Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 60

Tråd: Unødvendig med kosttilskudd

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002

Unødvendig med kosttilskudd

Dette har vel blitt diskutert en haug med ganger, men nå er det et nytt studie som tar for seg dette med protein i form av kosttilskudd. Vår kjære Tessa kommenterer også:
    – Behovet for proteiner øker når man trener, men ikke så mye at man trenger et høykonsentrert preparat i pulverform, sier Therese Mathisen.
    http://www.klikk.no/helse/trening/article548373.ece

Resultatene av den kanadiske undersøkelsen er nedslående for alle som bruker store beløp på proteintilskudd for å få større muskler på kortere tid.

66 prosent av kanadierne erfarte at proteintilskuddet ikke hadde noe å si for treningsresultatene.
    Karbohydrater er dessuten viktigere for restitusjon enn protein, mener hun.

– De som ikke får i seg tilstrekkelig med karbohydrater, kan gå glipp av store formforbedringer. Karbohydrater gjør også proteinet lettere tilgjengelig for kroppen til å bygge muskler, sier Mathisen.
    – Overskudd av kalorier, også fra proteintilskudd, gir et ekstra energiinntak som kan omdannes til fett, sier Therese Mathisen.

Overflødig inntak av proteintilskudd gir dessuten nyrene en ekstrajobb med å skille ut overskuddet. Overskuddsprotein kan omdannes til karbohydrater og lagres som fett i kroppen.
    Treningslogg

I love life because what more is there.

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    nå har det seg vell slik at dem som har litt peil på mat ikke bruker protein pulver som erstatning, men heller mer som et et tilskudd som det også omtales som i sitt navn " kost TILSKUDD "

men når man ser på disse go123 reklamene osv så ser man jo at det legges til rette for shake som erstatning desverre
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Overskuddsprotein kan omdannes til karbohydrater og lagres som fett i kroppen.
    Den dama der er jo helt håpløs
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Den dama der er jo helt håpløs
    Stemmer ikke dette?

Protein kan omdannes til karb?
    Protein kan omdannes til fett?

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Det skal nok latterlig mye til - du vil heller lagre fettet du spiser.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    04-2006
    Og det gjelder spesielt protein til fett, ifølge lyle m. Apropos omdanning ... leste nettopp en studie der de spiste 500g karbs i ett måltid .. 3-4g ble omdannet til fett
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    Stemmer ikke dette?

Protein kan omdannes til karb?
    Protein kan omdannes til fett?
    det var liksom det! sånn vi er opplært i dag skal det jo ikke det men er det sannheten blir fortsatt spørsmålet?

på dieten lå jo jeg SKY høyt på protein inntaket men gikk jo ned i vekt og fettet forsvant.

men jeg økte jo også aktiviteten som selvsagt hadde MYE og si, men spørsmålet blir hva som betydde mest?

om jeg hadde lagt meg på halvparten av protein inntaket og hatt samme aktivitet tror jeg selv at forbrenningen av muskelaturen også hadde økt.
    det hadde vært morsomt å testet en gang for å se hva og hvordan min kropp hadde reagert
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av GrEmLiNgS Vis post
    på dieten lå jo jeg SKY høyt på protein inntaket men gikk jo ned i vekt og fettet forsvant.
    men du lå vel i kaloriunderskudd?
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

prz
    prz er ikke aktiv
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    For det første mener jeg protein er næringskonsentrat, ikke kosttilskudd og er en fullverdig proteinkilde.
    Videre er undersøkelsen flåsete og basert på subjektive innvendinger:
    "Despite the widespread use of protein supplements, 70 percent of athletes in Fréchette's study didn't feel their performance would suffer if they stopped such consumption. “"
    I tillegg kan vi se hvem den er rettet mot:
    "They came from a variety of disciplines including biathlon, cycling, long-distance running, swimming, judo, skating and volleyball."

Men ett poeng er til stede, og det er at mange som trener heller kunne spist en pakke havregryn om dagen enn proteinpulver. Mange spiser for lite

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av veggiss Vis post
    men du lå vel i kaloriunderskudd?
    jepp

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    En shake proteinpulver smaker jo MYE bedre enn en kyllingfilet...
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Ble medlem
    04-2006
    Høyt proteininntak fører til overvekt, uansett .. hehe.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post
    For det første mener jeg protein er næringskonsentrat, ikke kosttilskudd og er en fullverdig proteinkilde.
    Helt enig! Hvor kommer dette maset om at proteinpulver ikke kan være noen erstatning for mat i fra, sett at man har et nogenlunde balansert kosthold?
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Tror nok det er endel feiloppfatning av hva et proteinpulver er og hva det er ment å brukes til.
    Det er ikke klassifisert som kosttilskudd og er heller ikke det, det er klassifisert som næringskonsentrat og bruken av det kan man også plukke rett ut av navnet.

Det er konsentrert mat og de som vil bruke det bruker det pågrunn av at de ikke orker, har tid, har lyst på eller har råd til å innta dette proteinet fra andre matkilder, en annen ting er at det også ofte er en bedre kilde til protein enn mange matvarer.

Mat er veldig godt det kan vi alle være enige om men om man setter seg et mål som f.eks sier at man skal spise 250gram protein pr dag, så må man som et eksempel da spise et kilo biff på en dag for å få det i seg, problemet der er at for det første koster biff mye mer enn proteinpulver, for det andre så er det et slit for veldig mange mennesker å tilberede så mye mat, det tar mye tid og folk går matlei.

Hadde folk flest hatt en gratis kokk som lagde varme måltider til dem 3-8ggr om dagen etter en rikholdig meny som nesten var gratis så trengte man mest sannsynlig ikke å hverken lage eller selge proteinpulver i verden, inntil det skjer så kan folk si hva de vil, proteinpulver vil finnes i hyllene i butikkene om man ønsker det eller ikke.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    en annen ting er at det også ofte er en bedre kilde til protein enn mange matvarer.
    Godt poeng.

Eneste matvaren som har like bra biologisk verdi som proteinpulver er egg som ligger på 100. Kjøtt, fisk og fugl ligger på rundt 80 og havregryn, ris, pasta o.l ligger nede på 50-60.

I tillegg er proteinpulver den dessidert billigste proteinkilden som finnes.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    vokser man like mye om man spiser 200g protein fra pulver, eller 200g protein fra kylling?
    og kan man leve kun på shakes? havreshakes f.eks. gjorde ikke du det en periode gremlings? eller er jeg helt på bærtur nå

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Jeg mener at kosttilskudd (eller næringskonsentrat som NK kaller det) kan redde, eller hvertfall hjelpe litt på, for de som har et ræva kosthold.
    Jeg jobber turnus og har så og si ingen A4 dager der jeg kan planlegge alt i detalj. Noen ganger dersom jeg feks må ut på oppdrag, kan jeg bli vekke i 5-6 timer uten mat eller drikke. Da er det kjekkt å ha en stor proteinshake og en pose med omega3 i sekken
    Jeg er også ensom, ugift og veldig dårlig til å planlegge, så det blir sjelden måltid til faste tider.

Også som NK sier, dersom noen hadde hatt mulighet til å få i seg 250-300g protein gjennom vanlig mat i løpet av en dag, så hadde det ikke vært behov for proteinpulver.. men slike som meg, som kanskje max klarer å få i meg 100-150g protein gjennom maten, er avhengig av det dersom jeg har et snev av håp om fremgang.
    Det er i motbakke det går oppover.

Medlem Lefsa sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    23
    Karbohydrater og proteiner kan ikke bli omdannet til fettsyrer.

Hvis noen mener det går an, så gjerne kom med noe som beviser hvordan de mener kroppen gjør dette.
    Soy el diablo.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Polarman Vis post
    vokser man like mye om man spiser 200g protein fra pulver, eller 200g protein fra kylling?
    og kan man leve kun på shakes? havreshakes f.eks. gjorde ikke du det en periode gremlings? eller er jeg helt på bærtur nå
    dette stemmer ja

jeg i en periode med lite penger levde på proteinpulver ja å spiste SVÆRT lite protein rik mat i denne perioden.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Vi har flere kunder som baserer over 90% av proteininntaket på pulver only og de lever da enda selv om de har holdt på med det i flere år, vokser gjør de også og en av de er her på forumet så om han ser dette så kan han kanskje stå fram og fortelle hvordan det er å tylle i seg brød , ris havregryn osv osv og drikke shakes til alt år ut og år inn

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    dette stemmer ja

jeg i en periode med lite penger levde på proteinpulver ja å spiste SVÆRT lite protein rik mat i denne perioden.
    merket du noen forskjell i forhold til fast føde?

prz
    prz er ikke aktiv
    Ble medlem
    05-2004
    Jeg og en treningspartner har praktisk talt levd på havreshake (med proteinpulver) i vel 3,5 år nå. Da snakker vi frukost, lunsj, mellommåltider og kvelds. En middag er bra for velvære dog Sistnevnte har også deffet hvor havreshakes fortsatt har hatt en sentral rolle og ser rimelig bra ut for tiden.

