Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 68

Tråd: Slutte å bruke proteinpulver

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003

Slutte å bruke proteinpulver

Er det noen som ikke bruker proteinpulver i det hele tatt her og fremdeles får greie resultater? Jeg vet at Rock er en av dem. Jeg vet ikke om jeg gidder å bruke det lenger - motivasjonen til å riste ut en shake er knapt nok til stede. Hva med å ligge på cirka 80 gram protein daglig? Betyr det egentlig noe? Jeg har gått fra et ståsted om at alle små detaljer betyr mye til en fatalistisk innstilling som bunner i at ingenting har noe å si, utenom ens gener (og eventuelt steroider, men også det i mindre grad).
    http://www.dingsekongen.no

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Har tenkt litt på dette selv, da også kutte proteinene, ikke pulveret i seg selv. Orker ikke spise så mye proteiner uten pulver.

Er dog veldig skeptisk til å endre noe nå, spesielt proteinnivået.
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Har ikke drukket en shake på et år. Synes jeg har økt mer siste halvåret enn noen gang. Det jeg får i meg av proteiner daglig er fra 1-2 liter skummet melk, 2 skyr, 2-4 kyllingfileter og 5 egg.
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Alltid vært veldig dårlig til og ta proteinshaker. Hvor mye proteiner jeg får igjennom kosten er veldig opp og ned, noen dager sikkert ikke mer enn 80g og kansje mindre, andre dager kansje 250.

Når er ikke jeg noe prakteksempel på hvordan en fit kropp skal se ut, men kontra den treningsmengden jeg har lagt i, mener jeg at jeg har gode resultater. Hadde jeg tatt av spekket nå hadde jeg hatt endel bedre form en mannen i gata og dere vet hvor lite jeg har trent de siste åra.

Jeg tror det er mye skrytt på og kjøre på med masse pulver og dritt. Stek en skikkelig biff så har kroppen noe og godgjøre seg på i mange mange timer, dessuten smaker det jævli mye bedre.
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    spiser en del bønner, erter, nøtter, yoghurt om dagen, litt ost og bittelitt kjøtt, også noe polarbrød og boller (er proteiner der også) snaue 2 gram protein pr kg kroppsvekt. Mer plass i kaloriene til gode karbs og fett Spiser også noen nutrilettbarer

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Tror proteiner er overvurdert, og karbohydrater undervurdert med tanke på muskelbygging og styrke.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Har gjennom årenes løp kuttet veldig ned på whey proteiner og generellt sett begynt å drikke litt mindre shakes. Testet også å kutte ned på selve protein inntaket en periode, men det gikk rett til helvete. Pga dårlig metthetsfølelse la jeg på meg som en gris og ble ikke nevneverdig sterkere heller.

Personlig har jeg veldig tro på "proteinboosting" hvor man feks peiser på med 500 gr kylling i et måltid - om ikke mer.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa Vis post
    Har gjennom årenes løp kuttet veldig ned på whey proteiner og generellt sett begynt å drikke litt mindre shakes. Testet også å kutte ned på selve protein inntaket en periode, men det gikk rett til helvete. Pga dårlig metthetsfølelse la jeg på meg som en gris og ble ikke nevneverdig sterkere heller.

Personlig har jeg veldig tro på "proteinboosting" hvor man feks peiser på med 500 gr kylling i et måltid - om ikke mer.
    Proteinboosting, ha hah aha, du er genial!
    Den anale hevneren, hehe

500g kylling =Anal hevn = Raufoss.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Kjører 60-70 g proteinpulver i en feit smoothie hver morgen. Utover det gidder jeg ikke å bekymre meg for proteiner overhodet. Får vel i meg ca 50-100g til gjennom vanlig mat og det skulle holde i massevis.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Jeg er et matvrak så jeg prøver å spise nok proteiner og bruker pulver kun om det er mest praktisk en dag.
    Treningslogg

I love life because what more is there.

Streetfighter Malibu sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av CNS Vis post
    Tror proteiner er overvurdert, og karbohydrater undervurdert med tanke på muskelbygging og styrke.
    wtf, hvor tar du det fra?

Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Malibu Vis post
    wtf, hvor tar du det fra?
    http://fitnessprat.no/showthread.php?p=700296
    Treningslogg

Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Jajaja.. Tenkte jeg det ikke...
    Kan finne hundre forskjellige meninger og studier om dette.
    Hvorfor kjører ikke alle høy karb/ lav prot da? Fordi det ikke funker..
    Karb er viktig, men en frase som det CNS lirer av seg er bull etter min mening.

Litt sånn "syklister kan ikke gå i trapper" over den der.
    Ellers vil jeg si meg enig i at det virker som jeg gainer bedre med mat vs shakes.
    Bedre metthetsfølelse også, som sparer en for ukontrollerte kjøleskapsvoldtekter.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Et lavprotein-kosthold er den sikre vei til en tynnfeit kropp, så det utgår!
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Et lavprotein-kosthold er den sikre vei til en tynnfeit kropp, så det utgår!
    Hvordan vet du det?

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Hvordan vet du det?
    Fordi jeg mister muskler når proteininntaket er for lavt.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Hvordan vet du det?
    Selv om det ikke er stilet til meg, så slenger jeg meg på:
    Ved lavprotein/høy karb, trigges jeg til å spise mer karbs og det blir nesten som dop. Resultat - vektøkning.
    Nå spiser jeg lav karb/ høy prot og har et utmerket fysiologisk liv uten cravings av noe slag. Samtidig renner fettet av når jeg tuner karbinntaket til minimum på hviledager.

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Den anale hevneren, hehe

Du har ikke hengt her lenge nok til å få med deg teorier om proteinpulsing ser jeg, hehe Det er faktisk ikke tull - noe forskning kan peke i retning av at det er mer hensiktsmessig med store, men færre, doser protein, enn å småspise hele tiden.

Når det gjelder proteinpulver så er det et utmerket SUPPLEMENT hvis man spiser mat som ikke er så proteinrik og man ønsker mest mulig protein uten mer karbo og fett. Spesielt for mennesker med lav matlyst, er det heldig.

Det er også en av de beste proteinkildene vi har, til den laveste prisen. Jeg har i perioder brukt fint lite proteinpulver, men da har matbudsjett blitt svært høyt.

Et godt eksempel på dette er en venn av meg. Han er en såkalt hardgainer, årsaken er egentlig bare at han spiser lite.

Denne fyren kan gå en hel arbeidsdag på 8-10 timer uten å spise (føler ikke særlig til sult). I november var han 178 og 58 kg - nå er han fortsatt like høy, men veier 62,8 om morningen, og omtrent alt gainet er LBM. Jeg har tvangsforet han med flytende, høy GI-næring enten i form av gainer eller sjokolademelk. Begge deler funker utmerket, men gaineren er mye billigere og kan lagres i praksis ubegrenset.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Ang. protein/karb debatten...

Hva tror dere vil gi størst anabol effekt etter trening (ellers i døgnet har det ikke like mye hensikt):

Alt1:
    50 gr protein
    100 gr høyglykemisk karbo

Alt2:
    100 gr protein
    50 gr høyglykemisk karbo

Jeg tipper Alt1, grunnet insulinresponsen.

Spørsmålet er vel også hva som ville funket best av følgende, i løpet av et døgn:

Alt1:
    300 gr protein
    150 gr karb

Alt2:
    200 gr protein
    250 gr karb

Tipper sistnevnte vil gi bedre treninger og bedre resultat, rett og slett fordi grensenytteverdien av mer enn 2 gr/kg kroppsvekt protein er så lav (og derfor vil bedre treninger ha større effekt).

Ble medlem
    11-2003
    Selv om det ikke er stilet til meg, så slenger jeg meg på:
    Ved lavprotein/høy karb, trigges jeg til å spise mer karbs og det blir nesten som dop. Resultat - vektøkning.
    Nå spiser jeg lav karb/ høy prot og har et utmerket fysiologisk liv uten cravings av noe slag. Samtidig renner fettet av når jeg tuner karbinntaket til minimum på hviledager.
    Jeg har ikke sagt at jeg vil spise mer karbohydrater. Fett metter mer enn karbohydrater og protein.

Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Snakker vi om fett nå?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Snakker vi om fett nå?
    Nei. Vi snakker om karbo!

Karbo gir insulinrespons hvilket er et av de mest anabole hormonene vi har.

Ble medlem
    11-2003
    Men noen av vil bli seende ut som Knut Borge på sånne mengder karbohydrater

Ble medlem
    04-2006
    Jeg har ikke sagt at jeg vil spise mer karbohydrater. Fett metter mer enn karbohydrater og protein.
    Nei, protein metter mest.

Ble medlem
    11-2003
    Ikke whey-shakes.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Nei, protein metter mest.
    Per kalori så metter jo protein mer enn fett!

Ble medlem
    03-2002
    Ikke whey-shakes.
    Så du sier at "fett-shakes" metter mer?

Ble medlem
    11-2003
    Jeg sier at en proteinshake ikke metter så forbanna mye!

Ble medlem
    04-2006
    På kortere sikt metter også karbohydrater mer enn fett, hehe.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Du kan jo spise 700 gr indrefilet eller ta 1 dl olivenolje, og se hva du blir mest mett av - inneholder ca. samme mengde kalorier!

Satt på spissen...

Jeg tipper 900 kcal med kaseinshake vil være ganske mettende -> Måtte vel ha 4 shakere!

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    11-2003
    Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere dette når jeg allerede vet at jeg har rett

Ble medlem
    03-2002
    Jeg sier at en proteinshake ikke metter så forbanna mye!

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Hehehehehe...

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Tror nok denne debatten bør mer over i kutte proteininntak enn kutte proteinpulver. Proteinpulver er mat og det er mer en bekvemmelighetssak og kvalitetssak for hvordan man vil disponere proteininntaket sitt.
    Når det kommer til proteininntaket så har det muligens vært noen overdrivelser for noen de siste årene, på den annen side så er folk blitt større de siste årene og mange fler bruker ting som trigger økt proteinsyntese, ikke at det har så mye med saken å gjøre men det er en side av samfunnet som nok også må nevnes.

Det er mange fler i dag som kjører med et høyere protein og fettinntak og mindre karbinntak enn tidligere. Trenden føler jeg også er gått mer og mer bort fra å se ut som keiko om vinteren og slanke seg som en gal til sommeren, veldig mange velger å holde god form året rundt. Om dette er pågrunn av lavere karb og høyere proteininntak det skal jeg ikke påstå at jeg vet alt om men det er nå engang slik.

Personlig tror jeg man får best resultat sålenge man spiser nok protein og man får ikke ønsket resultat igjen for tiden man legger igjen på treningen om man spiser for lite protein, det tror jeg faktisk alle er enige i men hvor denne grensen for nok protein er det er det vel delte meninger om.

Se nå heller litt på det totale kaloriinntaket man ønsker å spise , sørg for å ihvertfall ikke få for lite protein og disponer fett og karbo etter hvilken filosofi man selv velger å følge for å nå kaloriinntaken man ønsker.

Om det er pulver eller biff proteinene kommer fra det er vel opp til den enkelte, vil man styre unna mest mulig fett og ikke liker å lage masse mat og spise masse mat/har tid til lange gode måltider, drikk pulver.

Jeg selv var mer aktiv med kosten og telte kalorier og protein osv for noen år siden, hadde jeg hatt en kokk som tilberedte samtlige måltider hver dag og jeg kunne sette meg ned å spise sakte og fordøye maten godt så hadde jeg ikke smakt pulver i det heletatt.
    Jeg var en latmakk og syntes det var stress å åpne en tunaboks og langt mindre hadde jeg tid til å lage mat hele tiden så da ble det endel pulver.
    Hvordan den enkeltes valg mtp på dette er det vil vel styre hvordan dette legges opp.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    23
    For min del ser jeg mer på shakes som mellommåltider.
    Det er ikke lenge jeg er "mett" fra en shake..
    Ain't nothing to it, but to do it!

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Forferdelig enig med innlegget til Torsten.

Bekvemelig er vel viktig for meg.

