I midten av desember fikk jeg et lite sjokk da jeg logget meg inn i nettbanken. Saldoen var ca. 15 000 lavere enn jeg var sikker på den skulle være. Ved gjennomgang av transaksjonene finner jeg en del merkelige ting og beløp som har gått ut av kontoen på dager jeg vet jeg ikke har brukt VISA-kortet. Det så ut til at det i løpet av to dager var blitt trukket ca. 15 000 over 5-6 transaksjoner, og det er blitt trukket i britiske pund og euro. Det så rett og slett ut som jeg hadde shoppet som en gal på utenlandske nettbutikker. Noe jeg absolutt ikke hadde gjort. Og VISA-kortet hadde ligget trygt i kortholderen min hele tiden, jeg har aldri lagt det igjen i noe bar, og det personlige passordet man må skrive inn for å godkjenne transaksjonen ved nettshopping finnes kun i hodet mitt og er små og store bokstaver og tall og alt mulig og brukes ikke noen andre plasser enn der.
Ved nærmere gjennomgang bakover i tid viser det seg at det er blitt trukket enda mer som jeg ikke kjenner til. Siden september er det jevnlig blitt trukket alt fra 50 NOK til 1500 NOK, med 4-5 dagers mellomrom, bare at det ble trukket i pund og euro. Jeg er ikke spesielt flink å sjekke transaksjonene mine, og siden jeg reiste mye i jobbforbindelse i høst haglet det penger inn og ut hele tiden. I tillegg hadde jeg nylig flyttet og det ble mye shopping som følge av det. Altså har jeg ikke lagt merke til at saldoen har krøpet litt for raskt nedover.
Etter å ha lagd en oversikt over alle ukjente transaksjoner fra september til desember beløper alt seg til ca. 35 000 NOK. Jeg tar kontakt med banken, sperrer VISA-kortet, skifter passord og alt det der. Kundeservicedama i banken var dessverre lobotomert og hverken forstod problemet eller hvordan jeg skulle gå frem. Dessuten var hun for stolt til å innrømme at hun ikke ante hvordan slike saker skulle håndteres. Jeg ringte også VISA, men ble der henvist til banken igjen. Heldigvis har jeg en kontakt i banken som fikk satt meg i kontakt med en oppegående person. Saken ruller og går enda og det er drøssevis med transaksjoner og i det hele tatt ganske uoversiktlig. Etter jeg varslet første gang fortsatte det også med nye ukjente transaksjoner i et par dager før det tok slutt. Og for alt jeg vet kan det være flere transaksjoner siden man ikke alle plasser får opp hva slags firma som har trukket pengene. Heldigvis er man veldig godt forsikret hos VISA, og jeg kommer med all sannsynlighet til å få tilbake alle pengene med tid og stunder. Det eneste som kan gjøre at man ikke får tilbake pengene er om man har delt ut kortinformasjonen sin fritt på internett, lagt igjen kortet i en bar med PIN-kode skrevet på, etc.
Grunnen til at jeg skriver dette her er fordi alt dette sannsynligvis startet i september da jeg bestilte meg noen småting hos discount-supplements.co.uk. Banken sier at misbruket har skjedd på engelske nettsteder, og det eneste engelske nettstedet jeg har benyttet meg av er discount-supplements. Dessuten startet transaksjonene kun få dager etter jeg hadde shoppet der. I de ukjente transaksjonene går følgende firmanavn igjen:
EASYJET AIR
BMI BABY
Etter litt googling ser det ut til at begge disse er nettsider som tilbyr booking av flybilletter. Likevel har jeg aldri vært borti noen av de og jeg har kun reist med SAS i hele høst. Det kan uansett godt være at dette bare er fiktive navn brukt for at personen det går utover ikke skal legge merke til transaksjonene.
Så, for dere som har handlet på discount-supplements.co.uk anbefaler jeg en gjennomgang i nettbanken for å forsikre dere om at det ikke har skjedd noe lignende.
Eksempel på hvordan en slik transaksjon ser ut:
DETALJER TRANSAKSJON 3XX0.XX.9XXX3
Beløp - 865,14
Kontoeier XXXXXXX
Bokføringsdato 25.11.2009
Type Vareuttak VISA
Rentedato 25.11.2009
Arkivref 0016xx147
Forklaring 431xxx0340X948 22.11 EUR 101,49 EASYJET AIR EG48CXH0X0000

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat