Viser resultatene 1 til 29 av 29

Tråd: ABC til korrekt bro og legdrive i benk.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30

ABC til korrekt bro og legdrive i benk.

Her skal jeg forfatte en kort oppskrift i hvordan du skal ligge og støte fra bunn. De fleste har etterhvert fått med seg at stangen skal senkes til like under brystvortene (..for enkelte så langt som nedefor laveste costae), samt at albuene skal trekkes inn mot kroppen i en bevegelse som er produktet av bevisst å tenke at du skal bøye stangen når du senker den, og bevare ryggspenningen. Disse tingene er førsteklassepensum.
    Nå til selve broen, en forutsetning for prima legdrive.

I følge EliteFTS og metal melitia sin guide til god bro er det noen elementer som er obligatoriske.

Setup:
    1) Ligg på benken med hodet utfor, slik at stangen havner et sted over haken din eller så.

2) Plasser beina rimelig langt bak i retning stangen fra denne utgangsposisjonen. La føttene peke noe utover.

3) Grip fatt i stangen og ro deg et lite stykke opp. Prøv å svinge overkroppen i retning rumpen din som en huske, uten å modifisere fotfestet. La hodet treffe benken først, og sørg nå for å bevare spenningen i ryggen mens du legger øvre del av trapezius ned, som om du er på toppen av løftet i stangroing. Dvs skulderbladene skal først samles stramt, og deretter skal scapulae i sin helhet skyves ned mot rumpen. Denne spenningen skal holdes gjennom hele løftet!

4) Ok. Nå har du kontakt med benken på øvre trapezius og en uvant stor del av kroppsvekten din hviler direkte på hælene. Rumpen skal berøre benken, men dette er som en teknisk formalitet å regne. Man skal ideellt sett ikke legge vekten På rumpen, og om du er litt laban skal selve hoftepartiet gjerne befinne seg i en sittende stilling, ikke liggende per se. Lårene skal være i spenn under hele løftet.

5) Hvis du synes du har funnet en behagelig stilling gjør du det på nytt. Denne posituren er like komfortabel som å bli hengt opp i taket med S&M-ringer piercet gjennom brystvortene og ballene. Regn med kramper i lår og korsrygg. Før avløft klemmer du hardt rundt stangen for å for-aktivere CNS i armene.

YouTube - EliteFTS.com - Bench Press Exercise index DVD promo

Så over til den spennende leg driven.
    Her er det umåtelige mengder bunnstyrke å hente for den drevne. I stillingen din er formodentligvis føttene trukket tilbake til et sted like under rumpen, og antakelig er knærne foran føttene. Ellers er det et ganske romslig slingringsmonn med hensyn til bredde på stilling og hvorvidt du foretrekkerå stå på tå for makismal brohøyde, eller hæler for å optimere kraftoverføring i bein-støtet.
    Metoden for å overføre lårkraft til bunnstyrke i benk er da som følger:
    Idet stangen befinner seg på broens høyeste punkt (nederste ribbein) og du skal støte den opp igjen innleder du den konsentriske fasen ved å gjøre en eksplosiv leg extention! Husk at du nå står i bro, og sparket vil forskyve hoftepartiet ditt i retning trapzius, hvor all vekten hviler. Siden ryggraden ikke kan komprimeres vil kraften uunngåelig gå til ytterligere svai av ryggen. Dermed presses mage og bryst opp noen cm og gir stangen medfart fra bunn.
    Ikke undervurder betydningen av legdrive!

Du kan selv gjøre den såkalte Tate-testen, hvor du legger deg i bro og eksperimenterer med fotstillingens bredde og tå vs hæl. Han foreslår å senke kun stangen til toppen av broen og deretter skyte med lårene uten engang å holde stangen. Der hvor stangen spretter høyest er legdriven din optimal!
    Tuba og jeg forsøkte dette sist trening, og fant at 60kg kunne sprettes opp 10cm uten bruk av hendene!

Jeg fant et par videoer på youtube som illustrerer bro og legdrive ypperlig:

BRO:
    YouTube - Synnøve 2x100 kg, benkpress
    Selve oppsettet er ikke etter boken, men om du er et slangemenneske slipper man tydeligvis unna med det. Uansett er broen usedvanlig høy, og godt og vel halverer distansen stangen må traversere.

