Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Noe for imunforsvaret??

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27

Noe for imunforsvaret??

Har vært sammenhengende småsjuk siden september, og begynner å bli dritlei..

Vitaminer, mineraler, kosthold og slikt er bra/ok..

Noen som vet om noen tilskudd som kan booste imunforsvaret mitt til litt mer enn hva en aids-passient har?
    Det er i motbakke det går oppover.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    D-vitamin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111 111111111111111111111111111111111
    http://www.dingsekongen.no

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Som nevnt vitamin d, i store doser. Enten dette seperat via D3 kapsler eller gromt inntak med tran. Tran også positivt iforhold til omega3 inntak. Sink er et mineral mange har for lite av, bruker vel ekstra mye av det ved feks mye sex og/eller ved hard styrketrening, så dersom du ikke spiser zma kan det være en ide.

Omega 3/6 ratio er ofte veldig skjeiv i kroppen og man kan med fordel kutte ned på omega 6 og øke omega 3. Ellers kan det virke positivt og kutte ned på styrketrening og ha lett kardio flere ganger i uken som en rutine. Kansje kroppen har vært igjennom litt hard styrketrening i det siste?

Ellers kan jeg lett anbefale deg probiotika, bio-dophilus eller lignende som fåes kjøpt på helsekost, booster motstanden for dårlige baktererier i mage og tarm noe enormt. Eller en litt light versjon av dette som er biola/cultura, da bør du hive i deg et par glass daglig iallefall.

Frisk luft og sol. Når vi er inne på livstil er det en hel del som kan spille inn. Har du mye rot rundt deg? For mange baller i luften? Stresser du mye? Sover du nok, og til riktige tider? Hvordan er alkoholinntak? Har du endret spisevaner?

Mange ting som kan spille inn. Antioksidanter er selvfølgelig viktig, men utover et fokus på variert kost og mye grønnsaker, er det nok mange produkter som er litt overkill her, og mye annent som fungerer bedre og burde vært et valg før dette.

Mest sannsynlig har du kansje bare vært litt uheldig denne vinteren. Og til neste vinter er du sikkert immun igjen
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Grønn te , krill , sesamin , Dvitamin , omega3 , vitamin E , Q10

http://www.youtube.com/watch?v=vGqq93F6J18
    Sist endret av NK; 05-02-10 kl 13:13

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Ja forresten, nå mente sikkert NK grønn te i kapsler, som er endel kraftigere, men jeg har begynt og kjøre en kopp grønn te med 1 teskje honning på morgenen nå, god smak samt at man får antioksidanter fra teen og antibaktrielle og antiviruus/antifungal effekt fra honningen.

Healthy shit som smaker godt, det er ikke hverdagskost
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Bruker Animal pak, så får vel i meg rundt 680iu med D-vitamin (vet ikke om dette er mye eller lite). Bruker også ZMA før leggetid og tar vel ca 10kapsler omega3 fiskeolje spredt utover dagen..

Vurderer å ta meg en liten pause fra alkoholen. Drikker meg stort sett dritings en gang i uken. Men sånn er det å være singel..

Kostholdet mitt er.... tja... greit.. Ikke bra, men sånn passe har kanskje noe og hente her.

Har vært sammenhengende småsjuk siden desember no. Så nå begynner jeg å bli desperat. Så tror jeg tar meg en tur på helsekost og kjøper inn d-vitamin og probiotika og det som er.. så får vi se om kroppen klarer å ta seg sammen.

Ble medlem
    11-2003
    680 IU per dag er ynkelig. Ta ti ganger så mye, så begynner vi å snakke.

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    du kan begynne med å ti-doble Vitamin-D dosen din

edit: hah..great minds osv
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Ofte hjelper jo ikke disse tingene der og da, men kan hjelpe deg i forhindre og bli syk neste gang, det tar på en måte litt tid før effekten kommer med andre ord.