Personlig vet jeg at det funker. Vokser jeg ikke nok, er det fordi jeg ikke spiser nok. Spiser jeg nok blir det muskler.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Polarman Vis post
    merket du noen forskjell i forhold til fast føde?
    fast føde metter litt mer ellers er det ingen forskjell utover hva jeg følte kroppen trengte for å gro. tror nok bare jeg er litt for old school i hodet til å ville godta at shakes er like bra som fast føde hehe....

strengt tatt kunne jeg nok ha omformulert meg i mitt første innlegg i denne tråden.

når jeg prata med Dorian yates så mente han også det at pulveret idag hadde blitt så bra at man fint kunne bruke det i stedet for mat.
    han nevnte også at han selv brukte mye å spise ris for å supplere opp med en shake i stedet for kjøtt til tider.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lefsa Vis post
    Karbohydrater og proteiner kan ikke bli omdannet til fettsyrer.

Hvis noen mener det går an, så gjerne kom med noe som beviser hvordan de mener kroppen gjør dette.
    Så det du sier er at man kan ikke bli fet av å spise karbohydrater og proteiner? Dette er jo feil..

Når man spiser et overskudd av kalorier da gjennom å spise for mye protein, karbo og fett så lagrer man det som fett som igjen slippes ut i blodbanen når man er i underskudd i kalorier og brukes som energi.

En diett bestående av kun protein og karbohydrater kan ikke gjøre en feit som faen i følge din påstande, men det går jo tusenvis av "bevis" rundt deg hver eneste dag.

Bronse Member Tessa sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Jeg har blitt bedt om en kommentar på dette, hvilket i utgangspunktet bør være overflødig mtp at jeg "sa mitt" i uttalelsene til den nevnte artikkel.
    Men altså - i diskusjonen her går det igjen hvorvidt proteiner virkelig kan bli til fett. Og det kan det. Jeg legger ved en figur som viser omsetningen av næringsstoffer i kroppen: den viser at både karbohydrater og proteiner kan omdannes til fett (og at proteiner kan også omdannes til karbohydrater, og at fett kan brukes til å lage ikke-essensielle aminosyrer...altså proteiner). MEN - det er klart, som det hevdes her, at denne omdannelsen er begrenset. Den er energikostbar og ikke lønnsomt for kroppen å bedrive. At man blir "fet av for mye proteiner" forklares egentlig på en anne måte: alt kcal-overskudd (enten det kommer fra fett, karb eller proteiner) vil føre oss over i en positiv energibalanse som medfører vektøkning. Normalt går man inn i en "faste" mellom to måltider og bryter litt ned på egne energilagre (fett!), men dersom inntaket av karbohydrater eller proteiner har vært stort, vil disse i stedet dekke energiomsetningen mellom to måltider. Dessuten har man som regel inntatt litt fett i et måltid også, så dette vil gå til innlagring. Det som altså skjer, er at man aldri har behov for å bruke egne fettlagre samtidig som man jevnt og trutt fyller på fettlagrene i hvert måltid fra fettinntaket. Et stort protein eller karbohydratinntak gjør oss derfor fete, fordi vi aldri får anledning til å fettforbrenne!

At en av dere hevder at man gikk ned i vekt tross et himla høyt proteininntak, er ingen umulighet. Det er som en annen da påpekte: du var jo i negativ energibalanse. Så lenge du altså spiser lite kcal (i dette tilfellet har du tydeligvis spist lite karbohydrater og/eller fett), så vil du altså gå ned i vekt. Selv med et høyt proteininntak. Inntaket av proteiner har ikke vært så stort at ditt totale kcal-inntak har forhindret vektreduksjon. Det som derimot skjer i en slik situasjon, er at svært mye av proteinene som inntas går til karbohydratomsetning (se vedlagte figur). Du spalter av nitrogen fra aminosyrer (deaminerer!) og sender resterende del av aminosyren til energiomsetningen som pyruvat , acetyl-CoA eller andre mellomsteg i sitronsyresyklusen (krebs syklus). Ergo: proteiner brukes som karbohydrater.

