Jeg har sittet og fundert over noe en stund. I min ferd over en del treningsblogger og i diskusjoner rundt dietter kommer til stadighet tipset å overspise på grønnsaker etc. Pauline Nordin er vel den som har systematisert dette mest i fighterdietopplegget sitt, der man skal spise 1.5-3 kg grønnsaker daglig, og moderate mengder protein. Andre har mer moderate varianter av dette, men fellesnevneren er tilsynelatende at ”det er ikke nok før det er haug på tallerkenen”. Heidi Koi kjørte vel sånn i oppkjøringen til Excalibur om jeg ikke husker helt feil, og Pauline har jo tatt pride i det å gå rundt med en insane fettprosent året rundt, så at det funker for noen er jo åpenbart.
Min indre boler sa til meg "se så lav fettprosent de på dietten har, dette må være magisk" så jeg utførte en n=1 studie på et slikt spiseoppsett på meg selv i en ukes tid. Måltidene tok en evighet på grunn av de store grønnsaksmengdene, jeg ble så mett at jeg omtrent måtte ligge i stabilt sideleie etter at jeg hadde spist, men etter en times tid var jeg kjempesulten igjen. Jeg følte meg konsekvent mer sulten hele tiden i forhold til på en moderat IF-diett, selv om måltidene til tross for at de var flere faktisk var STØRRE enn et vanlig IF-måltid med mer energitette matvarer med mer karb og fett. I tillegg til at jeg brukte en formue på mat....
Det er jo sunt med grønnsaker, og man skal jo ha i seg ganske mye av det om dagen, men jeg har begynt å lure på om det å spise MASSE grøntfór for å holde seg stappmett (og dermed holde seg på et usunt og unaturlig spisemønster der man spiser også lenge etter man er mett) kanskje ikke hjelper så mye likevel? Vi vet jo at litt grønnsaker hjelper, men resten vil kun fungere til å stadig utvide magesekken, overbevise hjernen om at man ikke er mett før man føler seg sprengt, magesmerter, og andre ting som ikke er spesielt korrelert med det å skulle ha et fornuftig matinntak. Ved inntak av mat med høyere næringstetthet vil man da komme opp i et enormt kaloritall, eller føle seg sulten etter hvert måltid. Er ikke dette egentlig å skyte seg selv i foten med mindre man har kjempelyst å gå på diett resten av livet? (man spiser jo nærmest som en bulimiker)
Hva tenker Fitnessprat? Er det noen av dere som spiser sånn? Vet at MiaMari prøvde seg på Fighterdiet en gang...

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
På tross av psycho grønnsaksdietter og i det hele tatt den "spis til du spyr" greia rundt muskelbygging. Spis til du blir mett, så venter du med å spise til du er sulten igjen... Da blir det flere små måltider, men da slipper du å bli stappmett og føle deg uvel.

MEN ære være grønnsaker til å gi volum på maten