Jeg vet ikke om det er placebo eller ikke, jeg kjøpte en liten flaske med solhattekstrakt engang, og hver gang jeg merker noe virus greier kommer, kjører jeg litt på med det og jeg har bank i bordet, ikke blitt syk enda. Faktisk ikke vært forkjølet på et år, bare litt småsnufsete en gang og noen nys her og der.

Edit: Nettop blitt singel eller? Ligger kansje noe der?

LurePer: Fått noe svar på vitamin-d nivåer eller?

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Har vært mye mer sjuk etter at jeg ble singel ja.. På fylla har jeg ikke høye krav når det gjelder jenter, så de jentene som jeg klarer å lure har nok blitt lurt av gud og hvermann før
    så der har du jo kanskje også en forklaring? løse kjerringer er jo smittebomber.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Finnes det en skikkelig fin Dvitaminartikkel ovesatt til Norsk ?
    Sist endret av NK; 05-02-10 kl 14:44

Ble medlem
    11-2003
    Jeg har skrevet en

GrEmLiNgS` Puppet MiaMari sin avatar
    Ble medlem
    11-2007
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Finnes det en skikkelig fin Dvitaminartikkel ovesatt til Norsk ?
    yes please!

er i overkant flink på kost og inntak av div. vit/min, sjelden på fylla, fast samboer (som er like sjelden på fylla, så ingen morsomheter nå!) osv...allikvel av-og-på-syk litt for ofte
    Sist endret av NK; 05-02-10 kl 14:44

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Selen!!!

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sambucol og beta-glucaner samt D-vitamin i store doser.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009

Som nevnt før: Vitamin-D, omega-3 (e.g. krill) og god søvn.

Her har jeg en liten oppsummering fra myoforumet om vit-D:

Vitamin D3 (kolekalsiferol) - En liten oppsummering

Metabolisme:
    Vitamin D3 blir omdannet i leveren til 25-OH D3.
    Deretter blir det omdannet i nyrene til 1,25-(OH)2D3 (kalsitriol) påvirket av PTH hormonet (fra skjoldbruskkjertelen).

Hva gjør D-vitaminet?
    • Forlenger livet!
    • Øker prestasjonsevnen
    • Øker antall og størrelsen på type II muskelfibre
    • Gunstig ved slanking
    • Kan beskytte mot sykdommer som diabetes type I og II, høyt blodtrykk, fedme og hjertesykdommer
    • Økt proteinsyntese, muskelmasse og nevromuskulær funksjon har blitt observert ved høye nivåer av D-vitamin

Kilder til D-vitamin:
    • Fettbaserte kapsler med høykonsentrert vitamin D3
    • Sol (Obs! UV-stråling), ta små "doser" her.
    • De beste naturlige kildene er kveitelever, deretter torskelever, villaks, tunfisk og makrell
    • Det er 4 ganger mer D-vitamin i villaks enn oppdrettslaks

For optimalt opptak, tas D-vitamin tilskuddet med proteiner, kalsium og fett (enumettet og flerumettet). Unngå D-vitamintilskudd av typen vitamin D2 (ergokalsiferol) fordi det tas opp mye dårligere.

Hvor mye D-vitamin er nok?
    Her er myndighetene uenige/ikke kommet til en konklusjon enda, men Børge recommends 3000 - 5000 IE (75 µg - 125 µg) daglig inntak av D-vitamin.
    Dette tilsvarer for eks. 1-2 kapsler avhengig av produkt eller for eks. nesten 19 liter ekstra skummet melk med D-vit. Andre eksempel?

For å vite om man tar nok D-vitamin, kan man etter noen uker med dosering bestille en blodprøve hos fastlegen. Analysenavn: 25-OH-Vitamin D i serum.