Det artikkelen dere diskuterer egentlig handler om, er den utstrakte bruk av proteintilskudd, der mange har den oppfatning at dette MÅ til for å dekke behovet ved styrketrening. Dette er en misoppfatning. Du skal veie temmelig mange kilo før det kan anses som vanskelig å spise nok proteiner via vanlig mat. Da tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i at et høyere proteinninntak enn 2g/kg/dag ikke har vist seg å gi noen ytterligere prestasjonsforbedring. Anbefalt inntak er derfor 1,2g/kg - 2 g/kg pr dag. Man behøver ikke være kokk, ha gode matlagingskunnskaper eller annet for å klare å spise nok kjøtt, fisk, egg, melk/ost/yoghurt eller tilsvarende for å komme opp i tilstrekkelig proteininntak.
    Jeg bannlyser ikke proteintilskudd- det kommer også fram i siterte artikkel. Men man skal ha det klart for seg at det er et praktisk alternativ til mat, og altså ikke noe MUST for å bli stor og sterk
    Som mange nevner her, så skal ikke proteintilskudd brukes som en måltidserstatter, og bør derfor ikke ta plassen for flere måltider pr dag. I et proteintilskudd har man begrensninger for bruk av vitaminer/mineraler. Et slikt tilskudd kan heller ikke bestå av mye umettet fett mht holdbarhet og kvalitet. Videre vil det man finner av karbohydrater i slike produkter være av typen enkle karbohydrater. Man kan altså risikere å få en næringsfattig kost dersom man går inn for å bruke dette som en måltidserstatter hyppig. Spiser man brød med kjøtt/fisk, eller en varmrett med fisk/kjøtt og grønnsaker (altså vanlig mat) får man både bra med proteiner, men også fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter!
    Å snakke om ulik proteinkvalitet når det gjelder animalske proteinkilder er egentlig litt unødvendig. I vestlig kost spiser vi så mye proteinrik mat med god kvalitet og optimal sammensetning av EAA, at du skal lete lenge for å finne noen med underernæring relatert til proteininntak - eller mangel på styrke/muskelutvikling fordi han spiste kjøtt i stedet for melk...

Alt med måte, er det ikke noe som heter det da?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tessa Vis post
    At en av dere hevder at man gikk ned i vekt tross et himla høyt proteininntak, er ingen umulighet. Det er som en annen da påpekte: du var jo i negativ energibalanse. Så lenge du altså spiser lite kcal (i dette tilfellet har du tydeligvis spist lite karbohydrater og/eller fett), så vil du altså gå ned i vekt. Selv med et høyt proteininntak. Inntaket av proteiner har ikke vært så stort at ditt totale kcal-inntak har forhindret vektreduksjon. Det som derimot skjer i en slik situasjon, er at svært mye av proteinene som inntas går til karbohydratomsetning (se vedlagte figur). Du spalter av nitrogen fra aminosyrer (deaminerer!) og sender resterende del av aminosyren til energiomsetningen som pyruvat , acetyl-CoA eller andre mellomsteg i sitronsyresyklusen (krebs syklus). Ergo: proteiner brukes som karbohydrater.
    (..)
    Da tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i at et høyere proteinninntak enn 2g/kg/dag ikke har vist seg å gi noen ytterligere prestasjonsforbedring. Anbefalt inntak er derfor 1,2g/kg - 2 g/kg pr dag.
    Altså sies det her at (forutsetter en mann på 100 kg) kaloriene i mengden proteiner over 200 g pr. dag likesågodt kan inntas vha karbohydrater. Det er jo deilig å høre for oss som elsker karbohydrater og som synes en diett bestående av fisk og broccoli høres grusomt ut. Å bytte ut noen kjipe kyllingfileter eller fiskestykker med et par brødskiver må jo være gull på deff - så lenge man inntar kroppsvekt*2g proteiner daglig og holder seg i kcalunderskudd.

Så, hva sier dere som gang på gang har hevdet at 3-4g/kg proteiner pr. dag er det som er mest hensiktsmessig? Og hva med dere som såvidt inntar karbohydrater ila en dag?
    Treningslogg

I love life because what more is there.

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Altså sies det her at (forutsetter en mann på 100 kg) kaloriene i mengden proteiner over 200 g pr. dag likesågodt kan inntas vha karbohydrater. Det er jo deilig å høre for oss som elsker karbohydrater og som synes en diett bestående av fisk og broccoli høres grusomt ut. Å bytte ut noen kjipe kyllingfileter eller fiskestykker med et par brødskiver må jo være gull på deff - så lenge man inntar kroppsvekt*2g proteiner daglig og holder seg i kcalunderskudd.

