Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Overtrening....?

Medlem Lillian sin avatar
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46

Overtrening....?

Jeg har en mistanke om at jeg rett og slett er overtrent. Har vært hos lege og tatt blodprøver og blodtrykket osv. Blodtrykket var supert, 115/70, blodprøvene var helt fine. Ingen bilyder på hjertet osv... Altså er jeg frisk som en fisk. MEN..... jeg er sliten og trøtt og har vært det lenge. Møtte på en måte "veggen" i slutten av juni. Da startet perioden med å være sliten og trøtt. Tungt å trene og styrken går bare nedover. Skjønner jo at fra null trening til 5-6 dager styrke i uken i 1,5 år kan gi en baksmell. Har hatt mange tunge perioder tidligere og da har grunnen vært (tror jeg) mentalt sliten. Jeg har tro på at er man sliten mentalt, så blir man også sliten i kroppen. Men etter et par mnd har jeg kommet meg "back in business". Jeg har ikke tatt meg treningsfri i slike perioder, men gått ned på antall kg på samtlige øvelser. Har tro på at det kan hjelpe denne gangen også, men har en følelse av at jeg kanskje må til med flere tiltak. Å ta helt treningsfri en hel uke har jeg ikke lyst til siden dette har blitt så godt innarbeidet rutine. Jeg trener i tidsrommet 0515-0630. Nå i fyringsperioden må jeg opp så tidlig allikevel så derfor har jeg holdt på denne rutinen hele året.

Jeg tar kreatin i tillegg til proteinpulver, samt omega 3, vitaminer, startet med Gerimax forrige dagen, c-vitaminer, zma og cla. Spiser hovedsaklig kylling, karbonadedeig, egg og fisk i tillegg til grønnsaker, pasta og ris. Kuttet ut brød for en stund siden og nå har jeg også kuttet ut Ryvita. Har i stedet begynt å lage matbokser som kan varmes. Spiser også frukt hver dag. Går turer på rundt 1,5 med hunden de dagene jeg ikke trener styrke. Går også med hunden ellers, men da på rundt 20 minutter. Bor på gammelt småbruk så hunden er så heldig at den også kan gå mye løs

Har surfet litt på nettet mht overtrening og ser at jeg har 2-3 symptomer på sympatisk overtrening. Har ikke hodepine eller svimmelhet osv.

Hva kan man gjøre for å få bukt på et slikt problem? Er det spesiell mat (mer karbs?) som kan hjelpe kroppen til å få mer energi?

Har jo hørt noe om at alderen "tynger" og siden jeg selv er 45 år så kan det jo være noe i det at en så gammel kropp tåler mye mindre og har dårligere forutsetninger til å vokse enn de som er yngre. Kanskje man bare skal stikke en spade i jorden og innse at man har nådd den magiske alderen at man må ta det mer med ro?
    Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...

Kliss nytt medlem Frakken sin avatar
    Ble medlem
    04-2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillian Vis post
    Å ta helt treningsfri en hel uke har jeg ikke lyst til siden dette har blitt så godt innarbeidet rutine. Jeg trener i tidsrommet 0515-0630.
    Det er nettopp dette DU bør gjøre. Ta deg en uke helt fri fra trening nå før du ødelegger kroppen ytterligere. DO IT!

Samboeren min lider av samme syndromet. Hun skal på død og liv gjennomføre treningen hun har satt seg fore. Signalene kroppen sender ut er der ikke for moro skyld, de er signaler du bør ta på alvor.

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Her skal du få et knep fra TRAC-systemet. Det første du gjør hver morgen er å ta pulsen din mens du fortsatt ligger i sengen. Bruke stoppeklokken på mobilen og tell pulsslag på håndleddet mens du slapper helt av. Før det opp i en notatblokk hver dag. Etter noen dager vil du se når tallet avviker. Er det lavere er det et tegn på god form, er det høyere er det et tegn på overtrening. Hvis du vil gå enda et steg videre i å vurdere stressresponsen kan du reise deg, vente 1 minutt og ta pulsen igjen. Samme greien. Se etter avvik. Høyere puls enn vanlig for de to målingene er stress/overtrenings-indikatorer. Jo større avvik fra gjennomsnittet - desto verre.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Kliss nytt medlem Frakken sin avatar
    Ble medlem
    04-2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Her skal du få et knep fra TRAC-systemet. Det første du gjør hver morgen er å ta pulsen din mens du fortsatt ligger i sengen. Bruke stoppeklokken på mobilen og tell pulsslag på håndleddet mens du slapper helt av. Før det opp i en notatblokk hver dag. Etter noen dager vil du se når tallet avviker. Er det lavere er det et tegn på god form, er det høyere er det et tegn på overtrening. Hvis du vil gå enda et steg videre i å vurdere stressresponsen kan du reise deg, vente 1 minutt og ta pulsen igjen. Samme greien. Se etter avvik. Høyere puls enn vanlig for de to målingene er stress/overtrenings-indikatorer. Jo større avvik fra gjennomsnittet - desto verre.
    Bra tips

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Kult! Takk!!! Det skal jeg gjøre Passer bra at høstferien starter nå da for da har jeg bedre tid om morgenen og kan også sove litt lengre Legen sa jeg hadde stabil puls, men det var jo kun den målingen da. Burde tatt med legen hjem kanskje hehe.

Men HVIS pulsen ikke indikerer stress/overtrening. Hva kan årsaken være da? Dette er jo en god mulighet på å lære mer om kroppen også. Tenker litt tilbake på hvordan jeg trente for 1 år siden osv. Da var resultatene store på kort tid, men da hadde jeg jo null grunnlag i utgangspunktet så det er vel ikke så rart.

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frakken Vis post
    Det er nettopp dette DU bør gjøre. Ta deg en uke helt fri fra trening nå før du ødelegger kroppen ytterligere. DO IT!

Samboeren min lider av samme syndromet. Hun skal på død og liv gjennomføre treningen hun har satt seg fore. Signalene kroppen sender ut er der ikke for moro skyld, de er signaler du bør ta på alvor.
    Frakken.... tøft navn Du skjønner det at mange av oss kvinner er rimelige sta og ikke minst vant til å stå oppreist selv når det er full storm så jeg har full forståelse for din sambo hehe. Godt å høre om henne forresten hehe. Føler meg ikke så ensom lengre om problematikken :P

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    om en ikke "klarer" å ta fri fra trening selv om kroppen skriker etter pause så bør du hvertfall koble litt av.. både fysisk og mentalt er det viktig. Har selv gått på overtreningssmellen mang en gang - heldigvis ikke på lenge nå!! =)

Ta heller en laaaang og rolig gåtur - få frisk luft, koble litt ut osv.. det gjør godt det også skal du se.

Hvis du har pulsklokke så kan du også merke overtrening/stresset kropp dersom pulsen faller tregere etter du har belastet deg. Når jeg trener intervaller fåt jeg pulsen opp i over 93% av maks puls, og innen 90 sec er den nede igjen på 70%. Dersom pulsen plutselig bruker laaaang tid på å falle igjen, eller dersom du ikke en gang klarer å få pulsen opp så bør du ta litt fri.

Hva er det verste som kan skje??? Du forfaller ikke av ei uke uten trening - du risikerer bare å få hentet deg skikkelig inn, bygget opp ny motiavsjon og treningsglede..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Kondis må jeg bare se å få kjøpt meg et sted hehe. Den er så tragisk dårlig. Men når jeg går, legger jeg turene til oppoverbakker i skogen. Da får pulsen kjørt seg godt merker jeg. Føler at jeg henter meg godt inn igjen og blir aldri støl etter slike gåturer og det tar jeg som et godt tegn. Men skal ta noen turer oppover i skogen i helgen og da skal jeg sjekke pulsen når jeg har kommet på toppen. Takk for tipset

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Kjenner meg veldig igjen. Jeg har lært meg at trening skal være udelt positivt både før og etter. Pain under er ikke noe problem, men straks du begynner å føle ubehag før eller etter så er det tegn på at noe ikke er helt bra. Unntatt hvis du har treningsvegring da, men det er det vel ingen av oss som sliter med. Alternativet mitt når jeg ikke er helt 100% motivert men får dårlig samvittighet av tanken på å "skulke" er å ta en rolig langtur på pratepuls, rolig jogg eller gåtur. Egentlig kjører jeg altfor lite restitusjonstrening så da får jeg ikke dårlig samvittighet. Noen ganger er denne turen akkurat nok til at jeg får energi til en liten styrkeøkt etterpå, hvis ikke så har jeg god samvittighet allikevel! :-D

Et veldig godt alternativ for meg er å bruke mye tid den dagen på barna, enten aktivt, eller simpelthen med kakao, marshmallows og pledd! :-) Da flyter sjelen min opp i balanse på no time! :-)
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Akkurat nå så har dette "problemet" løst seg av seg selv. Jeg har fått en real låsning i korsryggen (overgangen til bekkenet) så nå går jeg som en skøyteløper på slutten av 10.000 meteren hehe. Har vært daglig hos kiropraktor de tre siste dagene og er langt fra bra, så eneste treningen jeg får nå er å holde ut bilturen og hvile ryggen i sofaen. Uvant, men andre valg finnes ikke for tiden

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Ble overtrent selv for noen måneder siden, startet litt vel hardt ut etter en periode med treningsopphold. Løsningen var faktisk å bare chillen. Tenk at alt som stresser deg eller krever energi av deg tømmer tanken din. Alt som lader deg opp fyller den igjen. Slapp av så mye du kan, fysisk og mentalt, finn roen og spis godt, ikke vær redd for å sove MYE. Plutselig merker du at styrken kommer tilbake igjen sammen med motivasjonen og alt.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Lignende tråder

1. Overtrening?
    By CNS in forum Trening
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 15-03-10, 13:23
  2. overtrening?
    By skitpeis in forum Strongman og styrke
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 24-02-09, 13:42
  3. Overtrening
    By HITman. in forum Trening
    Svar: 1