Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Hvordan springe fortere?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2004

Hvordan springe fortere?

hei.. jeg spiller fotball, har spilt i alle mine år, vil sei jeg er ganske kjapp, har en eksplosiv start, springer 60m på vel under 8 en plass. men jeg vil ha gode råd om hvordan jeg kan få en enda mer eksplosiv start og kansje øke topfarten enda mer.

ser ut til folk har greie på litt av hvert her, så bare kom med trenings tips og kosthold råd, det hadde vært kjempe

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    for å løpe raskere. må du løpe raskere. løp en 100 meter. å prøv å få den så rask som mulig. løp en 40 meter.. løp en 60m. SÅ eksploder! varier! (-:

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2004

Hvordan spinge fortere?

Var ikke mye hjelp å få her.
    !!

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Intervall trening vil gi deg en boost, 15 sprint 15 jogg i 10-15 min annenhver dag eller.no

Samtidig øke til 100 m, istedenfor å løpe fort 60 m. Eksposiv fart kan også forbedres ved å tøye skikkelig, og gjøre div. bein øvelser. Pass også på å ha ett ønske om å fullføre div. lengder raskere og ikke bare "fokuser" på den EKSPLOSIVE delen.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    Ikke det at jeg er den beste på fotballterminologi, men det kan virke som du har mest bruk for en kombinasjon av eksplosivitet og styrke (i tillegg til kondisjon selvfølgelig). Jeg har tidligere skrevet om en metode som kalles CAT (Compensatory Acceleration Training):

Fokus i denne metoden er å løfte vektene så eksplosivt som mulig. En belastning i området 55-65% av 1 rep maks løftes i 4-8 sett på 2-3 repetisjoner. Hvilepausene er 1-3 minutter mellom hvert sett. 1-2 øvelser hver trening velges ut for denne typen trening. Olympiske øvelser er meget godt egnet, men også baseøvelser som benkpress, knebøy, markløft, og skulderpress/militærpress anbefales.

Elastiske bånd eller kjettinger kan festes på stanga for å øke belastningen progressivt gjennom bevegelsen, og kompensere for at de fleste øvelsene er lettere i topposisjon. Du kan da utføre løftet maksimalt eksplosivt.

Denne treningsmetoden utføres 1-2 ganger pr uke i sammenheng med maksimal styrke trening.

I tillegg har du: Maksimal styrketrening
    Utføres på separate dager i forhold til CAT på samme muskelgruppe. En belastningsprogresjon er basen i programmet, "bølge" formasjon (wave-loading) anbefales. Eksempel på progresjon:

Uke 1: 3 sett 4 reps 80% av 1 rep maks
    Uke 2: 3 sett 3 reps 85%
    Uke 3: 3 sett 2 reps 90%
    Uke 4: 3 sett 3 reps 87,5%
    Uke 5: 4 sett 2 reps 92,5%
    Uke 6: 4 sett 1 rep 97,5%
    Uke 7: Ny makstest. Hvil 2-3 minutter, og ta deretter maks antall repetisjoner på 80% av dette nye maksløftet.

I ditt tilfelle ville jeg valgt knebøy og markløft med strake bein som baseøvelser, og heller kjørt vedlikeholdstrening på overkroppen. Husk å være forsiktig med korsryggen din, så velg eventuelt frontbøy (knebøy med stanga over forsiden av skuldrene) og start på lave vekter på markløftøvelsen til du er mer vant med øvelsen. Fokuser på riktig teknikk!

Eksempel på oppsett:

Dag 1:
    CAT Knebøy
    Markløft med strake bein (i følge progresjon for maksimal styrketrening)
    1 øvelse hver på bryst, biceps og skuldre (sidehev) 2 sett 8-12 reps

Dag 2:
    CAT Markløft
    Knebøy
    1 øvelse hver på rygg (nedtrekksøvelse/chins), triceps, og legger 2 sett 8-12 reps

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    prøv denne siden, er om spenst og hurtighet. http://www.idrett.as/trening/spenst/001spenst.html

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2004
    Tusen takk for alle de gode rådene du har gitt meg papern :bow:

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2011
    Alder
    15
    spring jevnt utover uka 1-2 ganger i uka og skikkelig eksplosivt og søye godt ut

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2011
    Alder
    15
    tøye..

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Værste bumpen jeg har sett tror jeg. Både tidsmessig og innholdsmessig.
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av kimmen Vis post
    Værste bumpen jeg har sett tror jeg. Både tidsmessig og innholdsmessig.
    Kanskje han har problemer enda?
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Fortsett som du gjør nå og legg til:

en økt med spensttrening
    + en økt med maksimaldynamiske styrke (tunge baseøvelser. 5 x5 (serier x reps)

det bør hjelpe godt på. Ikke bare vil du øke i styrken, men du vil også aktivere større deler av muskelfibrene og dermed få framgang.
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Lignende tråder

1. Bra kondis, hvordan får man det ?Og hvordan funker det?Help
    By ^The0ne^ in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 23-08-03, 15:15
  2. Hvordan bør jeg spise??
    By Biceps Olav in forum Kosthold
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 26-05-03, 08:27
  3. Hvordan ser dette ut?