Men det har også blitt en vane.. Har flere slengt innpå en shake til frokosten av god gamel vane og så er det en solid helgefrokost som har mer en nok protein i seg i form av egg og kjøtt.. Samme med lunsj på jobbm skjer titt og ofte jeg slenger i meg en shake og så ble det dobbelt mengde protein til det måltidet i forhold til hva som var planlagt..

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Den anale hevneren, hehe

Les IF tråden før du uttaler deg om ting du ikke har peiling på.
    Det er heller ikke mitt problem om du ikke greier å spise 500 gr kylling på en gang uten å få anus vulkanus. Et tips kan være å se over matlagingsrutinene dine, men hva vet vel jeg.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Ble medlem
    04-2006

Ble medlem
    11-2003
    ehh....hallo er det noen gjemme ? tror jeg skjenner min egen Kropp bedre en en jeng med Proffesorer
    Sist endret av NK; 29-04-10 kl 12:13

Ble medlem
    11-2002
    Såvidt jeg ser sier studien ingenting om hva som metter mest av k/p/f, men at protein metter mer enn fett ved lavt karboinntak? Men greit nok, spiser man lite karbs bør man spise mye proteiner fremfor mye fett for økt metthetsfølelse. Eller, man bør spise kjøtt fremfor å drikke olje om man vil bli mettest mulig. Det er vel ikke så veldig oppsiktsvekkende, men stoler man på studien med n=8 så er det vel greit å ha det fastslått.
    Treningslogg

Ble medlem
    04-2006
    Hvis metthetsfølelse er en issue i det hele tatt, vil jo mest sannsynlig karboinntaket være begrenset.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Jajaja.. Tenkte jeg det ikke...
    Kan finne hundre forskjellige meninger og studier om dette.
    Hvorfor kjører ikke alle høy karb/ lav prot da? Fordi det ikke funker..
    Karb er viktig, men en frase som det CNS lirer av seg er bull etter min mening.

Litt sånn "syklister kan ikke gå i trapper" over den der.
    Ellers vil jeg si meg enig i at det virker som jeg gainer bedre med mat vs shakes.
    Bedre metthetsfølelse også, som sparer en for ukontrollerte kjøleskapsvoldtekter.

Jeg sa følgende: "proteiner er overvurdert og karbohydrater undervurdert med tanke på styrke og hypertrofi-rettet trening."

Hvordan kom du frem til at jeg var forkjemper for en "høy karb/ lav prot" ?

Enkelt og greit, alle sier få i deg mer proteiner, noen kastet til og med mer i seg enn nødvendig 200g + på 80kg BW f.eks... Ca tall dette her. Har du noen gang hørt at du spiser for lite karbs? For går ann å spise nok eller for mye prot, og for lite karbs... Det var det budskapet jeg prøvde å sende.

Ble medlem
    02-2010
    Alder
    36
    Her er det du sa:

Ja, få høre hva du tror da? Utdyp dette utsagnet. Hvem over/undervurdrer og hvilke mengder snakker du om? Det er jo tydeligvis signifikant forskjell på hva du mener vs den "gemene hop"

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Her er det du sa:

Ja, få høre hva du tror da? Utdyp dette utsagnet. Hvem over/undervurdrer og hvilke mengder snakker du om? Det er jo tydeligvis signifikant forskjell på hva du mener vs den "gemene hop"
    Hva er forskjellen på den quoten der og det jeg sa?
    Hvorfor skal jeg utdype noe som helst, kan vurdere det om du svarer på spørsmålet mitt ovenfor.

Kliss nytt medlem Supernatural sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    24
    "Protein

There has been considerable debate regarding protein needs of athletes [27-31]. Initially, it was recommended that athletes do not need to ingest more than the RDA for protein (i.e., 0.8 to 1.0 g/kg/d for children, adolescents and adults). However, research over the last decade has indicated that athletes engaged in intense training need to ingest about two times the RDA of protein in their diet (1.5 to 2.0 g/kg/d) in order to maintain protein balance [27,28,30,32,33]. If an insufficient amount of protein is obtained from the diet, an athlete will maintain a negative nitrogen balance, which can increase protein catabolism and slow recovery. Over time, this may lead to muscle wasting and training intolerance [1,8].

