksdietter og i det hele tatt den "spis til du spyr" greia rundt muskelbygging. Spis til du blir mett, så venter du med å spise til du er sulten igjen... Da blir det flere små måltider, men da slipper du å bli stappmett og føle deg uvel.

Lytt til kroppen.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    spiste litt mye grønnsaker her på noen middager i forrige uke og ble som deg, stappmett og så veldig sulten igjen noen timer etterpå. Tilbake på litt mere normale mengder igjen nå og synes det er mere trivelig

PKMN PROFESSOR discipline sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Grønnsaker er bra som tilbehør/vomfyll for å mette litt ekstra, men ikke som et måltid i seg selv.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Finnes det noe lesestoff om begrunnelsen på dette her? Jeg vil jo tro som det nevnes at magesekken vil utvides, noe man vil unngå på diett.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Vel, argumentasjonen "jeg føler meg stappmett og det er gøy på diett", i ulike variasjoner, er vel fellesnevneren. Og at det største problemet er overspising på diett, så da overspiser man på grønnsaker i stedet og skaden blir mindre... eller noe.

Pauline er vel kanskje den sterkeste forkjemperen for det, som argumenterer som følger (caca):
    * Overspising er programmert i oss, og når vi overspiser på grønnsaker overspiser vi ikke junk
    * Det er sunnere å få karb fra grønnsaker enn stivelse/sukker (man spiser ca 2-5% av kroppsventen i grønnsaker, som fort blir 100-200 gram karbohydrater
    * Man føler seg mett og fornøyd
    * Grønnsaker er sunt

http://www.fighterdiet.com/blog/?p=2596

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Yeah, det er argumentasjonen jeg har funnet og. Jeg må ærlig innrømme at jeg heller går litt småsulten mellom måltidene en å trykke innpå grønnsaker uten noe særlig mål og mening. For ikke å snakke om at man må jo få noe solide toaletturer av dette.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg tror faktisk at man blir mer og mer sulten, som en fin liten ond spiral. Dette er selvfølgelig bare ville spekulasjoner fra min side.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Metthet blir bestemt av langt flere faktorer enn ren mekanisk belastningen av magesekken, så dette er ikke så overraskende. Sukker fra grønnsaker er da heller ikke sunnere en andre former for sukker, sett bort ifra at man får i seg andre ting i tillegg.
    http://www.dingsekongen.no

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Ghrelin motherfuckers - styrer sulten

Gidder ikke å forklare hvordan dette fungerer her, det kan dere google selv (Lyle Mcd har vel noen visdomsord om dette).

Ingen grunn til å strekke magesekken ved å spise seg ekstremt mett. Det gir bare uvaner ifht. spisingen. Jeg har alltid spist sånn, og jeg føler meg snytt om jeg ikke får stappet meg helt.

Salt styrer mye av sultfølelsen (påvirker ghrelin). Ekstreme mengder salt, så blir du ikke sulten
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Pauline er i hvert fall en elendig kandidat for analsex om hun trykker i seg to kilo brokkoli daglig!
    http://www.dingsekongen.no

PKMN PROFESSOR discipline sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Pauline er i hvert fall en elendig kandidat for analsex om hun trykker i seg to kilo brokkoli daglig!
    Kanskje hun gjør det med vilje fordi hun ikke liker analsex. Har du tenkt på det?

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Hennes favorittgrønnsak er kål av alt. Ikke rart hun har fart når hun går på tredemølla.

Høres lite salgbart å ha en diett hvor hun anbefaler 2-3kg grønnsaker hver dag, yuck!

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Er det ikke en del karbo i grønnsaker også? La oss si at hvis jeg f.eks har et måltid beståenda av:

- 200 g magert kjøtt (f.eks biff eller kyllingfilet)
    - Salat bestående av: kinakål, agurk, paprika, tomat og mais
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch Vis post
    Er det ikke en del karbo i grønnsaker også? La oss si at hvis jeg f.eks har et måltid beståenda av:

- 200 g magert kjøtt (f.eks biff eller kyllingfilet)
    - Salat bestående av: kinakål, agurk, paprika, tomat og mais
    Det er lite karbo i grønnsaker i forhold til feks stivelseholdige karbohydrater, mais har vel endel karbo, men hvem spiser 300-400g mais?

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Jeg spiser mye grønnsaker men ikke voldsomt mye - proteinkilden først og deretter grønnsakene som vomfyll/smak etter hvor sulten jeg er eller hvor mye kcal jeg har å gå på.

Grønnsaker er dritdigg - men de eneste gangene jeg spiser måltid kun bestående av grønnsaker er høydager da jeg bytter ut proteinkilden med søtpotet
    www.mthereseo.blogg.no

GrEmLiNgS` Puppet MiaMari sin avatar
    Ble medlem
    11-2007
    Alder
    28
    Hehe,spiste ikke helt fighterdiet nei...men prøvde meg på MASSE grønnsaker,altfor dyrt pluss at du får MEGA fiber-mage som står rett ut! Jeg personlig liker å ha flat mage, noe jeg ikke klarte med 2 kg grøntfor MEN ære være grønnsaker til å gi volum på maten hodekål er btw sinnsykt godt

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.