Så, hva sier dere som gang på gang har hevdet at 3-4g/kg proteiner pr. dag er det som er mest hensiktsmessig? Og hva med dere som såvidt inntar karbohydrater ila en dag?
    Det er ingen magisk grense ved 2,00000 gr protein pr. kg kroppsvekt. Grensenytteverdien avtar oppover. Så dobling til 4 gr/kg vil for en populasjon gi bittepittelitt mer i gjennomsnitt, selv om det er nærmest neglisjerbart.

Det som ikke tas hensyn til er at disse forsøkene sannsynligvis er gjort på individer som ikke bruker anabole/androgene steroider. Jeg er ganske sikker på at "bolere" klarer å nyttegjøre seg av en større mengde proteiner pr. kg kroppsvekt enn dopingfrie.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Det som ikke tas hensyn til er at disse forsøkene sannsynligvis er gjort på individer som ikke bruker anabole/androgene steroider. Jeg er ganske sikker på at "bolere" klarer å nyttegjøre seg av en større mengde proteiner pr. kg kroppsvekt enn dopingfrie.
    Du er inne på noe sentralt her; innen forskning på idrettsernæring tar man selvfølgelig utgangspunkt i at man følger WADA og det internasjonale idrettsforbunds regler. Man er interessert i hva den mennesklige kropp kan yte og få til uten ekstra "kunstig" stimuli.
    Når dét er sagt, så virker en god del av steroidene antikatabolt, så den økte muskelvekst er ikke bare et resultat av at man bygger mer, men at man også bryter mindre ned. Det betyr altså at man ikke nødvendigvis må ha mer proteiner, fordi det man alt har i kroppen opprettholdes der..!

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Du er inne på noe sentralt her; innen forskning på idrettsernæring tar man selvfølgelig utgangspunkt i at man følger WADA og det internasjonale idrettsforbunds regler. Man er interessert i hva den mennesklige kropp kan yte og få til uten ekstra "kunstig" stimuli.
    Når dét er sagt, så virker en god del av steroidene antikatabolt, så den økte muskelvekst er ikke bare et resultat av at man bygger mer, men at man også bryter mindre ned. Det betyr altså at man ikke nødvendigvis må ha mer proteiner, fordi det man alt har i kroppen opprettholdes der..!
    Dette er den største utfordringen innen treningsmyter noen sinne. Internett florerer med treningsprogrammer, prinsipper og tips helt uten å sette dette i kontekst med hva slags hormonell situasjon idrettsutøveren befinner seg i.

Min kropp består forøvrig av rundt 18 % protein - Dvs. ca. 17 kg. Samtidig har jeg ca. 10 % fett. Mao. har jeg næringsinnholdet til svensk karbonadedeig.

Noen som kan være interessert i ca. 85 kg (fratrukket skjellett) "svensk" karbonadedeig til en god pris?

Inntektene fra dette skal gå som arv til 3-400 av mine bastardunger rundt om i verden.

Ble medlem
    04-2006
    Haha! Det er fortsatt håpløst å legge skylden for en eventuell økning i fettprosent på et høyt proteininntak/bruk av proteintilskudd. Og hvem er det egentlig som erstatter all maten sin med kosttilskudd? Det er i så fall den eneste situasjonen der argumentet om vitaminer er gyldig.

Karbohydrater viktigere enn protein etter trening?
    But let’s assume that you eat something following training. Should it be protein, carbs, both, or some other combination? First let’s look at the single feeding studies. That is, let’s say that you could only choose one or the other following training, which should you choose. The answer there is clearly protein alone which will be vastly superior to carbohydrate alone. Because while consuming carbohydrates will decrease protein breakdown, only protein will increase protein synthesis (and provide the building blocks for building new muscle).
    http://www.bodyrecomposition.com/mus...nutrition.html

Ble medlem
    04-2006
    Denne så jeg først nå:

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/...oteintilskudd/

Ble medlem
    05-2004
    Er vel også viktig å poengtere at man har en mye større thermogen effekt av å spise proteiner enn karbohydrater.

Protein is at the top of the hierarchy of macronutrients, as far as the Thermogenic Effect goes. A whopping 27% (on average) of the calories you consume from protein are used in the process of digesting the protein. Most of this is attributed to the fact that the protein has to be broken down into amino acids which then can be made use of, which is a labor-intensive process intracellularly. If you were to consume 300 Calories in pure protein (such as by a pure protein powder, or eggwhites, or something similar), the Thermogenic Effect would burn off 81 of those calories just during the act of digestion, leaving you with 219 calories.