LEGDRIVE:
    YouTube - Benkpress 215kg
    Bit spesielt merke i beinstillingen og hvordan han sparker fra før stangen forlater brystet.

God benking Dick Justice!
    Sist endret av vio; 14-12-10 kl 14:24

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Veldig, veldig bra Skal man benke i IPF må det sies at hæler må være i bakken!
    Sist endret av NK; 14-12-10 kl 11:05
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Veldig, veldig bra Skal man benke i IPF må det sies at hæler må være i bakken!
    Ja, og dette er også den metoden som gir definitivt mest legdrive! På tærne tillater deg riktignok å komme høyere i broen før senking av stang. Jeg liker å tro at det er et dårlig bytte all den tid skjorten burde hjelpe godt de 1-2cm du evt tjener på det. Den økte legdriven gir nok tilbake i monn!

Selv har jeg hatt føttene foran knærne, altså lengre fra stangen enn knærne. Det resulterer i en slags teknisk tombola hvor legdriven ofte overføres til hoften i stedet for broen, og rumpen tupper av benken til underkjent løft.. Paradoksalt nok får man mindre kraft fra bunn om rumpen letter, så egentlig burde man få handicap-tillegg for det. Regelsett inspirert av golf feks. En annen måte å fucke opp legdriven på er å ikke gjøre en leg extention, men en leg press. Samme sak.

Det kan være verd å ta med at du er bortimot garantert å miste ryggspenningen om du presser stangen av stativet. Om du ikke har en avløfter skal det helst gjøres på strake armer i en pull-over-aktig bevegelse. Og dette er en kunst i seg selv, åpenbart.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Jeg får mer legdrive av å benke med tærne i bakken, men det er fordi jeg ikke får de under rumpen når jeg har hælen nede

Ja, stangen skal taes ut med lats
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Superior newbie Unleashed sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    26
    Lærerikt. Skal øve på dette fremover nå. Honnør!

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Olympiatoppen
    Benkpress er hovedøvelsen for å trene brystmuskulatur og er en av konkuranseøvelsene i styrkeløft.
    Hold ca. 60-80 cm avstand mellom pekefingrene. Løft stanga frem fra stativet og hold stanga rett over skulderleddene. Senk stanga kontrollert på skrå mot midt på brystet, gjør en markert stopp og press stanga tilbake til startstilling. Albuene føres ut fra siden både i senke- og skyvfasen.
    Unngå å kippe stanga på brystet, dette reduserer effekten av treningen og kan føre til skade. Det er et krav om å holde setet i kontakt med benken under hele løftet. Styrkeløftere utnytter beinstyrken til å svaie overkroppen. Dette fører til kortere løftedistanse, brystmuskulaturen aktiveres i sin sterkeste bane og en kan aktivere andre muskelgrupper – for eksempel latissimus dorsi. Styrkeløftere er trent for dette, men en antar at denne løfteteknikken kan føre til skade i korsryggen. Uerfarne løftere utnytter samme teknikk, men ved å løfte setet opp fra benken. Dette bør ikke tillates siden det kan skade ryggen. Noen foretrekker å holde beina opp under løftet for å avlaste korsryggen, men balansen blir dårligere. Ofte er det tilstrekkelig å bygge litt opp under beina.
    De mest aktive muskler er pectoralis major (midtre del), fremre del av delta og triceps
    kilde: http://olympiatoppen.no/fagomraader/...s/page982.html

Noe å bekymre seg over eller bare bs?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Alt olympiatoppen skriver om vekttrening skal du drite i. THey dont know shit. R0y benker 300kg+ med bru og ryan kennelly benker 500kg med bru, tror olympiatoppen som vanlig bare sprer propaganda. Sålenge ræva er på benken har du lite å bekymre deg for.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraa.../page1091.html

Per egil refsnes:
    # Idrettsbakgrunn: Fotball, vektløftning, maraton
    # Trenererfaring: Alpint, hockey, padle, roing, langrenn

Kjempeerfaring med benkpress ser vi.