For people involved in a general fitness program, protein needs can generally be met by ingesting 0.8 - 1.0 grams/kg/day of protein. Older individuals may also benefit from a higher protein intake (e.g., 1.0 - 1.2 grams/kg/day of protein) in order to help prevent sarcopenia. It is recommended that athletes involved in moderate amounts of intense training consume 1 - 1.5 grams/kg/day of protein (50 - 225 grams/day for a 50 - 150 kg athlete) while athletes involved in high volume intense training consume 1.5 - 2.0 grams/kg/day of protein (75 - 300 grams/day for a 50 - 150 kg athlete) [34]."

Utdrag fra ISSN exercise & sport nutrition review: research & recommendations. En ting mange glemmer når de diskuterer proteininntak, er at behovet varierer kraftig utifra treningsmengde. Jo høyere treningsmengde, jo høyere protein turnover = høyere protein behov. Da stemmer det ikke nødvendigvigvis for hvermansen at man trenger 2g protein per kg kroppsvekt for å vokse optimalt, når man trener en 45min økt styrke 3-4 ganger i uken.

Kanskje mest oppsiktsvekkende av alt, er at ett for høyt proteininntak kan virke mot sin hensikt. Her er en studie som sammenligner proteinsyntese i muskler (FSR - fractional synthetic rate, ikke WBPS - whole body protein synthesis) etter trening hos syklister med ulikt proteininntak; http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...ull/289/4/E678

En misoppfatning hos mange er at folk som driver utholdenhet har lavere protein turnover enn styrketrenende, når det er helt motsatt. I så måte er studien høyst relevant for styrketrenende. Som man ser i studien er proteinsyntesen signifikant høyere i LP-gruppen (0.083%/h) og MP-gruppen (0.078%/h), enn i HP-gruppen (0.052%/h). Man ser en trend i lavere proteinsyntese respons jo høyere inntaket er, selv om forskjellene mellom LP (0.8 g/kg) og MP (1.8 g/kg) er av liten signifikans.

Det trengs selvfølgelig flere studier, da helst på styrketrenende og med flere deltakere. Resultatene av studien stiller allikavel ett spørsmåltegn hvorvidt mer enn 2g protein per kg kroppsvekt, er hensiktsmessig. En annen viktig variabel er protein nedbrytning som også påvirkes av protein inntaket. Det er mulig ett høyere proteininntak enn 2g per kg kroppsvekt har større effekt på protein nedbrytning, men dette er høyst tvilsomt da aminosyreoksidasjon øker signifikant lenge før man når ett protein inntak på 2g per kg kroppsvekt.

Personlig tror jeg ikke ett protein inntak lavere enn 1.5g per kg kroppsvekt er optimalt for vekst. Allikavel ser jeg ingen fordeler på vekst med å gå høyere enn 2g per kg kroppsvekt og det er også mulig at det virker mot sin hensikt.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernatural Vis post
    Da stemmer det ikke nødvendigvigvis for hvermansen at man trenger 2g protein per kg kroppsvekt for å vokse optimalt, når man trener en 45min økt styrke 3-4 ganger i uken.
    Mener du at hvermansen trener 45min 3-4ggr i uka og de som trener hardt trener mer ?

Kliss nytt medlem Supernatural sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Mener du at hvermansen trener 45min 3-4ggr i uka og de som trener hardt trener mer ?
    Det jeg ville fram til var at ett anbefalt proteininntak opp mot 2g per kg kroppsvekt er myntet mot idrettsutøvere eller personer med en enorm treningsmengde og ikke personen som stikker innom treningsstudioet 3-4 ganger i uka.

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernatural Vis post
    Det jeg ville fram til var at ett anbefalt proteininntak opp mot 2g per kg kroppsvekt er myntet mot idrettsutøvere eller personer med en enorm treningsmengde og ikke personen som stikker innom treningsstudioet 3-4 ganger i uka.
    Nei, det er også myntet mot de som vil bygge muskler så fort som mulig - enten du trener 1 eller 10 ganger per uke.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.