Carbohydrates come in the middle of the hierarchy, or in second place, if you're the glass-half-full type. Calories consumed from carbohydrates experience a 7% (on average) Thermogenic Effect.

Fats are in third place of the hierarchy, and I'm not saying last because I happen to place a large amount of value on fats. They have a pretty low Thermogenic Effect of 3%, on average, meaning that the Calories you think you're getting are, for the most part, the Calories you are getting. Fat is the most bioavailable macronutrient, hence the low amount of energy needed to make use of it.
    http://www.associatedcontent.com/art...ts.html?cat=51

Ble medlem
    04-2006
    Berkhan:

As for benefits of very high protein intake relative to calorie requirements, high intakes will yield a slower gain compared to moderate intake at the samle calorie intake.

Example

a) 2800 kcal - 50% pro*

b) 2800 kcal - 25% pro

* weight gain will be slower compared to b.

According to Livesey, the 4 kcal/gram figure is too high for protein when various factors such as TEF is taken into account.

I can personally attest to such an effect from my own loggings and client cases. You can keep calories higher while eating high% protein and gain at a slower (better?) rate. Or, you can just eat 100-200 calories less. The effect is not dramatic by any means. Other downsides; it's tedious, costly etc.
    Lyle:

Phillips and Tipton are at different ends of the spectrum on this issue and thre is still much debate.

in the first paper, Tipton argues (IMO) solidly for an upper limit of 3.0 g/kg for strength athletes, about 1.4 g/lb. part of his basic argumen is that for healthy strength athletes

1. there may be benefits to this higher level that won't show up in short term studies. note that increases in muscle mass is only one of several places where protein is important and other pathways (such as immune function, connective tissue health) also reqruire protein; these processes may be upregulated by training but their requirements have not been measured.
    2. there are no known negatives for the most part (and pre-existing kidney damage is a separate situation)
    3. UNLESS excessive protein crowds out other nutrients. which generally won't be the case for an athlete meeting caloric requirements.

Basically, better to err on the side of slightly too much than slightly too little.

Phillips has always been at the lower end of the values.

I tend to side with Tipton, obviously.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Det som er viktig å huske på her er at Therese sitter på ekspertkunnskap, og journalisten ikke. Det er derfor vanskelig for en journalist med manglende innsikt å skrive en artikkel uten interpretasjonsfeil.

At journalister ikke forstår seg særlig godt på metodelære, statistikk og forskning som helhet er vel ingen stor nyhet.

Jeg kan ikke se noe feil i det hun sier, hvis man trekker fra journalistens sensasjonalisering og vanskeligheter med å holde orden på kompliserte fakta og kontekster.

At KK, klikk og andre har evneveike artikler står langt mer på deres valg av journalister og redaksjonelle ferdigheter, enn på Therese.

Jeg VET at Klikk/Shape up, KK og andre liknende kvinnehelsemedium ønsker enkle artikler rettet mer eller mindre mot airheads. Dette var ikke akkurat slik hun ordla seg, men det var det hun egentlig sa - uten at jeg kommer til å nevne navn eller publikasjon.

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Unødvendig med proteinpulver for å oppnå hva da?

- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sikre kilder på at Fedor injiserer soft-is rett i skinka!

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post

Karbohydrater viktigere enn protein etter trening?

det har da alltid vært klart....

RETT etter trening da vell og merke

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av mcbain Vis post
    sikre kilder på at fedor injiserer soft-is rett i skinka!
    :d
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Medlem
    Ble medlem
    10-2002
    det har da alltid vært klart....

RETT etter trening da vell og merke
    Hvorfor det?
    No progress?

You don`t train too hard.

You just don`t eat enough.

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av maxgain Vis post
    Hvorfor det?
    Det bare er sånn.

Medlem
    Ble medlem
    10-2002
    ok :-)
    No progress?

Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Studier viser at opptaket av karbohydrater (til erstatning av brukte energilagre i musklatur etter trening) er meget effektivt i en liten begrenset tidsperiode rett etter trening (ca 2 timer). Man kan utnytte denne tiden meget effektivt til å erstatte disse energilagrene dersom man inntar karbohydrater "umiddelbart", og således være klar for ny treningsøkt på kortere tid enn om man utsetter karbohydratinntaket.