Kjell Furesund( Fræna ak) er en av Norges beste benker, han bruer seg og opp:
    http://www.youtube.com/watch?v=FmsSSi_-K8A

Har ikke plager med ryggen
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Hvis en xfotballspiller fra olympiatoppen sier det er slik, så må jo hele styrkeløftverden ta feil! Merker meg også at han skriver at stangen skal senkes høyt og albuene ut til siden. Dette skal jeg prøve!

Utrolig stilig når en tjukkas med 33cm armer kan løfte så mye! Hvor kommer all kraften fra tenker man! hehe
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Hvis en xfotballspiller fra olympiatoppen sier det er slik, så må jo hele styrkeløftverden ta feil! Merker meg også at han skriver at stangen skal senkes høyt og albuene ut til siden. Dette skal jeg prøve!

Utrolig stilig når en tjukkas med 33cm armer kan løfte så mye! Hvor kommer all kraften fra tenker man! hehe
    Kjell har 45cm + armer Han er svær utav helvete, det vises bare ikke så godt på tapen!

http://www.youtube.com/watch?v=ii7SA...eature=related her er han ved siden av holte, dog video gjør ham ikke rett.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Hehe, regnet med at dere ville komme med noen herlige gloser ja

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Er det bandet ditt som synger nasjonalsangen der 1nar?

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Hva mener folket om grep i benkpress??
    Holde rundt hele stangen? eller la den hvile i armbaken?
    Det er i motbakke det går oppover.

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Hva mener folket om grep i benkpress??
    Holde rundt hele stangen? eller la den hvile i armbaken?
    Det er i motbakke det går oppover.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Tror du gjør lurt i å holde rundt hele stangen
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ferie Septimus sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Denne lille guiden har gått meg hus forbi!

Det kan vel trygt sies at jeg aldri har vært en benker. Har sikkert hatt benkøkter som tilsvarer et intervall tilnærmet 20 økter i året. I tillegg så har jeg i løpet av disse få øktene også blitt skadet (skulder), så jeg har egentlig vært en benkhater.

Det var helt til jeg så denne guiden. Testet litt teknikk på dette på tirsdag og må si det var en helt ny opplevelse. Når Vio skriver at denne posituren er like komfortabel som å bli hengt opp i taket med S&M-ringer piercet gjennom brystvortene og ballene så skriver jeg under på det nå. I shit you not.

På 1. repp, så fikk jeg krampe nedover hele høyresiden av lats. På 2. repp, så vridde venstre lår og rumpeballe seg på vranga. På 3. repp hadde jeg så vondt i kroppen at det var moro å benke!

Jeg tror også det er første gang jeg har hatt mer gangsperre i ryggen dagen derpå en bryst/skulder/triceps-økt enn muskelgruppene som faktisk ble trent.

Uansett; dette var jævla moro. Karma for guiden. Kanskje det med tid og stund blir en middelmådig hobbybenker av meg likevel.

- Sep
    "Man is a pupil and pain is his teacher."
    -Alfred de Musset-

Et balansert måltid er én cheeseburger i hver hånd!

Ferie Septimus sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Yes,

Da har jeg øvd litt på bru og legdrive, og her er resultatet så langt. Føler selv det er relativt greit til å ha trent så lite på det. Er det noe jeg vil terpe på selv, så er det følgende:

#1 - Prøve å ikke flytte ræva (så mye?) når jeg plasserer hodet og trapz. Da får jeg nok litt mer spenning/trykk i kroppen. (Fotfestet flytter seg ikke)

#2 - Slutte å dille med beina etter at jeg har plassert meg selv og er klar til avløft.

#3 - Prøve å slutte å dille med beina mellom hver rep.

Føler selv at under løftingen nå, så mister jeg spenningen litt etter litt mellom hver rep. Men det trengs vel en del trening og tolmodighet før man klarer å ivareta spenningen gjennom hele settet?

Nå skal det også nevnes, at trykket/spenningen i videoen nedenfor er litt laban, siden hele kroppen er stiv og støl, så jeg får ikke strammet skikkelig.

I tillegg, så er det et oppvarmingssett. Skulle filme 50kg, og 70 (80+?) for å se om det var stor forskjell på teknikken, men hadde bare nok strøm til 50kg

Så.. Fyr løs! Er jeg på riktig vei, eller gjør jeg noe helt på trynet feil.

