Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Melatonin, erfaringer.

-WESTSIDE- burny_ sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21

Post Melatonin, erfaringer.

Hei! Jeg tenkte vi kunne ha en Melatonin tråd, for de som er nysgjerrige på det.

Jeg har brukt det av og på 1 år nå, fikk akkurat 2 nye bokser fra Biovea. (Som forøvrig ikke annbefales å handle fra da de er sykt treige.)

Det hjelper bra på søvn, sover mye dypere, føler meg mere uthvilt osv. Har ikke kjent noen bivirkninger.

Har brukt opp til 9mg, da 3mg ikke hadde noe stor effekt.
    Men tror jeg må holde meg til 6mg i ukene da jeg står opp tidligt, og det ikke er godt å være søvnig når enn pendler en time hver morgen hehe.

Hva er deres erfaringer? Hva slags doseringer bruker dere? Hvor bestiller dere?
    "Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men. Do not pray for tasks equal to your powers. Pray for powers equal to your tasks. Then the doing of your work shall be no miracle, but you shall be the miracle."

Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21
    Mye bra lesestoff på pubmed:

Melatonin protects against alcoholic liver injury by attenuating oxidative stress, inflammatory response, and apoptosis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...&ordinalpos=46
    "Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men. Do not pray for tasks equal to your powers. Pray for powers equal to your tasks. Then the doing of your work shall be no miracle, but you shall be the miracle."

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Luthringer, Muzet, Zisapel, Staner (2009)
    Abstract

Objectives of this study were to investigate the effects of prolonged-release melatonin 2 mg (PRM) on sleep and subsequent daytime psychomotor performance in patients aged ≥55 years with primary insomnia, as defined by fourth revision of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders of the American Psychiatric Association. Patients (N = 40) were treated nightly single-blind with placebo (2 weeks), randomized double-blind to PRM or placebo (3 weeks) followed by withdrawal period (3 weeks). Sleep was assessed by polysomnography, all-night sleep electroencephalography spectral analysis and questionnaires. Psychomotor performance was assessed by the Leeds Psychomotor Test battery. By the end of the double-blind treatment, the PRM group had significantly shorter sleep onset latency (9 min; P = 0.02) compared with the placebo group and scored significantly better in the Critical Flicker Fusion Test (P = 0.008) without negatively affecting sleep structure and architecture. Half of the patients reported substantial improvement in sleep quality at home with PRM compared with 15% with placebo (P = 0.018). No rebound effects were observed during withdrawal. In conclusion, nightly treatment with PRM effectively induced sleep and improved perceived quality of sleep in patients with primary insomnia aged ≥55 years. Daytime psychomotor performance was not impaired and was consistently better with PRM compared with placebo. PRM was well tolerated with no evidence of rebound effects.
    Ser jo ut som det har noe for seg. Skal likevel sies at det her ble testet på folk over 55 med ubestemte søvnvansker (dvs. søvnvansker som ikke har noen åpenbar årsak i f.eks. depresjoner, stress, etc.). Har lest tidligere at effekten av melatonin kan variere veldig fra person til person, og at forskning ennå ikke viser noen tydelige sammenhenger mellom melatonin og bedre søvnkvalitet eller lettere innsovning. Det er vel primært brukt for å behandle døgnrytmeforstyrrelser, men har vist seg å lette innsovningen også. Noen som er mer oppdatert?

Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21
    Kan personlig skrive under på det med at det varierer fra person til person.
    Har både en søster og en Mor som får Melatonin fra Legen.
    Søstra mi kjenner ikke noe effekt, moren min kjenner middels effekt, og jeg kjenner det ekstremt bra.

Hovedgrunnen til at jeg prøvde det er at jeg tror jeg har mangel på den "dype" søvnen, kan sove 4, 8, eller 12 timer uten å merke stor forskjell, blir aldri opplagt/kvikk/uthvilt. Når jeg tar Melatonin så sover jeg mye dypere og føler meg bedre dagen derpå.

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Jeg har tatt det 4-5 ganger i perioder hvor døgnrytma har vært skrudd. Da har jeg tatt 1 liten pille, som jeg tror er 2 eller 3 mg. Merker ingenting forskjell på selve søvnen, men jeg sovner lettere. Det er ikke noe vidundermiddel som gjør at du konker ut uansett, men det får meg til å sovne hvis jeg bare er litt trøtt. Er jeg lys våken skjer det ingenting. Får en liten slags hangover om jeg bare sover 5-6 timer og har tatt en pille. Sover jeg 8-9 kjenner jeg ingenting av sånt. Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd noe sovemedisin så jeg har intet sammenligningsgrunnlag.

Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21
    Virker forskjelligt på folk virker det som, for jeg har det akkurat motsatt av deg. Sovner ikke fortere i det hele tatt (sovner ganske fort uansett når jeg legger meg)men sover mye dypere.

Virker som et ganske kompleks stoff (om kompleks er rette ordet å bruke).

Litt morsomt det de finner ut mtp at det verner både lever og nyrer, samt at jeg har lest forskning på at det kan hemme/sinke ned kreft (fant ikke rette ordet å bruke her heller, men du/dere skjønner sikkert hva jeg mener hehe).

Psykadelisk
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    27
    Kan noen ganger gi en helvtes hangover neste dag, at man er super trøtt hele morgenen og formiddagen.
    Noen ganger føler jeg meg super uthvilt og har sovet dypt og godt.

Merkelig hvor forskjellig virkning det gir fra gang til gang.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.