Når det gjelder proteiner, er det noe vanskeligere å måle forskeller på timing av inntak etter trening. Men i hovedsak ser man at styrketrening gir så stort stimuli for muskelproteinsyntese, at den vedvarer i opptil 48 timer etter trenignsøkten. Du har med andre ord et mye større intervall av tid å dekke proteinbehovet ditt på, og timing ser altså ikke ut til å ha så stor betydning. Mer sentralt vil det derfor være å dekke ditt totale proteinbehov for en hel dag, enn å tenke timing!

Medlem
    Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Hm.. har ikke regnet på det, men med de prisene som generelt er på proteinrik mat i Norge, kan det vel kanskje lønne seg å ha en bøtte med noen kilo proteinpulver stående fremfor å sprette en tunfiskboks eller steke karbonadedeig hver eneste bidige gang man trenger litt proteiner. Dessuten kan proteinpulver blandes i det meste.

Og en annen sak som jeg alltid synes er undelig med folk som snakker om "proteinbløffen" er jo at proteinpulver bare er mat det også, bare mer konsentrert. Selvsagt trenger man ikke å bruke proteinpulver om man trener, men de fleste gjør det jo, og det er jo en grunn til det. Lettere å hive innpå en shake med noen gram proteiner enn å steke en kyllingfile hver eneste gang.

Selvsagt skal ikke proteinpulver overta som hoveddel i et kosthold, men når man er lei av å lage mat og bare trenger noe, er det helt gull. Ferdig på 30 sekunder jo..

Mange folk har et forhold til proteinpulver som om det skulle være noe magisk. Det er ikke det. Det er bare konsentrert mat. Man kan jo drikke melk istedet, eller spise tunfisk. Så man kan likesågodt snakke om "melkebløffen" eller "tunfisk" bløffen da.

Jeg har i lange perioder trent kun på vanlig mat, og det fungerer brillefint det, men jeg må si det er best å ha en bøtte med proteriner stående, så man kan ta seg en shake iblant istedetfor å alltid lage mat. Om man er drittrøtt om kvelden og så er det et helvete å steike mat i 30-40minutter, da er det bedre å bare heller innpå en skikkelig shake og gå rett i bingen.

Kan jo blandes med kesam, cottage cheese og graut og, og man kan lage brød med proteinpulver, vafler, lapper, pannekaker osv... Sunn is kan man lage også.. mulighetene er uendelige. Nei, må si jeg er glad for at proteinpulver finnes.

Og til slutt vil jeg komme med et hjertesukk: Sunn mat, dvs. proteinholdig mat i Norge er altfor dyrt. Derfor handler vi i Sverige.. Det er en ren og skjær nødvendighet. Takk og pris for Sverige!
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Medlem
    Ble medlem
    10-2002
    Studier viser at opptaket av karbohydrater (til erstatning av brukte energilagre i musklatur etter trening) er meget effektivt i en liten begrenset tidsperiode rett etter trening (ca 2 timer). Man kan utnytte denne tiden meget effektivt til å erstatte disse energilagrene dersom man inntar karbohydrater "umiddelbart", og således være klar for ny treningsøkt på kortere tid enn om man utsetter karbohydratinntaket.

Når det gjelder proteiner, er det noe vanskeligere å måle forskeller på timing av inntak etter trening. Men i hovedsak ser man at styrketrening gir så stort stimuli for muskelproteinsyntese, at den vedvarer i opptil 48 timer etter trenignsøkten. Du har med andre ord et mye større intervall av tid å dekke proteinbehovet ditt på, og timing ser altså ikke ut til å ha så stor betydning. Mer sentralt vil det derfor være å dekke ditt totale proteinbehov for en hel dag, enn å tenke timing!
    Jeg tar poenget med å fylle på med karbohydrater raskt etter trening om man trener veldig ofte og/eller langvarig kondisjonstrening, men trener man bare vekttrening som ikke svir av spesielt mye glykogen type tre ganger i uka, vil ikke timingen være så viktig. Glykogenlagrene vil da fylles opp uansett. Forutsetter da selvfølgelig at man ikke spiser veldig lite karbs.
    No progress?