Her er et eksempel på dosering av D-vitamin (hentet fra medscape.com):
    • 100 IU (2.5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 1 ng/ml (2.5 nmol/L).
    • 200 IU (5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 2 ng/ml (5 nmol/L).
    • 400 IU (10 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 4 ng/ml (10 nmol/L).
    • 500 IU (12.5 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 5 ng/ml (12.5 nmol/L).
    • 800 IU (20 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 8 ng/ml (20 nmol/L).
    • 1000 IU (25 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 10 ng/ml (25 nmol/L).
    • 2000 IU (50 µg) pr.dag vil øke blodnivåene av D-vitamin med 20 ng/ml (50 nmol/L).

osv...

Klinisk relevans:
    Lave nivåer av D-vitamin er ganske utbredt her til lands, spesielt under våre laaaange vintre med lite eksponering av solen. Lave nivåer kan også forekomme ved nyresykdommer, enkelte legemidler eller redusert fettopptak i tarmen av patologisk årsak.

Her er en tabell til tolkning av verdier fra lab:
    s-25-OH-vitamin D Tilstand
    ----------------- --------------------
    Under 30 nmol/L Uttalt mangel
    30 - 50 nmol/L Mangel
    50 - 75 nmol/L Mulig mangel
    75 - 150 nmol/L Ønsket konsentrasjon
    Over 375 nmol/L Intoksikasjon

B. Fagerli: Ut fra det jeg har lest kan det være gunstig å få nivåene opp i 130-150 området eller høyere.
    Hvor kan jeg få tak i høykonsentrert D-vitamin?
    Kjøp i fra EØS-land så er du sikker på at produktet kommer i gjennom tollen.
    Brukt D-vitamin som er fettbasert for eks.:
    5000IU : http://www.discountvitaminsandherbs....min_d/7437.htm og www.iherb.com

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av john85 Vis post

Hva gjør D-vitaminet?
    • Forlenger livet!
    • Øker prestasjonsevnen
    • Øker antall og størrelsen på type II muskelfibre
    • Gunstig ved slanking
    • Kan beskytte mot sykdommer som diabetes type I og II, høyt blodtrykk, fedme og hjertesykdommer
    • Økt proteinsyntese, muskelmasse og nevromuskulær funksjon har blitt observert ved høye nivåer av D-vitamin
    Hvordan er det mulig at D-vitamin øker antall muskelfibre? Vil økt d-vit nivå stimulere til økt utskillelse av veksthormon?

Er ikke tvil om at jeg må inkludere D-vitamin i kosttilskuddssamlingen min iallefall om hele denne lista stemmer.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Vitamin d3 5000IU om dagen.

Ikke vert syk på over ett år nå.. Før var jeg syk minst 6 ganger i året.
    Ain't nothing to it, but to do it!

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Mye fine innlegg her... Da kjører jeg på med 100ug d3 i noen uker framover, før jeg justerer ned og legger meg på rundt 75ug.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Tja, er ikke 100ug omtrent 4000IU? Hvorfor skal du isåfall ned til 75 senere?
    Må jo opp til 40000IU daglig omtrentlig før verdiene i serum blir toksiske..

Ved inntak av 5000IU vil man ha omtrent 75 - 150 nmol/L, som er ønsket konsentrasjon av Vitamin D.. Man må derimot opp til 375 nmol/L før det blir toksisk..

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Hvilke nivåer vil man teoretisk sett oppnå ved å spise 10 000IU/dag over lengre tid?
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Medlem Tonks sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    28
    Større doser D-vitamin og sink.
    Ellers er jo betaglukaner en fin ting.
    Bodø SK

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Hvilke nivåer vil man teoretisk sett oppnå ved å spise 10 000IU/dag over lengre tid?
    Tror ikke det er fordelsaktig å holde nivåene så høye(ikke at det er farlig), men kan jo ta noen dager iblandt man tar 10000IU istedenfor 5000.

Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Er jo litt skeptisk til å ta såpass mengder med fettløslige vitaminer.. er denne skepsisen utilsiktet?

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine