Jeg ville ha forsøkt meg på litt forskjellige benkpress teknikker. Her er et par:
X-Rep: Er kort fortalt (slik jeg forstår det) å løfte rundt det tyngste punktet i en benkpress, for de fleste er vel det nesten midtpunktet mellom brystet og der stanga er når armene er helt utstrakt. Når du har funnet dette punktet løfter du bare "rundt" dette punktet, ikke helt ned til brystet og ikke helt opp til armene er strake, dermed blir musklene under konstant tung belastning helt til du er ferdig med settet. Det trenger ikke å være stor bevegelsesbane i løftet, bare du tar stanga litt ned til under det tyngste punktet og opp igjen til litt over det punktet. Kjør mellom 6-8 repetisjoner og 4 sett. Om jeg tar feil her, korriger meg gjerne.
Rest-Pause trening: Som går ut på, ut i fra hva jeg forstår, å legge på nesten så tungt du bare klarer (rundt 95% av 1RM tenker jeg?), så for hver eneste rep du tar, så setter du stanga i stativet og tar 10 sekunders pause (eller litt mindre), og prøver et nytt løft. Gjentas til du har fått en full serie (på rundt 5 reps) og ca 4 sett. Igjen, om jeg tar feil her, korriger meg gjerne.
Begge "metoder" skal visst være veldig effektive på å øke styrke i benkpress raskt. Pass på å spise like etter trening (noe med mye karbohydrater), og pass på å få i deg proteiner. Kreatin vil også hjelpe deg med å øke raskt.