Langt nede i fryseren min fant jeg en del kjøtt som forlengst er utgått på dato. 2 pakker kyllingkjøttdeig og en pakke kardonadedeig.
Hvordan funker det å tine opp dette? Er det trygt å spise?
![]()
Langt nede i fryseren min fant jeg en del kjøtt som forlengst er utgått på dato. 2 pakker kyllingkjøttdeig og en pakke kardonadedeig.
Hvordan funker det å tine opp dette? Er det trygt å spise?
![]()
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Ja, så lenge det ble froset ned før det gikk ut på dato.
For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.
Hvor lenge er forlengst? Når ble kjøttet fryst i forhold holdbarhetsdatoen? Jo før jo bedre. I hovedsak er fettinholdet en avgjørende faktor. Det er fettet som harskner og ødelegger kjøttet. Magrere produkt er altså bedre egnet i frysen. Noen mener at kjøttdeig kan ligge dypfryst (-18 eller kaldere) iallefall 6 mnd. og fremdeles bli spist. Kyllingkjøttdeig og karbonadedeig er jo en del magrere enn vanlig kjøttdeig. Tining av frossen mat bør skje ved kjøleskapstemperatur.
Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.
Du lukter fort om det ikke er trygt å spise skal jeg si deg! Morsomt at denne tråden kom opp nå! Jeg skulle nettopp til å steike en pakke kyllingkjøttdeig fra november som hadde vært nedfrosset. FYYYYYYYYYYYY FAEN! Tror jeg har mistet matlysten for en uke!
Første jeg tenkte når jeg åpnet pakken var "hmmm denne luktet litt stramt! Blir sikkert bedre når den steiker litt..."
haha.. går det an å ta så feil! Den stekte ikke lang tid før jeg begynte å lukte at noe ikke var helt rett her i sofaen.. Og rett etterpå kom brekningene :P
Endte med at jeg måtte ha alle dører å vinduer åpne og løpe inn og ut fra kjøkkenet og utsiden av leiligheten for å gispe etter frisk luft, mens jeg febrilsk prøvde å famle kjøttdeigen ned i en pose jeg kunne knytte igjen.
Jeg er oppvokst på gård, så vonde lukter er noe jeg er vant med. Men den lukta her var helt sinnsyk! Den går det aldri an å bli vant til.
Frosne kyllingprodukter er ofte noe som lukter veldig dårlig når de blir tinte. Men har spist både kyllingkjøttdeig og filet som ikke har luktet direkte innbydende, og uten at det har skjedd noe av den grunn.
Du som er oppvokst på gard. Hadde dere høns? Disse hønsehusene er seriøst noe av det verste jeg setter min fot innom dørene på.
Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.
Du skulle fått 1000kr om du hadde spist den kyllingkjøttdeigen her haha
hehe.. Åh, nei vi hadde bare sauer![]()
Er ikke det hele poenget med fryser?
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.