Videoklipp

- Sep
    "Man is a pupil and pain is his teacher."
    -Alfred de Musset-

Et balansert måltid er én cheeseburger i hver hånd!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du er på god vei sep, dette var faktisk meget bra
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Fantastisk broing sept. Eneste man kan bedre her som du sier å bevare spenningen. Det er vanskelig uten avløfter, men helst skal man klare å trekke stangen ut strakarmet i en pull-over-bevegelse uten å slippe pusten. Da blir du stram i kassen . Det meste av spenningen forsvinner på et så som så avløft.

Stengt konto Brukerkonto avsluttet sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    26
    Takk for linken Tombody
    Men problemet mitt er fortsatt det samme, føler meg altfor stiv i korsryggen. Hadde en svær kar til å rettere sagt stemple hofta og beina mine fast sånn at jeg skulle kunne klare å ake ryggen min inn en bro.. men det går bare ikke :P

Men kan jo prøve å bygge en bro best mulig uten å tenke på å ha rompa nedi, og så kan jeg heller prøve å få pressa rassen nedi benken Etter jeg har klart å få broen.. blir interessant å se om det fungerer

rompis illmatic sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av thedane Vis post
    Takk for linken Tombody
    Men problemet mitt er fortsatt det samme, føler meg altfor stiv i korsryggen. Hadde en svær kar til å rettere sagt stemple hofta og beina mine fast sånn at jeg skulle kunne klare å ake ryggen min inn en bro.. men det går bare ikke :P

Men kan jo prøve å bygge en bro best mulig uten å tenke på å ha rompa nedi, og så kan jeg heller prøve å få pressa rassen nedi benken Etter jeg har klart å få broen.. blir interessant å se om det fungerer
    Hvis du er så veldig stiv i korsryggen, kan det jo være en idè å gjøre noe med det da.. F.eks tøye hamstring, rompe/hofter osv.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sjekk denne du.

http://www.youtube.com/watch?v=liRHPOfBZiI

Ellers vet jeg ærlig talt ikke om det er noe poeng i å stresse med å oppnå en ekstrem bro.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26

Jeg blir flatere og flatere gjennom settet. Greit at benken er glatt og jeg sklir, men likevel.

Konstruktive innspill?
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    FLytende magnesia på nakken og benken. Tørkes vekk når du er ferdig!
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    mindre hardcore versjon: legg en matte på benken, så glir du ikke
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Alt som likner på magnesium og kalk er strengt forbudt og dessverre uaktuelt Skal prøve med en matte...
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    du bruker bare de yoga/tøyemattene som de har overalt, funker fjell for meg hvert fall!
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Fantastisk tråd.
    Tror muligens den tekniske smellen jeg går på gang på gang i broen jeg har drevet med i et halvt år nå er at jeg kun tar skuldrene bak. Selvfølgelig skal jeg ta de ned og bak. Regner med at det har mye og si på teknikken at jeg ikke tar de ned? Graver meg godt ned i benken med traps, men glemmer nok å dra skuldrene i retning rumpa i samme slengen.

Ellers er det noen mindgames som har funket greit for meg når det gjelder teknikk og det å holde seg stram.

- Visualiser at du presser deg vekk fra stangen, i stedet for at du presser stangen vekk fra deg. Med andre ord grav deg godt ned i benken.
    - "Riv stangen i stykker" dra ut mot sidene og hold hardt rundt stangen. Du skal ikke gjøre det fysisk, du skal ikke glippe, men visualisere det og gjøre det så du akkurat ikke drar hendene ut til siden. Dette gjør at du holder stillingen og får aktivert lats bedre.

Utover det er det greit å si at når arbeidsvektene går et sted over 100kg så er de vanlige benkene ganske jævlige å unracke på. De har nesten alltid en sånn høy tagg som nærmest tvinger deg til å presse den av, som sagt det er alfa omega at du ikke presser av stangen men nærmest drar den av. Dette er selvfølgelig mye lettere med en skikkelig benk, og en slik benk er snarere et must når vektene virkelig blir tunge. Med mindre du har en som kan hjelpe med avløft.

-WESTSIDE- burny_ sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    21
    Skriver inn her for å ha den i mine innlegg hehe..
    "Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men. Do not pray for tasks equal to your powers. Pray for powers equal to your tasks. Then the doing of your work shall be no miracle, but you shall be the miracle."

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.