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av maxgain Vis post
    Jeg tar poenget med å fylle på med karbohydrater raskt etter trening om man trener veldig ofte og/eller langvarig kondisjonstrening, men trener man bare vekttrening som ikke svir av spesielt mye glykogen type tre ganger i uka, vil ikke timingen være så viktig. Glykogenlagrene vil da fylles opp uansett. Forutsetter da selvfølgelig at man ikke spiser veldig lite karbs.
    når man trener styrke så bryter man ned musklene og det er jo da viktig å snu denne prosessen raskest mulig og komme inn i en restitusjons fase.
    noe av den fasen er jo at man da stapper i seg noe raske karbs RETT etter økta eller? og etterfølger dette med ett måltid innen de neste 60-90 minuttene.

dette er noe jeg absolutt har best erfaring med selv.

Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Ja, helt enig- godt poeng. Trener man 3g/uke er ikke timing av noen betydning. Trener man styrke kan man likevel klare å brenne av en del glykogenlagré, men altså - restitusjonsinntak er mest sentralt for de som trener hyppig og har begrenset tid tilgjengelig for restitusjon.
    Diskusjonen her tok dog en retning i om timing av proteininntak var sentralt, og der følte jeg det ville være på sin plass å påpeke at det faktisk er karbohydratinntaket som i så fall er av betydning

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg og en treningspartner har praktisk talt levd på havreshake (med proteinpulver) i vel 3,5 år nå. Da snakker vi frukost, lunsj, mellommåltider og kvelds. En middag er bra for velvære dog Sistnevnte har også deffet hvor havreshakes fortsatt har hatt en sentral rolle og ser rimelig bra ut for tiden.

Personlig vet jeg at det funker. Vokser jeg ikke nok, er det fordi jeg ikke spiser nok. Spiser jeg nok blir det muskler.
    Kontroversielt

Hva har du i en slik havreshake? Lager du alt før du forlater huset om morgenen og porsjonerer i flakser?

Hørest ut som noe jeg kan vurdere å prøve fremover

Enkelt, billig, næringsrikt og godt(??)

Medlem
    Ble medlem
    10-2002
    Ja, helt enig- godt poeng. Trener man 3g/uke er ikke timing av noen betydning. Trener man styrke kan man likevel klare å brenne av en del glykogenlagré, men altså - restitusjonsinntak er mest sentralt for de som trener hyppig og har begrenset tid tilgjengelig for restitusjon.
    Diskusjonen her tok dog en retning i om timing av proteininntak var sentralt, og der følte jeg det ville være på sin plass å påpeke at det faktisk er karbohydratinntaket som i så fall er av betydning

Da er vi enige
    No progress?

prz
    prz er ikke aktiv
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av BOB Vis post
    Kontroversielt

Hva har du i en slik havreshake? Lager du alt før du forlater huset om morgenen og porsjonerer i flakser?

Hørest ut som noe jeg kan vurdere å prøve fremover

Enkelt, billig, næringsrikt og godt(??)
    Shakene består stort sett av 3-4dl havregryn og 1-2 scoops proteinpulver. En vanlig dag kan det være jeg tar en til frukost, og avhengig av hvor lenge jeg er på skole/jobb tar jeg med 1-2 shakere med havre og protein i. Tilsetter bare vann. En kompis har ferdigposjonert titalls av brødposer med blandinger så det bare er å helle i shakeren. Noen tips er å drikke blandingen 1-2 minutt etter du har vann i, ellers blir den for grøtete. Bruk vann istedet for melk for bedre konsistens. For å spare deg for oppvask så bare legg shakeren i kjøleskapet når du ikke bruker den. Og sist men ikke minst; drikk, ikke tygg! Jeg tar det fint i en styrt om jeg har dårlig tid.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Shakene består stort sett av 3-4dl havregryn og 1-2 scoops proteinpulver. En vanlig dag kan det være jeg tar en til frukost, og avhengig av hvor lenge jeg er på skole/jobb tar jeg med 1-2 shakere med havre og protein i. Tilsetter bare vann. En kompis har ferdigposjonert titalls av brødposer med blandinger så det bare er å helle i shakeren. Noen tips er å drikke blandingen 1-2 minutt etter du har vann i, ellers blir den for grøtete. Bruk vann istedet for melk for bedre konsistens. For å spare deg for oppvask så bare legg shakeren i kjøleskapet når du ikke bruker den. Og sist men ikke minst; drikk, ikke tygg! Jeg tar det fint i en styrt om jeg har dårlig tid.
    kjør dette i smoothien så blir det 100ganger bedre og ikke minst lettere å drikke

dette har jeg gjort en stund og det er en fin måte for oss som ikke er glad i havregryn og få det i seg på

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.