Tenkte å begynne å jogge litt på onsdager før fotballtreninga begynner ute. Men hvordan bør jeg jogge (fart osv) for å ikke miste så mye muskler, og samtidig få en noenlunde kondis?
Tenkte å begynne å jogge litt på onsdager før fotballtreninga begynner ute. Men hvordan bør jeg jogge (fart osv) for å ikke miste så mye muskler, og samtidig få en noenlunde kondis?
For å presse hjerte å lunger må du opp på ett pulsnivå over det som er grensen til muskel forbrennende. Dette kan bremses eller opp imot stoppes helt ved hjelp av proteiner og karb.
Få i deg proteiner før kondisjons trening ( helst Whey eller reine BCAA aminosyrer) ( hvor lenge før kommer ann på hvilken type proteiner du tar, uansett vilken type du tar vil dette bremse musklenes omgjørlse til glukogen. Du må også få i deg Karb snarest muølig etter endt økt ( kjører du lange økter ( + 1time) bør du også ha i deg karb under økta. få i deg nye proteiner etter endt økt.
Grunnen til at dette virker sånn er: Hjernen og musklene trenger Gluckose dette kan ikke lagres andre steder enn i musklaturen, når musklaturen har brukt opp det som for øyeblikket befinner seg i fordøyelse organene og hjernen plutselig finner ut at du trenger mer, vil den bryte ned en muskelcelle for å frigjøre de aminosyrene som innholder gluckose (glukogen).
Hvis du er ute etter forbrennings trening bør den da ligge på 60-70 % av max puls du trenger da ikke ha i deg så mue karb som også sinker fettebronningen, Kondisjons trening bør ligge på 85 + på maxpuls ( helt opp i 100% på enkelte økter). Og du vil få en like stor muskelforbrenning som fettforbrenning hvis du ikke tar de rette forhåndsregler.
Tusen takk for bra svar.
Tror jeg må kjøpe meg noe myseprotein jeg kan ha før fotballtreningene ja...